Hvordan dør en diesel, hvis der kommer ben~
Fra : Rasmus Lauritsen

Dato : 24-07-09 12:53

Hejsa

Jeg har lige været på arbejde, hvor vi havde et par biler, som gik i
stå. Efterfølgende har jeg tænkt lidt over, hvad der er sket. Måske i
kan hjælpe, historie følger:

En kollega kører rundt på sin tur, bilen kører som den plejer.
Undervejs tanker han sin bil, og efter nogle få km mister han
trækkræft. Det virker som om turboen er gået sig en tur. Vi kører
begge Ford Transit med diesel motor.
Jeg bliver tilkaldt, og kører ud til ham og vi flytter alting over i
min bil. Herfra kører vi ned for at tanke, og kører hjemad igen. Efter
10-15 km opdager jeg, at motoren er ved at blive varm, og efter et par
hundrede meter mere mister jeg kræfter, og kører ind til siden. Nu
nærmer temperaturen sig det røde felt og motoren motoren går ud af sig
selv.

Efterfølgende snakker vi om, hvad der er sket og finder ud af, at vi
har tanket samme sted, og på samme stander. Nu har vi mistanke til, at
der har været blandet benzin i dieselstanderen. Dog har det ikke været
helt samme forløb inden vi gik i stå, hans blev ikke varm på samme
måde som min, derfor ville jeg lige høre de kloge hoveder herinde. Er
det sandsynligt, at der har været benzin i dieseltanken? Eller passer
forklaringen ikke sammen med det problem og har det bare været
tilfældigt at 2 biler går i stykker indenfor en lille times tid.

Jeg søgte lidt tilbage i gruppen, og fandt følgende:
"Benzin påfyldt, nøglen drejet til tænding, motoren startet og fejlen
først opdaget da motoren selv stoppede: Stor risiko for skader på
højtrykspumpe og deraf stor risiko for skader på indsprøjtningssystem
og resten af motoren."

I ovenstående står intet om temperaturen, men er det noget der må
forventes at ske sammen med ovenstående skader?

Kan lige nævne, at tankstationen er blevet underrettet, og de vil
undersøge sagen. Jeg er dog lidt nysgerrig og vil lige høre hvad i
mener om det.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 24-07-09 20:04

On Fri, 24 Jul 2009 11:52:59 -0700 (PDT), Rasmus Lauritsen
<rasmus@lauritsen.info> wrote:

>Kan lige nævne, at tankstationen er blevet underrettet, og de vil
>undersøge sagen. Jeg er dog lidt nysgerrig og vil lige høre hvad i
>mener om det.
Ikke at jeg kan svare på dit spørgsmål, men et råd vil være at gemme
nogle litre af tankenes indhold, der kan være meget andet der kan være
kommet i.
At hælde en prøve fra tanken i en egnet gemmensigtig flaske kan være
meget sigende, der kan der komme syn for sagen hvis det er helt tosset
hvad der er kommet i.

Hvis det er uklart væske der er i kan det også stilles i en fryser og
observeres en gang imellem, hvis det fryser til is i lag er der vand
i, men mange andre mærkelige ting kan komme i når uheldet er ude.

/Hans

Fra : Rasmus Lauritsen

Dato : 24-07-09 13:22

On 24 Jul., 21:03, Hans Kjaergaard <hans.k2tek...@post5.tele.dk>
wrote:

> [...]
> observeres en gang imellem, hvis det fryser til is i lag er der vand
> i, men mange andre mærkelige ting kan komme i når uheldet er ude.

Jeg har desværre ikke mulighed for, at tage en prøve fra tanken nu,
men det kunne faktisk have været lidt spændende at se indholdet.

/Rasmus

Fra : NHF

Dato : 24-07-09 21:02

Prøv at tale med tankstationen/ejer, de har en forsikring mod sådanne ting,
og normalt plejer de at være 100% ærlige.

NHF, Århus

Fra : Rasmus Lauritsen

Dato : 24-07-09 21:14

NHF <Volvo4Sale skrev:
> Prøv at tale med tankstationen/ejer, de har en forsikring mod sådanne ting,
> og normalt plejer de at være 100% ærlige.

