|
| Hvordan er det at køre med 7 trins DSG ? Fra : Andreas M. Hansen |
Dato : 22-07-09 19:43 |
|
Hej gruppe,
Ja undskyld det måske lidt dumme spørgsmål, jeg kunne jo selvfølgelig bare
prøve det selv....
Problemet er at jeg kender mig selv og mit impulskøbsgen godt nok til at jeg
absolut kun vover mig ind til en bilhandler, hvis der helt sikkert skal
handles - ellers er risikoen for at der sker noget uoverlagt alt for
overhængende..
Nå, nu til sagen:
Skoda'en forventes at skulle skiftes indenfor et års tid, og efter at have
trillet rundt ovre i US en del i diverse lejebiler, er jeg kommet til den
konklusion, at jeg næste gang absolut skal have een med automatgear.
Lige pt. er jeg mest hook'ed på at købe en Octavia 1.4 TSI med det nye 7
trins DSG - og jeg drømmer så lidt om hvordan det vil være...
Jeg har et konkret spørgsmål:
I en konventionel automatgearsbil kan man ved kø kørsel bare køre den med en
fod på bremsen - hver gang man slipper, så ruller bilen frem.
Hvordan fungerer dette i en bil med DSG ? - der er der jo en "normal
kobling" - bare automatisk betjent ?
I det hele taget - hvordan klares igangsætning med DSG i forhold til en
normal automatkasse med torque converter ?
mvh
Andreas M. Hansen
| |
Klaus G. (22-07-2009)
| Kommentar Fra : Klaus G. |
Dato : 22-07-09 20:01 |
|
> Skoda'en forventes at skulle skiftes indenfor et års tid, og efter at
> have trillet rundt ovre i US en del i diverse lejebiler, er jeg
> kommet til den konklusion, at jeg næste gang absolut skal have een
> med automatgear. Lige pt. er jeg mest hook'ed på at købe en Octavia 1.4
> TSI med det
> nye 7 trins DSG - og jeg drømmer så lidt om hvordan det vil være...
> Jeg har et konkret spørgsmål:
> I en konventionel automatgearsbil kan man ved kø kørsel bare køre den
> med en fod på bremsen - hver gang man slipper, så ruller bilen frem.
> Hvordan fungerer dette i en bil med DSG ? - der er der jo en "normal
> kobling" - bare automatisk betjent ?
> I det hele taget - hvordan klares igangsætning med DSG i forhold til
> en normal automatkasse med torque converter ?
Så vidt jeg har forstået, når du træder på bremsen og holder stille, så
kobler den helt fra. Når du begynder at slippe bremsen så kobler den stille
og roligt til. Den har jo to koblinger, så når du skla til 2.gear så er
nr.2kobling klar og skifter på et splitsekund.
Problemet med sådan en gearkasse, er hvis man bruger sin bil til at slæbe
med og køre meget langsomt. F.eks. hvis man skal bakke en stor CV ind et
kringlet sted, så vil den aldrig koble helt til og derfor file på koblingen
ala alm. gear+kobling. Forskellen er bare at med DSG har man ikke så meget
gefühl med at de filer og så skåner man den ikke, som man naturligvis vil
gøre med en alm kobling. Her har en pløretubine jo en fordel. Men nu er det
jo ikke sååå fandens tit man parkere en CV, så det går nok alligevel, det
var bare pointen i det jeg prøvede at forklare. Bla. derfor at VW's Tiguan
ikke kommer med DSG men kun pløretubine, fordi man mener at DSG ikke er
egnet til 4x4 biler, netop fordi de ikke er gode til det dersens langsom
kørsel.
--
Klaus G. aka. Seth-Enoch // SukkerFri
www.seth-enoch.dk
| |
Klaus D. Mikkelsen (22-07-2009)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 22-07-09 20:11 |
|
"Klaus G." skriver:
>
> Så vidt jeg har forstået, når du træder på bremsen og holder stille, så
> kobler den helt fra.
Nope, 7 trins er ikek så hård, men 6 trins er tydeligt i indgreb hele
tiden. Man kan mærke, hvis man river den i N, mens man holder på
bremsen. Men 6 trins har også væskebadet kobling, så der afsættes mere
effekt der.
