Montering af vandhane
Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 23-09-09 22:32

Hey

Først og fremmest skal det siges, at jeg nok ikke er den typiske gør-
det-selv-mand, der har styr på alt indenfor dén verden, men jeg synes
at det med tiden er blevet mere og mere hyggeligt at kunne fixe
småting selv. Jeg har en 3,5 årig uddannelse som cykelmekaniker, hvor
det første år har handlet om værktøjsforståelse :)

Nu er turen kommet til vand-arbejdet!

Jeg er bosiddende i Bulgarien og er lige flyttet ind i mit nybyggede
hus. Grundet en masse forskellige omstændigheder står jeg nu selv og
skal montere vandhaner i 3 badeværelser. I det ene har jeg et 1,80m
bredt skab med to vaske og 2 vandhaner. Disse skal jeg have monteret.
I væggen har jeg to almindelige "udtag".

Jeg har været hos den lokale butik og henter diverse vandledninger,
samlemuffer, t-stykker og gevindstykker og har nu fået samlet det hele
fornuftigt med paktape. Dette selvom jeg ved, at man til tider
anbefaler paksnor (twist?) og fedt fremfor paktape.

Mit største problem er så nu, at jeg havde 3 utætte samlinger, hvor
det dryppede lidt. Jeg skilte disse 3 samlinger ad, nyt paktape på og
samlede det igen, og nu har jeg så bare 1 utæt samling. Men jeg
tænker, at det for hunnen da ikke kan være så svært at lave noget tæt
med paktape. Det skal siges, at jeg - selvfølgelig - har rullet den
hvide paktape på i samme retning som man skruer samlingerne sammen, så
tapen fastholdes ved stramning.

Summa summarum: En lav-vandrørssamlinger-tætte-med-paktape-for-dummies
guide?

Mange gode hilsner
Bo Kamp Dudek

Fra : Menabra

Dato : 24-09-09 08:06

"Bo Kamp Dudek" <bokampdudek@googlemail.com> skrev i meddelelsen
[...]

Hej

Der skal tape nok på, jeg plejer at køre ca. 7 gange rundt.
Hvis du drejer tilbage bliver samlingen utæt.
Det bliver den ikke med pakgarn og paksalve.

mvh
Menabra

Fra : jos

Dato : 24-09-09 09:09

Menabra wrote:
> [...]
> Hvis du drejer tilbage bliver samlingen utæt.
> Det bliver den ikke med pakgarn og paksalve.

Jeg lærte engang i forrige århundrede eller deromkring, at man KUN bruger
tape på messingdele - og rigeligt!
På jern/jern, masser af pakgarn, og husk at afslutte med pænt lag paksalve!
De fleste amatører mangler den sidste ½ omdrejning ved sammenspænding.
(Gevindet skal være langt nok, 2-2½ cm)

finn

Fra : CC

Dato : 24-09-09 08:59

Læs her: http://www.unipak.dk/DK/index.html vælg bruganvisning i menuen.

Fra : Petersen Michael

Dato : 24-09-09 17:54

Bo Kamp Dudek <bokampdudek@googlemail.com> wrote:

> Summa summarum: En lav-vandrørssamlinger-tætte-med-paktape-for-dummies
> guide?

Du har allerede fået nogle svar..

Mit besyv er benyt:
http://www.hojstrup.dk/main/index.asp?site=206&produkt=4535

Paktape, er kun til mesing, og pneumatik.
Fehår og fedt er gammeldags, det sviner..

Loctite 55, er den "moderne løsning" den erstatter fehår og fedt, jeg bruger
det både på sort, galvaniseret, og på messing..
Man kan dreje en omgang baglæns, uden at samlingen bliver utæt

Der står på dispenseren hvor mange gange du skal rundt..

Jeg har aldrig oplevet utætheder ved brug af Loctite 55

Jeg har ingen økonomiske interesser i produktet, men jeg er meget glad for
at bruge det

Michael Petersen

Omme i Nyborg

Fra : jos

Dato : 25-09-09 17:53

> Paktape, er kun til mesing, og pneumatik.
> Fehår og fedt er gammeldags, det sviner..
>
> Loctite 55, er den "moderne løsning" den erstatter fehår og fedt, jeg
> bruger det både på sort, galvaniseret, og på messing..

uden tvivl godt!
men fehår og fedt har gennem flere generationer vist sin effektivitet, og
kan fås praktisk talt overalt!
Jeg har kun 3-4 år gammel 2'håndskendskab til Bulgarien, men kan sagtens
forestille mig at moderne kemiske løsninger stadig ikke ligger lige for

finn

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 24-09-09 12:37

[...]

