Lav fart dræber!
Fra : Henrik B.

Dato : 21-07-09 16:51

http://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyheder/article1197025.ece

Lave fartgrænser koster liv
Det er den omvendte verden. Efter at have indført skrappe hastighedsgrænser
på de australske highways er antallet af trafikdræbte steget eksplosivt.
Folk mister koncentrationen, mener en national trafikgruppe

16:30 - 21. jul. 2009 | Nikolaj Karlshøj, Bilenonline.dk

Det australske landeveje, der krydser nogle af Australiens mindst befolkede
områder i The Northern Territory, har historisk set været kendt for deres
frie hastighedsgrænser - et paradis for de indfødte med hang til fart og
buldrende V8-motorer.

Men i 2007 sagde regeringen stop, og indførte 130 km/t-skiltning på de fire
største strækninger, Stuart, Arnhem, Victoria og Barkly. Øvrige veje blev
begrænset til 110 km/t - enkelte endnu lavere.

Årsagen var ikke overraskende et ønske om at forbedre trafiksikkerheden. Men
nu viser en ny statsik, at udviklingen går i den stik modsatte retning.

Stigning på 70 procent
De seneste to år er antallet af trafikdrab i områderne med fartbegrænsning
nemlig steget med hele 70 procent. I 2006 - det sidste år med frie
hastighedsgrænser - omkom 44 personer. Sidste år døde 75!

- Vejene er blevet mere sikre, bilerne er blevet mere sikre, lægerne er mere
kvalificerede og folk er blevet mere bevidste om trafiksikkerheden. Desuden
har det aldrig været dyrere at blive straffet. Alle disse faktorer burde
skære ned på dødsulykkerne, men sådan er det ikke ligefrem gået, udtaler
Harry Brelsford, grundlægger af trafiksikkerhedsorganisationen RoadSense.

Fartgrænser hjælper ikke
Organisationen foreslår, at regeringen retter fokus mod de 98 procent af
ulykkerne, som er sket, selv om farten har været omkring eller endda under
det tilladte.

Ifølge Harry Brelsford skyldes stigningen i dødsulykkerne nemlig at
bilisterne er blevet mindre opmærksomme.

- Folk har den opfattelse, at sålænge man holder hastigheden under det
tilladte, kan der ikke ske noget. Så tænker man mindre på alle da øvrige
faktorer, som kan være medvirkende til et uheld, og så bliver man
uopmærksom, siger han

Fra : Thomas

Dato : 21-07-09 11:24

Jaaaaamen dog, det lyder jo som noget jeg kunne have skrevet for 5 år
siden
Jeg synes godt nok også at alle de 40-zoner der skyder op herhjemme,
er ved at ligne ren chikane, tænk at skulle tage seriøst, at få et
klip i kortet, som jo skulle tage de "Grove trafikforseelser" for at
køre 52 km/t i sådan et område .....eller miste kortet i 3 år, og have
ekstraudgifter for offentlig transport, generværgelse og bøde for
20-30.000 kroner for at have kørt 64 km/t.
Alt i mens cyklister kan opføre sig næsten som det passer dem og køre
over 52 km/t uden det store.

Thomas H. - www.thhe.dk/Ford_Mondeo_GhiaX.htm (nu med nye billeder)

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 21-07-09 19:22

Thomas <thhedk@gmail.com> wrote in news:9dc58a52-416a-40f6-944a-
d8777fbdb035@h31g2000yqd.googlegroups.com:

> Alt i mens cyklister kan opføre sig næsten som det passer dem og køre
> over 52 km/t uden det store.

Cyklister skal følge samme hastighedsgrænser som bilerne - det er bare
sjældent der bliver holdt fartkontrol rettet mod cyklister ;)

Fra : Martin Bak

Dato : 21-07-09 22:30

"Thomas" <thhedk@gmail.com> skrev i en meddelelse

[...]
---
Der er noget du har misforstået. Hvis der er indført 40 km/t zone, så er det
fordi der er en grund til det. Det betyder ikke at du skal falde i søvn bag
rattet, -tværtimod, det betyder at du skal sætte farten ned til 40 km/t OG
desuden være særlig opmærksom, fordi her er et område hvor der kan være
legende børn, hunde der løber ud, dårlige oversigtsforhold eller andre
forhold der kan gøre det risikabelt at ræse igennem.
Det er _ikke_ op til den enkelte at vurdere, det har vi folk til, der kender
eller har undersøgt forholdene på stedet.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 21-07-09 23:47

"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> wrote in

> Hvis der er indført 40 km/t zone, så er det
> fordi der er en grund til det.

