Fritstillelse
Fra : Allan

Dato : 22-09-09 08:29

Min kæreste har modtaget en skriftlig opsigelse fra sin arbejdsgiver,
hvor de beklager at hun opsiges pr. 31. august 2009, der er ikke
angivet nogen årsag, de oplyser at hun fritstilles i
opsigelsesperioden, som udløber den 30. november 2010

Hvordan skal vi forholde os til dette?

1. Datoen er formentligt forkert, der skulle nok ha' stået 30.
november 2009 - men det gør der ikke.. - hun vil normalt have en
opsigelse på 3 måneder jvf. funktionærloven...
2. Der er ikke givet nogen form for advarsler eller lign. i
forbindelse med opsigelse...

Fra : Søren Hansen

Dato : 22-09-09 15:35

Allan skrev:
> [...]
> opsigelse på 3 måneder jvf. funktionærloven...
> 2. Der er ikke givet nogen form for advarsler eller lign. i

Tag en snak med fagforeningen.

--
Søren

Fra : Allan

Dato : 22-09-09 08:40

On 22 Sep., 16:35, Søren Hansen <sh...@hotmail.com> wrote:

> Tag en snak med fagforeningen.
>
> --
> Søren

Det er desværre ikke muligt, da hun kun er medlem af en a-kasse

Fra : alexbo

Dato : 22-09-09 15:58

"Allan" skrev

[...]

Jeg kan se du har fået automatsvaret med fagforeningen, om lidt kommer der
et godt råd om at tale med jeres advokat, så det behøver jeg ikke foreslå.

Men i mellemtiden finder der en paragraf i funktionærloven der betyder at
din veninde har krav på en begrundelse

