Sonata'en er i udu! Det var sa....!
Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 25-07-09 14:21

Man skal jo være ærlig omkring sin bil, så her kommer følgende
tilståelse:

Sonata'en er gået i stykker!

Formodstanden til blæsermotoren i klimaen er smuttet, så nu pustes der
med fuld styrke, konstant.

Nu skal den så på hospitalet for første gang i tilværelsen, ca. 1
måned før den fylder 4 år. Det er lige i overkanten, synes jeg.

Ellers kører denne fantastiske koreanske køremaskine til min fulde
tilfredshed, dag ud og dag ind.

Det havde I nok ikke regnet med, hva'?

Venlig hilsen
Folmer

Fra : hanzen

Dato : 25-07-09 14:23

<folmer@rasmussen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> måned før den fylder 4 år. Det er lige i overkanten, synes jeg.
>
> Ellers kører denne fantastiske koreanske køremaskine til min fulde

Det er en mandagsbil du har.
Væk med den.
--
hilzen
hanzen

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 25-07-09 14:31

On Sat, 25 Jul 2009 15:23:26 +0200, "hanzen" <hanzen@mailmeikke.dk>
wrote:

><folmer@rasmussen.dk> skrev i en meddelelse

>Det er en mandagsbil du har.
>Væk med den.

>--

Ja, jeg er s'gu heller ikke helt tryg ved den.

Men på den anden side set. Når man ser hvilke kolossale problemer
andre skribenter har med andre mærker, så kommer jeg alligevel i
tvivl.

Måske skulle man konsultere en brevkasse, eller noget?

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Tom

Dato : 25-07-09 15:50

> [...]
> tvivl.
>
> Måske skulle man konsultere en brevkasse, eller noget?

Som ejer af en koreaner er du vel medlem af FDM og kan søge juridisk bistand
i sådanne sager.

--
Tom

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 25-07-09 16:26

On Sat, 25 Jul 2009 16:49:30 +0200, "Tom" <christensen@bigfoot.com>
wrote:

>Som ejer af en koreaner er du vel medlem af FDM og kan søge juridisk bistand
>i sådanne sager.

<--

Phny!!

Det var fandme lige det eneste jeg manglede på en lørdag eftermiddag.
)

En sådan kommentar fra ejeren af en gammel Fård, der hele tiden minder
mig om en vis Annie Fønsby.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Jensen

Dato : 26-07-09 08:41

On Sat, 25 Jul 2009 17:25:38 +0200, folmer@rasmussen.dk wrote:

>En sådan kommentar fra ejeren af en gammel Fård, der hele tiden minder
>mig om en vis Annie Fønsby.

Store forlygter og ellers proppet med silikonebaseret fugemasse?

--
Thomas

Fra : Newt Bridges

Dato : 28-07-09 09:58

On 2009-07-26 09:41:13 +0200, Jensen <pomanden@hotmail.com> said:

> Store forlygter og ellers proppet med silikonebaseret fugemasse?

HAHA

--
Newt Bridges
Forge ahead! To the hilt!

Fra : Tom

Dato : 26-07-09 09:20

> [...]
> )
>
> En sådan kommentar fra ejeren af en gammel Fård, der hele tiden minder

Mener også at fejlene startede sådan på mondeo'en, først skifte modstande
til blæseren 170,- for et rep sæt, derefter lave rust, så skifte en
kondensator til AC, så lave rust, skifte et par hjullejer, så lave rust,
montere spoilersæt, så lave rust........

--
Tom

Fra : Armand

Dato : 26-07-09 10:20

Tom skrev:
> [...]
> kondensator til AC, så lave rust, skifte et par hjullejer, så lave rust,
> montere spoilersæt, så lave rust........

Hæ!

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 25-07-09 18:43

Tom wrote:

> Som ejer af en koreaner er du vel medlem af FDM og kan søge juridisk
> bistand i sådanne sager.

Hvad hedder FDM's koreanske søsterorg.

Fra : KASO

Dato : 26-07-09 07:09

<Just> skrev i meddelelsen

> Hvad hedder FDM's koreanske søsterorg.

Gaa-Ih-thu ?

Fra : Brian

Dato : 25-07-09 15:01

<folmer@rasmussen.dk> skrev i meddelelsen

> Det havde I nok ikke regnet med, hva'?

Nææ... en ældre kultiveret herre som dig, der tilmed har frekventeret
gruppen i mange år, ved sgu da at man skal holde kæft omkring fejl på sin
egen bil!

/Brian

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 25-07-09 15:06

On Sat, 25 Jul 2009 16:00:52 +0200, "Brian" <nej@tak.du> wrote:

>Nææ... en ældre kultiveret herre som dig, der tilmed har frekventeret
>gruppen i mange år, ved sgu da at man skal holde kæft omkring fejl på sin
>egen bil!

>--

Det synspunkt er der mange der hylder, til stor fortrydelse for
newcomers, der falder for fristelsen til at tro på de udgydelser der
kommer fra fanatikerne.

