Pendler bil
Fra : Keysersoce

Dato : 27-07-09 01:53

Hej I gruppen - Er der nogen der har erfarigner med Smartcar som
pendler bil til 800 km om ugen. Holder de 30 pr. liter, hvordam med
vindfølsomheden er den slem, Er den leveret med servostyring eller er
det ekstraudstyr og er det nødvendigt, Osv. alle erfaringer er
velkomne.

Fra : Anders Majland

Dato : 27-07-09 12:38

> [...]
> vindfølsomheden er den slem, Er den leveret med servostyring eller er
> det ekstraudstyr og er det nødvendigt, Osv. alle erfaringer er

Jeg har haft min i snart 4 måneder og 5000km

Du kender sikkert ikke : http://www.smartklubdanmark.dk/forum/ men der er
meget info at hente.

De 30km/literen kan du kun komme tæt på med økonomisk kørsel og undgå
motorvej (eller ihverfald blive i højre spor - i lå af en lastbil går den
laaaaangt ved 90. Den bliver hurtigt tørstig når farten øges.

Det bedste overblik over realistisk forbrug fåes ved at kigge på
http://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/32-Smart/296-Fortwo.html?fueltype=1
Der er over 1000 dieseler der i snit har kørt 23,8km/l over 24millioner km

Sorterer du efter forbrug kan du se at der faktisk er mange der opnår et
forbrug tæt på - men også mange der ligger i den anden grøft. Selv ligger
jeg på 21,6km/l men der er ved ganske meget motorvej og med aircon slået
til.

http://www.spritmonitor.de/en/fuelings/331803.html

På den tankfuld jeg var under 20km/l var de bla en Aalborg->Hjørring->Hobro
med speederen i bund.

Servostyring fåes som tilbehør men er ligegylidgt. Den er meget nem at
dreje uden - tildels fordi den er relativt let og at den er baghjulstrukket

Den er meget vindfølsom og understyrer meget ved inspireret kørsel på små
veje. Vælg en dag med kraftig sidevind til en prøvetur. Mig generer det ikke
da jeg er vant til vindføldsommme køretøjer (læs mc). Mange siger at
vindfølsomheden bliver noget mindre ved skifte større/bredere hjul foran.
Men mhs til dens opførsel så vil jeg anbefale at udfordre den på øde veje
(eller bedst et køreteknisk anlæg) for at få ind under huden hvordan den
opfører sig når man presser den. ESP griber ret hurtigt ind.

Det forlyder også at der snart kommer en udgave af dieselen med noget
kraftigere motor til stort set samme pris.

Kom ud og prøv en på en god lang prøvetur... Jeg finder ganske komfortabel
for en bil i "småbilsegmentet" og har god plads til mine små 2meter og
0,1ton.

Jeg har købt den som erstatning for min vintermotorcykel så til vinter står
den på pendling viborg<>kbh (~500km/ugen) mens den her om sommeren bare er
bil #2 til småture og når jeg ikke har fået skruet færdig på motorcyklen.

--
anders dot majland at jyde dot dk
2009 Smart ForTwo 0,8 CDI Pure Komfort

Fra : Jeppe Vestergaard

Dato : 27-07-09 15:17

> Jeg har haft min i snart 4 måneder og 5000km

Efterhånden som der er kommet mange biler i de mindre klasser med god
brændstof-økonomi undrer jeg mig lidt, så måske kan du opklare min undren.
Hvorfor købe en Smart fremfor en Aygo, C1, Corsa eller lignende? De alle
koster mere eller mindre det samme, men har størrelse som en rigtig bil.

Personligt har jeg en Opel Corsa 1,3 CTDI, som har en økonomi på ca. 20
km/l.

--
Jeppe Vestergaard, Roskilde

Fra : Anders Majland

Dato : 27-07-09 15:41

> Efterhånden som der er kommet mange biler i de mindre klasser med god
> brændstof-økonomi undrer jeg mig lidt, så måske kan du opklare min undren.
> Hvorfor købe en Smart fremfor en Aygo, C1, Corsa eller lignende?

Min forklaring er lidt atypisk - det er længden eller manglen på samme der
gør det. Jeg pendler over kattegat og der takseres den som mc (det samme er
tilfældet på storebælt)

Det gjorde at valget ikke stod mellem en smart eller en af de andre
småbiler. Men om en smart kunne ersttatte min vintermc og husstandens bil #2
på guleplader.

> De alle koster mere eller mindre det samme, men har størrelse som en
> rigtig bil.