> Problemet med sådan en gearkasse, er hvis man bruger sin bil til at slæbe
> med og køre meget langsomt.
Er deu klar over, hvor langsomt den kører i tomgang i 1. gear?
> Bla. derfor at VW's Tiguan
> ikke kommer med DSG men kun pløretubine, fordi man mener at DSG ikke er
> egnet til 4x4 biler, netop fordi de ikke er gode til det dersens langsom
> kørsel.
Eller fordi den ikke kan håndtere momentet?
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
| |
Klaus G. (22-07-2009)
| Kommentar Fra : Klaus G. |
Dato : 22-07-09 20:39 |
|
> Nope, 7 trins er ikek så hård, men 6 trins er tydeligt i indgreb hele
> tiden. Man kan mærke, hvis man river den i N, mens man holder på
> bremsen. Men 6 trins har også væskebadet kobling, så der afsættes mere
> effekt der.
Lyder underligt. Så vil den da stå og file koblingen hele tiden? Det må give
et voldsomt slid ved kø kørsel?
>> Problemet med sådan en gearkasse, er hvis man bruger sin bil til at
>> slæbe med og køre meget langsomt.
>
> Er deu klar over, hvor langsomt den kører i tomgang i 1. gear?
Ikke langsom nok ;)
> Eller fordi den ikke kan håndtere momentet?
Nope. Samme motor som i f.eks. en Passat og den kan fint laves med DSG.
Det er VW der selv siger DSG ikke passer til en 4x4.
--
Klaus G. aka. Seth-Enoch // SukkerFri
www.seth-enoch.dk
| |
Klaus D. Mikkelsen (22-07-2009)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 22-07-09 20:45 |
|
"Klaus G." skriver:
>
> Lyder underligt. Så vil den da stå og file koblingen hele tiden? Det må give
> et voldsomt slid ved kø kørsel?
Derfor den oliebadede kobling.
> Ikke langsom nok ;)
Prøv den.....
> Nope. Samme motor som i f.eks. en Passat og den kan fint laves med DSG.
Okay, med maks 250 nM (eller taler vi 6 trins kassen - de opleves ganske
forskelligt ved tomgang)?
> Det er VW der selv siger DSG ikke passer til en 4x4.
Har ikke før hørt det, men har på den anden side heller ikke
interesseret mig for Tiguan. Den er for stor til mig.
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
| |
Peter Juul (23-07-2009)
| Kommentar Fra : Peter Juul |
Dato : 23-07-09 17:02 |
|
"Klaus G." skrev
>
> Det er VW der selv siger DSG ikke passer til en 4x4.
>
Men laver dog Superb med V6, 4x4 og DSG...
Og svjv har Passat R36 osse både det ene og det andet
VenHils
PeterJ
| |
Klaus G. (23-07-2009)
| Kommentar Fra : Klaus G. |
Dato : 23-07-09 18:14 |
|
> Men laver dog Superb med V6, 4x4 og DSG...
> Og svjv har Passat R36 osse både det ene og det andet
4x4 som i offroader/SUV agtig bil tingest offroader bandit :)
Omtalte V6, har mindre moment end deres 2.0Diesel også, så det kan DSG godt
tykke.
--
Klaus G. aka. Seth-Enoch // SukkerFri
www.seth-enoch.dk
| |
Peter Juul (24-07-2009)
| Kommentar Fra : Peter Juul |
Dato : 24-07-09 13:21 |
|
"Klaus G." skrev
> Omtalte V6, har mindre moment end deres 2.0Diesel også, så det kan DSG
> godt tykke.
Aaaarh..... Således beriget med viden... Det vidste jeg så ikke...
Men kombinationen 4x4 + DSG eksisterer stadig - Og VW laver vel ikke noget
de ikke tror på...
VenHils
PeterJ
| |
Klaus G. (25-07-2009)
| Kommentar Fra : Klaus G. |
Dato : 25-07-09 18:54 |
|
> Men kombinationen 4x4 + DSG eksisterer stadig - Og VW laver vel ikke
> noget de ikke tror på...
