På oliven til at gro?
Fra : Ukendt

Dato : 23-09-09 21:02

Hejsa Alle

Ja google kan ikke hjælpe, så jeg håber at i kan.
Kan man få friskplukkede oliven til at spire, bare ved at smide dem i noget
sandet jord?
Eller kan man kun blante dem, ved at tage grene fra eksisterende træer?
Er der nogle der ved noget, eller har gode links?

Mvh
Morten

Fra : Max

Dato : 23-09-09 21:06

Hej Juel

> Kan man få friskplukkede oliven til at spire, bare ved at smide dem i
> noget sandet jord?

Hvorfor prøver du ikke bare ?

--
Mvh Max

Fra : Ukendt

Dato : 23-09-09 21:10

> Hvorfor prøver du ikke bare ?

Ja godt spørgsmål, ville bare høre, om man kunne gøre noget specielt for at
få større sucess..

Jeg må ud og købe lidt potter :)

Mvh
Morten

Fra : Max

Dato : 23-09-09 22:33

Hej Juel

> Ja godt spørgsmål, ville bare høre, om man kunne gøre noget specielt
> for at få større sucess..

Jeg ved det ikke, men det kan jo være sjovt at prøve. Hvis du virkelig
vil have et oliventræ såm du kan høste fra, ja så var løsningen nok
at hente et træ på en planteskole.

--
Mvh Max

Fra : jos

Dato : 24-09-09 09:02

Max wrote:
> Hej Juel

> Jeg ved det ikke, men det kan jo være sjovt at prøve. Hvis du virkelig
> vil have et oliventræ såm du kan høste fra, ja så var løsningen nok
> at hente et træ på en planteskole.
En af vennerne har et sådant, som står ude hele sommeren. Det giver fine
oliven, men de har endnu aldrig nået at modnes!
(mangler sikkert lys i den sene ende??)

finn

Fra : Armand

Dato : 25-09-09 12:47

Max skrev:
> Hej Juel

> Jeg ved det ikke, men det kan jo være sjovt at prøve. Hvis du virkelig
> vil have et oliventræ såm du kan høste fra, ja så var løsningen nok
> at hente et træ på en planteskole.

Så vidt som jeg husker nævnt under en af mine Grækenlands-ferier tager
det oliventræer tæt ved en menneskealder at vokse og modnes til at bære
frugt. Så det skal ikke være for egenhøst at man prøver at få en
olivensten til at spire !
Derudover er oliventræer da den mest usle og forkrøblede vækst at se på.

--
Armand.

(Der elsker oliven og nyder sydens olivenlunde)

Fra : Max

Dato : 25-09-09 13:54

Hej Armand

> Så vidt som jeg husker nævnt under en af mine Grækenlands-ferier tager
> det oliventræer tæt ved en menneskealder at vokse og modnes til at

Ja, de yder bedst fr de er 35 år til de er 150 år.

> Derudover er oliventræer da den mest usle og forkrøblede vækst at se
> på.

Ligesom gamle grækere :)

Jeg har nu set pæne oliventræer i nordeuropa, så det har måske
meget med kliamet at gøre.

--
Mvh Max