|
| Lambdasonde, - hvordan checke?? Fra : ulrich |
Dato : 27-07-09 12:20 |
|
Hej i gruppen!
Bilsynet har målt lambda værdi på Toyota Starlet 1997 til at ligge uden
for tilladelig værdi og dermed
krævet omsyn.
Lambdasonden er helt ren - altså ikke tilsodet.
Da en sådan er ret kostbar, ville jeg gerne kunne checke den, før den
kasseres.
Mon nogen herinde kender til mulighed og måde for at checke tilstanden på
en sådan?
Jeg vil blive glad for hjælp.
Med bedste hilsen,
Palle
| |
Tom (27-07-2009)
| Kommentar Fra : Tom |
Dato : 27-07-09 13:59 |
|
"ulrich" <ulrich@lite.dk> skrev i en meddelelse
news:4a6d8d51$0$56768$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Hej i gruppen!
>
> Bilsynet har målt lambda værdi på Toyota Starlet 1997 til at ligge uden
> for tilladelig værdi og dermed
> krævet omsyn.
> Lambdasonden er helt ren - altså ikke tilsodet.
> Da en sådan er ret kostbar, ville jeg gerne kunne checke den, før den
> kasseres.
> Mon nogen herinde kender til mulighed og måde for at checke tilstanden
> på en sådan?
>
> Jeg vil blive glad for hjælp.
Mon ikke det er katalysatoren som er moden til udskiftning. Hvis det var
lambdasonden så ville bilen køre i sit nødprogram og det er man ikke i tvivl
om, for så kører den med 2.000 RPM i tomgang og bruger en h.... masse
benzin.
Man kan dog checke lambdasonden ved at måle spændingen som skal være mellem
ca. 0.3 og 0.8V når motoren har kørt sig varm.
--
Tom
| |
Frank Leegaard (27-07-2009)
| Kommentar Fra : Frank Leegaard |
Dato : 27-07-09 16:18 |
|
Tom wrote:
> "ulrich" <ulrich@lite.dk> skrev i en meddelelse
> news:4a6d8d51$0$56768$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Hej i gruppen!
>>
>> Bilsynet har målt lambda værdi på Toyota Starlet 1997 til at ligge
>> uden for tilladelig værdi og dermed
>> krævet omsyn.
>> Lambdasonden er helt ren - altså ikke tilsodet.
>> Da en sådan er ret kostbar, ville jeg gerne kunne checke den, før den
>> kasseres.
>> Mon nogen herinde kender til mulighed og måde for at checke
>> tilstanden på en sådan?
>>
>> Jeg vil blive glad for hjælp.
>
> Mon ikke det er katalysatoren som er moden til udskiftning. Hvis det
> var lambdasonden så ville bilen køre i sit nødprogram og det er man
> ikke i tvivl om, for så kører den med 2.000 RPM i tomgang og bruger
> en h.... masse benzin.
>
> Man kan dog checke lambdasonden ved at måle spændingen som skal være
> mellem ca. 0.3 og 0.8V når motoren har kørt sig varm.
De gange det har været galt på mine VWer, har det været lamdasonden. Kun ved
defekte tændkabler eller lignende er en kat røget-
--
/Frank
| |
ulrich (27-07-2009)
| Kommentar Fra : ulrich |
Dato : 27-07-09 19:38 |
|
"Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:4a6da484$0$15872$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> "ulrich" <ulrich@lite.dk> skrev i en meddelelse
> news:4a6d8d51$0$56768$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Hej i gruppen!
>>
>> Bilsynet har målt lambda værdi på Toyota Starlet 1997 til at ligge uden
>> for tilladelig værdi og dermed
>> krævet omsyn.
>> Lambdasonden er helt ren - altså ikke tilsodet.
>> Da en sådan er ret kostbar, ville jeg gerne kunne checke den, før den
>> kasseres.
>> Mon nogen herinde kender til mulighed og måde for at checke tilstanden
>> på en sådan?
>>
>> Jeg vil blive glad for hjælp.
>
> Mon ikke det er katalysatoren som er moden til udskiftning. Hvis det var
> lambdasonden så ville bilen køre i sit nødprogram og det er man ikke i
> tvivl om, for så kører den med 2.000 RPM i tomgang og bruger en h....
> masse benzin.
>
> Man kan dog checke lambdasonden ved at måle spændingen som skal være
> mellem ca. 0.3 og 0.8V når motoren har kørt sig varm.
>
> --
> Tom
>
Tak skal du ha' Tom, men målepunkter, - hvor finder jeg dem? - I boksen
formodentlig.
