Hvad er tricket?
Fra : Mogens

Dato : 20-07-09 19:57

Idag så jeg så i Holbæk en spritny Skoda Superb sedan som taxa og på gule
plader. Den observation med de gule plader på en 4-dørs sedan har andre også
gjort, så 1.000 kr's spørgsmålet er:
1) hvad går ombygningen ud på? (sæder?)
2) hvad sparer man i kroner og ører/procent ift. en alm. taxa-registrering

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 20-07-09 20:58

Hej

"Mogens" <no@mail.com> skrev i en meddelelse

> 2) hvad sparer man i kroner og ører/procent ift. en alm. taxa-registrering

20% af registreringsafgiften, som man normalvis betaler på en hyrevogn. Dvs
en med gule plader, er der kun betalt moms af, og kan aldrig køres fri - så
skal der ihvertfald betales afgift...

Om disse oplysninger er 100% korrekt, tør jeg ikke stå inde for ;)

Mvh
Hans

Fra : Mogens

Dato : 21-07-09 04:58

"Hans Mouridsen" <hom@FJERNMIGpc.dk> skrev i meddelelsen

> 20% af registreringsafgiften, som man normalvis betaler på en hyrevogn.
> Dvs en med gule plader, er der kun betalt moms af, og kan aldrig køres
> fri - så skal der ihvertfald betales afgift...

Så man skal betale fuld afgift, når den er "færdig" som taxa?

Fra : Niels Bengaard

Dato : 20-07-09 21:00

> [...]
> 1) hvad går ombygningen ud på? (sæder?)
> 2) hvad sparer man i kroner og ører/procent ift. en alm. taxa-registrering

Aner ikke en dyt om det selv, men fandt følgende på nettet:

Taxi/hyrevogn med gule nummer plader skal den være indrettet til at kunne
medtage mindst 1 kørestol. der er så ikke betalt 20 % afgift men kun moms af
købsprisen, men til gengæld kan den heller aldrig køres fri

Mvh Niels

Fra : Snuden

Dato : 21-07-09 00:36

"Niels Bengaard" <bengaard@FJERNDETTE850r.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> medtage mindst 1 kørestol. der er så ikke betalt 20 % afgift men kun moms
> af købsprisen, men til gengæld kan den heller aldrig køres fri

Det er også sådan jeg har læst det. Kun liftbiler kan indregistreres på gule
plader til taxikørsel og så skal der kun betales moms.

Iøvrigt er registreringsafgiften for alm hyrevogne ændret, så der ikke skal
betales afgift men kun moms af bilens værdi op til 230.000 og alt derover
pålægges 70% afgift + moms.

Fra : Allan F

Dato : 21-07-09 01:09

"Snuden" <Snuden1975@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Iøvrigt er registreringsafgiften for alm hyrevogne ændret, så der ikke
> skal betales afgift men kun moms af bilens værdi op til 230.000 og alt

Ja, fra 1. januar.

Fra : Mogens

Dato : 21-07-09 04:59

"Allan F" <A_Folmer@post5.tele.dk> skrev i meddelelsen

> [...]

Det var en sedan og uden lift

> Ja, fra 1. januar.

Det skal der nok komme noget "ballade" ud af...

Fra : Jesper

Dato : 21-07-09 00:58

On 21 Jul., 05:59, "Mogens" <n...@mail.com> wrote:

> Det var en sedan og uden lift

> Det skal der nok komme noget "ballade" ud af...

Lidt o.t men hvad er krav til en taxa, hvor mange skal der være plads
til ?
Er det ikke mindst 4 passagerer men jeg har da set et par Mercedes cls
som taxa !!!

Fra : Ralph Køster

Dato : 21-07-09 10:39

"Jesper" <dalhus@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

til ?
Er det ikke mindst 4 passagerer men jeg har da set et par Mercedes cls

Ja men de har temmelig sikkert samme bagsæde i som en E-klasse.
Tidligere var der også krav til bilens størrelse og Mercedes 190 måtte have
skiftet dørbeklædning bagi fra det normale til noget af
hårdt plast for at bredden var der.

