Kan airbags blive for gamle?
Fra : Peter

Dato : 01-08-09 10:01

Hej NG!

Kan airbags blive for gamle eller er de stadig "funktionsdygtige" selvom de
har nogle "på bagen"?

Hustanden har to "gamle" biler fra h.h.v 1995 og 2000 med airbags.

Kan (og hvordan) et værksted teste funktionen uden at "bruge" dem ?

hilsen
Peter

Fra : Carsten Andersen

Dato : 01-08-09 10:24

"Peter" <kontakt@morgenmusikken.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hustanden har to "gamle" biler fra h.h.v 1995 og 2000 med airbags.
>
> Kan (og hvordan) et værksted teste funktionen uden at "bruge" dem ?

Jeg havde en Ford Escort fra 1994 (Model 95), og den skulle have skiftet
airbag efter 10 år.
Ved ikke med andre mærker

mvh

Carsten

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 01-08-09 10:25

Peter skrev:

> Hej NG!
>
> Kan airbags blive for gamle eller er de stadig "funktionsdygtige"
> selvom de har nogle "på bagen"?

Det er forskelligt fra mærke til mærke

Så en liste hos FDM, tror jeg, over levetiden

Flere bliver vist forældede efter 10 år

Står der noget på dine solskærme?

(På Toyota (vores ihvertfald) skal de aldrig skiftes)
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Ukendt

Dato : 01-08-09 11:33

> Så en liste hos FDM, tror jeg, over levetiden
>
> Flere bliver vist forældede efter 10 år
>
> Står der noget på dine solskærme?
>
> (På Toyota (vores ihvertfald) skal de aldrig skiftes)

Hmm - vores en Avensis fra 1998 skal kontrolleres efter 10 år står der på
solskærmen.

Mvh. Allan

Fra : Martin Bak

Dato : 01-08-09 11:51

<Allan M> skrev i en meddelelse

> Hmm - vores en Avensis fra 1998 skal kontrolleres efter 10 år står der på
> solskærmen.

Det står der også på solsskærmen i vores Camry.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 01-08-09 15:43

Martin Bak skrev:

> Det står der også på solsskærmen i vores Camry.

Nej føj da!

Jam, det ska da ik kom an på dét; så går jeg da li ud å kontrollerer den!

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Ivar

Dato : 01-08-09 11:51

Allan M skrev:

> Hmm - vores en Avensis fra 1998 skal kontrolleres efter 10 år står der på
> solskærmen.

Jeg tror, at tidligere var det almindeligt med en levetid på 10 år.

Der er nok ikke så mange leverandører af airbags, at hvert bilmærke
har sine egne forskrifter.

Ivar Magnusson

Fra : Armand

Dato : 01-08-09 14:10

Hans Paulin (6310) skrev:

> Det er forskelligt fra mærke til mærke
>
> Så en liste hos FDM, tror jeg, over levetiden
>
> Flere bliver vist forældede efter 10 år
>
> Står der noget på dine solskærme?
>
> (På Toyota (vores ihvertfald) skal de aldrig skiftes)

Og er der ikke noget med at Honda p.t. tilbagekalder en række biler
p.g.a. airbags der tilsyneladende blev "for gamle" i utide ??

--
Armand.

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 01-08-09 15:44

Armand skrev:

> Og er der ikke noget med at Honda p.t. tilbagekalder en række biler
> p.g.a. airbags der tilsyneladende blev "for gamle" i utide ??

Jo, læste jeg osse i dag; de tog passagerne med når de gik a'!
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Armand

Dato : 02-08-09 16:48

Hans Paulin (6310) skrev:

> Jo, læste jeg osse i dag; de tog passagerne med når de gik a'!

Nu fik jeg lige genfundet artiklen:
Dét er sq nok nærmere fabrikationsfejl, á i nyere biler :-/

--
Armand.

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 02-08-09 18:20

Armand skrev:

> Dét er sq nok nærmere fabrikationsfejl, á i nyere biler :-/

Ikke noget jeg kommer til at opleve, vil jeg tro
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : alexbo

Dato : 01-08-09 10:39

"Peter" <kontakt@morgenmusikken.dk> skrev

> Kan airbags blive for gamle eller er de stadig "funktionsdygtige" selvom
> de har nogle "på bagen"?

Et godt spørgsmål.

Et mindre godt svar, i hvert fald ikke helt entydigt.

http://www.fdm.dk/NR/rdonlyres/F217C110-954D-425E-B161-2B01869F7850/0/2627.pdf

mvh
Alex Christensen

Fra : Craner

Dato : 01-08-09 15:39

"Peter" <kontakt@morgenmusikken.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Hustanden har to "gamle" biler fra h.h.v 1995 og 2000 med airbags.
>
> Kan (og hvordan) et værksted teste funktionen uden at "bruge" dem ?

