Slipper ikke gassen, bliver varm...
Fra : Jean

Dato : 19-07-09 07:37

Hej!

Min elskede Citroën ZX fra 1997 som har kørt godt 172.000 km opførte sig
underligt i går.

Jeg kørte fra fra A til B, ca. 25 km.... jeg bemærkede ikke rigtigt noget.

15 minutter senere kom jeg tilbage i bilen... jeg bemærkede en lugt af
varme. Det lugtede ikke brændt på nogen måde, men som en radiator, der
bliver varm for første gang i længere tid.
Bilen lød fin nok bortset fra at den ikke slipper gassen så hurtigt som den
plejer, når jeg træder koblingen i bund... Jeg valgte at køre de knap 15
km. hjem.

Og motortemp. lå højere end normalt....

Nogen idéer? Jeg har tjekket kølevæske og olie... ingen problemer.

Jeg har indtil videre ladet bilen stå indtil jeg har snakket med min
mekaniker.

Mvh Jean.

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 19-07-09 08:02

Jean skrev:

> Nogen idéer?

Det kan være at blæseren til din køler ikke starter.

Årsagen kan være en defekt kontakt (på grundlag af kølevandstemperaturen
skal kontakten slutte ved en given temperatur)

Hvis man er uheldig kan man slå topstykket på den konto.

Du kan evt. pille kontakten ud, smide den i en gryde vand der er sat til kog
og så med et multimeter tjekke at den slutter inden vandet koger.
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Mogens

Dato : 19-07-09 08:18

"Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev i meddelelsen

> Hvis man er uheldig kan man slå topstykket på den konto.
> Du kan evt. pille kontakten ud, smide den i en gryde vand der er sat til
> kog og så med et multimeter tjekke at den slutter inden vandet koger.

Jep - jeg ville ikke køre i bilen, før jeg havde klarlagt, hvorledes/hvor
motortemperaturen måles. Måles den på køleslangen, er det nemlig ikke
motorens aktuelle temperatur, der måles !

Fra : Armand

Dato : 19-07-09 10:37

Mogens skrev:
> [...]
> hvorledes/hvor motortemperaturen måles. Måles den på køleslangen, er det
> nemlig ikke motorens aktuelle temperatur, der måles !

Er det ikke almindeligt at måle på/i termostathuset?

Hvis ikke termometeret har været over midtvejs har motoren ikke været
decideret varm hvorfor at blæseren sikkert ikke ville være startet
alligevel.
For tilfældets skyld ville jeg teste blæseren på anden vis, ved blot at
lade motoren stå i tomgang imens termometerets avancering blev
overvåget: Blæseren skulle gerne starte inden at nålen kysser det røde felt!
Hvis ikke at dét sker kan man teste om det er blæseren eller kontakten
der er stået af, ved at pille ledningen af den kontakt der sidder et
sted bag på køleren og kortslutte den til et godt stelpunkt: Starter
blæseren derved er den selvsagt ikke itu og problemet må henføres til
kontakten og vice versa!

Slipper ikke gassen??
Lyder som noget falskt luft, men hvorfor det lige er sket på pågældende
tidspunkt kan jeg ikke sige.
Måske at bilen har levet godtnok med den formagrende falske luft fordi
den ikke plejer at blive kørt særligt varm, hvilket den så prøvede
forleden :-/

Falsk luft(indsugning) tester man for på enkleste vis v.h.a. startgas
("dieselstart") der forsigtigt piftes i små stød rundt omkring
karburator/indsprøjtning og tilhørende slangeforbindelser med motoren i
tomgang - Stiger omdrejningerne har man fundet et sted hvor der sniffes
startgas !!

--
Armand.

Fra : Jean

Dato : 19-07-09 11:53

Hans Paulin skrev:
> Det kan være at blæseren til din køler ikke starter.

Du siger noget... det er sgu' nok den, der ikke starter... for jeg hørte
den slet ikke i går...

> Årsagen kan være en defekt kontakt (på grundlag af kølevandstemperaturen
> skal kontakten slutte ved en given temperatur)
>
> Hvis man er uheldig kan man slå topstykket på den konto.