Rigtig skal da vist i "". Der er næsten lige så god plads foran i en C1, og
2 ikke for store kan være på bagsædet (men skal helst være selvhjulpne med
selerne).

Et vennepar var forbi kort tid efter at vi havde købt den, og det kostede så
også lige bil #2 for dem. De overvejede også en smart men valgte en nyere
C1. De har netop 2 børn i den selvhjulpne alder og der er også plads til
ders skoletasker, men ikke meget andet i bagagerummet.

Smart'ens rummer dog hele 220liter, men den vandrette todelte åbning er ikke
altid lige smart.

Der har været udlånt en del smarter til journalister her de sidste måneder
og den har næsten fået stryg fra en kant af ... Kun ganske få artikler har
være nuancerede. Men når en journalist ikke har fattet af den i "pure" kun
har semiauomatisk gear og skælder ud over at den først skifter gear ved
meget høje omdrejninger (omdrejningsbegrænseren) må så skyldes at han ikke
er blevet ordenligt informeret eller ikke har hørt efter ...

Man ja der er mange gode små økonomiske biler at vælge imellem idag - både i
indkøb og drift. Hvad med f.eks en fiat 500 abarth eller en mini cooper hmm
måske alliegvel ikke de mest økonomiske ... men mini'en i diesel går langt

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 27-07-09 16:55

Jeppe Vestergaard skriver:

> [...]
> Hvorfor købe en Smart fremfor en Aygo, C1, Corsa eller lignende? De alle
> koster mere eller mindre det samme, men har størrelse som en rigtig bil.

Nej, de mangler den kabineplads som en Smart har. Bagsædet er intet værd
(hvis du spørger mig) og køber man den for alligevel kun at være 2
voksne i bilen, hvorfor så ikek købe noget med bedre plads der?

Jeg har været et par turee ude i en C1, mage til blikæske skal man
(IMHO) lede længe efter.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Martin [6000]

Dato : 27-07-09 18:32

> Jeg har været et par turee ude i en C1, mage til blikæske skal man
> (IMHO) lede længe efter.

Hvis den er ligesom Aygo så er jeg helt enig - der er overhovedet intet
der siger "pendler" i den slags biler.

Jeg må gå ud fra at den der skal pendle = sidde mange timer i en bil over
en uges forløb ikke skal opleve tiden som helvede og noget der bare skal
overståes?

En Corsa (den nyeste aftap) er længder foran de andre små - den har
lækker kørekomfort, lækker gearkasse, lækker motor (1,3 diesel 90hk)
(omend brystsvag under 2k rpm), fantastisk plads klassen taget i
betragtning samt et design der IMHO er rigtig flot og en
materialekvalitet man rent faktisk tør bruge.

Fra : Anders Majland

Dato : 27-07-09 19:12

> En Corsa (den nyeste aftap) er længder foran de andre små

Nu er indkøbsprisen jo egenligt ikke så relevant for en pendler - Der er det
den samlede udgift der betyder noget når bilen er afhændet igen ...

Men måske alligevel ikke helt fair at sammenligne en bil til 100kkr med en
der koster 50% mere. Godt nok stiger prisen på en smart også hurtigt når man
bevæger sig væk grundmodellen men det gør corsa'en jo også. Den lille diesel
til "kun" 150kkr har også "kun" 75hk mens 90hk starter ved 160kkr og 170kkr
med hjælpegearkasse ...

Og det samme gælder såmend også den C1'er der blev rodet ind i tråden. Den
fåes til priser fra 100kkr men der løber også hurtigt noget mere på inden
man er kørende

Btw så gav jeg 113kkr på gaden for min med aircon og sædevarme som
væsenligtste extra. Der er en håndfuld parallelimportører og de officielle
har også justeret på priserne siden introduktionen.

Men skulle jeg vælge en pendlerbil til mange km på motorvej ville jeg
sikkert også have valgt noget andet. Der er himmelvid forskel på komforten i
vores c5 og i smarten. Men er det meget pendling på landevej og er
temperamentet er til blot at følge lastbilerne (ikke meget kraftioverskud
til overhalinger) er den måske ikke helt dum ?