Jeg mener som taxa-chauffør gennem 19 år at det er tåbelige skridt
regeringen tager. Det er chaufførnes arbejdsmiljø vi taler om.
Har man ikke den rigtige bil/sæde er det ryg/ergonomi det skader.
Bilen skal jo holde til 250.000 km på 2 år med forskellige chauffører og det
er de færreste mærker der stadig er salgsbare efter 2 års kørsel på den
måde.
Jeg syntes det er helt ok at de kører i Mercedes, Audi og BMW.
Har i 19 år hørt fra kunderne at de elsker at komme ud og køre i en "Rigtig"
bil. Så når kunderne betaler det de gør i taxaerne, hvorfor så ikke lade dem
få lidt luksus??

Nogle mener at det er svineri at taxaerne holder med motoren i gang selv om
sommeren, når de holder på en holdeplads....Måske...
Tænk på at der er gang i ret meget strømkrævende. Skal chaufføren tvinges
til ikke at høre radio eller se TV???
Når der kommer en kunde og sætter sig ind i en kølig bil, så er det også
meget populært....så jeg mener bare at man skal tage en tudekiks og se på
andre ting der er mere ødelægende
for miljøet end en taxa der holder i tomgang...Vi vil jo også selv helst
køre hele dagen og ikke bare holde der og glo....
Så hjælp os på en anden måde, ved at køre med os

Som kunde er der ingen grund til at tro at prisen for at køre med taxa
falder, selv om bilerne bliver mindre og billigere, så hvorfor ikke forlange
en Mercedes???

Ralph.

Fra : Allan F

Dato : 21-07-09 13:28

"Ralph Køster" <Get@grip.now> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Som kunde er der ingen grund til at tro at prisen for at køre med taxa
> falder, selv om bilerne bliver mindre og billigere, så hvorfor ikke

Faktisk stiger priserne på de dyre biler ikke ret meget. Tippepunktet ligger
lige under 400.000.

En bil der før kostede 300.000 med 20% afgift vil efter 1. januar koste
264.000
400.000
405.667
250.000
208.333
500.000
547.333
600.000
689.000

Det bliver kun de helt store ekstreme biler, såsom VW Phaeton og Touareg,
Mercedes S og R (og E med stor motor og meget udstyr), BMW 7, Audi A8,
Porsche Cayenne og andre "over the top" biler der kommer til at bløde. Og
mon ikke Mercedes-forhandlerne finder lidt ekstra rabatter for at få bilerne
sendt ud i trafikken? Der kan jo eftermonteres en masse ekstraudstyr - det
koster jo ikke mange småpenge at 'eftermontere' et sæt alufælge til 20.000
og tage et par små stålfælge med billigdæk tilbage. Og command-systemet til
50.000 kan jo erstattes af en billig radio ved salget, og dagen efter
udskiftes - det er 2 timers arbejde, og man sparer 35.000. Allerede med
disse 2 tricks er der jo sparet 49.000 i afgift.

Og iøvrigt mener jeg, at de uhyrligt store motorer i dag er vildt overdrevne
i forhold til behovet. En Mercedes E med 200+ hestekræfter? Da jeg startede
havde de vildeste mercedeser en 3.0 Turbodiesel på 147 Hk og 4WD.
Standardmotoren i E-klassen (W124) var 300D med 136 Hk. Og det er jo
rigeligt. Brug i stedet pengene på arbejdsmiljø og økonomiske tiltag.
Selvfølgelig er det fedt at have den hurtigste knallert på havnen, men hvor
ofte har man brug for at kunne køre 245 km/t, hvor det ikke rækker med 220
km/t? Det er spild af penge, diesel og dæk. Hvad har en E220 CDi af
hestekræfter i dag? Er det ikke omkring 170 Hk? Er det ikke rigeligt? I dag
kører jeg Passat 140 Hk, og jeg synes ikke den mangler noget. Den kører 12.5
til 13+ på en liter diesel, når jeg kører den om natten, og jeg gad godt se
en E320 CDi følge med i DET race. Er der endelig en tur der kræver at man
kører stærkt, f.eks. livsvigtig blod mellem sygehuse eller lignende, så er
forskellen mellem Odense og Århus højest TO minutter ved hhv. 220 og 245
km/t (hvis man kan køre med topfart hele vejen). Selvfølgelig er der lidt
forskel i acceleration, men alt i alt kan det ikke have den store betydning.

Fra : Allan F

Dato : 21-07-09 13:31

"Allan F" <A_Folmer@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse

Der røg formatteringen - det ser bedre ud sådan her:

Før 300.000 med 20% afgift vil efter 1. januar koste 264.000
Før 400.000 efter 405.667
Før 250.000 efter 208.333
Før 500.000 efter 547.333
Før 600.000 efter 689.000

Fra : Steen F

Dato : 22-07-09 17:29

Allan F wrote:
> [...]
> vejen). Selvfølgelig er der lidt forskel i acceleration, men alt i
> alt kan det ikke have den store betydning.