Palle
| |
Henrik B. (27-07-2009)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 27-07-09 19:53 |
|
"ulrich" <ulrich@lite.dk> skrev i meddelelsen
news:4a6df3ef$0$15872$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Tak skal du ha' Tom, men målepunkter, - hvor finder jeg dem? - I boksen
> formodentlig.
Lambda'en er samlet med et stik, et eller andet sted i motorummet. Dér kan
du måle - dog uden at pille stikket fra...
--
http://www.saabklub.dk/
| |
Tom (27-07-2009)
| Kommentar Fra : Tom |
Dato : 27-07-09 21:01 |
|
"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:4a6df78e$0$15893$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> "ulrich" <ulrich@lite.dk> skrev i meddelelsen
> news:4a6df3ef$0$15872$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
>> Tak skal du ha' Tom, men målepunkter, - hvor finder jeg dem? - I
>> boksen formodentlig.
>
> Lambda'en er samlet med et stik, et eller andet sted i motorummet. Dér kan
> du måle - dog uden at pille stikket fra...
Ford-manden stak bare 2 spidse målepinde igennem ledningerne tæt ved sonden
og fandt ud af at der var 0V på den, dengang min blev skiftet. Tror også han
nåede at brænde sig på fingrene ved samme lejlighed
--
Tom
| |
Klaus D. Mikkelsen (27-07-2009)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 27-07-09 21:26 |
|
Tom skriver:
>
> Ford-manden stak bare 2 spidse målepinde igennem ledningerne tæt ved sonden
> og fandt ud af at der var 0V på den, dengang min blev skiftet. Tror også han
> nåede at brænde sig på fingrene ved samme lejlighed
Forhåbentligt gjorde han det mellem stikket og sonden og ikke ude i dit
ledningsnet?
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
| |
Tom (27-07-2009)
| Kommentar Fra : Tom |
Dato : 27-07-09 21:43 |
|
"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
news:4A6E0D3D.9EBA82F@du.kan.finde.den...
> Tom skriver:
>>
>> Ford-manden stak bare 2 spidse målepinde igennem ledningerne tæt ved
>> sonden
>> og fandt ud af at der var 0V på den, dengang min blev skiftet. Tror også
>> han
>> nåede at brænde sig på fingrene ved samme lejlighed
>
> Forhåbentligt gjorde han det mellem stikket og sonden og ikke ude i dit
> ledningsnet?
Jep
--
Tom
| |
Henrik B. (27-07-2009)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 27-07-09 14:41 |
|
"ulrich" <ulrich@lite.dk> skrev i meddelelsen
news:4a6d8d51$0$56768$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Da en sådan er ret kostbar, ville jeg gerne kunne checke den, før den
> kasseres.
Tjah, ca. 1.400,-
--
http://www.saabklub.dk/
| |
Frank Leegaard (27-07-2009)
| Kommentar Fra : Frank Leegaard |
Dato : 27-07-09 16:13 |
|
Henrik B. wrote:
> "ulrich" <ulrich@lite.dk> skrev i meddelelsen
> news:4a6d8d51$0$56768$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
>> Da en sådan er ret kostbar, ville jeg gerne kunne checke den, før den
>> kasseres.
>
> Tjah, ca. 1.400,-
En uorg koster under det halve.
Til en Audi omkring 400
--
/Frank
| |
Henrik B. (27-07-2009)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 27-07-09 17:16 |
|
"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen
news:4a6dc3f9$0$56794$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>> Da en sådan er ret kostbar, ville jeg gerne kunne checke den, før den
>>> kasseres.
>>
>> Tjah, ca. 1.400,-
>
> En uorg koster under det halve.
Det ér en uoriginal...
--
http://www.saabklub.dk/
| |
Tom (27-07-2009)
| Kommentar Fra : Tom |
Dato : 27-07-09 17:20 |
| | |
Henrik B. (27-07-2009)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 27-07-09 17:51 |
| | |
Tom (27-07-2009)
| Kommentar Fra : Tom |
Dato : 27-07-09 18:15 |
| | |
Henrik B. (27-07-2009)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 27-07-09 18:33 |
|
"Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i meddelelsen
news:4a6de0a8$0$15884$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> hmm jeg havde ikke problemer da Sierra'en fik en uoriginal i, det var
> endda Ford der satte den uoriginale i da de ikke lige havde en original på
> lager. Virkede fint.
Nu var Sierra'en måske så heller ikke verdens mest avancerede. )
Havde den overhovedet opvarmet lambda?