Det er ikke den første bil vi har "uden motor" ...
rækkefølgen er noget med
Mazda 626 2,2 med 115hk (havde et lækkert bredt arbejdsområde så det virkede
som en om den var væsenligt kraftigere end papiret angav)
Fabia kombi 1,2 med 64 hk Det krævede en mere tilbagelånet kørestil med den
lille motor. Men vi holdt et snit over 16km/l hvilket er i den pæne ende for
en benziner..
C5'en har også kun en 1,5 med 110hk - men som diesel minde trækkraften mere
om den gamle 2,2'er i mazdaen. Ikke fordi der er så mange heste, men den
passer egenligt flyderen meget godt. PÃ¥ landevejsture er 20km/l ikke
uopnåeligt og vores snit er over 16km/l

Så igen prøv en smart - måske du hader den allerede inden du er kommet ud
fra forhandleren. MÃ¥ske du hader den efter en tur i sidevind. MÃ¥ske du synes
den støjer helt vildt (benzinerne skulle støje væsenligt mindre end
dieselerne). Men måske du alligevel bliver fanget af dens charme ... Naeh ja
og så fåes den jo også som cabriolet - Det er der ikke mange af de andre små
der gør Men merprisen er dog afskrækkende ..

Fra : KASO

Dato : 28-07-09 06:53

"Keysersoce" <henrik.engel@gmail.com> skrev i meddelelsen
[...]

Prøv en tur før du spilder flere tanker på den. Jeg prøvede den - og jeg kan
slet ikke leve med dens besynderlige, hoppende adfærd på motorvej, totale
mangel på motorkraft, tunge bremser og styretøj (sidste kan løses ved at
tilkøbe servo) og en bagrude, der er placeret i bekymrende nærhed af ens
hovede (jeg tør ikke tænke på, hvad der sker ved en påkørsel bagfra).

Jeg prøvede også C1, og der er lidt mere "bil" over den - køreegenskaberne
er klasser bedre, men bagsædet er mest til bagage. I klassen var Suzuki
Splash nok, det bedste bud - men også dyreste. Vi endte istedet med en brugt
Yaris 1.3 med A/C, alufælge + vinterhjul og 12.000km på tælleren til
135.000kr. Den er nu ikke voldsomt brændstoføkonomisk - størrelsen taget i
betragtning. Vi kører for tiden omkring 16,5 km/l, hvilket ikke imponerer,
men totaløkonomien hænger fint sammen til vores formål - men næppe som
pendlerbil.

Fra : Tom

Dato : 28-07-09 08:03

"KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> betragtning. Vi kører for tiden omkring 16,5 km/l, hvilket ikke imponerer,
> men totaløkonomien hænger fint sammen til vores formål - men næppe som

Så glæd dig over at Yaris stort set aldrig går i stykker. Fruens 1.0 har i 6
år ikke kostet andet end olie+filtre, viskergummi, og et bagspejl der gik i
stykker fordi spejlet faldt ned i varmen.
Og for et par mdr. siden fik den nye skiver og klodser foran fra thansen. Så
vil tro vi sammenlagt nærmer os 2-3.000 Kr på 6 år for at holde den kørende.

--
Tom

Fra : KASO

Dato : 28-07-09 09:13

> [...]
> Og for et par mdr. siden fik den nye skiver og klodser foran fra thansen.
> Så vil tro vi sammenlagt nærmer os 2-3.000 Kr på 6 år for at holde den

Jeps - det var også, hvad jeg havde i tankerne mht. totaløkonomi
(foruden et beskedent værditab, hvis vi skiller os af med den igen).

Jeg vil dog ofre en gang rustbeskyttelse og plastikinderskærme bag til den -
så regner jeg med at vi kan have den i rigtigt mange år.

Fra : Armand

Dato : 28-07-09 20:36

Tom skrev:

> Så glæd dig over at Yaris stort set aldrig går i stykker......

Gør biler da almindeligvis det??

> Fruens 1.0 har i 6 år ikke kostet andet end olie+filtre, viskergummi....

Den samme historie med min Peugeot!

> og et bagspejl der gik i stykker fordi spejlet faldt ned i varmen...

Dét er da ellers et ordentligt *UPS* :-|

--
Armand.

Fra : TDN

Dato : 29-07-09 15:28

"KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
> betragtning. Vi kører for tiden omkring 16,5 km/l, hvilket ikke imponerer,
> men totaløkonomien hænger fint sammen til vores formål - men næppe som

Det ligner det Brugt Revyen 2009 skriver om Smart'en:

"Motoren ligger bagi, så vægtfordelingen er i princippet helt håbløs. For at
få den til at køre nogenlunde manérligt, har teknikerne fra Smart-fabrikken
i Frankrig givet den en benhård undervogn og grotesk brede bagdæk for at
holde styr på den tunge hæk. Resultatet er at affjedringen er så brutal, at
nyrerne er på vej ud gennem ørerne på dig, når du passerer et vejbump.
Understyringen er så absurd, at den lille bil er decideret tung at danse
med. Komfort? ikke det der ligner, køreglæde? glem det, især i
dieselversionen."