-----------------------
Tja, jeg ved det ikke, det er ligesom at vinde i lotteriet.
Du kan kun håbe på de virker. Hvis de ikke virker, funder du nok aldrig ud
af det.

vh
Poul

Fra : Allan F

Dato : 01-08-09 16:17

"Craner" <craner@craner.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Tja, jeg ved det ikke, det er ligesom at vinde i lotteriet.
> Du kan kun håbe på de virker. Hvis de ikke virker, funder du nok aldrig ud

Jeg har siddet bag i en Mercedes E fra 2001, hvor en ældre dame i en
Daihatsu Charade drejede til venstre ind foran os (vi var modkørende). Vi
kørte omkring 80. Charaden blev næsten totalt kvast, mens mercedesen fik
trykket fronten - INGEN AIRBAGS - men både fører og forsædepassager (som
ikke havde sele på) var uskadte. Så selvom airbaggen ikke virker, så er det
altså ikke dræbende.

PS: Føreren af Charaden brækkede et par ribben - passageren brækkede også
nogle ribben, samt bækkenet. Passagersædet var revet løs og vendt 1/3 omgang
ind mod midten af bilen. Det varede lidt før jeg opdagede, at der havde
været 2 ældre kvinder i bilen.

Allan F

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 01-08-09 16:33

"Allan F" <A_Folmer@post5.tele.dk> wrote in

> INGEN AIRBAGS

Det kan jo også skyldes at automatikken ikke har ment der var behov for
airbags i det givne uheld.

Fra : Allan F

Dato : 02-08-09 15:56

"Henrik Stidsen" <inbox@henrikstidsen.dk> skrev i en meddelelse
> "Allan F" <A_Folmer@post5.tele.dk> wrote in

> Det kan jo også skyldes at automatikken ikke har ment der var behov for
> airbags i det givne uheld.
>
> --
> Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/
> http://fuglemarkedet.dk/ - Danmarks online fuglemarked!

Så kunne jeg godt tænke mig at vide, hvilke uheld automatikken så mener at
airbags er nødvendige i. En bil på 1500 kg T-boner en bil på 1000 kg med 80
km/t, og airbags er ikke udløst? Jeg havde et uheld i 1995, hvor en varevogn
(fiat ducato) lavede samme nummer i et lyskryds, hvor jeg kørte en Passat
'94 med 55 km/t. Der var jeg i hvert fald glad for airbaggen.

Allan F

Fra : Henrik B.

Dato : 02-08-09 19:29

"Allan F" <A_Folmer@post5.tele.dk> skrev i meddelelsen

> Så kunne jeg godt tænke mig at vide, hvilke uheld automatikken så mener at
> airbags er nødvendige i. En bil på 1500 kg T-boner en bil på 1000 kg med
> 80 km/t, og airbags er ikke udløst?

Netop! Hvis man laver en matematisk udregning, så vil det svare til at MB'en
rammer en mur med ca. 26 km/t. Derfor har eletronikken måske vurderet at
airbag'en ikke bør udløses. Hvilket også understreges af, at de to foran
ikke ´kom til skade - trods manglende sele....

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Henrik

Dato : 02-08-09 21:16

"Allan F" skrev i en meddelelse Vi
> [...]
> trykket fronten - INGEN AIRBAGS - men både fører og forsædepassager (som
> ikke havde sele på) var uskadte. Så selvom airbaggen ikke virker, så er

Måske var du/I heldige og elevatoren (den der kører op eller ned) var defekt
den dag ...

Grunden til at airbaggen ikke blev udløst kan vel skyldes flere faktorer -
måske virkede den piezokeramiske føler ikke, måske var der fejl i
"styreelektronikken" eller krudtet var "vådt".
At det kun var fronten der blev trykket, er vel mere et udtryk for at
daihatsuen optog mere af energien og/eller fronten på Merceren er designet
til det.
Under alle omstændigheder lyder en opbremsning fra 80 Km/t til 0 Km/t på få
meter som noget der burde have udløst airbags

Jeg søger forskellige LP Singler MC CD og CD singler - alle danske, fra slut
80'erne og op til 2002.
Se mere her http://www.123hjemmeside.dk/hallo_derude
(opdateret 28.07.2009)

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 02-08-09 18:26

Peter skrev:
> [...]
>
> Hustanden har to "gamle" biler fra h.h.v 1995 og 2000 med airbags.
>
> Kan (og hvordan) et værksted teste funktionen uden at "bruge" dem ?

Nej, men der kan vel ikke være så meget tvivl. Hvis mærket anbefaler at
de skal udskiftes efter xx år, da de ikke kan garantere at de stadig
virker, så skal de skiftes. Det er en del af sikkerhedsudstyret. Man
lagde stor vægt på netop dette udstyr da de købte bilen. Jo flere
airbags jo mere rabat på afgiften. Så må det være rimeligt at man
vedligeholder og udskifter om nødvendigt.

--
MVH
Ib Jakobsen