Men grunden er ligeså ofte politik som trafiksikkerhed.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 22-07-09 00:44

Henrik Stidsen wrote:
> "Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> wrote in

> Men grunden er ligeså ofte politik som trafiksikkerhed.

Det er sgu da politiske studehandler over en bred kam.

Alle vil der køres pænt hvor deres unger kan tænkes at lege

--
/Frank

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 22-07-09 01:03

"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> wrote in

> Det er sgu da politiske studehandler over en bred kam.

Nej...

> Alle vil der køres pænt hvor deres unger kan tænkes at lege

Nu er det jo ikke altid i legeområder der laves lokale fartændringer.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 22-07-09 00:41

Martin Bak wrote:
> [...]
> til, der
> kender eller har undersøgt forholdene på stedet.

Tror du også på julemanden?

--
/Frank

Fra : Martin Bak

Dato : 22-07-09 00:47

"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i en meddelelse

> Tror du også på julemanden?

Så du mener det er op til den enkelte at vurdere? Skiltet siger 40. Thomas
mener 52 er i orden fordi han har en fin bil. Andre synes måske at 75 er
rigtigt fordi de er skidegode bilister (hvem sagde TT) BULLSHIT! Reglerne
gælder for alle, og er for vores fælles bedste.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Thomas

Dato : 21-07-09 11:26

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 21-07-09 19:23

"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote in

> [...]
> tilladte, kan der ikke ske noget. Så tænker man mindre på alle da øvrige
> faktorer, som kan være medvirkende til et uheld, og så bliver man

Jeg ville ellers have gættet på at problemet var dem der stadig kørte efter
fri hastighed - altså, en markant øget hastighedsforskel.

Fra : Kåre

Dato : 21-07-09 23:14

"Henrik Stidsen" <inbox@henrikstidsen.dk> skrev i en meddelelse
> "Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote in

> Jeg ville ellers have gættet på at problemet var dem der stadig kørte
> efter
> fri hastighed - altså, en markant øget hastighedsforskel.

Lige mine ord!
Jeg tror også at grunden til en øget uheldsrate skyldes den lavere
hastighed, men at det kun er NOGLE der vælger at overholde dem.
Det er bidende nødvendigt at vi kører efter de samme regler, alle mand.
Når vi færdes i et fælles rum, skal vi også have fælles spilleregler, sådan
fungerer det nu engang.

mvh
Kåre

Fra : Frank Leegaard

Dato : 22-07-09 00:47

Kåre wrote:
> [...]
> mand. Når vi færdes i et fælles rum, skal vi også have fælles
> spilleregler, sådan fungerer det nu engang.

Ændrer jo ikke en tøddel ved skismaet:

Der påpeges en mærkværdighed. Hvad du gætter dig til er grunden, er sådan
set ligegyldig.

En dybere forklaring eller undersøgelse kræves.

--
/Frank

Fra : Thomas

Dato : 21-07-09 13:05

> Cyklister skal følge samme hastighedsgrænser som bilerne - det er bare
> sjældent der bliver holdt fartkontrol rettet mod cyklister ;)

Jo men hvad er straffen, en bøde på 500 kroner? Kontra bilisten som
måske skal af med 20-30.000 ?

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 21-07-09 21:51

Thomas <thhedk@gmail.com> wrote in news:5a21530a-d71d-4608-90a5-
92fe09fa6b02@a26g2000yqn.googlegroups.com:

> Jo men hvad er straffen, en bøde på 500 kroner? Kontra bilisten som
> måske skal af med 20-30.000 ?

Bødetaksten er vel den samme - er det generhvervelse af kørekortet du
tænker på?

Fra : Kåre

Dato : 21-07-09 23:11

> [...]

> sjældent der bliver holdt fartkontrol rettet mod cyklister ;)

Jo men hvad er straffen, en bøde på 500 kroner? Kontra bilisten som
Ikke for at jeg vil forsvare cyklisterne som cykler på kryds og tværs, men
jeg mener dog heller ikke at en "vanvids-cyklist" kan gøre lige så stor
skade som en vanvids-bilist...