5 personer (inkl chauffør) og kufferter til/fra lufthavnen fx Billund. Hvis
de skal ud i det kuperede terræn mod Kolding eller sydpå, så vil jeg næsten
håbe at der er mere end 136 HK.
At en E320 CDI har en topfart på 245 km/t kan den jo ikke gøre for.
Mellemaccelerationerne passer fint til den bil, vægt, aut.gear og 4
passagerer.
En 300D model w123 var jo næsten livsfarlig langsom at køre i.

Fra : Mogens

Dato : 22-07-09 18:33

"Steen F" <steen@steenmartin.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> passagerer.
> En 300D model w123 var jo næsten livsfarlig langsom at køre i.

Rolig nu - i Sverige kører man såvel B200 CDI som Toyota Prius.
200/220 CDI er mere end rigeligt til danske forhold:
http://da.wikipedia.org/wiki/Danmarks_fem_h%C3%B8jeste_punkter

ROFL

Fra : Steen F

Dato : 22-07-09 21:37

Mogens wrote:
> Rolig nu - i Sverige kører man såvel B200 CDI som Toyota Prius.
> 200/220 CDI er mere end rigeligt til danske forhold:
> http://da.wikipedia.org/wiki/Danmarks_fem_h%C3%B8jeste_punkter
>
> ROFL

Hvad er rigeligt? En Smart 0,8? En cykeltaxi? De kan alle køre.

Fra : Mogens

Dato : 23-07-09 05:09

> Hvad er rigeligt?

At de kan rumme passagerne, have kufferterne med i bagagerummet samt følge
trafikken i byen. Det er, hvad det handler om, og dét har man forlængst
fundet ud af i England at håndtere helt rigtigt ved at bygge en speciel vogn
til formålet.

Fra : Steen F

Dato : 24-07-09 20:38

Mogens wrote:
> [...]
> følge trafikken i byen. Det er, hvad det handler om, og dét har man
> forlængst fundet ud af i England at håndtere helt rigtigt ved at

I England har man heller ikke de høje danske afgifter, og et helt andet
taxasystem som slet ikke kan sammenlignes med dasnke forhold. I DK gælder
det også om at få forretningen til at køre, bl.a. ved at sælge de frikørte
vogne. Men en E220 CDI er i de fleste tilfælde rigeligt, det er jeg enig i.
Men en vognmand bør dog selv kunne vælge sit arbejdsredskab. Ligesom andre
leaser computere der kan meget mere end man har behov for, eller bygger
fancy domicil for mangle millioner mere end der er behov for.

Fra : Anders Majland

Dato : 28-07-09 14:26

> Hvad er rigeligt? En Smart 0,8?

Den kan da tage en passager og en kuffert .... Men det bliver prisen per km
nok ikke 1/4 af. Chaufføren skal jo stadig have det samme selvom bilen kun
koster 60000kr - Og så får han med garanti ikke de penge ind igen hvis den
holder til den er frikørt

Fra : Henrik B.

Dato : 29-07-09 22:02

"Mogens" <no@mail.com> skrev i meddelelsen

> Rolig nu - i Sverige kører man såvel B200 CDI...

Det gør der skam også i Århus.

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Newt Bridges

Dato : 28-07-09 16:31

On 2009-07-22 18:29:06 +0200, "Steen F" <steen@steenmartin.dk> said:

> [...]
> passagerer.
> En 300D model w123 var jo næsten livsfarlig langsom at køre i.

Men hvor tit har man brug for at køre 4 passagerer med kufferter fulde
af bøger til lufthavnen?

Ser jeg på gadebilledet i København, kører taxaerne normalt med én
passager, og sjældent to. Kun i weekenderne ser man dem fyldte, men jeg
tvivler på at folk medbringer tung bagage fra diskotek til diskotek.

Ser jeg på taxaer til/fra lufthavnen, er der selvfølgeligt nogen der
bliver fyldt med bagage, men jeg vil skyde på at over 50% af dem kører
med forretningsfolk der har meget lille bagage med til en dag eller 2.
Sådan er det i hvert fald i København.