Så pendlerbil kan vist ikke kalde den, men sikkert fin i byen.

Mvh
Thomas

Fra : Anders Majland

Dato : 29-07-09 16:24

> "Motoren ligger bagi, så vægtfordelingen er i princippet helt håbløs.

Ligesom en porche 911

Men mhs motorjournalisternes holdning og maleriske sprog så prøv nogle af
linkene herfra
http://www.smartklubdanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=8&t=1576&hilit=pressen

Kommentarene til artiklerne derinde er selvfølgelig farvet af at de fleste
er ejere ...

Fra : TDN

Dato : 29-07-09 17:23

"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Kommentarene til artiklerne derinde er selvfølgelig farvet af at de fleste

Ikke nødvendigt, Smart har aldrig været tænk som en langtursbil, det er kun
det danske afgiftssystem der har gjort at nogen overvejer det. Det er en
smart bybil med nem parkering og det er til det den er udviklet til efter
min mening og som sådan er den jo fin. Jeg har aldrig prøvet den så
journalistens ord står for hans regning, jeg gengiver kun Jeg opponerer
kun på at den overvejes som pendler bil og det er min mening helt hen i
skoven, så hellere en nyere brugt, der er større, mere komfortabel, kvikkere
osv.

Mvh
Thomas

Fra : Anders Majland

Dato : 29-07-09 17:58

> Smart har aldrig været tænk som en langtursbil, det er kun det danske
> afgiftssystem der har gjort at nogen overvejer det.

Ligesom lupo 3l eller audi a2 og de flesta andre "små potter"

> Jeg har aldrig prøvet den så journalistens ord står for hans regning, jeg
> gengiver kun Jeg opponerer kun på at den overvejes som pendler bil og
> det er min mening helt hen i skoven

Så synes jeg du skulle prøve en. Måske du giver journalisten ret - Måske du
finder han overdriver. Jeg kan ihvertfald ikke forstå at de fleste af dem
kritiserer at servo ikke er standard (og ja jeg parallelparkerer også i kbh
med den, hvor der ofte er knebent med plads). Men efter en lang prøvetur i
en har du noget at have din mening i ...

Steen har startet en tråd idag om at han har fået ondt i læn/ryg af at køre
langt i en i10 der jo er en lidt større bil. Jeg sidder ganske fortrinligt i
en smart trods nordisk størrelse med lidt overvægt. Mhs til ergonomien har
jeg to anker. Med min højde sidder bakspejlet og tager for meget udsyn i
højresving (eller blot vejen drejer mod højre). Dernæst har jeg manuelt
rudehejs og der rammer jeg nogen gange venstre knæ i grebet, da jeg har for
vane at låne det opad døren for ikke at have foden hængenden mod koplingen.
Men jeg er ved at vende mig til bare at strække benet istedet, da der er
plads til foden i bunden hvor koplingen ikke er.

Og så er der jo himmelvid forskel på hvor i landet man pendler (ad hvilke
vejtyper og med hvilken trafikbelastning).

Dem der ligger kofanger ved kofanger ind mod kbh har ikke brug for den store
effekt - der vil det relativt billige automatgear sikkert være velvalgt.
Ligeledes f.eks A13 ned mod viborg. Der glider trafikken også ganske roligt
afsted mens nogen få med "kvikkere" biler skaber farlige situationer med
knebne overhalinger bare for at vinde nogle få pladser i rækken.

Ingen tvivl om at mere effekt altid er nice2have - men de fleste biler er
alligevel sløve holdt op mod min mc så det er lidt ligemeget om den bruger
10 eller 15 sek til 80km/t. Det er stort set kun når jeg drejer ud på en
landevej at jeg har behovet for at komme hurtigt op i fart og der skal jeg
selvfølgelig beregne et noget større hul til smart'en end c5'en.

Og mhs støj og skildpadde tempo - Så fåes smarten jo også med benzinmotor
der gør den lidt kvikkere, omend priserne imho ikke er helt så attraktive

Btw så har jeg en del år pendlet 25000km/år på mc - hvoraf det første 1,5år
var på en 14hk's scooter. Kørestillingen var god og i forhold til min
nuværende mc var tidsforskellen på at krydse landet omkring et kvarter (da
jeg tager over kattegat og det derfor er over 50% landevej) Trods det at
scooteren tabte tid på motorvejen så blev det som regel stort set opvejet af
at jeg næsten altid kom først af færgen. Forskellen på først og sidst kan
nemt være 20min inden jeg når motorvejen ved holbæk.

