Generator fra en bil? Til en Vindmølle
Fra : jodleren

Dato : 20-07-09 06:25

Hejsa

Jeg leger lidt med det som en slags hobby... hvor meget kan man få en
brugt evt defekt generator for?

Lige nu søger jeg bare en billig til at lege lidt med for sjov.... evt
som vandmølle...

Er de normalt 12V (13,2V)? eller er der også 24V udgaver?
Hvor mange W leverer sådan en?

MVH
Sonnich

Fra : Torben Scheel

Dato : 20-07-09 14:03

jodleren wrote:
> Hejsa
>
> Jeg leger lidt med det som en slags hobby... hvor meget kan man få en
> brugt evt defekt generator for?

Småpenge hos en hugger

> Lige nu søger jeg bare en billig til at lege lidt med for sjov.... evt
> som vandmølle...

Du vil henter strøm fra vand (eller vind) ikke?

> Er de normalt 12V (13,2V)? eller er der også 24V udgaver?
> Hvor mange W leverer sådan en?

Min er på 90A - det er omkring 1000w max. Hvordan man trækker max effekt
ud af den skal jeg ikke gøre mig klog på.

--
vh
Torben

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 20-07-09 16:02

On Mon, 20 Jul 2009 15:03:06 +0200, Torben Scheel
<torben_scheel@hotmail.com> wrote:

>Småpenge hos en hugger
300 kr. og på.

>Du vil henter strøm fra vand (eller vind) ikke?

>Min er på 90A - det er omkring 1000w max. Hvordan man trækker max effekt
>ud af den skal jeg ikke gøre mig klog på.
Der skal omdrejninger til, masser af slagsen over 5000 på generatoren
før den for alvorg kan leverer strøm.
For at være ærlig så er en sådan generator ikke egnet til formålet.
Du skal have fat i en langsomt gående generator før det dur.
Kig lidt i google efter folk der har lavet generatorer til
vand/vind-møller, det ser ikke særligt svært ud.

/Hans

Fra : Sørensen

Dato : 20-07-09 14:55

"jodleren" > skrev
[...]

Der er både 12 og 24 volt udgaver, en alm. bilgenerator har en
utrolig dårlig virkningsgrad (typisk 30%) så der skal en del vind
eller vand til at få noget brugbart ud af den, du skal nok også
have et lille batteri på for at være sikker på at den starter op
og for at stabilisere output.

vh.
Sørensen

Fra : Martin Bak

Dato : 20-07-09 16:11

"Sørensen" <nogen@microsoft.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> at få noget brugbart ud af den, du skal nok også have et lille batteri på
> for at være sikker på at den starter op og for at stabilisere output.

Jeg har engang udtænkt et system til at kunne varme jorden op i et drivhus
lidt tidligere end alle andre. Heri indgik også en generator, men flere
andre ting.

Systemet skal bestå af
-Solfanger (sort slange i en kasse med glas over)
-Isoleret akkumuleringstank til varmt vand
-Slange til nedgravning i jorden der skal opvarmes
-Cirkulationspumpe
-Akkumulator
-Vindmølle til at holde akkumulatoren opladet.

Så skulle det gerne køre selv

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : thl

Dato : 21-07-09 01:20

> [...]
> -Cirkulationspumpe
> -Akkumulator
> -Vindmølle til at holde akkumulatoren opladet.

..) lad os håbe det blæser, ellers er vi ude at søge efter en perpetuum, -MEN
jeg tror på ideen. KISS.(Keep It Simple Sam)
mvh
Thorbjørn

Fra : Finn Guldmann

Dato : 20-07-09 15:51

jodleren skrev:
> [...]
> som vandmølle...
> Er de normalt 12V (13,2V)? eller er der også 24V udgaver?

Har selv leget med tanken. Og et kommet til at det nok er bedst at finde
en dynamo.

Dynamoen vil lave en mængde strøm der står i forhold til mængden af
vind, mens generatoren nok først vil lave strøm når kraften af vinden
overstiger den modstand der vil være i generatoren, afhængig af forbruget.

--
MVH Finn Guldmann
www.guldfinn.dk

Fra : JBH

Dato : 20-07-09 17:58

"jodleren" <sonnich@hot.ee> skrev i en meddelelse
[...]

Man kan også bruge en step motor

http://www.c-realevents.demon.co.uk/steppers/stepmotor.htm

http://www.youtube.com/watch?v=69M0fvPNVKg

mvh
JBH

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 20-07-09 21:03

jodleren wrote:
> [...]
> som vandmølle...
>
> Er de normalt 12V (13,2V)? eller er der også 24V udgaver?

Regn med fra et par hundrede og op til 500,- (Jeg gav 300 da generatoren
på min gamle bil stod af for ca 7 år siden)

En bilgenerator er ikke egnet med mindre du har masser af omdrejninger
og/eller noget teknisk og elektronisk snilde så du kan magnetisere
rotoren meget kraftigt. Jeg har hørt om folk der erstattede
rotorviklingen med permanente magneter.
Der er i praksis for stort energitab ved at geare omdrejningerne op fra
et par hundrede omdrejninger i minuttet til der hvor generatoren
begynder at yde noget.

To gode tips:
Prøv at kigge på f.eks www.otherpower.com
Og så kan du med formdel tilmelde dig nyhedsgruppen dk.teknik.energi
hvor de folk er der snakker husstandsvindmøller og alternativ energi.

/Lars

Fra : Benny

Dato : 21-07-09 01:28

On 20 Jul, 17:02, Hans Kjaergaard <hans.k2tek...@post5.tele.dk> wrote:

> [...]
> Kig lidt i google efter folk der har lavet generatorer til
> vand/vind-møller, det ser ikke særligt svært ud.

Kan du finde en af de store der sidder på en Fiat-Allis gummiged ville
nok være perfekt.
1:1 med motoren dvs 3000 rpm max.
24V 120 - 150A Det giver en del

På den gamle corolla EE90 er der en generator med et hjulleje i
fronten (du kan ikke stramme beltrimmen for meget).
Den er fysisk lille men lader fra 200 - 300 RPM. Hvor meget den giver
ved den hastighed ved jeg ikke men vi testede den med en batteri
boremaskine i laveste gear.

Benny