Ja, det sagde min bror godt nok. Jeg snakker med mekanikeren i morgen.
Heldigvis ligger han kun 900 meter væk... :)

Mvh Jean.

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 19-07-09 11:56

Jean skrev:

> Ja, det sagde min bror godt nok. Jeg snakker med mekanikeren i morgen.
> Heldigvis ligger han kun 900 meter væk... :)

Held og lykke

Min fætter har lige skrottet en 1,8 ZX da hans tøser kørte den varm og
alligevel fortsatte kørslen.

Topstykket var efterfølgende væk.
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Ukendt

Dato : 19-07-09 08:16

"Jean" <ask@me> skrev i en meddelelse

> Og motortemp. lå højere end normalt....
>
> Nogen idéer? Jeg har tjekket kølevæske og olie... ingen problemer.

Hold naturligvis øje med temp, men lur mig
om det ikke blot er en engangsforestilling
med dên opførsel..
Var det specielt varmt og fugtigt i vejret ?

Fra : Jean

Dato : 19-07-09 11:50

Eque skrev:
> Hold naturligvis øje med temp, men lur mig
> om det ikke blot er en engangsforestilling
> med dên opførsel..
> Var det specielt varmt og fugtigt i vejret ?

Nej, vejret var almindeligt solskin, med lidt skyer, så ikke specielt
fugtigt.

Mvh Jean.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 19-07-09 13:55

">> Eque <<" <-> skrev i meddelelsen

> "Jean" <ask@me> skrev i en meddelelse

> Hold naturligvis øje med temp, men lur mig
> om det ikke blot er en engangsforestilling
> med dên opførsel..
> Var det specielt varmt og fugtigt i vejret ?

Lidt lige som .. motoren er godt nok begyndt at lyde som en sæk skruer, men
det går nok snart væk...

Det er en dyr holdning at have.

--
Per

Fra : Ukendt

Dato : 20-07-09 21:16

"Per Henneberg Kristensen" <phkfjern@klikpost.dk> skrev i en meddelelse

> Lidt lige som .. motoren er godt nok begyndt at lyde som en sæk skruer,
> men det går nok snart væk...
>
> Det er en dyr holdning at have.

Ikke sålænge man holder øje med temperatur mv.
som anbefalet...

Fra : Martin Bak

Dato : 19-07-09 08:34

> [...]
> 15 km. hjem.
>
> Og motortemp. lå højere end normalt....
>
> Nogen idéer? Jeg har tjekket kølevæske og olie... ingen problemer.

Du var ikke tilfældigvis parkeret i en rabat eller på noget græs?
Hvis du var, så kunne lugten stamme fra katalysatoren der svitsede lidt af
det. Alene tvivlen i dit sind, har kunne få dig til at "tro" at bilen
opførte sig anderledes end normalt.
Blot en idé

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Jean

Dato : 19-07-09 11:51

"Martin Bak"
> Du var ikke tilfældigvis parkeret i en rabat eller på noget græs?

Det lugtede ikke direkte brændt, som det ville ha' gjort hvis jeg holdt på
noget, som blev opvarmet af katalysatoren... det lugtede bare af varme, som
fra en radiator.
Jeg holdt på en vej, så ingenting der brændte... :)

> Hvis du var, så kunne lugten stamme fra katalysatoren der svitsede lidt af
> det. Alene tvivlen i dit sind, har kunne få dig til at "tro" at bilen
> opførte sig anderledes end normalt.
> Blot en idé

Fair idé, men jeg ikke i tvivl om min bil fejler noget... så må hellere lige
få ringet til min mekaniker i morgen.

Mvh Jean.

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 19-07-09 15:42

Jean wrote:
> [...]
>
> Nogen idéer? Jeg har tjekket kølevæske og olie... ingen problemer.
>
> Jeg har indtil videre ladet bilen stå indtil jeg har snakket med min

En hurtig checkliste:
Kølevandsthermostat.
Temperaturføler til ventilator
Sikring til ventilator hvis den er elektrisk,
- eller hvordan har ventilatorremmen det?
Kører kølevandspumpen? Hvis den er itu bør du slet ikke køre inden den
er lavet.

