Nye HT i VW Bora ?
Fra :    ab©

Dato : 28-07-09 12:10

Knægten har købt en Bora og vil sætte nogle mere "hæftige" dørhøjtalere i -
kan det passe at man bare skal øve vold - eller mon hele dørbeklædningen
skal af ?

ab©

Fra : Frank Leegaard

Dato : 28-07-09 12:48

ab© wrote:
> Knægten har købt en Bora og vil sætte nogle mere "hæftige"
> dørhøjtalere i - kan det passe at man bare skal øve vold - eller mon
> hele dørbeklædningen skal af ?

Enten kan der købes 6½" kvalienheder eller også kan der købes ny "brønd" og
sættes flade 8" i. Der skal selvfølgelig købes komponentsystem med
delefilter.

Dytten har muligvis kun 4 højtalere. Det bliver mærkbart bedre med 8

--
/Frank

Fra : Frank Leegaard

Dato : 28-07-09 12:49

ab© wrote:
> Knægten har købt en Bora og vil sætte nogle mere "hæftige"
> dørhøjtalere i - kan det passe at man bare skal øve vold - eller mon
> hele dørbeklædningen skal af ?

Misforstod dig muligvis. Dørbeklædning skal af.

Skruer fjernes først.

3 stks svjh. Husk den oppe ved spejlet.

--
/Frank

Fra : Ukendt

Dato : 30-07-09 13:29

Frank Leegaard wrote:
> Misforstod dig muligvis. Dørbeklædning skal af.
>
> Skruer fjernes først.
>
> 3 stks svjh. Husk den oppe ved spejlet.

Skruer fjernes? De orig. højttalere er nittet i! Så der er ikke andet at
gøre, end at bore nitterne ud.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 30-07-09 23:39

Steen wrote:

> Skruer fjernes? De orig. højttalere er nittet i! Så der er ikke andet
> at gøre, end at bore nitterne ud.

Nu var det dørblædning vi snakkede om.

"Brønden" er nittet. Om selve højtaleren er, har jeg set både og.

Man skal dog være voldsomt svagseende for ikke at kende en skrue fra en
popnitte.

Omvendt har jeg set en del dørbeklædninger med hjørnet oppe ved spejlet
molestreret.

Hvorfor mon?

--
/Frank

Fra : Ukendt

Dato : 31-07-09 14:40

Frank Leegaard wrote:
> Nu var det dørblædning vi snakkede om.

Ok, sorry.

> "Brønden" er nittet. Om selve højtaleren er, har jeg set både og.

Fra fabrikken er de nittet. Jeg har selv haft en Bora og en Golf 4. Så du
har måske haft fingre i en brugt hvor tidl. ejer har udskiftet højttalere
(eller værkstedet har gjort det).

> [...]
> en popnitte.
>
> Omvendt har jeg set en del dørbeklædninger med hjørnet oppe ved

Ja, det skal selvfølgelig gøres ordenligt. Men ufatteligt at man nitter
højttalerne fast i en VW. Det troede jeg kun Lada gjorde.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 31-07-09 17:23

Steen wrote:

> [...]
>
> Ja, det skal selvfølgelig gøres ordenligt. Men ufatteligt at man
> nitter højttalerne fast i en VW. Det troede jeg kun Lada gjorde.

Tysk grundighed. En nitte "rasler" ikke løs og ligger som en ørenpest i
døren.

Jeg kan forstå at du ikke har stået på Golden Gate Bridge i SF?

Alt er nittet der, God håndværksmæssig tradition.

--
/Frank

Fra : Ukendt

Dato : 31-07-09 19:13

Frank Leegaard wrote:
> Tysk grundighed. En nitte "rasler" ikke løs og ligger som en ørenpest
> i døren.

Jeg havde engang en Citroen Xsara, og der var skruerne til højttalerne sat i
en clips så de ikke faldt ud. Meget smart og brugervenligt.

> Jeg kan forstå at du ikke har stået på Golden Gate Bridge i SF?
> Alt er nittet der, God håndværksmæssig tradition.

At sammenligne en VW Bora med den bro, er vist ikke helt okay
Højttalere er tit noget der bliver skiftet ud, så det burde man have gjort
bedre hos VW. Især når standardhøjttalerne lyder så dårligt som de gør.
Bilen burde ellers være nem at få god lyd i, men jeg synes det kræver en
masse dæmpemateriale og dyre enheder. Jeg ofrede >12.000 kr. på lyd i
Golf'en, med masser af hjælp fra HiFi Klubben (nej ikke kun deres mærker),
men fik aldrig mere end middelmådig lyd.
Det havde nok været bedre at købe bilen med et fabriksmonteret highend
system, hvis det var muligt.
Nu har jeg heldigvis ikke de problemer mere (har købt anden bil).

Fra : Frank Leegaard

Dato : 01-08-09 00:36

Steen wrote:

> [...]
> brugervenligt.
>
> At sammenligne en VW Bora med den bro, er vist ikke helt okay

Ork jow. - Nu var det jo også den håndværksmæssige tradition.

> Højttalere er tit noget der bliver skiftet ud, så det burde man have
> gjort bedre hos VW.

De sølle popnitter er da boret væk på sekunder. Langt hurtigere end en skrue
der binder.

Især når standardhøjttalerne lyder så dårligt som
> de gør.

I forhold til hvor simple og billige st. enhederne er, synes jeg faktisk de
lyder okay fra G4 og frem.

> [...]
> system, hvis det var muligt.
> Nu har jeg heldigvis ikke de problemer mere (har købt anden bil).

Audi laver bedre lyd med deres Bose eller B&O. Ellers synes jeg da nok at
lyden set i forhold til mange mellemklassebiler, er ganske ok. Men
indrømmet. Den er ikke fantastisk, og der er bestemt basis for forbedringer.

Fortæl mig hvad du finder med umiddelbart bedre anlæg?

--
/Frank