Bo Deling af Hus uden ægteskab.
Fra : Ingensen

Dato : 24-09-09 09:25

Hej, vi er et par der går fra hinanden.

Vi har børn men ikke gift.

Ved godt at man i princippet går med, hvad man kom med,
men hvad med selve huset?

Huset ejes på skødet med (Hun)40% / (Han)60% Fordi manden med 60% kom med
udbetalingen.
Dertil også manden der har betalt alle terminer, fra egen konto.

Der er stadig restgæld i huset på 2.000.000

Hvordan beregner man hvad hun skal have ved bo deling, når manden bliver
boende i huset.

Fra : Søren Hansen

Dato : 24-09-09 10:03

Ingensen skrev:
> [...]
>
> Der er stadig restgæld i huset på 2.000.000
>
> Hvordan beregner man hvad hun skal have ved bo deling, når manden bliver

Det kommer jo meget an på hvor god fod de er med hinanden. En simpel
måde at gøre det på er følgende, der dog næsten kræver at man kan snakke
sammen stadigvæk, og at banken vil acceptere at gå fra 2 personer på lån
til en person.

De skal først blive enige om i ønsker en kreditvurdering eller en
salgsvurdering (ofte lidt højere) af huset, så de ved hvad huset reelt
set er værd. De kan vælge af få flere vurderinger, så de kan få en
"gennemsnitspris" på huset.

Derefter er det rimeligt ligefremt. Manden skal købe kvinden ud af
ejerandelen på 40%.

Så hvis vi lavet et eksempelregnestykke.
Huset bliver vurderet til 2.400.000
Der skyldes 2.000.000 i huset.
Rest er 400.000 hvoraf kvinden skal have 40% = 160.000

Så manden overtager reelt hele gælden i huset og ejerandelen ved at give
kvinden 160.000 kroner.

Der er så nogle udgifter til nyt skøde, der skal ændres i eksisterende
lån osv som man jo må finde ud af hvordan man fordeler. Og man kommer
ikke udenom nogle udgifter til en advokat til at lave en
bodelingsoverenskomst.

Men det kræver som sagt at man kan snakke fornuftigt sammen om tingene.
Ellers er det en advokat der skal ind over, og måske i sidste måde sætte
huset til salg (heller ikke gratis i sig selv), og så kan manden byde
ind som alle andre.

--
Søren

Fra : Petersen Michael

Dato : 24-09-09 17:05

Søren Hansen <shans@hotmail.com> wrote:

> Der er så nogle udgifter til nyt skøde,

Der skal ikke skrives nyt skøde, der skal skrives en overdragelses
erklæring, den kan købes på nettet.

> [...]

> Og man kommer
> ikke udenom nogle udgifter til en advokat til at lave en

Jo det kan man også komme uden om, den er også til at købe på nettet.

> Men det kræver som sagt at man kan snakke fornuftigt sammen om
> tingene.

Ja

Da jeg blev skilt for et par sæsonner siden, købte jeg formularert på
nettet, for 840,- Kr.
Så var der alt hvad der skulle bruges, til hus, bodeling, samvær med børn..
Der ud over var der udgifter til tilglysning af ejerpantebrev 1400,- Kr.

Noget billigere med GDS, end de 15+K en jurist forlangte..

Michael Petersen

Omme i Nyborg

Fra : Søren Hansen

Dato : 25-09-09 11:10

Petersen Michael skrev:

> Der skal ikke skrives nyt skøde, der skal skrives en overdragelses
> erklæring, den kan købes på nettet.
De har huset sammen, så de begge står på skødet. Det skal ændres så det
kun er ham der står på skødet, så der skal tinglyses nyt skøde.

Det er så kun de 40% der skal tinglyses, da han allerede har fået
tinglyst de først 60% til en pris af til 0.6% + 1400 i tinglysningsafgift.

> Jo det kan man også komme uden om, den er også til at købe på nettet.
Ja det er rigtigt...Hvis man "tør", og har overskuddet til at sende til
tinglysning osv.

> [...]
> Der ud over var der udgifter til tilglysning af ejerpantebrev 1400,- Kr.
Så Må du ha stået som den eneste person på skødet til huset. Der er jo
ikke noget realkreditinstitutter der vil belåne en bolig til een person
hvis personen ikke har 100% ejerandel af boligen. Det begrænser jo også
ens råderet over huset.

Og du er med på de forskelle der er ved at lave alt dette når man gå ud
af et papirløst forhold (ved ikke hvorfor det hedder det, da det kræver
dobbelt så mange papirer) og et ægteskab?

> Noget billigere med GDS, end de 15+K en jurist forlangte..
Altid rart at spare penge.

--
Søren

Fra : Petersen Michael

Dato : 25-09-09 19:23

> De har huset sammen, så de begge står på skødet.

Ja

> Det skal ændres så
> det kun er ham der står på skødet, så der skal tinglyses nyt skøde.

Nej, der skal ikke et nyt skøde til, men en tinglyst
overdragelseserklæringen.