Du kan nogen gange aflaste motorens køleanlæg ved at sætte fuld knald på
varmeanlægget men vær opmærksom at varmeanlægget bruger kølevandspumpen
til cirkulation.

Jeg håber du ikke har nået at skade din motor.

/Lars

Fra : Brian Sørup

Dato : 20-07-09 21:30

"Jean" <ask@me> skrev i meddelelsen
> [...]
> Bilen lød fin nok bortset fra at den ikke slipper gassen så hurtigt som
> den plejer, når jeg træder koblingen i bund... Jeg valgte at køre de knap

Du har med 99% sikkerhed en utæthed i indsugningen så den tager falsk luft
og derved får den for mager benzinblanding.
Få det tjekket og fixet, det kan blive dyrt i den sidste ende hvis du lader
stå til......
--
Brian Sørup
1998 Volvo V70 2,5t Aut.

Fra : Jean

Dato : 21-07-09 19:19

Hej igen.

Tak for jeres input.

Dagen efter opførte gassen sig helt normalt igen... altså ingen problemer,
når jeg brugte koblingen.
Jeg valgte dog alligevel at få tjekket bilen.

"Desværre" viste tjekket bare at jeg var parnoid... og køleren slog til ved
91 grader, dog viste instrumentbrættet en højere temp.
Alt omkring køling blev tjekket, og alt blev fundet ok.

Så heldigvis var det falsk alarm... hvorfor min bil havde opført sig
underligt med gassen kunne min mekaniker ikke svare på. Den del var jeg på
ingen måde i tvivl om skete.... det havde så bare intet med motortemp. at
gøre... og er ikke sket siden, og jeg har haft flere koldstarter, og hvor
bilen var varm... og det er ikke sket siden.

/ Jean.

Fra : Ukendt

Dato : 21-07-09 20:31

> [...]
> gøre... og er ikke sket siden, og jeg har haft flere koldstarter, og hvor
> bilen var varm... og det er ikke sket siden.

Så passer det jeg skrev jo som fod i hose...

Fra : Jean

Dato : 21-07-09 22:22

Eque skrev:

> Så passer det jeg skrev jo som fod i hose...

Det må man sige. Det med gassen undrer mig bare stadigvæk... :)

Mvh Jean.

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 21-07-09 21:41

Jean skrev:

> "Desværre" viste tjekket bare at jeg var parnoid...

Men fint du melder tilbage
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Jean

Dato : 21-07-09 22:22

"Hans Paulin (6310)" skrev:
> Men fint du melder tilbage

Det synes jeg ligesom man skylder folk, der bruger tid på at svare...

Og jeg har ikke fortrudt jeg fik det tjekket... bare tanken om alt den
nervøsitet, hvergang man starter bilen... :)

Mvh Jean.

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 22-07-09 07:02

Jean skrev:

> Det synes jeg ligesom man skylder folk, der bruger tid på at svare...
>
> Og jeg har ikke fortrudt jeg fik det tjekket... bare tanken om alt den
> nervøsitet, hvergang man starter bilen... :)

Klart!
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Armand

Dato : 21-07-09 22:32

Jean skrev:
> [...]
>
> hvorfor min bil havde opført sig underligt med gassen kunne min
> mekaniker ikke svare på. Den del var jeg på ingen måde i tvivl om

90% af de ting en nervøs motor-ejer hører, forekommer ikke!

--
Armand.

Fra : Jean

Dato : 21-07-09 22:57

"Armand" skrev:
> 90% af de ting en nervøs motor-ejer hører, forekommer ikke!

He he, det vil jeg gerne se lidt dokumentation for... :)

Rent faktisk har jeg opdaget problemer tidligere, bare ved at skrue ned for
radioen... :)

Mvh Jean.

Fra : Ukendt

Dato : 22-07-09 19:49

> He he, det vil jeg gerne se lidt dokumentation for... :)
>
> Rent faktisk har jeg opdaget problemer tidligere, bare ved at skrue ned
> for radioen... :)

Mit ur i bilen tikker af og til højere end
til andre tider.
En feature jeg snildt kan leve med.
Herre Gud, nu har det lille tikke-værk
gået døgnet rundt i ca. 23 år...