Det er nøjagtigt det samme billede der tegner sig, når talen falder
på, hvor dygtig en chauffør man selv tror man er.

>--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 27-07-09 10:16

> Det synspunkt er der mange der hylder, til stor fortrydelse for
> newcomers, der falder for fristelsen til at tro på de udgydelser der
> kommer fra fanatikerne.

Der er åbenbart ingen Sonata-fanatikere .. :)

--
Per

Fra : Newt Bridges

Dato : 28-07-09 10:08

On 2009-07-27 11:16:19 +0200, "Per Henneberg Kristensen"
<phkfjern@klikpost.dk> said:

> <folmer@rasmussen.dk> skrev i meddelelsen
>
> Der er åbenbart ingen Sonata-fanatikere .. :)

Også svært at være fanatisk omkring noget skidt

Det holder dog ikke andre tilbage. *host* Ford *host*.

--
Newt Bridges
Forge ahead! To the hilt!

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 25-07-09 15:50

> Formodstanden til blæsermotoren i klimaen er smuttet, så nu pustes der
> med fuld styrke, konstant.

Har du dobbeltklæbende tape nok til toup'een ?

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 25-07-09 16:22

On Sat, 25 Jul 2009 16:49:47 +0200, "Andreas M. Hansen"
<nokke99@hotmail.com> wrote:

>Har du dobbeltklæbende tape nok til toup'een ?

>--

Man er godt nok kommet ud i noget sidevind, men på trods af min
relativt høje alder, koster det mig stadig en mindre formue, årligt,
at få beskåret hårvæksten.

Findes der ikke noget stråforkorter?

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Ukendt

Dato : 25-07-09 18:42

folmer@rasmussen.dk wrote:

> Man er godt nok kommet ud i noget sidevind, men på trods af min
> relativt høje alder, koster det mig stadig en mindre formue, årligt,
> at få beskåret hårvæksten.
>
> Findes der ikke noget stråforkorter?

Jow, men det har du nok spildt på gylpen

Fra : oz3bto

Dato : 25-07-09 18:42

> [...]
> måned før den fylder 4 år. Det er lige i overkanten, synes jeg.
>
> Ellers kører denne fantastiske koreanske køremaskine til min fulde

Ja ja .. 4år er et vidt begreb

Hvor mange km har den trillet ?

Fra : Klaus D. Mikkelsen (~

Dato : 26-07-09 03:52

On 25 Jul., 15:20, fol...@rasmussen.dk wrote:

> Formodstanden til blæsermotoren i klimaen er smuttet, så nu pustes der
> med fuld styrke, konstant.

Jeg er ked af at sige det, men det er ike en formodstand der er brændt
af.

Det er styringen (den elektroniske) til blæseren, evt hele A/C'en der
er futtet af - eller rettere - udgangstransistoren til blæseren er
kortsluttet......en overbrændt modstand på et traditionelt anlæg vil
vise som ved at den kun kan blæse, når knappen er på fuld speed.

Billige koreanerpis
En god bekendt med en Kia Carnival, skliftede selv transistoren i sin
styring.

Klaus

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 26-07-09 12:49

On Sun, 26 Jul 2009 02:51:51 -0700 (PDT), "Klaus D. Mikkelsen (google
groups)" <moppemail@gmail.com> wrote:

>Jeg er ked af at sige det, men det er ike en formodstand der er brændt
>af.

>--

Det er ikke sikkert at det er formodstanden, men anlægget vil kun køre
for fuld skrue, så derfor min mistanke.

> [...]

>kortsluttet......en overbrændt modstand på et traditionelt anlæg vil
>vise som ved at den kun kan blæse, når knappen er på fuld speed.

Jeg kan dårligt tro, at det er A/C'en der er futtet af, for den køler
som den plejer, bare på fuld skrue.

>--

>Billige koreanerpis

>--

Ja, det er ikke værd at røre ved.

>--

>En god bekendt med en Kia Carnival, skliftede selv transistoren i sin
>styring.

>--

Hva' koster det, tror du?

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : alexbo

Dato : 26-07-09 13:40

<folmer@rasmussen.dk> skrev

> Det er ikke sikkert at det er formodstanden, men anlægget vil kun køre
> for fuld skrue, så derfor min mistanke.

Det lyder da også sandsynligt, muligvis denne.
http://catalog.oehq.com/item.wws?sku=RU1049&itempk=818251&mfr=BWD
AUTOMOTIVE&weight=5

mvh
Alex Christensen

Fra : Kenn H. Jensen

Dato : 26-07-09 15:23

<fol...@rasmussen.dk> skrev i en meddelelse
> Hva' koster det, tror du?

Jeg slap med ca. 500,- for formodstanden til min Nissan Primera årg. ´99.
Jeg monterede selv, det tog vel ½ time. Trin 1-2-3 virkede slet ikke, 4
virkede som altid, altså strømmen løb lige igennem her.