> Ja det er rigtigt...Hvis man "tør", og har overskuddet til at sende
> til tinglysning osv.

Alt GDS kontra at hyre fagfolk er en afvejning, man skal kende sine
begrænsninger..

> Så Må du ha stået som den eneste person på skødet til huset.

Nej

> Der er jo
> ikke noget realkreditinstitutter der vil belåne en bolig til een
> person hvis personen ikke har 100% ejerandel af boligen. Det
> begrænser jo også ens råderet over huset.

Det var derfor min eks, skrev under på en overdragelseserklæring - hun
overdragede mig den halvdel der var hendes..
Det var ialtfald nok for Nykredit - som "ejer" det meste af mit hus..

> Og du er med på de forskelle der er ved at lave alt dette når man gå
> ud af et papirløst forhold (ved ikke hvorfor det hedder det, da det
> kræver dobbelt så mange papirer) og et ægteskab?

Griner, ja "papirløst" en vits..
Forskel, ja, det er lettere at gå fra dag til dag, hvis man ikke er gift
Moralen må være, ikke at eje noget i fællesskab

Michael Petersen

Omme i Nyborg

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 24-09-09 14:08

On Thu, 24 Sep 2009 10:24:53 +0200, "Ingensen" <post@wr.dk> wrote:

>Ved godt at man i princippet går med, hvad man kom med,
>men hvad med selve huset?
Det er det samme.

>Huset ejes på skødet med (Hun)40% / (Han)60% Fordi manden med 60% kom med
>udbetalingen.
>Dertil også manden der har betalt alle terminer, fra egen konto.
>
>Der er stadig restgæld i huset på 2.000.000
Men hvad er huset vær i ren handel ?
Er det 4 millioner værd er det interesant at forsøge at få penge ud af
det, er det 1,5 millioner værd er det interesant af komme væk fra
skødet som ejer.

>Hvordan beregner man hvad hun skal have ved bo deling, når manden bliver
>boende i huset.
Hun ejer jo stadig de 40% og han de 60%, så er det lige som i alle
andre tilfælde hvor to partnere skal skilles og det fælles deles, man
kan kun gøre det man kan blive enige om og med skyldig hensyntagen til
havd evt. kreditorer/panthavere vil være med til.

Nu kommer det jo an på havd øvelsen går ud på, om det er at få nogle
penge ud af det eller undgå at stå som sikkerhedsstillese for en
"genstand" man ikke har reel kontrol over.

Man kan vælge at se på hvilken friværdi der er i huset og så udbetaler
den ene den anden med dennes del af friværdien, men kun hvis
kreditorer/panthavere vil være med til dette.

Så en start er at finde ud af hvad kreditforening, bank,
pantebrevehavere, etc. vil være med til, det kan jo være at festen
stopper ved at de menet at fordelingen stadig skal være 40/60, da det
jo objektivt set forbedre deres chancer for at få deres tilgodehavende
retur.

Men hvis den ene part kan udkøbe den anden så er det jo bare at gøre
det.

/Hans

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-09-09 15:08

Hans Kjaergaard skrev:

> Er det 4 millioner værd er det interesant at forsøge at få penge ud af
> det, er det 1,5 millioner værd er det interesant af komme væk fra
> skødet som ejer.

Hvis det kun er 1,5 mio. værd, så må de deles om gælden på samme
måde som de ellers ville deles om overskuddet. D.v.s at
'friværdien' er -500'000 kr. som konen skal betale 40 % af =
200'000 kr som hun må betale eller afdrage (går ud fra en
vurdering på 2 mio.).

--
Bertel

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 24-09-09 15:49

On Thu, 24 Sep 2009 16:08:19 +0200, Bertel Lund Hansen
<unospamo@lundhansen.dk> wrote:

> [...]
>'friværdien' er -500'000 kr. som konen skal betale 40 % af =
>200'000 kr som hun må betale eller afdrage (går ud fra en

Ejerforholdet står ved magt indtil det bliver ændret, og ønsker man
det ændret skal bank/kreditforening med i dette spil, dvs. uden
bank/kreditforenings accept bliver der ingen ændring i ejerforholdet.
Og uden ændring i ejerforholdet er det nytteløst at tale om at dele et
evt. over/under-skud.

Unaset hvad vil bank/kreditforening se penge eller sikkerhed før det
kan komme på tale at ændre ejerforholdet.

Ved negativ friværdi er det oftest sådan, at når folk går fra
hinanden, så falder deres respektive "værdi" set med
bank/kreditforenings øjne, så det er sjældent muligt at ændre på
ejerforholdet = afdrag og renter skal stadig betales, og med mindre
det står skrevet at man kun skal betale hhv. 40/60% af afdrag/renter,
ja så hæfter man solidarisk.

Men er manden (som tilsyneladende ønsker at blive boende) god nok til
at være bank/kreditforeningens eneste sikkerhed (og vil han betale
omkostningerne ved salget af kvindens del til sig selv) kan han jo så
vælge at være eneste ejer. Men kun hvis kvinden ønsker at sælge sin
del til ham.

/Hans