Hvornår på dagen må man
Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 23-09-09 18:18

Hej

Jeg er ved at skrive opgave og jeg kan simpelthen ikke finde noget om
hvornår på døgnet man må sælge øl og spiritus. For nogle år siden
måtte man ikke sælge alkohol efter klokken 20, men det gælder jo ikke
mere? Hvilken lov er det det jeg skal lede i?

Mvh Trine

--
Stor og hyggelig butik med mange spændende ting
- havefigurer og fuldt sortiment i de søde Gjøltrolde.

Fra : Jubii

Dato : 23-09-09 19:16

"Trine Kornum Christiansen" <news@trinekc.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> måtte man ikke sælge alkohol efter klokken 20, men det gælder jo ikke
> mere? Hvilken lov er det det jeg skal lede i?

Du er nødt til at fortælle i hvilket øjemed det sælges i. Hvilken alder
folk der køber har. (mindst 16 for køb i butikker m.m.)
Privat.
Forretning.
Udstilling.
Marked.
O.s.v.

Har du læst:
Lov om forbud mod salg af tobak til personer under 18 år og salg af
alkohol til personer under 16 år
Sundheds- og Forebyggelsesministeriets lov nr. 213 af 31/3 2004, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1020 af 21/10 2008.

Så vidt jeg kan se står der ikke tidspunkter i den lov, og det burde der
vel hvis der var begrænsninger på tidspunkter for lovligt salg.
Jeg mener det kun er i norge og sverige der er lovbestemte
tidsbegrænsninger for alkoholsalg.

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 23-09-09 19:21

"Jubii" <jubii@msn.com> writes:

> Du er nødt til at fortælle i hvilket øjemed det sælges i. Hvilken alder
> folk der køber har. (mindst 16 for køb i butikker m.m.)

Ganske almindelige forbrugere over 18, der køber deres alkohol i
Bilka, Fakta, Brugsen etc.

Men så vidt jeg selv har kunnet finde, så må der nu sælges alkohol på
alle de tidspunkter butikkerne må have åbent, altså f.eks. fra mandag
klokken 7 til lørdag klokken 17.

Mvh Trine

Fra : Carsten

Dato : 23-09-09 19:23

> [...]
> hvornår på døgnet man må sælge øl og spiritus. For nogle år siden
> måtte man ikke sælge alkohol efter klokken 20, men det gælder jo ikke

Totalt OT, men synes nu at det var sjovt dengang, at gå ind i en tilfældig
nørrebro invandrer-ejet kiosk og spørge om ... "har i nogen øl ?". Hvortil
svaret var "det har vi ikke ... (kunstpause) ... hvor mange skal du bruge
?". Der sad altid en hængelås på det køleskab hvori øllene var, men nøglen
lå altid ovenpå skabet

Carsten

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-09-09 21:20

Carsten skrev:

> Totalt OT, men synes nu at det var sjovt dengang, at gå ind i en tilfældig
> nørrebro invandrer-ejet kiosk

Og det er indvandrere der har opfundet ulovligt ølsalg i Danmark?

--
Bertel

Fra : Robert Piil

Dato : 23-09-09 21:44

Carsten skrev:

> [...]
> ?". Der sad altid en hængelås på det køleskab hvori øllene var, men nøglen

Nøjagtig det samme kunne man opleve på en hvilken som helst redneck (for
nu at blive i jargonen) tankstationskiosk langt ude på landet - nå ja,
måske lige bortset fra at skabet sikkert ikke engang var låst.

--
Robert Piil
http://piil.org/

Fra : Peter Bjoern

Dato : 24-09-09 17:30

On Wed, 23 Sep 2009 20:22:50 +0200, "Carsten" <carsten@noexists.dk> wrote in
dk.videnskab.jura:

> [...]
>?". Der sad altid en hængelås på det køleskab hvori øllene var, men nøglen

Stadig groft OT, men fænomenet er ingenlunde nyt.

Omkring 1971 var jeg som københavnerknægt på weekend knallerttur med nogle
venner til Viby Sjælland.

Jeg ved ikke hvordan "byen" er idag, men dengang var det en bonderøvsby af rang
hvor den lokale ungdom tilbragte deres aftener med at holde foran grillen i den
ene ende af "hovedgaden" og gasse knallerterne op hvorefter de kørte ned til
bageren i den anden ende af gaden og holdt der og gassede op i en 5 minutters
tid og så tilbage igen. Sådan kunne de få en aften til at gå.

Nå, men til sagen. Slikboden i den ene ende af gaden solgte naturligvis øl til
grov overpris til de unge og os gæster.
Og det var sådan lidt tys-tys. Vi skulle helst stå omme bag boden og drikke
øllerne.

Med venlig hilsen

Peter

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-09-09 21:27

Peter Bjoern skrev:

> Omkring 1971 var jeg som københavnerknægt på weekend knallerttur med nogle
> venner til Viby Sjælland.

På den tid læste jeg til lærer på GedvedSeminarium, og vi hentede
øl hos den lokale købmand klokken lort om natten når vi var løbet
tør til en fest.

--
Bertel