Personligt vil jeg hellere køres i en BMW 118d (sker aldrig) eller en
Skoda Superb (sker meget meget sjældent) eller en anden mere
miljøvenlig bil, når jeg tager en taxa. Det ville sende et signal til
mig om at vognmanden i det mindste tænker lidt på miljøet, og jeg ville
med glæde betale ham samme pris som jeg betaler for en dybt forurenende
Mercedes der køres hårdt fra lyskryds til lyskryds mens chaufføren
taler med sin fætter i telefonen.

Måske kunne en hyrevogn med en lidt mindre motor have en opdragende
effekt på chaufførerne?

--
Newt Bridges
Forge ahead! To the hilt!

Fra : Ukendt

Dato : 29-07-09 21:50

Newt Bridges wrote:
> Men hvor tit har man brug for at køre 4 passagerer med kufferter fulde
> af bøger til lufthavnen?

Hvis det er en chauffør der holder til i det midjyske, måske endda ligefrem
i vejle eller billund, så sker det nok ret tit.

> [...]
> passager, og sjældent to. Kun i weekenderne ser man dem fyldte, men
> jeg tvivler på at folk medbringer tung bagage fra diskotek til

Ikke alle bor i Kbh.

> [...]
> forurenende Mercedes der køres hårdt fra lyskryds til lyskryds mens
> chaufføren taler med sin fætter i telefonen.

Taxa-kørsel er et servicefag, og jeg forventer et vis minimum af service når
jeg betaler røven ud af bukserne.
Her i byen er mindstetaksten kl. 7 om morgenen når jeg skal på arbejde
MINDST 70 kr. (dvs. man kan ikke komme af med mindre end 70 kr. lige meget
hvor få meter man skal). Beløbet ender på 83 kr. for 3 minutters kørsel og
2,5 km!! 83 kr. for 3 minutter! Så gider jeg altså heller ikke sidde i en
BMW 1-serie eller en Skoda. Så vil jeg ha' en Mercer.

> Måske kunne en hyrevogn med en lidt mindre motor have en opdragende
> effekt på chaufførerne?

Hvorfor skal de stakler der sidder i en bil som deres arbejde nu bebyrdes
med en lille træls motor? Resten af Danmark kan da selv bestemme hvad de vil
køre i, hvorfor lovgive om erhverschauffører?
Det svarer lidt til, at en tømrer får en 130 Watt boremaskine med et slidt
bor, og værsgo at gå i gang med arbejdet.

Fra : Newt Bridges

Dato : 29-07-09 22:51

On 2009-07-29 22:50:00 +0200, "Steen" <no> said:

> hvor få meter man skal). Beløbet ender på 83 kr. for 3 minutters kørsel og
> 2,5 km!! 83 kr. for 3 minutter! Så gider jeg altså heller ikke sidde i en
> BMW 1-serie eller en Skoda. Så vil jeg ha' en Mercer.

Det er du også i din gode ret til at kræve.

> [...]
> Det svarer lidt til, at en tømrer får en 130 Watt boremaskine med et slidt
> bor, og værsgo at gå i gang med arbejdet.

Jeg har ikke talt om lovgivning?

Det kunne jo være, at visse taxavognmænd kunne se en økonomisk fordel i
at købe mindre biler til deres chauffører, hvis de samtidigt kunne få
chauffører der ikke synes det er sjovt at køre ræs fra lyskryds til
lyskryds (igen, københavnske forhold .

Hvis din analogi skulle passe, så ville det svare til at en tømreren
fik en lille fiks batteridrevet boremaskine han nemt kunne bære rundt
på der ville løse 90% af hans opgaver, istedet for en stor, klodset med
kabel og masser af unødvendig power.

--
Newt Bridges
Forge ahead! To the hilt!

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 29-07-09 23:10

"Newt Bridges" <nospam@invalid.invalid> skrev i en meddelelse

> Jeg har ikke talt om lovgivning?

Nej, men den er jo på vej - lovgivningen altså.