4x4 som i en personbil, jeps. 4x4 som i en SUV/Offroader, nix. De mener ikke
DSG egner sig til offroad, netop fordi den vil komme til at file for meget
på koblingen, hvis/når der skal køres meeeget langsomt og uden gefül med
hvornår den filer, fordi man ikke selv styre koblingen, så kan man nemt
komme til at ødelægge noget.
Jeg har nemlig selv spurgt til aut.gearet i sådan en Tiguan, fordi jeg
undrede mig over den ikke var med DSG, da det jo er et fremragende stykke
mekanik/elektronik. Og overstående var altså svaret jeg fik.
--
Klaus G. aka. Seth-Enoch // SukkerFri
www.seth-enoch.dk
| |
Klaus D. Mikkelsen (22-07-2009)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 22-07-09 20:08 |
|
"Andreas M. Hansen" skriver:
>
> Nå, nu til sagen:
> Skoda'en forventes at skulle skiftes indenfor et års tid, og efter at have
> trillet rundt ovre i US en del i diverse lejebiler, er jeg kommet til den
> konklusion, at jeg næste gang absolut skal have een med automatgear.
Forståeligt.
> Lige pt. er jeg mest hook'ed på at købe en Octavia 1.4 TSI med det nye 7
> trins DSG - og jeg drømmer så lidt om hvordan det vil være...
Prøv det da.
> I en konventionel automatgearsbil kan man ved kø kørsel bare køre den med en
> fod på bremsen - hver gang man slipper, så ruller bilen frem.
> Hvordan fungerer dette i en bil med DSG ? - der er der jo en "normal
> kobling" - bare automatisk betjent ?
På præcist samme måde.
> I det hele taget - hvordan klares igangsætning med DSG i forhold til en
> normal automatkasse med torque converter ?
Som når du selv gør det.
Min firmaslæde er en Touran med 6 trins DSG og jeg har prøvekørt Golf
1,4TSI i både 122 og 160 HK versionerne med det nye 7 trins DSG.
Det er bare "må ha". Men modsat mange andre, finder jeg 160 HK bedre end
122 med DSG. Lidt tung mellemacceleration med 122HK skifter 2 gear ned
og der er momenttab, eller et ryk om man vil (begge gear er ved samme
kobling), hvorimod 160 HK kun skifter 1 ned uden mærkbart ryk.
Men jeg er meget skeptisk overfor deres 16,7 km/l i Golf. En tur omkring
spritmonitor.de bekræfter mine anelser.....
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
| |
Andreas M. Hansen (22-07-2009)
| Kommentar Fra : Andreas M. Hansen |
Dato : 22-07-09 20:42 |
|
>> I en konventionel automatgearsbil kan man ved kø kørsel bare køre den med
>> en
>> fod på bremsen - hver gang man slipper, så ruller bilen frem.
>> Hvordan fungerer dette i en bil med DSG ? - der er der jo en "normal
>> kobling" - bare automatisk betjent ?
>
> På præcist samme måde.
Dvs. at hvis gearvælgeren står i D, motoren i tomgang, og bremsen trådt på -
så er der koblet ud og bilen holder stille.
Når man så slipper bremsen, så kobles 1 gear ind, og bilen triller blidt
frem uden at der files og slides på koblingen ?
>>
> Min firmaslæde er en Touran med 6 trins DSG og jeg har prøvekørt Golf
> 1,4TSI i både 122 og 160 HK versionerne med det nye 7 trins DSG.
>
> Det er bare "må ha". Men modsat mange andre, finder jeg 160 HK bedre end
> 122 med DSG. Lidt tung mellemacceleration med 122HK skifter 2 gear ned
> og der er momenttab, eller et ryk om man vil (begge gear er ved samme
> kobling), hvorimod 160 HK kun skifter 1 ned uden mærkbart ryk.
>
Nu er er sådan en maskine ikke en option hos Skoda, og en Golf kan jeg ikke
forliges med - jeg ville aldrig kunne klare mig i en bil uden bagagerum...
