Hakker lidt under kørsel
Fra : Xalo Dogan

Dato : 01-08-09 02:32

Det handler om en Mazda 323f årgang 1995.

Når jeg fx starter bilen og begynder at gasse op så kan den finde på
at hakke lidt under accelaration(periodisk).
Og det er kun i 1. & 2. gear eller i 3.gear. Den har kørt fint sådan i
snart 4 måneder.
Men når den endelig har fået fart på så kører den super godt og har
absolut ingen problemer.

Men det er hver gang ved acceleration....fx hvis jeg holder for rødt
og skal køre igen så gør den det.

Jeg har udskiftet tændingskabler & tændningsrør.
Der er også udskiftet luftmængdemåler for nogle måneder siden.

Jeg tænker lidt på om jeg skal købe sådan noget rensevæske som man
hælder i tanken inden man fylder benzin på. Det skulle jo rense
benzingangen eller noget i den retning.

Men hvad kan det ellers være ?
Jeg skal kører ca 900km med den imorgen så jeg håber ikke den volder
mig problemer.

På forhånd mange tak

Fra : alexbo

Dato : 01-08-09 10:46

"Xalo Dogan" skrev

> [...]
Jeg har udskiftet tændingskabler & tændningsrør.
Der er også udskiftet luftmængdemåler for nogle måneder siden.

Jeg vil stadig mistænke tændingssystemt, måske strømfordeleren.

At den ikke hakker i de høje gear kan skyldes at så går det mere stille,
Hvis du kan få den til det ved at give fuld gas op af bakke i de høje gear,
vil jeg foreslå at du kigger nærmere på strømfordelerdækslet, om gnisten
kan springe ved siden af.

Hakker den ved hurtig gas i frigear, kan en hjælper stå en mørk aften og se
efter gnister.

mvh
Alex Christensen

Fra : Xalo Dogan

Dato : 01-08-09 04:28

Ok...som du skriver ja det kan sagtens være strømfordeleren.

Jeg glemte at skrive at når jeg tænder for luft i bilen og sætter den
på 2 eller 3 (fuld tryk) så hakker den væsentlig mindre.
En anden ting er at når den er i tomgang og al elektronik (luft) er
slukket så går den pludselig ned i tomgang og prutter lidt men når
hurtigt op igen.
Jeg har sat tomgangsregulering lidt op men det hjalp ikke.

Kan jeg evt selv regulere strømfordeleren eller skal den på
værkstedet ?
Jeg mener at jeg også fik skiftet strømfordeleren da der blev skiftet
luftmængdemåler.
Men måtte på værkstedet igen dagen efter da den hakkede igen....og da
sagde mekanikeren at han har måtte regulere strømfordeleren

Sidste ting : Er det en alvorlig fejl ? Jeg skal nemlig rejse imorgen
og køre ca 900 km. Jeg mener godt at den kan .........hvad mener
i ?

Fra : alexbo

Dato : 01-08-09 12:05

"Xalo Dogan" skrev

Sidste ting : Er det en alvorlig fejl ? Jeg skal nemlig rejse imorgen
og køre ca 900 km. Jeg mener godt at den kan .........hvad mener
i ?

Som Armand skriver kan det være det der skal til for at få den til at køre
ordentligt, det kan også være det der får fejlen til at blive så tydelig at
den kan findes.

Jeg ville køre, er større motorskade bliver det ikke, når der ikke er grimme
lyde er der ikke noget at være rigtigt bange for.
Du kan endda bruge turen til at blive lidt klogere,
hvis den hakker i femte op af en bakke går det så væk i fjerde,
eller det i virkeligheden de høje omdrejninger den ikke kan lide,
Kan man accelerede roligt i højt gear men ikke hurtigt i lavt gear.

God tur.

mvh
Alex Christensen

Fra : Armand

Dato : 01-08-09 11:49

Xalo Dogan skrev:
> [...]
>

> Jeg tænker lidt på om jeg skal købe sådan noget rensevæske som man
> hælder i tanken inden man fylder benzin på. Det skulle jo rense

Måske falsk luft omkring indsprøjtnings-klumpen (á mør gummi-slange
eller løst monteret ditto :-/

> Jeg skal kører ca 900km med den imorgen så jeg håber ikke den volder
> mig problemer.

På den anden side: Måske at det blot er sådan en tur der skal til for at
få motoren til at virke ordentligt igen

--
Armand.

Fra : Xalo Dogan

Dato : 01-08-09 15:11

Jeg er totalt uheldig.

Tro det eller ej....nu hakker den bare også i tomgang.....hele bilen
ryster.
Det er den samme fejl jeg havde da luftmængdemåleren var defekt.
Den belev reparert hos Mazda d.30.4.09.

Kan jeg evt klage over det og få den lavet igen uden beregning ?

Låner den gamles bil....JEG SKAL rejse imorgen

Fra : Jørgen L.

Dato : 02-08-09 15:08

"Xalo Dogan" <xalodogan@gmail.com> skrev i meddelelsen
Jeg er totalt uheldig.

>Tro det eller ej....nu hakker den bare også i tomgang.....hele bilen
>ryster.
Det kunne være din indsugnings manifold pakning der er utæt, et efter hvad
jeg ved meget kendt problem på Mazda, jeg fik den skiftet på min 626 2,0
Touring fra 2000

Den forøvrigt dårligste bil jeg har haft på nær min eskort fra 82 den var en
kende dårligere.

--
Hilsen Jørgen
Toyota Landcruiser 3,0 D-4D & LMC Lord Ambassador 560 RD