Selvfølgelig kan en tåbelig cyklist forårsage nogle panikagtige situationer
for bilister, men det er vist sjældent at en cyklist direkte forårsager
større skader.

mvh
Kåre

Fra : Thomas

Dato : 21-07-09 16:05

> [...]
> Det er _ikke_ op til den enkelte at vurdere, det har vi folk til, der kender
> eller har undersøgt forholdene på stedet.

Men det ER op til den enkelte at vurdere, om man skal køre langsommere
end hvad skiltet siger, ikke?
Så vi må altså godt tænke en lille smule selv?
Kan normalt tænkende voksne mennesker så ikke også godt vurdere, om
det er forsvarligt at køre 52 km/t en morgen kl. 04, eller er du en af
dem der blindt stoler på at det skiltet siger, passer 100% og man SKAL
køre præcis 40,0 km/t, hverken mere elle mindre, for der er kloge
mennesker der har bestemt det?

Husk lige på, at de 40 km/t skal passe på alle tider af døgnet, i alt
slags vejr og lysforhold, i alle biler, nye som gamle, med alle dæk,
med helt ned til 1,8mm mønster, for en trafikant der er blevet
lægevurderet som 18-årig og nu er 69 år - så mener jeg ikke at +-12 km/
t skal udløse et klip for grov færdselsovertrædelse! Men sådan er
loven jo, og så må den være rigtig....

En 69-årig, med 0,3 promille i blodet, i en Kadett fra 1967 på
nedslidte dæk i regnvejr en vinteraften kører 40,0 km/t lovligt, mens
en 32-årig i en BMW 330i med helt nye dæk, ABS, ESP, CBC osv. osv som
kører 52 km/t en lys sommeraften mister kortet i 3 år - fair nok.

Fra : Martin Bak

Dato : 22-07-09 00:14

> [...]

en 32-årig i en BMW 330i med helt nye dæk, ABS, ESP, CBC osv. osv som
kører 52 km/t en lys sommeraften mister kortet i 3 år - fair nok.
-----
fuldstændig ligegyldigt. Ret dig bare efter skiltningen, selvom de kan
forekomme tåbeligt. Måske er det ikke så tåbeligt endda, og du vinder intet
ved at køre 52 km/t i stedet for 40.
forhold dig dog til reglerne, i stedet for at definere dine egne. Dét er
nemlig tåbeligt!

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Martin Bak

Dato : 22-07-09 00:19

> [...]
> dem der blindt stoler på at det skiltet siger, passer 100% og man SKAL
> køre præcis 40,0 km/t, hverken mere elle mindre, for der er kloge

Ja, det skal man. gerne mindre, men ikke mere.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Finn Guldmann

Dato : 22-07-09 14:42

Martin Bak skrev:

> [...]
> ved at køre 52 km/t i stedet for 40.
> forhold dig dog til reglerne, i stedet for at definere dine egne. Dét er

Det tåbelige er at reglerne ikke forholder sig til virkeligheden.

Grunden til de 40 km/t kunne nemt være at der bor en lokalpolitiker på
den vej der er omfattet.

Den slags metoder er ikke set for sidste gang.

--
MVH Finn Guldmann
www.guldfinn.dk

Fra : Martin Bak

Dato : 22-07-09 00:23

> [...]

en 32-årig i en BMW 330i med helt nye dæk, ABS, ESP, CBC osv. osv som
kører 52 km/t en lys sommeraften mister kortet i 3 år - fair nok.
------
Lyder rimeligt.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Thomas

Dato : 21-07-09 23:50

On 22 Jul., 01:13, "Martin Bak" <forn...@fornavnefternavn.dk> wrote:
> [...]
> ved at køre 52 km/t i stedet for 40.
> forhold dig dog til reglerne, i stedet for at definere dine egne. Dét er

Amen! Det er sådan nogle som dig der er rigtig farlige!
Du kører 40,00 km/t ligemeget hvad, fordi staten har bestemt det, og
så er det lige meget om der er børn eller ej på vejene, for du behøver
ikke at tænke selv, det har staten gjort for dig!