Citroen Berlingo klokker en smule i motore~
Fra : Per Christiansen

Dato : 20-07-09 09:15

Hej jeg har en Citroen Berlingo 1,4 fra 99 km225,000

Den klokker lidt fra motoren eller hvad det heder, hvad er det der giver
denne lyd, er stempler eller lejer.

Motoren trækker fint, lyden kommer når den får en lille smugle gas det er
lige som om det er når motoren forstiller
tændingen.

Jeg har hørt samme lyd på andre af citroens 1,4 motore
er det en svaghed de har.

Den har fint olietryk når den er varm i tomgang.

Fra : Peter Juul

Dato : 20-07-09 12:45

"Per Christiansen" skrev

> [...]
>
> Jeg har hørt samme lyd på andre af citroens 1,4 motore
> er det en svaghed de har.
>
> Den har fint olietryk når den er varm i tomgang.

Umiddelbart lyder beskrivelsen bekendt :

Jeg havde for år tilbage en Xantia 1,8 8v, der osse havde en "raslende"
motorlydt. Svjh var det noget med stempelringene, der lavede lidt spektakel,
men ikke noget der havde nogen praktisk betydning.
Du skriver osse, at du har hørt det på andre 1,4'ere. Umiidelbart tror jeg
bare det er endnu et "Citroën-særtegn"...

VenHils
PeterJ
Skoda Octavia Tour TDI 100 '06
Ford Transit 130 T300 Kombi GLX '07

Fra : Ivar

Dato : 20-07-09 13:17

Peter Juul skrev:

> Jeg havde for år tilbage en Xantia 1,8 8v, der osse havde en "raslende"
> motorlydt.

Det er forhåbentligt ikke det samme. Den første serie af den motor
havde en fejl ved smøringen af cylindrene, der gjorde, at de blev
hurtigt slidt, og inden 15.000 km lød motoren som en diesel. Citroën
ombyttede foringer og stempler, men helt god blev den motor
aldrig.

Ivar Magnusson

Fra : Peter Juul

Dato : 20-07-09 14:12

"Ivar" skrev

> [...]
> hurtigt slidt, og inden 15.000 km lød motoren som en diesel. Citroën
> ombyttede foringer og stempler, men helt god blev den motor

Mnjaaarh... Noget mønster i gangkultur var den nu ikke, men jeg solgte min
ved ca. 180.000 km, hvor den havde kørt hele vejen uden vrøvl. Den brugte
lidt olie (1 liter/10.000km), men gik fint og relativt økonomisk og var en
fin langtursbil. Min tidligere svoger har vist kørt 400.000 uden motorvrøvl
i en magen til.

Olieforbruget forsvandt iøvrigt ved ca. 170-175.000, da jeg kørte til
Italien i bilen. På den tur og efterfølgende brugte den ikke en dråbe.

Jeg kender godt til problemet du nævner, men jeg købte min ved aut.
forhandler, der osse havde serviceret bilen fra ny, så fejlen (hvis den
havde været der) var rettet. Min var svjh fra juni måned 1993 og dermed en
af de første der kom til landet.

VenHils
PeterJ

Fra : Per Christiansen

Dato : 20-07-09 16:58

Er der nogen der ved hvad det er der siger lyden så jeg måske kan få skiftet
det inden det bliver for slemt ´, jeg har fået fortalt at det måske er det
foreste hovedleje ud mod remmen , men syntes det mere lyder som stempler.

Fra : Ivar

Dato : 20-07-09 18:22

Peter Juul skrev:

> Mnjaaarh... Noget mønster i gangkultur var den nu ikke, men jeg solgte min
> ved ca. 180.000 km, hvor den havde kørt hele vejen uden vrøvl.

Da jeg solgte min havde den kun kørt det halve, og brugte en liter
for cirka 3000 km. Jeg købte den under en uge efter at Xantia blev
introduceret i Danmark. Den fik skiftet foringer og stemper på
Citroëns regning inden den havde kørt 10.000 km. Men bortset
fra motorens tikken og det høje olieforbrug var det en dejlig bil.

Ivar Magnusson

Fra : Per Christiansen

Dato : 21-07-09 06:49

"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Citroëns regning inden den havde kørt 10.000 km. Men bortset
> fra motorens tikken og det høje olieforbrug var det en dejlig bil.

Jo men det er jo en helt anden type motor og jeg kan godt huske problemet
med for korte stempler i de første
modeller.

Fra : Ivar

Dato : 21-07-09 08:46

Per Christiansen skrev:

> Jo men det er jo en helt anden type motor og jeg kan godt huske problemet med
> for korte stempler i de første
> modeller.

Nej, alle 1,8 4V var grundlæggende den samme motor. 1,6 var
faktisk også den samme motor, men den fik ikke disse problemer.
Den 4 ventilede motor levede kort, den blev erstattet af en 16
ventilet.

Ivar Magnusson

Fra : Per Christiansen

Dato : 21-07-09 16:51

> [...]
> faktisk også den samme motor, men den fik ikke disse problemer.
> Den 4 ventilede motor levede kort, den blev erstattet af en 16

Hvis du lige prøver at læse mit indlæg igen så vil du se at det er en 1,4
motor som også laves som 1,1.

Fra : Ivar

Dato : 28-07-09 23:31

Per Christiansen skrev:

> Hvis du lige prøver at læse mit indlæg igen så vil du se at det er en 1,4
> motor som også laves som 1,1.

Ups, beklager.

Ivar Magnusson

Fra : Armand

Dato : 21-07-09 22:34

Ivar skrev:

> Den 4 ventilede motor levede kort, den blev erstattet af en 16
> ventilet.

Klart!
Det var en umulig opgave at få det til at virke med kun én ventil pr
cylinder!

--
Armand.

Fra : Per Christiansen

Dato : 22-07-09 06:58

> Klart!
> Det var en umulig opgave at få det til at virke med kun én ventil pr
> cylinder!
>
> --
> Armand.

Hæ Hæ

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 22-07-09 08:10

Armand skrev:

> Klart!
> Det var en umulig opgave at få det til at virke med kun én ventil pr
> cylinder!

Fungerer da ellers fint på 2-takts dieselmaskiner. Men de findes næppe i
franske biler.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Per Christiansen

Dato : 22-07-09 08:01

Kør nu hend til manden og få omregistreret bilen før det går helt galt, lad
være med at anmelde ham før du har omregistreret den og tro mig han henter
bilen hvis du begynder på noget.

Stol aldrig på sådan nogle menneske, de er kun ude på at fuppe dig og det
danske land og det ses gang på gang bare se hvor mange der svindler med skat
i deres grøndtforretninger og pizzaria og små baggårds autoforretninger.

De får alle sammen starthjælp tjæner en masse sorte penge og lukker derefter
forretniningen for at starte påny.

Det var bare lige et surt opstød. der fortæller lidt om hvad parti jeg
stemmer på

Fra : Per Christiansen

Dato : 22-07-09 08:05

Hov den smuttede forkert sted hend