Det vigtigste for en pendlerbil er imho at man befinder sig godt i den ...
Det er alligevel sjældent at man udfordrer køreegenskaberne eller har brug
for hurtig acceleration eller topfart.

Men det kunne være sjovt om Henrik Engel der startede tråden fik prøvet en
smart og høre hans mening om den og hans andre kandidater til hans næste bil
.... Det virker lidt uldent at han slet ikke deltager i den tråd han har
startet

Fra : KASO

Dato : 29-07-09 21:11

> Ligesom lupo 3l eller audi a2 og de flesta andre "små potter"

Der er en verden til forskel på komfort, køreegenskaber, motorkraft etc.
ifht. en Smart CDI.

> [...]
> i kbh med den, hvor der ofte er knebent med plads). Men efter en lang
> prøvetur i en har du noget at have din mening i ...

Jeg prøvede - og jeg hælder klart mere til journalistens holdning end til
din......

> [...]
> benet istedet, da der er plads til foden i bunden hvor koplingen ikke er.

Jeps - pladsen for de 2, den rummer, er fin nok.

> [...]
> landevej at jeg har behovet for at komme hurtigt op i fart og der skal jeg
> selvfølgelig beregne et noget større hul til smart'en end c5'en.

Hvor jeg kører (Kbh., Nordsjælland) er det ofte nødvendigt med et "kvikt"
optræk for overhovedet at finde et hul, der er stort nok til at komme ud
i....

> Og mhs støj og skildpadde tempo - Så fåes smarten jo også med benzinmotor
> der gør den lidt kvikkere, omend priserne imho ikke er helt så attraktive

Den har så slet ingen berettigelse, da den koster 50% mere end "rigtige"
biler (C1 & Co., Picanto, i10, Alto, Panda etc.)

> Det vigtigste for en pendlerbil er imho at man befinder sig godt i den ...
> Det er alligevel sjældent at man udfordrer køreegenskaberne eller har brug
> for hurtig acceleration eller topfart.

Topfart er ligegyldig - men et minimum af acceleration er ønskelig, hvis man
tilbringer mange timer på vejene - og acceleration er ikke en Smart CDI's
stærke side.

> [...]
> smart og høre hans mening om den og hans andre kandidater til hans næste
> bil ... Det virker lidt uldent at han slet ikke deltager i den tråd han

Hmm - er det så nu blevet til en uldtråd?

(Men enig: Det kunne være rart med lidt respons fra OP)

Fra : Anders Majland

Dato : 03-08-09 08:55

> Jeg kan ihvertfald ikke forstå at de fleste af dem kritiserer at servo
> ikke er standard

Den lille på 2,5år fik lov at "køre" på gårdspladsen i weekenden (Et stort
hit da han normalt ikke kommer med i den da hans barnestol sidder fast i den
anden)

Men han havde ingen problemer med at dreje forhjulene fra den ene
yderstilling til den anden. Godt nok med bilen stående på grus, men når
sådan en bette knægt kan dreje hjulene kan det ikke kræve de store overarme
af en motorjournalist ...

/A

Fra : Armand

Dato : 30-07-09 13:49

TDN skrev:

> [...]
> opponerer kun på at den overvejes som pendler bil og det er min mening
> helt hen i skoven, så hellere en nyere brugt, der er større, mere

For alt for mange indbefatter pendling at holde i kø mellem to byer -
Tak bare Køge-bugt motorvejen eller den time det tager at køre de 30 km
mellem Roskilde og KBH-C i morgen/eftermiddags -trafikken, og dér er
Smart'en vel ikke mere usikker end nogen anden bil :-/

Selvom det er et tungt argument med vægten, så er det, sådan set fra
oven, kritisk at vægt bliver gjort til et sikkerheds-argument i en tid
hvor brændstof-forbruget desperat forsøges bragt ned :-|

--
Armand.