Nu er jeg dog også mere end sikker på at 200 Nm og 122 Hk rækker fint til
mit temperament - jeg gør ikke så meget i tunge mellemaccelerationer, jeg er
mere til afslappet gliden derudaf.
mvh
Andreas M. Hansen
| |
Klaus D. Mikkelsen (22-07-2009)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 22-07-09 20:48 |
|
"Andreas M. Hansen" skriver:
>
> Dvs. at hvis gearvælgeren står i D, motoren i tomgang, og bremsen trådt på -
> så er der koblet ud og bilen holder stille.
Ved 6 trins kobles der ikke ud. Min (trods alt) korte erfaring emd 7
trins siger mig at den kobler ud, men jeg ved at den kal lave hill hold,
så den er koblet noget til selvom man træder på bremsen.
> Når man så slipper bremsen, så kobles 1 gear ind, og bilen triller blidt
> frem uden at der files og slides på koblingen ?
1 gear er koblet ind, men den kolber resten ind, når man slipper
bremsen.
> Nu er er sådan en maskine ikke en option hos Skoda, og en Golf kan jeg ikke
> forliges med - jeg ville aldrig kunne klare mig i en bil uden bagagerum...
Der er masser af bagagerum. Selv barenevogn og juleoppakning er intet
problem.....
> Nu er jeg dog også mere end sikker på at 200 Nm og 122 Hk rækker fint til
> mit temperament - jeg gør ikke så meget i tunge mellemaccelerationer, jeg er
> mere til afslappet gliden derudaf.
Tjah, tag ind til en VW forhandler og prøv dem begge (hvis de har en
hjemme altså)
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
| |
Andreas M. Hansen (22-07-2009)
| Kommentar Fra : Andreas M. Hansen |
Dato : 22-07-09 21:01 |
|
> Der er masser af bagagerum. Selv barenevogn og juleoppakning er intet
> problem.....
>
Alt under 500 liter er og bliver et alternativt placeret handskerum.
Når familien er på det årlige familiebesøg i Finland - så er alle de 560
liter taget i brug - specielt på hjemturen.
Og rent udseendemæssigt, så kan jeg desuden heller ikke lide golf'en - efter
min smag, så er det ligesom om at bilen slutter ½ meter for tidligt.
- men alt dette er jo smag og behag - og der er vi jo heldigvis forskellige,
og skal absolut ikke være enige
mvh
Andreas M. Hansen
| |
Ukendt (22-07-2009)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 22-07-09 21:36 |
|
"Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:4a676fef$0$56789$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Og rent udseendemæssigt, så kan jeg desuden heller ikke lide golf'en -
> efter min smag, så er det ligesom om at bilen slutter ½ meter for tidligt.
Unødvendig stor blind vinkel.
Dårligt designet linje omkring ruderne i bagdørene.
Men ja, smag og behag. Noget designikon blir' Golf dog aldrig.
| |
Frank Leegaard (24-07-2009)
| Kommentar Fra : Frank Leegaard |
Dato : 24-07-09 00:39 |
|
> "Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:4a676fef$0$56789$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
>> Og rent udseendemæssigt, så kan jeg desuden heller ikke lide golf'en
>> - efter min smag, så er det ligesom om at bilen slutter ½ meter for
>> tidligt.
>
> Unødvendig stor blind vinkel.
> Dårligt designet linje omkring ruderne i bagdørene.
> Men ja, smag og behag. Noget designikon blir' Golf dog aldrig.
Ikke ret mange moderne biler er uden blinde vinkler.
Det hjælper dog at have en Variant hvor den blinde vinkel er langt bagude,
sådan at den i praksis virker meget lille.
--
/Frank
| |
TGJ (22-07-2009)
| Kommentar Fra : TGJ |
Dato : 22-07-09 22:14 |
|
"Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:4a676fef$0$56789$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
- så er alle de 560
> liter taget i brug - specielt på hjemturen.
>
Finsprit ?
:)
/Thomas
| |
Brian Sørup (23-07-2009)
| Kommentar Fra : Brian Sørup |
Dato : 23-07-09 10:57 |
|
"TGJ" <rainer.lesani@ashampoo.com> skrev i meddelelsen
news:4a678129$0$48242$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:4a676fef$0$56789$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> - så er alle de 560
>> liter taget i brug - specielt på hjemturen.