> [...]
> købe mindre biler til deres chauffører, hvis de samtidigt kunne få
> chauffører der ikke synes det er sjovt at køre ræs fra lyskryds til

Og det kunne være, at det blev mere end almindeligt svært at hyre chauffører
hvis de skulle køre rundt i noget med en ombygget plæneklippermotor.
Jeg kan sagtens se pointen, men erfaringen siger desværre at det modsatte er
tilfældet.
I København har det i mange år været svært at tiltrække chauffører, og
derfor er bilen blevet et valgparameter når den enkelte chauffør skal afgøre
hvilken vognmand han vil køre for. Det er blandt andet en af grundene til at
der ses så mange E320 CDI og andet der - basalt set - aldrig burde blive
almindelig som hyrevogn.
Og motorens størelse gør det altså ikke alene.
Mine chauffører kører f.eks. lige så langt på literen i en E320CDI som
andres chauffører kører i en E220CDI (hhv 3,0 V6 og 2,2 V4).
Endelig vil jeg mene at hvis du stiller dig op i et hvilket som helst
lyskryds i verden, vil du se, at også små økonomiske biler bliver kørt som
om det var en Porsche. Måske er det sjovere i en V6'er, men det er ikke
bilens skyld at der bliver kørt råddent.

> [...]
> ville løse 90% af hans opgaver, istedet for en stor, klodset med kabel og

Men hvad så med de sidste 10% af opgaverne? (og andre steder er det snarere
50% af opgaverne).
De nye regler vil - hvis de bliver gennemført som foreslået - betyde at de
opgaver der nu ikke kan løses af en taxa bliver løst af en bus i stedet. Det
vil være *nøjagtig* den samme vogn, men den vil køre på en anden tilladelse
der ikke er omfattet af taxilovgivningen.
Det betyder til gengæld, at taxiernes service vil blive dårligere, da der
vil være færre vogne (idet en masse kørsel vil forsvinde fra taxaselskaberne
over i busselskaberne). God fornøjelse med at praje en bus på gaden lørdag
nat

Ole Gaarde Kristensen
Taxavognmand i Næstved

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 29-07-09 23:22

"Steen" <no> skrev i en meddelelse

> [...]
> 2,5 km!! 83 kr. for 3 minutter! Så gider jeg altså heller ikke sidde i en
> BMW 1-serie eller en Skoda. Så vil jeg ha' en Mercer.

Bare for en god ordens skyld, så husk at du ikke kun betaler for de 2,5 km.
Du betaler f.eks. også for at bestille, for at vognen kommer frem til dig.
Den flinke dame m/k på centralen skal også have løn, og kilometerne frem til
dig er heller ikke gratis.
Jeg skal give dig et eksempel.
I Næstved - der geografisk er en ret stor kommune (måske ikke efter jyske
forhold - kan man f.eks. ringe efter en vogn i Glumsø.
Kommer den fra Næstved by er startgebyret kr. 100,-
Skal kunden så 1 km fra sit hjem til Glumsø Station er prisen cirka 115 kr.
Det lyder af meget for 1 km, men husk så at taxaen også skal køre de 2 x 18
km frem og tilbage til Glumsø.
Så det der ligner 115 kr for 1 km er reelt 115 kr for 37 km (2 x 18 + 1 til
stationen).
Hos os er det lavet så fair, at hvis vognen er i området, er startgebyret
det samme som alle andre steder (fra kr. 29,-), for så skal vognen ikke have
ekstra for den lange fremkørsel.

Ole Gaarde Kristensen
Taxavognmand i Næstved

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 30-07-09 06:27

Steen skriver:

> Det svarer lidt til, at en tømrer får en 130 Watt boremaskine med et slidt
> bor, og værsgo at gå i gang med arbejdet.

Hvor kommer det slidte bor ind i billedet?

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Finn Guldmann

Dato : 30-07-09 15:50

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Hvor kommer det slidte bor ind i billedet?

Bilen holder jo ikke så godt til kørslen som MB'en, hvorfor den holder
mere på værksted.

--
MVH Finn Guldmann
www.guldfinn.dk

Fra : Ukendt

Dato : 21-07-09 22:07

"Ralph Køster" <Get@grip.now> skrev i meddelelsen

> [...]
> Har i 19 år hørt fra kunderne at de elsker at komme ud og køre i en
> "Rigtig" bil. Så når kunderne betaler det de gør i taxaerne, hvorfor så

Fordi vi er i Danmark. Her må man ikke eje noget der er lækkert og som ikke
alle har råd til.

mvh.
Kim Frederiksen

Fra : Klaus D. Mikkelsen (~

Dato : 22-07-09 23:54

On 23 Jul., 06:09, "Mogens" <n...@mail.com> wrote:

> [...]
> fundet ud af i England at håndtere helt rigtigt ved at bygge en speciel vogn

Jeg har Taxet en del rundt i England, men aldrig opnået at køre med en
londontaxa....