Fra : TDN

Dato : 30-07-09 16:15

> [...]
> kritisk at vægt bliver gjort til et sikkerheds-argument i en tid hvor
> brændstof-forbruget desperat forsøges bragt ned :-|

Tja, Anders Majland har kørt 21,6 km/l i snit i hans Smart diesel som
pendlerbil. Det vil jeg påstå der er mange mindre dieseler der også kan
(selv de gamle 90 hk tdi i passat, octavia, golf m.v. kunne næsten køre +20
km/l i snit), så den med økonomien holder vist ikke helt. Så er det sidste
argument vist at den slipper billigere på broer og færger end en rigtig bil

Mvh
Thomas

Fra : Armand

Dato : 30-07-09 18:10

TDN skrev:

> [...]
> (selv de gamle 90 hk tdi i passat, octavia, golf m.v. kunne næsten køre
> +20 km/l i snit), så den med økonomien holder vist ikke helt.

Min 206'er KAN også køre 21,6, men gør jeg dét? Nej!
Kører de af dig nævnte 21,6km/l i praktisk snit? Næppe!

Sammenlignigen må gå på at eks.vis 206'eren kán køre over 23 km/l, men
almindeligvis ligger på 18'(*), hvor Smart'en kán køre 29km/l men
almindeligvis ligger på 23'(*)

Jeg synes da det er pænt klaret at Majland kan klare ca. 4km/l længere
pr. liter end jég gør, til trods for at hans brug er lidt på kanten af
tiltænkt for Smart'en (á tværs over landet på lande og motor -veje)!

(*):
Ref: spritmonitor.de !

--
Armand.

Fra : Anders Majland

Dato : 31-07-09 08:36

Smart'ens brændstoføkonomi går fløjten ved højere hastighed. Ved 130km/t går
en ikke mere end 12-13km/l og det trækker jo gevaldigt ned i gennemsnittet
når den går over 30 ved 90km/t (Jeg har en scangaugeII i den så jeg kan se
forbruget) Igen igår brugte jeg ecco fartpiloten hjem fra århus (klampen i
bund) og det er ikke økonomisk i nogen biler.

Men når man sammenligner forbrug synes jeg det er en god ide at sammenligne
gennemsnit på http://www.spritmonitor.de istedet for at sammenligne enkelte
biler/førere.

Men på spritmonitor har jeg forsøgt at finde en passat 90hk. Det må være
66kw.
Jeg fandt 185 biler der har kørt over 5millioner km med et snit på 16,6km/l

26,8km/l Lupo 3l
22,3km/l Smart cdi 2007-
20,4km/l Aygo diesel 40kw (kun 6 biler)
19,2km/l Peugeot 106 1.4hdi

Men så faldt jeg over en interessant liste for dem der kigger på nøjsomme
biler:
http://www.spritmonitor.de/de/die_sparsamsten_autos.html

For en pendler på et stramt budget er det måske interessant at en citroen ax
ligger på 5'te pladsen efterfulgt af en seat arosa. Men listen viser også
hvorfor brugte audi a2l og vw lupo 3l sælges til uhyrlige brugtpriser - De
er stadig konge og dronning i sparsommelighed

Det kan min c5 også på landevejsture.

Efter jeg tankede igår morges er mit snit kravlet op på 21,7 men lad os bare
runde det af til 22 - Forskellen på at køre 22 eller 27km/l (lupoen)er ca
7øre/km ved en dieselpris på 8kr/l så i forhold til de andre udgifter ved at
have bil er det jo ikke det store.

> Så er det sidste argument vist at den slipper billigere på broer og færger
> end en rigtig bil

Nej det er det første argument, og årsagen til at jeg har en i stald.

Fra : Martin [6000]

Dato : 28-07-09 13:02

> Nu er indkøbsprisen jo egenligt ikke så relevant for en pendler - Der er
> det den samlede udgift der betyder noget når bilen er afhændet igen ...

Hmm så er jeg vist ikke den typiske pendler (såfremt jeg skulle ende i
den situation). Jeg vil hellere betale ekstra og nyde hver dag, end
fokusere på den dag hvor bilen skal sælges så jeg kan slippe ud af
"helvedet"

> Så igen prøv en smart

Meget gerne - den ser sjov ud

>- måske du hader den allerede inden du er kommet
> ud fra forhandleren.

Nøh ikke specielt.. jeg kunne bare ikke tænke mig at crashe ind i meget
andet end en cykel Skulle jeg have sådan en skulle det være til
bytransport og så alligevel ikke for det klarer jeg fint på min
trædecykel. Jeg kan ikke rigtig indfinde mig med at hoppe i en bil hvis
jeg kunne opnå det samme på min cykel :-/

Fra : Anders Majland

Dato : 28-07-09 15:34

> [...]
> den situation). Jeg vil hellere betale ekstra og nyde hver dag, end
> fokusere på den dag hvor bilen skal sælges så jeg kan slippe ud af

Prøver lige igen. Det er dyrt at holde bil i danmark, både i indkøb/værditab
og i løbende udgifter og afgifter. Desuden er det de færreste lønmodtagere
der kan lade være med at se på prisen for kørslen. Min pointe er så at det
er meget andet end indkøbsprisen der bestemmer hvor dyrt det bliver.