>>
> Finsprit ?
>
eller Lakrids.....
--
Brian Sørup
1998 Volvo V70 2,5t Aut.
1986 Oldsmobile Custom Cruiser
| |
AndersH (23-07-2009)
| Kommentar Fra : AndersH |
Dato : 23-07-09 13:25 |
|
"Brian Sørup" <camaropower454@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:4a6833df$0$56790$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "TGJ" <rainer.lesani@ashampoo.com> skrev i meddelelsen
> news:4a678129$0$48242$14726298@news.sunsite.dk...
>>
>> "Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>> news:4a676fef$0$56789$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> - så er alle de 560
>>> liter taget i brug - specielt på hjemturen.
>>>
>> Finsprit ?
>>
>
> eller Lakrids.....
Knive!
| |
Frank Leegaard (24-07-2009)
| Kommentar Fra : Frank Leegaard |
Dato : 24-07-09 00:41 |
|
Brian Sørup wrote:
> "TGJ" <rainer.lesani@ashampoo.com> skrev i meddelelsen
> news:4a678129$0$48242$14726298@news.sunsite.dk...
>>
>> "Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>> news:4a676fef$0$56789$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> - så er alle de 560
>>> liter taget i brug - specielt på hjemturen.
>>>
>> Finsprit ?
>>
>
> eller Lakrids.....
>
Skal der laves "Nordsøolie"? - Eller "Små XXX"?
--
/Frank
| |
Andreas M. Hansen (23-07-2009)
| Kommentar Fra : Andreas M. Hansen |
Dato : 23-07-09 18:11 |
|
> Finsprit ?
>
Næhh - kaffe og slik
mvh
Andreas M. Hansen
| |
Frank Leegaard (24-07-2009)
| Kommentar Fra : Frank Leegaard |
Dato : 24-07-09 00:37 |
|
Andreas M. Hansen wrote:
>>> I en konventionel automatgearsbil kan man ved kø kørsel bare køre
>>> den med en
>>> fod på bremsen - hver gang man slipper, så ruller bilen frem.
>>> Hvordan fungerer dette i en bil med DSG ? - der er der jo en "normal
>>> kobling" - bare automatisk betjent ?
>>
>> På præcist samme måde.
>
> Dvs. at hvis gearvælgeren står i D, motoren i tomgang, og bremsen
> trådt på - så er der koblet ud og bilen holder stille.
> Når man så slipper bremsen, så kobles 1 gear ind, og bilen triller
> blidt frem uden at der files og slides på koblingen ?
>
>
>>>
>> Min firmaslæde er en Touran med 6 trins DSG og jeg har prøvekørt Golf
>> 1,4TSI i både 122 og 160 HK versionerne med det nye 7 trins DSG.
>>
>> Det er bare "må ha". Men modsat mange andre, finder jeg 160 HK bedre
>> end 122 med DSG. Lidt tung mellemacceleration med 122HK skifter 2
>> gear ned og der er momenttab, eller et ryk om man vil (begge gear er
>> ved samme kobling), hvorimod 160 HK kun skifter 1 ned uden mærkbart
>> ryk.
>
> Nu er er sådan en maskine ikke en option hos Skoda, og en Golf kan
> jeg ikke forliges med - jeg ville aldrig kunne klare mig i en bil
> uden bagagerum...
Variant er fremme til den tid.
--
/Frank
| |
Per Henneberg Kriste~ (23-07-2009)
| Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~ |
Dato : 23-07-09 14:46 |
|
"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i meddelelsen
news:4A676375.A7B689C6@du.kan.finde.den...
> "Andreas M. Hansen" skriver:
> Men jeg er meget skeptisk overfor deres 16,7 km/l i Golf. En tur omkring
> spritmonitor.de bekræfter mine anelser.....
Min Golf GTI TDI 150hk 320Nm står til 18,6 km/l ifølge papirerne.
Jeg er over 22 km/l langt de fleste gange...
Det hele afhænger af at holde hastigheden nede og køre på forudseenhed.