Tak for alle supergode svar.

Jeg har prøvet en del gange med paktape, men synes det er lidt svært
at "føle" hvornår nok er nok. Jeg har derfor købt en stak pakgarn og
noget der ligner pakfedt/pakpasta. Det hedder egentlig "Pasta Verde"
og er fra Rumænien, men det stod i nærheden af alt det andet rørstads
i butikken, har en grønlig olieret/hårvoks konsistens og lugter af en
blanding imellem madolie og motorolie. Mon ikke det er det rigtige?
Google translate af den italienske beskrivelse siger:

-----
Putty pasta klar til brug afgørende betydning for opretholdelsen af
led og fittings filettati.Per planter Asqua varm og kold luft, gas,
flydende fødevarer, osv.. Brugt med hamp. Korrosionsinhibitorer, ikke-
giftige. Fastholder sin viskositet og plasticitet, lette demontering
selv efter mange år.
-----

Lyder det korrekt som pak-pasta?

Mht. loctite er jeg egentlig frisk nok på det, men man kan faktisk
ikke få det hernede, såååeåh..

Mange gode hilsner
Bo Kamp Dudek

Fra : ABJ

Dato : 25-09-09 17:28

"Bo Kamp Dudek" <bokampdudek@googlemail.com> skrev i meddelelsen
[...]

[...]

Det lyder helt rigtigt

Fra : Armand

Dato : 25-09-09 12:41

Bo Kamp Dudek skrev:

> [...]
> tapen fastholdes ved stramning.
>
> Summa summarum: En lav-vandrørssamlinger-tætte-med-paktape-for-dummies

Tapen skal netop vikles mod(!) gevindet for at den ikke blot "skubbes"
væk af de påskruede gevind!

Som jeg husker det når jeg lukke øjnene og holder hænderne op for mig
(det er sq blevet en refleks efter 35 år som smed!):
Hold om røret hvis gevind der skal pakkes med venstre hånd og læg tapen
på inderst på gevindet og øverst, så du vikler væk fra dig som det første.
Vikl derefter så du når enden v.h.a. 5-7 omdrejninger og kør IKKE opad
igen for f.eks. at øge tykkelsen.

That'l do it!

--
Armand.

Fra : CC

Dato : 25-09-09 16:58

"Armand" skrev i meddelelsen
> [...]
> inderst på gevindet og øverst, så du vikler væk fra dig som det første.
> Vikl derefter så du når enden v.h.a. 5-7 omdrejninger og kør IKKE opad

Så vikler du også med gevindet ............

Fra : Armand

Dato : 25-09-09 23:21

CC skrev:

> Så vikler du også med gevindet ............

Nej da!
Hvis man på samme måde holder en rørstump med en fitting halvvejs
påskruet op foran sig vil en bevægelse væk fra dig af fittingens øverste
punkt medføre at den skrues mere på, hvilket vil foregå "langs med
gevindet".
At "rotere" tapen samme vej, men samtidig ud mod enden = mod gevindet!

--
Armand.

Fra : CC

Dato : 26-09-09 09:06

"Armand" skrev i meddelelsen

> [...]
> medføre at den skrues mere på, hvilket vil foregå "langs med gevindet".
> At "rotere" tapen samme vej, men samtidig ud mod enden = mod gevindet!

Du har ret ....

Pudsigt - Så gør du det modsat, at fabrikanents vejledning, og det virker
tilsyneladende også - Så blev man så klog

Fra : Armand

Dato : 26-09-09 21:22

CC skrev:

> Pudsigt - Så gør du det modsat, at fabrikanents vejledning, og det
> virker tilsyneladende også - Så blev man så klog

Det er samme vej som jeg fra min smede-barndom har lært at trække
pak-garn på, så mon ikke at du blot ikke får vendt pågældende vejledning
rigtigt for dit indre øje :-/

Det er ikke så ofte at jeg står med et rørgevind i hånden så det er, som
jeg beskrev, sådan at hvis jeg kommer til at tænke for meget over det
går der koks i det og istedet bedst klarer det med lukkede øjne og
pakgarn i tankerne

--
Armand.