Lejeproblem nøgler
Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 22-09-09 21:06

En lejlighed forsynes med systemnøgler. Lejeren får 2 nøgler. Hun bor alene
i lejligheden, hendes voksne søn får den anden nøgle, men hun vil gerne have
en nøgle mere til hendes kæreste.

Hvad har hun krav på hvis overhovedet?

--
Per

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 22-09-09 21:23

Per Henneberg Kristensen forklarede:
> En lejlighed forsynes med systemnøgler. Lejeren får 2 nøgler. Hun bor alene i
> lejligheden, hendes voksne søn får den anden nøgle, men hun vil gerne have en
> nøgle mere til hendes kæreste.

Den skal bestilles fra udlejer.

> Hvad har hun krav på hvis overhovedet?

En nøgle

Har hun ikke kontaktet udlejer ?

--
Venligst / Regards
Brian Vestergaard

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 22-09-09 21:28

"Brian Vestergaard" <mail2brianvestergaard@gmail.com> skrev i meddelelsen
> Per Henneberg Kristensen forklarede:
>
> Den skal bestilles fra udlejer.

> En nøgle
>
> Har hun ikke kontaktet udlejer ?

Hun har fået 2 nøgler og en 3. er på vej, men der er lidt fnidder med
betalingen :)

--
Per

Fra : Petersen Michael

Dato : 23-09-09 17:05

Per Henneberg Kristensen <phkfjern@klikpost.dk> wrote:
> [...]
> alene i lejligheden, hendes voksne søn får den anden nøgle, men hun
> vil gerne have en nøgle mere til hendes kæreste.

Den letteste løsning er jo at udskifte låsen, til en ikke system, så kan hun
få skåret alle de nøgler hun ønsker.
Mig bekendt har udlejer ikke krav på at have nøgle til lejligheden..

Michael Petersen

Omme i Nyborg

Fra : J

Dato : 23-09-09 18:45

"Petersen Michael" <petersen_michael@den gyldne måge mail.tele.dk> skrev i
en meddelelse news:4aba4713$0$56768$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Den letteste løsning er jo at udskifte låsen, til en ikke system, så kan
> hun få skåret alle de nøgler hun ønsker.
> Mig bekendt har udlejer ikke krav på at have nøgle til lejligheden..

Hvis der går hul på faldstammen på 3. sal, hvad så?

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 23-09-09 18:58

On Wed, 23 Sep 2009 19:45:12 +0200, "J" <j@nospam.xy> wrote:

>"Petersen Michael" <petersen_michael@den gyldne måge mail.tele.dk> skrev i
>en meddelelse news:4aba4713$0$56768$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

>Hvis der går hul på faldstammen på 3. sal, hvad så?

Så tilkaldes en låsesmed og han åbner døren.
Så må man slås om regningen bagefter.

/Hans

Fra : alexbo

Dato : 23-09-09 19:00

"J" skrev

> Hvis der går hul på faldstammen på 3. sal, hvad så?

Så må man tilkalde en faldstamme reparatør,
Hvis der opstår brand må man tilkalde brandvæsenet.

Det har intet at gøre med at udlejer ikke har krav på at have en nøgle.
Hvis det var det du mente så havde det været bedre at du havde skrevet det,
og måske også hvor du har det fra.

I følge lejeloven er det lejer der ansvaret for låsene og retten til at
udskifte låse.
§ 20. Lejeren skal i lejeperioden foretage vedligeholdelse og fornøden
fornyelse af låse og nøgler.

mvh
Alex Christensen

Fra : Leif Neland

Dato : 23-09-09 19:23

alexbo skrev:

> I følge lejeloven er det lejer der ansvaret for låsene og retten til at
> udskifte låse.
> § 20. Lejeren skal i lejeperioden foretage vedligeholdelse og fornøden
> fornyelse af låse og nøgler.

Er det ikke normale praksis, at en låsesmed kun vil kopiere
systemnøgler, hvis man er "ejer" af systemet?

Hvilket er endnu en grund til at lejeren sætter sin egen låsecylinder i.

Leif

Fra : alexbo

Dato : 23-09-09 19:44

"Leif Neland" skrev

> Er det ikke normale praksis, at en låsesmed kun vil kopiere systemnøgler,
> hvis man er "ejer" af systemet?
Jo.

> Hvilket er endnu en grund til at lejeren sætter sin egen låsecylinder i.
Ja, så ved lejer med sikkerhed hvem der har nøgle.

Ordentlige udlejere vil slet ikke have hoved eller ekstranøgler, de vil ikke
risikere påstande om at ansatte render uberettiget rundt i lejlighederne.

mvh
Alex Christensen

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 24-09-09 19:09

J kom med denne ide:
> "Petersen Michael" <petersen_michael@den gyldne måge mail.tele.dk> skrev i en
> meddelelse news:4aba4713$0$56768$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Hvis der går hul på faldstammen på 3. sal, hvad så?

det er nok = med lort for dem på 3 sal... men hvad har det med nøgler
at gøre ???