Klaus

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 22-07-09 00:14

> [...]
> 1) hvad går ombygningen ud på? (sæder?)
> 2) hvad sparer man i kroner og ører/procent ift. en alm. taxa-registrering
Og der stod garanteret 7-9-13 bilen på den?

Tricket er, at det slet ikke er en taxa. Det er en bus.
Den er indregistreret på det der hedder en mini-EP tilladelse, og må således
kun køre rutekørsel.
Det samme er gældende for den efterhånden store mængde VW Touran man ser på
gule plader med sæder i.
Ofte kan de genkendes ved at der i vinduet sidder et skilt hvor der står
"Flextrafik" idet de fleste kun bruges til at køre denne form for kørsel.
Som det står skrevet andet sted i tråden er det rigtigt, at en taxa kan
indregistreres på gule plader, men så kræver det at der er
handicapindretning med plads til mindst 1 kørestol.

Ole Gaarde Kristensen
Taxavognmand i Næstved

Fra : Mogens

Dato : 22-07-09 05:26

"Ole Gaarde Kristensen" <netpost98@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Og der stod garanteret 7-9-13 bilen på den?

Så jeg ikke, men den havde skilt på taget !

> Tricket er, at det slet ikke er en taxa. Det er en bus.

Uden tvivl...

> Den er indregistreret på det der hedder en mini-EP tilladelse, og må
> således kun køre rutekørsel.

OK...

> Det samme er gældende for den efterhånden store mængde VW Touran man ser
> på gule plader med sæder i.

Jow, men det er heller ikke en vanlig sedan med de "få" pladser, der nu er i
den,,,

> Ofte kan de genkendes ved at der i vinduet sidder et skilt hvor der står
> "Flextrafik" idet de fleste kun bruges til at køre denne form for kørsel.

Det må jeg så lægge mærke til næste gang

> Som det står skrevet andet sted i tråden er det rigtigt, at en taxa kan
> indregistreres på gule plader, men så kræver det at der er
> handicapindretning med plads til mindst 1 kørestol.

Som sagt - en vanlig sedan, der ikke kan gøres den slags med

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 23-07-09 00:19

> "Ole Gaarde Kristensen" <netpost98@hotmail.com> skrev i meddelelsen
>
> Så jeg ikke, men den havde skilt på taget !

Kan være fordi den *har* været taxa tidligere og så har man ikke gidet at
pille det af.
Desværre er der også set eksempler hvor man er "kommet til" at køre taxa med
den ved siden af.

> Jow, men det er heller ikke en vanlig sedan med de "få" pladser, der nu er
> i den,,,

Ofte er Touranerne med 5 passagersæder, så der er ikke den helt store
forskel.
Dermed ikke sagt at jeg ikke forstår det løftede øjenbryn over den

Ole Gaarde Kristensen
Taxavognmand i Næstved

Fra : Peter Juul

Dato : 23-07-09 17:19

"Ole Gaarde Kristensen" skrev

> [...]
> pille det af.
> Desværre er der også set eksempler hvor man er "kommet til" at køre taxa

Her i Aalborg har vi en Octavia Combi med en fin hvid taglampe med teksten
"NT-kørsel" (NT er FlexTrafiks nordjyske tvilling)... Og i mørket er alle
katte grå... Og har intet taxameter....

> Dermed ikke sagt at jeg ikke forstår det løftede øjenbryn over den

Eller over den skjulte offentlige afregulering af en i det store hele
velfungerende taxabranche.... Vi kører snart kun til taxameterpris fredag og
lørdag nat.. :o/

> Med venlig hilsen
> Ole Gaarde Kristensen
> Taxavognmand i Næstved

VenHils
PeterJ
Ditto i Aalborg

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 23-07-09 22:51

"Peter Juul" <pFJERNt@baanFJERNdby.dk> skrev i en meddelelse

> Her i Aalborg har vi en Octavia Combi med en fin hvid taglampe med teksten
> "NT-kørsel" (NT er FlexTrafiks nordjyske tvilling)... Og i mørket er alle
> katte grå... Og har intet taxameter....