For et givet beløb som f.eks de 100-120kkr som en minibil koster kan man jo
også nemt få en større brugt der oftest vil være mere komfortabel at køre i.
Den vil så typisk også være dyrere at køre i - både i forsikring, brændstof
og service/reperationer (medmindre man er GDS mekaniker).

Når bladet penge og privatøkonomi laver deres årlige sammenligninger er der
oftest meget stor lighed mellem bilens størrelse/anskaffelsespris og deres
estimerede km pris.

Ligeledes har FDM haft nogle artikler der konkluderer at det ikke
nødvendigvis er billigere at køre i en 3-4år gammel end i en fabriksny.

Der er sikkert mange der lukker øjnene for de løbende udgifter når de køber
bil, men kører man som Henrik op mod 40000km/år så betyder 1kr/km fra eller
til jo alligevel en del på bundlinien ....

> Meget gerne - den ser sjov ud

Og faktisk ikke så slem at køre i

Hvis jeg bare kunne vælge et par biler uden at skele til økonomi var det nok
ikke en c5 og en fortwo der stod i garagen....

Men om Henrik vil synes om en smart til 800km/ugen må han selv ud at prøve
og sammenligne med alternativerne. Måske han når frem til at ingen af små
minibiler giver tilstrækkelig komfort og han derfor vælger at bruge flere
penge på transporten ...

> Nøh ikke specielt..

Jeg har prøvet det med at ville have en prøvetur i en bil, men droppet bilen
allerede inden jeg havde drejet nøglen. Jeg befandt mig ikke godt i kabinen
(var vidst en pegeout 106 for ~10år siden). Vi har også frasoretet mange
biler bare på at være ude og "kravle" i dem. Da fabia'en begyndte at blive
til den lille side troede vi egenligt at vi da bare skulle have en octavia
stationcar istedet. Men adgangen til bagagerummet i den er smalt og der er
en høj læssekant. Jeg har også prøvet en lejebil hvor jeg blev mere og mere
træt af den fordi jeg bare ikke kunne få indstillet ret og pedaler til en
bare nogenlunde fornuftig kørestilling. Den renault megane måtte være bygget
til aber. For hvis jeg skulle kunne nå rattet sad jeg med knæene oppe om
ørene.

> jeg kunne bare ikke tænke mig at crashe ind i meget
> andet end en cykel

Smarten fra 2007- har fået 4 stjerner i crashtest. Egenligt meget pænt for
så lille en bil...
Euro NCAP - http://www.euroncap.com/tests/smart_fortwo_2007/303.aspx
Den er så testet med kun 2 airbags mens de fleste der sælges i dk har 4 .
Det ville nok have give lidt flere point i side impact testen

US http://www.youtube.com/watch?v=mz-s1sIoLhU&feature=fvw

Men der ligger også video'er hvor den sendes mod en stor mercedes. Der er da
ikke tvivl om hvilken der ville være rarest a opholde sig i... Men man kan
jo også bare tage bus eller tog. De vinder jo over en stor mercedes i
sikkerhed ved en kollision imellem dem ....

Og selv en gammel 2cv giver bedre passiv sikkerhed end en cykel ...

Fra : Martin [6000]

Dato : 28-07-09 15:57

> [...]
> færreste lønmodtagere der kan lade være med at se på prisen for kørslen.
> Min pointe er så at det er meget andet end indkøbsprisen der bestemmer

Joh jeg forstod nu godt hvad du mente (tror jeg da nok). Men min holdning
er bare at når jeg nu skal ud og ofre en helvedes masse penge (selv en
Smart eller lign. er en helvedes masse penge i bilfjendske DK) så hellere
ofre lidt mere af de helvedes kroner og få noget der er bare lidt mere
komfortabelt og sikkert Dvs. gi' 50% ekstra i indkøb og få 200%
ekstra ejer/køreglæde.