--
Per
Sælges: Arkivskabe i forskellige farver og størrelser fra 400,- kr.
| |
Frank Leegaard (24-07-2009)
| Kommentar Fra : Frank Leegaard |
Dato : 24-07-09 00:36 |
|
Klaus D. Mikkelsen wrote:
> "Andreas M. Hansen" skriver:
>>
>> Nå, nu til sagen:
>> Skoda'en forventes at skulle skiftes indenfor et års tid, og efter
>> at have trillet rundt ovre i US en del i diverse lejebiler, er jeg
>> kommet til den konklusion, at jeg næste gang absolut skal have een
>> med automatgear.
>
> Forståeligt.
>
>> Lige pt. er jeg mest hook'ed på at købe en Octavia 1.4 TSI med det
>> nye 7 trins DSG - og jeg drømmer så lidt om hvordan det vil være...
>
> Prøv det da.
>
>> I en konventionel automatgearsbil kan man ved kø kørsel bare køre
>> den med en fod på bremsen - hver gang man slipper, så ruller bilen
>> frem.
>> Hvordan fungerer dette i en bil med DSG ? - der er der jo en "normal
>> kobling" - bare automatisk betjent ?
>
> På præcist samme måde.
>
>> I det hele taget - hvordan klares igangsætning med DSG i forhold til
>> en normal automatkasse med torque converter ?
>
> Som når du selv gør det.
>
> Min firmaslæde er en Touran med 6 trins DSG og jeg har prøvekørt Golf
> 1,4TSI i både 122 og 160 HK versionerne med det nye 7 trins DSG.
>
> Det er bare "må ha". Men modsat mange andre, finder jeg 160 HK bedre
> end 122 med DSG. Lidt tung mellemacceleration med 122HK skifter 2
> gear ned og der er momenttab, eller et ryk om man vil (begge gear er
> ved samme kobling), hvorimod 160 HK kun skifter 1 ned uden mærkbart
> ryk.
>
> Men jeg er meget skeptisk overfor deres 16,7 km/l i Golf. En tur
> omkring spritmonitor.de bekræfter mine anelser.....
>
Har for nyligt prøvet en G6 med 160 hk og 7 trins DSG. Den er virkelig
velkørende.
Langt mere velkørende end en 200HKs Scirocco (som jeg er for lang i kroppen
til at kunne være inde i)
--
/Frank
| |
Klaus D. Mikkelsen (~ (22-07-2009)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen (~ |
Dato : 22-07-09 23:53 |
|
On 22 Jul., 22:35, ">> Eque <<" <-> wrote:
>
> Noget designikon blir' Golf dog aldrig.
Korrekt, det er den ikke grim nok til at blive.
Der er såmænd kun opstået en hel bilklasse med dens navn.
Klaus
| |
Lars Knudsen (23-07-2009)
| Kommentar Fra : Lars Knudsen |
Dato : 23-07-09 19:04 |
|
Hej Andreas,
On 2009-07-22 20:42:38 +0200, "Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> said:
> I en konventionel automatgearsbil kan man ved kø kørsel bare køre den
> med en fod på bremsen - hver gang man slipper, så ruller bilen frem.
> Hvordan fungerer dette i en bil med DSG ? - der er der jo en "normal
> kobling" - bare automatisk betjent ?
Jeg har haft et par biler med konventionel automatgear og en med DSG (6
trins - det var en Skoda Octavia 2.0TDI). Der fungerer i det store hele
som koventionelt automatgear - dog kan man godt fornemme at den kobler
til. Det er primært når man letter "lidt" på bremsen at jeg syntes det
er forskel. Men det fungerer godt DSG, og er super lækkert i køkørsel.
> I det hele taget - hvordan klares igangsætning med DSG i forhold til en
> normal automatkasse med torque converter
>
Det er meget som automatgear, dog var det min oplevelse at bilen godt
kan rulle marginalt baglæns før den kobler til og begynder at rulle
fremad. I daglig brug er det hele lige meget, men det var alligevel
lidt wierd da jeg kom fra en med konventionelt automatgear de første
par gange man skulle sætte igang på en stejl bakke.
hilsen Lars
| |
|
|