Ja det er jo samme surdej

> Eller over den skjulte offentlige afregulering af en i det store hele
> velfungerende taxabranche.... Vi kører snart kun til taxameterpris fredag
> og lørdag nat.. :o/

Helt så slemt står det heldigvis ikke til hos os endnu, men det kan hurtigt
kommer dertil.
Specielt for landvognmændene er det dog nået dertil. Der er faktisk ikke
andet en flex/NT/og lignende tilbage.
Så kan man lige så godt aflevere sin taxitilladelse og få en EP i stedet. Så
skal man ikke tage telefonen døgnet rundt. Jeg har hørt om flere der
forståeligt nok overvejer den model.
Dermed vil man "af-taxie" landområderne totalt i løbet af meget få år.
Så går der et par år, og så får vi måske svenske tilstande, hvor
landtillaldelser får hæftet et offfentligt tilskud bagpå hvert år, for at
sikre publikumsbetjeningen.
Alt i alt er intet dermed sparet, men dele af et erhverv er ødelagt. Man
undres...

Ole Gaarde Kristensen
Taxavognmand i Næstved

Fra : Peter Juul

Dato : 24-07-09 13:08

"Ole Gaarde Kristensen" skrev

> Helt så slemt står det heldigvis ikke til hos os endnu, men det kan
> hurtigt kommer dertil.

Vi er der heller ikke helt endnu, men pr. nytår overgår al kommunal kørsel
for Aalborg Kommune til NT. Det vil betyde et gennemsnitligt fald på ca.
135.000 pr. bil hos vores selskab - Vi forventer at det kommer til at kunne
mærkes :o/

> [...]
> Så kan man lige så godt aflevere sin taxitilladelse og få en EP i stedet.
> Så skal man ikke tage telefonen døgnet rundt. Jeg har hørt om flere der

Ditto her, og jeg har osse tænkt tanken. Men er omvendt heller ikke fristet
af kun og alene at køre sygetransport...

> [...]
> Så går der et par år, og så får vi måske svenske tilstande, hvor
> landtillaldelser får hæftet et offfentligt tilskud bagpå hvert år, for at

Som så ihvertfald her i Nordjylland allerede nu er tæt på ikke eksisterende,
da bilerne kører NT-kørsel og tjener tykt på det, og derfor ikke gider at
køre Preben Erik fra den lokale og hjem om aftenen...

> Alt i alt er intet dermed sparet, men dele af et erhverv er ødelagt. Man
> undres...

Ditto her. Vi må have været meget slemme i branchen engang, og nu kommer
regningen så...
Det der undrer mig mest, er at det offentlige (regionerne) uden videre kan
oprette et bestillingskontor, mens vi andre er underlagt 1000 regler og
forordringer
Samtidig harmer det mig, at når der så er udbudsrunder, er forholdende for
de budgivende firmaer ikke ens. Taxa'erne er uderlagt miljøkrav, krav om
uddannelse m.m, mens det eneste krav svjv for en EP-tilladelse er at kusken
har ehvervskort...
Er der ikke osse noget med at EP-bilerne får afgiften tilbage på
dieselolien.... ???? I givet fald, endnu et konkurrenceforvridende
element...

> Med venlig hilsen
> Ole Gaarde Kristensen
> Taxavognmand i Næstved
VenHils
PeterJ
Ditto i Aalborg

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 25-07-09 00:22

> [...]
> for Aalborg Kommune til NT. Det vil betyde et gennemsnitligt fald på ca.
> 135.000 pr. bil hos vores selskab - Vi forventer at det kommer til at

Av den gør ondt! Selvfølgelig vil noget af den kørsel stadig ende i jeres
vogne, men typisk kommer der også flere vogne med i NT når der kommer ny
kørsel, og så er man jo lige vidt.

> Ditto her, og jeg har osse tænkt tanken. Men er omvendt heller ikke
> fristet af kun og alene at køre sygetransport...

Enig. Jeg kører taxa fordi jeg kan lide taxakørslen.

> Som så ihvertfald her i Nordjylland allerede nu er tæt på ikke
> eksisterende, da bilerne kører NT-kørsel og tjener tykt på det, og derfor
> ikke gider at køre Preben Erik fra den lokale og hjem om aftenen...

Og sådan bliver det de fleste steder - hvis det ikke allerede er sådan.
Det betyder jo heller ikke så meget fordi det eneste tilbageværende
taxaselskab der er, har kørepligt i hele kommunen.
Og så kan nogen stadig ikke forstå at man ikke synes det er sjovt at køre 25
km ud for at køre en tur til 100 kr før så at køre 25 km tilbage til byen.