Jeg er ikke så bekymret for regningen, det er en firmabil, så jeg kommer
ikke personligt til at stå med regningen. Jeg er mere interesseret i at
vide, om det skyldes benzin i tanken eller om det bare er en
tilfældighed, at to biler går i stykker indenfor 1 times tid.

/Rasmus

Fra : Ukendt

Dato : 24-07-09 21:40

"Rasmus Lauritsen" <rasmus@ingen-spam-tak.lauritsen.info> skrev i en
meddelelse news:4a6a15f7$0$48233$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
> vide, om det skyldes benzin i tanken eller om det bare er en tilfældighed,
> at to biler går i stykker indenfor 1 times tid.

Ford er vel også ISO9001 lign. certificeret ? *S*
Samme kvalitet - hele vejen.

Fra : NHF

Dato : 25-07-09 07:48

Hvis jeg var din arbejdsgiver, så ville jeg tænke, mine medarbejdere kører
bilerne som idioter og derfor brænder bilerne sammen, gad vide om jeg ikke
skulle finde nogle andre, da en ny moter er bekostelig. Hvor imod hvis det
er pga. dårlig brændstof, så er medarbejderen uden skyld i denne situation.
Men sådan er vi jo så forskellige.

NHF, Århus

Fra : KASO

Dato : 25-07-09 10:40

"NHF @privat.dk>" <Volvo4Sale<FJERNDETTE> skrev i meddelelsen
> [...]
> er pga. dårlig brændstof, så er medarbejderen uden skyld i denne
> situation. Men sådan er vi jo så forskellige.

Hvis jeg var arbejdsgiver, ville jeg vente med at drage konklusioner, til
problemet var undersøgt til bunds!

Et værksted skifter jo ikke blot de defekte dele, blot for at lade de nye gå
samme vej pga. forkert indhold i tanken - de undersøger selvfølgelig,
hvorfor det gik galt.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 26-07-09 22:44

"Rasmus Lauritsen" <rasmus@ingen-spam-tak.lauritsen.info> skrev i
meddelelsen news:4a6a15f7$0$48233$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
> vide, om det skyldes benzin i tanken eller om det bare er en tilfældighed,
> at to biler går i stykker indenfor 1 times tid.

Jeg har fyldt en Golf III TDI op med benzin. Tanken var tom på nær 2-4
liter. Jeg kørte 10 km, så gik den i stå. Der var ingen temperaturstigning,
kun ydelsestab.

Havde det været en Golf IV, havde det kostet kassen på reparation af pumpen.
Nu slap jeg med en ny tankfuld diesel.

Pas på med det V-power i Tyskland. Det røde mærke er benzin, det sorte
diesel ...

--
Per

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 26-07-09 22:46

"Per Henneberg Kristensen" <phkfjern@klikpost.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> pumpen. Nu slap jeg med en ny tankfuld diesel.
>
> Pas på med det V-power i Tyskland. Det røde mærke er benzin, det sorte

Vil lige indskyde omkring de 10 km .. det var med cv bagefter, så det var
også hvad den gik på en liter ..

--
Per

Fra : BikeManiac

Dato : 24-07-09 15:14

Prøv lige til at begynde med at tjekke termostat og vandpumpe.

En dieselmotor burde kunne køre mange 1000 km på en 50/50 blanding
(sugediesel). Den er sejhudet sådan en. Med ren benzin i tanken siger
man max 200 km, så er dieselpumpen slidt i stykker (sugediesel).

Lucas

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 25-07-09 08:44

On Fri, 24 Jul 2009 14:14:26 -0700 (PDT), BikeManiac
<lucasjensen@gmail.com> wrote:

> [...]
>(sugediesel). Den er sejhudet sådan en. Med ren benzin i tanken siger
>man max 200 km, så er dieselpumpen slidt i stykker (sugediesel).