--
http://www.saabklub.dk/
| |
Tom (27-07-2009)
| Kommentar Fra : Tom |
Dato : 27-07-09 18:43 |
|
"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:4a6de4ea$0$15882$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> "Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i meddelelsen
> news:4a6de0a8$0$15884$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
>> hmm jeg havde ikke problemer da Sierra'en fik en uoriginal i, det var
>> endda Ford der satte den uoriginale i da de ikke lige havde en original
>> på lager. Virkede fint.
>
> Nu var Sierra'en måske så heller ikke verdens mest avancerede. )
> Havde den overhovedet opvarmet lambda?
Aner det ikke, det var ikke mig som monterede den
--
Tom
| |
Jens Andersen (28-07-2009)
| Kommentar Fra : Jens Andersen |
Dato : 28-07-09 19:32 |
|
"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:4a6de4ea$0$15882$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> "Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i meddelelsen
> news:4a6de0a8$0$15884$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
>> hmm jeg havde ikke problemer da Sierra'en fik en uoriginal i, det var
>> endda Ford der satte den uoriginale i da de ikke lige havde en original
>> på lager. Virkede fint.
>
> Nu var Sierra'en måske så heller ikke verdens mest avancerede. )
> Havde den overhovedet opvarmet lambda?
>
> --
> http://www.saabklub.dk/
Alle Sierra har opvarmet lambdasonde
| |
Frank Leegaard (29-07-2009)
| Kommentar Fra : Frank Leegaard |
Dato : 29-07-09 00:12 |
|
Jens Andersen wrote:
> "Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> news:4a6de4ea$0$15882$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>> "Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i meddelelsen
>> news:4a6de0a8$0$15884$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>>
>>> hmm jeg havde ikke problemer da Sierra'en fik en uoriginal i, det
>>> var endda Ford der satte den uoriginale i da de ikke lige havde en
>>> original på lager. Virkede fint.
>>
>> Nu var Sierra'en måske så heller ikke verdens mest avancerede. )
>> Havde den overhovedet opvarmet lambda?
>>
>> --
>> http://www.saabklub.dk/
>
> Alle Sierra har opvarmet lambdasonde
Alle lambdasonder er vel opvarmede. Var de også elopvarmede?
--
/Frank
| |
Jens Andersen (29-07-2009)
| Kommentar Fra : Jens Andersen |
Dato : 29-07-09 12:47 |
|
"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i en meddelelse
news:4a6f85e0$0$56794$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Jens Andersen wrote:
>> "Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
>> news:4a6de4ea$0$15882$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>>> "Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i meddelelsen
>>> news:4a6de0a8$0$15884$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>>>
>>>> hmm jeg havde ikke problemer da Sierra'en fik en uoriginal i, det
>>>> var endda Ford der satte den uoriginale i da de ikke lige havde en
>>>> original på lager. Virkede fint.
>>>
>>> Nu var Sierra'en måske så heller ikke verdens mest avancerede. )
>>> Havde den overhovedet opvarmet lambda?
>>>
>>> --
>>> http://www.saabklub.dk/
>>
>> Alle Sierra har opvarmet lambdasonde
>
> Alle lambdasonder er vel opvarmede. Var de også elopvarmede?
>
> --
> /Frank
Opvarmet, betyder underforstået elopvarmet - hvor jeg færdes, som hurtigt
kan vise sig at være helt forkert her
| |
Kent Nielsen (27-07-2009)
| Kommentar Fra : Kent Nielsen |
Dato : 27-07-09 21:10 |
|
"ulrich" <ulrich@lite.dk> skrev i en meddelelse
news:4a6d8d51$0$56768$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Hej i gruppen!
>
> Bilsynet har målt lambda værdi på Toyota Starlet 1997 til at ligge uden
> for tilladelig værdi og dermed
> krævet omsyn.
> Lambdasonden er helt ren - altså ikke tilsodet.
> Da en sådan er ret kostbar, ville jeg gerne kunne checke den, før den
> kasseres.
> Mon nogen herinde kender til mulighed og måde for at checke tilstanden
> på en sådan?
>
> Jeg vil blive glad for hjælp.
>
> Med bedste hilsen,
> Palle
Hej Palle,
Er du 100% sikker på dit udstødningssystem er helt tæt, det skal næsten
ingen utæthed til før dit lamda-tal bliver for højt.
Den må ligge mellem lamda 0.970 og lamda 1.030 ved du hvad værdien var?
Mvh
Kent Nielsen
| |
Henrik B. (27-07-2009)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 27-07-09 21:55 |
|
"Kent Nielsen" <virker.ikke@findes.ikke.invalid> skrev i meddelelsen
news:4a6e098e$0$56792$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Er du 100% sikker på dit udstødningssystem er helt tæt, det skal næsten
> ingen utæthed til før dit lamda-tal bliver for højt.