Du skriver uden at, vide hvad du skriver om

--
Venligst / Regards
Brian Vestergaard

Fra : Ralph Køster

Dato : 25-09-09 19:34

Hvis en lejer ikke kan få kopieret en systemnøgle uden ejerens tilladelse,
hvordan kan lejeren
så få udskiftet hele låsen uden ejerens tilladelse???

Fra : Henning

Dato : 25-09-09 19:56

On Fri, 25 Sep 2009 20:34:14 +0200, "Ralph Køster" <Get@grip.now>
wrote:

>Hvis en lejer ikke kan få kopieret en systemnøgle uden ejerens tilladelse,
>hvordan kan lejeren
>så få udskiftet hele låsen uden ejerens tilladelse???

Det kræver en skruetrækker og 30 sekunder at skifte en låsecylinder.
Næppe noget du behøver blande udlejer ind i? Inden du flytter monteres
den originale cylinder igen.

Fra : Ralph Køster

Dato : 25-09-09 22:50

Ja men vi taler om hvad der er tilladt...ikke hvad man bare kan gøre.

Fra : Jubii

Dato : 26-09-09 08:02

"Ralph Køster" <Get@grip.now> skrev i meddelelsen
> Ja men vi taler om hvad der er tilladt...ikke hvad man bare kan gøre.

Og du forstod ikke dette:
[...]

Mon ikke det kan tolkes til at også systemlåse skal vedligeholdes og kan
fornyes?
Udskiftning til alm. lås er også en fornyelse.

Som andre har skrevet, så ligger systemlåsen tilbage ved flytningen, da
det trods alt er ejerens ejendom.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 26-09-09 04:55

> Hvis en lejer ikke kan få kopieret en systemnøgle uden ejerens tilladelse,
> hvordan kan lejeren
> så få udskiftet hele låsen uden ejerens tilladelse???

Hvordan kan udlejeren kræve at der skal bruges systemnøgle til lejerens
lejlighed?

Der er rejst nogle oplysende spørgsmål i tråden - jeg vil se om jeg kan få
svar på dem i weekenden.

--
Per

Fra : Petersen Michael

Dato : 26-09-09 06:47

Per Henneberg Kristensen <phkfjern@klikpost.dk> wrote:
> "Ralph Køster" <Get@grip.now> skrev i meddelelsen
>

> Hvordan kan udlejeren kræve at der skal bruges systemnøgle til
> lejerens lejlighed?

Hvor ser du et krav?
Det er blot den lås/nøgle udlejer stiller til rådighed.

Michael Petersen

Omme i Nyborg

Fra : Jubii

Dato : 26-09-09 08:07

"Petersen Michael" <petersen_michael@den gyldne måge mail.tele.dk> skrev
i meddelelsen news:4abdaaec$0$56767$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Hvor ser du et krav?
> Det er blot den lås/nøgle udlejer stiller til rådighed.

Skal stille til rådighed:
§ 9. Udlejeren skal stille det lejede til lejerens rådighed i god og
forsvarlig stand fra det aftalte tidspunkt for lejeforholdets begyndelse
og i hele lejeperioden. På overtagelsestidspunktet skal det lejede være
rengjort, ruderne skal være hele, og alle udvendige døre skal være
forsynet med brugelige låse med tilhørende nøgler.

Fra : Petersen Michael

Dato : 27-09-09 19:32

Jubii <jubii@msn.com> wrote:

> [...]
> det lejede være rengjort, ruderne skal være hele, og alle udvendige
> døre skal være forsynet med brugelige låse med tilhørende nøgler.

Ja, udlejer stiller "brugelige lås med tilhørende nøgle" til rådighed, det
forhindrer ikke at lejer i lejeperioden monterer egen lås, og ved lejemålets
ophør igen montere den af udlejer "udleverede" lås..

Michael Petersen

Omme i Nyborg

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 26-09-09 09:42

wrote:

>Hvis en lejer ikke kan få kopieret en systemnøgle uden ejerens tilladelse,
Det er låsesmeden der ikke må kopierer (RUKO) systemnøglen uden
tilladelse fra låsesystemejeren.
Dette har intet med lovgivning at gøre, det er udelukkende et
spørgsmål omkring en aftale der er mellem dem der laver låsesystemerne
(RUKO) og låsesmeden.
Låsesmeden kan ikke købe systemrånøgler uden at lave denne aftale.

RUKO har mønsterbeskyttet/patenteret deres (nye) systemnøgler, derfor
kan man ikke udmildbart købe kopirånøgler til brug/salg i hælebarer og
ikke RUKO-autoriserede låsesmede.

Til RUKOs gamle system er mønstrebeskyttelsen/patentet udløbet

>hvordan kan lejeren så få udskiftet hele låsen uden ejerens tilladelse???
Fordi der ikke kræves en såden tilladelse.

/Hans