Det er dyrt i DK (som du selv skriver) at holde bil og så kan man ligeså
godt få lidt mere for pengene når det nu endelig skal være. Jeg gad
simpelthen ikke ofre gud ved hvor mange penge på et køretøj og være ked
af det hver dag.. det må da være dødsygt i længden? For slet ikke at
tænke på dem hvor biler rager dem en papand men de er nødt til at ofre
3-500kkr pga. 3-4 børn.. at smide så mange penge efter noget man helst er
foruden.. godt man har benzin i blodet NÃ¥ det var et lille sidespring.

> Smarten fra 2007- har fået 4 stjerner i crashtest. Egenligt meget pænt
> for så lille en bil...

Yes, men hvad er chancen for du møder en anden Smart i et crash? Den er
noget mindre end chancen for at møde en Golf eller anden betydeligt
større bil og dermed har jeg ikke lyst til at sidde i Smart'en

> Men der ligger også video'er hvor den sendes mod en stor mercedes. Der
> er da ikke tvivl om hvilken der ville være rarest a opholde sig i...

Yes har godt set den. Avs... det er muligt kabinen er nogenlunde intakt
på den Smart.. men føj det siger knald.

Fra : Ivan Madsen

Dato : 28-07-09 17:21

On 28 Jul 2009 14:57:28 GMT, "Martin [6000]" <martinlj@tiscali.dk>
wrote:

> [...]
>større bil og dermed har jeg ikke lyst til at sidde i Smart'en

>Yes har godt set den. Avs... det er muligt kabinen er nogenlunde intakt

Hvad med alternativt at blive anden ejer af en pendlerbil. De har
taget et pænt hug i afskrivning. Der står en del rundt omkring med ca.
100 k på klokken 3-4 år gamle. Den skal til syn hvert andet år og kan
selvfølgelig drille lidt en gang imellem. Husets Punto er sådan et
eksemplar hentet med 4 år på bagen og 118 k på klokken. I morgen
runder den 220k. Den har haft to kedelige driftsstop - en
omdrejningsføler og en oliekøler. Men den har kostet ca. 20 øre/km
incl dæk. Kan den klare 3 år mere på den måde bliver den et billigt
bekendtskab. (den kostede 100000 på gaden incl nye vinterdæk for knap
3 år siden - ½ år senere ændrede de afgifterne, de snøbler )))
Sådan noget Corsa/207/Punto/Clio går ret let 20 km/l - nogle lidt mere
andre lidt mindre.

Fra : Martin [6000]

Dato : 28-07-09 18:45

> Det er nok meget godt argumentet for at vi som familiebil har en c5 og
> ikke en berlingo

Godt valg - jeg skal nu heller ikke have en Berlingo, uanset antallet af
unger

> Det håber jeg da også det er de færreste der er ...

Håber jeg også.

> Men det må også være træls og sidde i en "pæn bil" og så være misundelig
> på dem der kører i drømmebilen. Jeg har såmend godt tilfreds med de
> valg/prioriteringer jeg har gjort på det område...

Det er nu heller ikke min drømmebil, den cee'd vi har, men jeg smiler
hver dag over den. Det ville jeg ikke gøre hvis vi havde valgt en Aygo -
prøvede den og krummede tæer under hele turen

Det jeg mener er at vælge noget man er tilfreds med og ikke vælge noget
man ikke er tilfreds med, men vælger alligevel pga. økonomien/konen.

> Godt nok har Citroen
> haft lidt rigeligt med fejl, men på den anden side så ville en avensis
> diesel stationcar da have været noget kedeligere og ~100.000kr dyrere.

Avensis må vente til man er fyldt de 50 og begyndt at ryge pibe.

> Men man får rigtig meget køreglæde for de samme penge på 2hjul ...

Ja meget endda. Rigtig meget.. puha. Nå jeg får nok MC en dag

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 15-08-09 08:28

On Sat, 15 Aug 2009 01:12:10 +0200, Armand wrote:

> Hørt!
> Jeg studsede over en beretning om den nylige jydske skypumpe "der fåede
> et tag af og løftede en campingvogn hele to husnumre - fra #17 til #19"!
> Pågældende reporter har tilsyneladende aldrig været udenfor stenbroen og
> oplevet et almindeligt dansk villa-kvarter hvor de ulige husnumre ligger
> på den ene side og de lige på den anden :-/ Omtalte campingvogn kan i
> grunden være væltet over hækken og ind i naboens have, hvilket så
> tilsyneladende ikke passede med reporterens katastrofe-opfattelse :-|

Du skal nu også lede længe efter steder med lige og ulige husnumre på
samme side herinde på stenbroen. Men godt spottet.

(Lidt lige som den med larven der havde gnavet sig gennem et
tobindsleksikon i reolen fra a til å.)