Dét burde udløse en check engine...
--
http://www.saabklub.dk/
| |
Kent Nielsen (27-07-2009)
| Kommentar Fra : Kent Nielsen |
Dato : 27-07-09 22:19 |
|
"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:4a6e142e$0$15874$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> "Kent Nielsen" <virker.ikke@findes.ikke.invalid> skrev i meddelelsen
> news:4a6e098e$0$56792$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
>> Er du 100% sikker på dit udstødningssystem er helt tæt, det skal næsten
>> ingen utæthed til før dit lamda-tal bliver for højt.
>
> Dét burde udløse en check engine...
>
Ikke hvis utætheden er efter KAT / Lamdasonde.
Så ved computeren ikke noget om utætheden, men målingen bliver dårlig.
Typisk sted er røret lige foran bagerste lydpotte.
--
Mvh
Kent Nielsen
| |
ulrich (28-07-2009)
| Kommentar Fra : ulrich |
Dato : 28-07-09 08:16 |
|
"Kent Nielsen" <virker.ikke@findes.ikke.invalid> skrev i en meddelelse
news:4a6e19ac$0$56767$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> news:4a6e142e$0$15874$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>> "Kent Nielsen" <virker.ikke@findes.ikke.invalid> skrev i meddelelsen
>> news:4a6e098e$0$56792$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>
>>> Er du 100% sikker på dit udstødningssystem er helt tæt, det skal næsten
>>> ingen utæthed til før dit lamda-tal bliver for højt.
>>
>> Dét burde udløse en check engine...
>>
> Ikke hvis utætheden er efter KAT / Lamdasonde.
> Så ved computeren ikke noget om utætheden, men målingen bliver dårlig.
>
> Typisk sted er røret lige foran bagerste lydpotte.
>
> --
> Mvh
> Kent Nielsen
Så vidt jeg bemærkede var lambda tallet omkring 1.300 - eller var det
1.034?
Jeg har ikke tidligere skænket lambda værdien nogen opmærksomhed,
men mere set på CO værdien.
Udstødningssystem? - Bageste lydpotte?? - Jeg har netop skiftet denne
bageste og måtte lave en ny samling, da røret fremad var råddent. Så der er
lige et
punkt der måske - eller helt sikkert - skal optimeres.
Rigtig fint med al den info, - tak endnu engang,
Palle
| |
Frank Leegaard (28-07-2009)
| Kommentar Fra : Frank Leegaard |
Dato : 28-07-09 10:14 |
|
ulrich wrote:
> "Kent Nielsen" <virker.ikke@findes.ikke.invalid> skrev i en meddelelse
> news:4a6e19ac$0$56767$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>
>> "Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
>> news:4a6e142e$0$15874$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>>> "Kent Nielsen" <virker.ikke@findes.ikke.invalid> skrev i meddelelsen
>>> news:4a6e098e$0$56792$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>>
>>>> Er du 100% sikker på dit udstødningssystem er helt tæt, det skal
>>>> næsten ingen utæthed til før dit lamda-tal bliver for højt.
>>>
>>> Dét burde udløse en check engine...
>>>
>> Ikke hvis utætheden er efter KAT / Lamdasonde.
>> Så ved computeren ikke noget om utætheden, men målingen bliver
>> dårlig. Typisk sted er røret lige foran bagerste lydpotte.
>>
>> --
>> Mvh
>> Kent Nielsen
>
>
> Så vidt jeg bemærkede var lambda tallet omkring 1.300 - eller var
> det 1.034?
> Jeg har ikke tidligere skænket lambda værdien nogen opmærksomhed,
> men mere set på CO værdien.
> Udstødningssystem? - Bageste lydpotte?? - Jeg har netop skiftet denne
> bageste og måtte lave en ny samling, da røret fremad var råddent. Så
> der er lige et
> punkt der måske - eller helt sikkert - skal optimeres.
>
> Rigtig fint med al den info, - tak endnu engang,
> Palle
Prøv at blokere udstødningen bagud, med forsigtighed. Så kan du sikkert høre
hvis det fiser udstødning ud andre steder.
--
/Frank
| |
alexbo (28-07-2009)
| Kommentar Fra : alexbo |
Dato : 28-07-09 18:22 |
| | |
ulrich (28-07-2009)
| Kommentar Fra : ulrich |
Dato : 28-07-09 20:03 |
| | |
|
|