På Nissanen sad den inde bag handskerummet, og var lige til at gå til.

Kenn H. Jensen

Fra : Frank Leegaard

Dato : 26-07-09 23:57

folmer@rasmussen.dk wrote:

> [...]
> for fuld skrue, så derfor min mistanke.

> Jeg kan dårligt tro, at det er A/C'en der er futtet af, for den køler

7 års dagløn for en en nordkoreansk daglejer.

Omregn selv-

--
/Frank

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 27-07-09 13:05

folmer@rasmussen.dk skriver:

> Det er ikke sikkert at det er formodstanden, men anlægget vil kun køre
> for fuld skrue, så derfor min mistanke.

Mit gæt er at det overhovedet ikke er en formodstand, men en elektronisk
blæserregulering der kan variere trinløst.

> Jeg kan dårligt tro, at det er A/C'en der er futtet af, for den køler
> som den plejer, bare på fuld skrue.

Nej, nej, ikke den fysiske køledel i A/C, men styreboksen til
klimaanlægget.

Jeg er klar over at du er af den "ældre generation", men trode at du
vidste hvor meget elektronik de putter i sådanne potter i dag.

> Hva' koster det, tror du?

Transistoren koster vel i omegnen af et par kroner eller fire,
udskiftningen koster vel en hund eller 2, men det er næppe noget de gør
på et værksted. De skifter "kasser".

For øvrigt, elektronikviden på basisniveau: Modstande brænder over,
transistorer kortslutter.

Derfr vil en afbrændt modstand resultere i at flere trin ikke blæser
overhovedet, hvorimod en kortslutning (transisor) vil resultere i at
alle trin vil give fuld knald.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Leo_Jensen

Dato : 26-07-09 06:26

On 26 Jul., 13:49, fol...@rasmussen.dk wrote:

> Det er ikke sikkert at det er formodstanden, men anlægget vil kun køre
> for fuld skrue, så derfor min mistanke.

Hvis det var en Jaguar for omkring 1990 var det en thyristor der var
brændt af. Nå, Sonata'en er jo ikke en Jaguar, så det er nok heller
ikke samme fejl, selv om Sonata for nogle modeller siden godt nok
lignede en S-type vældig meget bagfra...

Leo

Fra : Ukendt

Dato : 26-07-09 20:33

<folmer@rasmussen.dk> skrev i en meddelelse

> Ellers kører denne fantastiske koreanske køremaskine til min fulde
> tilfredshed, dag ud og dag ind.
>
> Det havde I nok ikke regnet med, hva'?

JO da.
Men kom igen når den
er fyldt 23 år og har kørt
små 420.000 km.
Så må vi se hvordan det så ser ud:,o))

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 27-07-09 13:06

">> Eque <<" skriver:

> Så må vi se hvordan det så ser ud:,o))

Uanset hvad vil den være smukkere at se på end en Sierra....

Fra : KASO

Dato : 28-07-09 09:18

>">> Eque <<" skriver:

> Uanset hvad vil den være smukkere at se på end en Sierra....

Desuden er den jo også stadig fejlfri - den lille detalje med blæseren er
vel blot en planlagt feature fra fabrikkens side - det ville det ihvertfald
have været, hvis det var en Ford

Fra : Ukendt

Dato : 28-07-09 20:21

"KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

> "Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i meddelelsen

Her slår 'uanset hvad' ikke engang til.

Sierra'en har 'papir' på at være et unikt
stykke industrielt design og har sågar
været udstillet af samme grund.

Uden at sige noget decideret ondt
om en Hyundai Sonata, er den blot endnu
en bunke blik, formet efter samme
læst som resten af feltet.
Typisk korea/japser-design i stil
med Carina, Almera, Carisma
og hvad de ellers hedder.
Dødsygt og kedeligt...

Den nye Fiesta har også
vundet priser for sit design,
så noget nyt er det såmænd ikke
for vi Ford-ejere...

Sådan er dêt og det
er der såmænd ikke ret
meget andet at sige til.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 28-07-09 22:24

">> Eque <<" skriver:

> Sierra'en har 'papir' på at være et unikt
> stykke industrielt design og har sågar
> været udstillet af samme grund.

Af hvem?
En omgang lokale tosser i Danmark?

> Den nye Fiesta har også
> vundet priser for sit design,
> så noget nyt er det såmænd ikke
> for vi Ford-ejere...

Nej, det er rust heller ikke....

Fra : Ukendt

Dato : 29-07-09 22:15

folmer@rasmussen.dk wrote:
> [...]
> måned før den fylder 4 år. Det er lige i overkanten, synes jeg.
>
> Ellers kører denne fantastiske koreanske køremaskine til min fulde

Hehe, nu er det vel også begrænset hvad der kan gå i stykker på sådan en
bambus-bil, bygget af
2 stykker jern og lidt alufolie