> Ditto her. Vi må have været meget slemme i branchen engang, og nu kommer
> regningen så...

Jeg tror faktisk ikke man har tænkt så langt.
Man forsøgte faktisk omkring kommunesammenlægninen at gøre opmærksom på
disse aspekter, men det blev overhørt. Formentlig fordi der var så mange
andre ting der var vigtigere. Det forstår jeg sådan set godt, men der var
ikke ret meget der var vigtigere for vores erhverv på det tidspunkt.

> Det der undrer mig mest, er at det offentlige (regionerne) uden videre kan
> oprette et bestillingskontor, mens vi andre er underlagt 1000 regler og
> forordringer

Jeg tror det er fordi man ikke regner med at det er et bestillingskontor i
taxilovens forstand. Det er jo bare et sted hvor nogle folk modtager nogle
opkald om nogle ture

> [...]
> de budgivende firmaer ikke ens. Taxa'erne er uderlagt miljøkrav, krav om
> uddannelse m.m, mens det eneste krav svjv for en EP-tilladelse er at

Det må man også forvente bliver lavet om således at der stilles de samme
krav i udbuddene som der gør i lovgivningen. Jeg ved at DTR (Dansk Taxi Råd
= brancheorganisation - for dem der ikke måtte vide det) har gjort opmærksom
på den meget uheldige skævvridning miljøkravene giver ved
udbudsforretninger.

> Er der ikke osse noget med at EP-bilerne får afgiften tilbage på
> dieselolien.... ???? I givet fald, endnu et konkurrenceforvridende
> element...

Jeg mener den ordning er ophørt i år. Vi andre kunne nu også få afgiften
retur. Det krævede bare en momsregistrering, og en opgørelse over hvor mange
kilometer rutekørsel der var kørt. Så kunne vi få afgiften retur for
rutekørslen. Mærkligt nok har den model ikke været særligt udbredt, men det
har ellers været nemme penge. Lidt regnskab - en angivelse - og vupti. Så
kom pengene. Så konkurrenceforvridningen var "kun" på den del der var
taxakørsel.

Ole Gaarde Kristensen
Taxavognmand i Næstved

Fra : Peter Juul

Dato : 27-07-09 17:35

> [...]

> vogne, men typisk kommer der også flere vogne med i NT når der kommer ny

Her på egnen deler man EP-tilladelser ud med løs hånd...

> Enig. Jeg kører taxa fordi jeg kan lide taxakørslen.

Lige præcis... En hel dag med patienter kan trække bisser ud

> [...]
> Og så kan nogen stadig ikke forstå at man ikke synes det er sjovt at køre
> 25 km ud for at køre en tur til 100 kr før så at køre 25 km tilbage til

Jeg bor selv i een af de kommuner, der i sin tid blev lagt sammen med
Aalborg Kommune. Kort forinden var der 2 ledige tilladelser her i sognet,
men man skulle starte fra canvas, da al off. kørsel var udliciteret til
eksisterende vognmænd. Og tanken om at skulle sove i skjorten og lette hver
gang tlf. ringede gjorde at jeg hurtigt skrinlagde planer om at søge...

> Jeg tror det er fordi man ikke regner med at det er et bestillingskontor i
> taxilovens forstand. Det er jo bare et sted hvor nogle folk modtager nogle
> opkald om nogle ture

Og der er jo Fanden til forskel... Specielt nu, hvor man kan alle kan
bestille Flexture, hvor man kan køre billigt med taxa fra A til B, bare man
accepterer at dele bil med nogle andre....

> [...]
> Råd = brancheorganisation - for dem der ikke måtte vide det) har gjort
> opmærksom på den meget uheldige skævvridning miljøkravene giver ved

Det manglede da bare... Desværre ææææælsker mange politikere den kollektive
trafik og gi'r Fan*** i private initiativer

> [...]
> det har ellers været nemme penge. Lidt regnskab - en angivelse - og vupti.

Sandt nok.. Men hvis det skulle gå helt reelt til, talte de
"returberettigede" kilometer ikke med i frikørslen, og så er det måske ikke
så fed en idé alligevel

VenHils
PeterJ
Ditto i Aalborg

Fra : Martin [6000]

Dato : 29-07-09 23:33

> Jeg har Taxet en del rundt i England, men aldrig opnået at køre med en
> londontaxa....

Ikke? SÃ¥ har du noget tilgode - de'sjove :P