Interesant, specielt hvis vi kan få defineret hevm "man" er ?
Helst en reference til nogen der hved hvad de taler om.

Ikke at jeg ikke tror på udsagnet, for i min instruktionsbog står der
at jeg kan hælde op til 25% benzin i når det er vinter, så hårdhudet
er en diesel, ingen tvivl om det.

/Hans

Fra : claus b.p.

Dato : 26-07-09 00:12

> [...]
>
> Ikke at jeg ikke tror på udsagnet, for i min instruktionsbog står der
> at jeg kan hælde op til 25% benzin i når det er vinter, så hårdhudet

Nogen der tør give et gæt på hvordan brændstoføkonomien er med fx. 25%
benzin i dieselen, - længere / kortere på literen?

/Claus

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 26-07-09 12:21

On Sun, 26 Jul 2009 01:12:28 +0200, "claus b.p." <cbp33@hotmail.com>
wrote:

>Nogen der tør give et gæt på hvordan brændstoføkonomien er med fx. 25%
>benzin i dieselen, - længere / kortere på literen?

Kortere på literen, det er min erfaring, men forskellen er ikke stor.

/Hans

Fra : KASO

Dato : 25-07-09 10:43

"BikeManiac" <lucasjensen@gmail.com> skrev i meddelelsen
[...]

Hvor mange sugediesel'er findes på markedet?

De sidste sugediesel'er var vist den gl. VW SDI og en gl. 1.5D i PSA.

Højtrykspumper, der idag kører med 1600-2000 bar har vist ikke godt af ikke
at blive smurt....

Fra : Fly Christensen

Dato : 26-07-09 12:56

On Sat, 25 Jul 2009 11:43:18 +0200, "KASO" <SUK@nospam.invalid> wrote:

> [...]
>
>De sidste sugediesel'er var vist den gl. VW SDI og en gl. 1.5D i PSA.
>
>Højtrykspumper, der idag kører med 1600-2000 bar har vist ikke godt af ikke

Så langt tid, at det ikke er en common rail diesel, så er det ikke så
afgørende om den er med eller uden turbo.

Fly

Fra : KASO

Dato : 26-07-09 14:53

"Fly Christensen" <x_nospam_x@gmx.net> skrev i meddelelsen

> Så langt tid, at det ikke er en common rail diesel, så er det ikke så
> afgørende om den er med eller uden turbo.

Rigtigt - men Common rail (eller PD hos VW) har nu også været "standarden" i
en del år efterhånden - så problemet med højtrykspumpen eksisterer stadig.

Fra : thl

Dato : 24-07-09 22:19

"Rasmus Lauritsen" <rasmus@lauritsen.info> skrev i en meddelelse
[...]

Her er en længere afhandling på engelsk om emnet, temperaturen omtales ca
midtvejs.
http://www.turbodieselregister.com/mixing_gasoline_and_diesel.htm

mvh
Thorbjørn

Fra : BikeManiac

Dato : 25-07-09 06:14

> Interesant, specielt hvis vi kan få defineret hevm "man" er ?
> Helst en reference til nogen der hved hvad de taler om.

Det er noget jeg engang har læst i et offroad 4x4 forum baseret på
erfaringer. Jeg har ikke kilden mere. Men det er sandt at biler i dag
er for følsomme med deres 3000 bar common rail teknik. Jeg snakker
rigtige biler, dvs sådan nogle som man ser i bush'en i Australien
eller på savannen i Sydafrika.

Lucas

Fra : Henrik B.

Dato : 25-07-09 15:40

> erfaringer. Jeg har ikke kilden mere. Men det er sandt at biler i dag
> er for følsomme med deres 3000 bar common rail teknik. Jeg snakker

Aaaahhhh, skal vi ikke nøjes med 2.000 Bar, indtil videre? )

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Benny

Dato : 25-07-09 09:21

On 25 Jul., 16:40, "Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote:

> Aaaahhhh, skal vi ikke nøjes med 2.000 Bar, indtil videre?  )

Hvorfor kun 2000 bar når alle ved at det optimale er 5000 bar.

Benny