§2.
Stk. 7.
~~~~
På funktionærens begæring skal arbejdsgiveren skriftligt oplyse om årsagen
til afskedigelsen.

I skal også være opmærksom på at ved fritstilling er der automatisk varsel
om restferie, så under fritstillingen holder din veninde ferie.
Der er også stadig loyalitetspligt overfor arbejdspladsen, veninden skal
ikke svine den til ude i byen heller ikke i en evt. ansættelsessamtale med
en anden virksomhed, så kan hun miste lønnen.
Hvis veninden finder et arbejde i en konkurrende virksomhed kan det være
nødvendigt at selv sige op, hvis hun ønsker at starte hurtigt.

mvh
Alex Christensen

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 22-09-09 18:57

alexbo skrev

> Hvis veninden finder et arbejde i en konkurrende virksomhed kan det være
> nødvendigt at selv sige op, hvis hun ønsker at starte hurtigt.

Det er så lodret forkert som det kan blive og noget nær det dårligste råd
jeg til dato har set i dette forum

Kæresten er jo fritstillet for hvilket betyder at arbejdsgiveren har frasagt
sig råderetten og man kan tage arbejde med dags varsel - man er faktisk
forpligtet at tage arbejde så hurtigt som muligt for at begrænse AG tab i
fritstillingsperioden - rent teknisk i forhold til funktionærloven er der
tale om en "uberrettiget bortvisning" - se §3

- Peter

Fra : alexbo

Dato : 22-09-09 19:26

"Peter Lykkegaard" skrev

> Det er så lodret forkert som det kan blive og noget nær det dårligste råd
> jeg til dato har set i dette forum

Det er jeg da ked af at høre.

>Kæresten er jo fritstillet for hvilket betyder at arbejdsgiveren har
>frasagt sig råderetten og man kan tage arbejde med dags varsel -

Ja men man har loyalitetspligt, det vil sige ikke arbejde for en konkurrende
virksomhed.

> man er faktisk forpligtet at tage arbejde så hurtigt som muligt for at
> begrænse AG tab i fritstillingsperioden -

Der kan ikke blive tale om tab i dette tilfælde idet AG skal betale 3 mdr,'s
løn selv om veninden skulle få nyt arbejde.
Den såkaldte minimalerstatning.

http://www.pharmadanmark.dk/lon-ansaettelse/privat/generelle-vilkaar-side/opsigelse/Fritstilling-susp
http://www.cfl.dk/virksomheden/hr+jura/hr-jura/under+ansaettelsen/konkurrencebegraensninger/loyalitetspligt

mvh
Alex Christensen

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 22-09-09 19:44

alexbo skrev

> Ja men man har loyalitetspligt, det vil sige ikke arbejde for en
> konkurrende
> virksomhed.

Hmm jeg overså "konkurrende" i dit indlæg ... - beklager

- Peter

Fra : alexbo

Dato : 23-09-09 09:34

"Peter Lykkegaard" skrev

> Hmm jeg overså "konkurrende" i dit indlæg ... - beklager

Ja det kan ske,
min stavning er så ikke den bedste.

mvh
Alex Christensen

Fra : Carsten Riis

Dato : 22-09-09 21:54

alexbo skrev den 22-09-2009 20:25:

> Ja men man har loyalitetspligt, det vil sige ikke arbejde for en konkurrende
> virksomhed.

Loyalitet? Kun så længe man bliver godtgjort for det.

Såfremt fritstillingen er uden betingelser, så kan man søge hvor som
helst. Sålænge funktionæren er bundet af nogen klausuler, så skal
virksomheden godtgøre for det (såvidt jeg husker: en halv månedsløn
indtil klausulen ophæves).

mvh

Carsten

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 23-09-09 19:14

> Loyalitet? Kun så længe man bliver godtgjort for det.

Niks. Markedsføringslovens §10 er gældende.

> Såfremt fritstillingen er uden betingelser, så kan man søge hvor som
> helst.

Ja, men din loyalitetsforpligtigelse kan komme på prøve, hvis man ikke
tænker sig om.

Mvh Maria

Fra : Carsten Riis

Dato : 22-09-09 22:05

Peter Lykkegaard skrev den 22-09-2009 19:57:
> [...]
> fritstillingsperioden - rent teknisk i forhold til funktionærloven er der
> tale om en "uberrettiget bortvisning" - se §3

Nej, ved bortvisning standser lønudgiften også!

Når funktionæren så gør indsigelse (fx via fagforening) og vinder sagen,
så kan der være tale om uberettiget bortvisning. Og arbejdsgiveren
skal betale erstatning herfor..... funktionæren skal på ingen måde være
loyal ved at have omkostningsminimerende adfærd i den sammenhæng bare
for at være sød ved AG.

Derudover kan godtgørelse for uberettiget bortvisning først komme på
tale efter 12 måneders ansættelse. (sådan var det i hvert fald i 2004
jf. HK)

mvh

Carsten

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 22-09-09 16:44

"Allan" krev i en meddelelse
> Hvordan skal vi forholde os til dette?

Der er ikke så meget at forholde sig til - bare igang med at søge nyt
arbejde

Hun skal ikke møde på sit nuværende job mere og er frit stillet til at
starte på nyt job når som helst.

Om hun får dobbelt løn, hvis hun starter før opsigelsen udløber afhænger
af betingelserne i opsigelsen.

>1. Datoen er formentligt forkert, der skulle nok ha' stået 30.
> november 2009

Ja - men om det har nogen praktisk betydning ved jeg ikke.

> 2. Der er ikke givet nogen form for advarsler eller lign. i
> forbindelse med opsigelse...

Det er heller ikke nødvendigt - hvis der ikke er mere at lave, så er
der ingen grund til at beholde folk - og det kan være svært at forudse.

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-09-09 16:51

Allan skrev:

> opsigelsesperioden, som udløber den 30. november 2010

> Hvordan skal vi forholde os til dette?

> 1. Datoen er formentligt forkert, der skulle nok ha' stået 30.
> november 2009 - men det gør der ikke..

Sidebemærkning:
Da det er indlysende at der foreligger en fejl ved datoen, er
arbejdsgiveren ikke bundet af fejlskriften.

--
Bertel

Fra : Jesper Lund

Dato : 22-09-09 21:32

Bertel Lund Hansen wrote:

> Sidebemærkning:
> Da det er indlysende at der foreligger en fejl ved datoen, er
> arbejdsgiveren ikke bundet af fejlskriften.

Opsigelse er nok stadig gyldig, men der skal selvfølgelig betales løn
indtil 30. november.

--
Jesper Lund

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-09-09 23:15

Jesper Lund skrev:

> Opsigelse er nok stadig gyldig, men der skal selvfølgelig betales løn
> indtil 30. november.

Ja, det underforstod jeg.

--
Bertel

Fra : Jesper Lund

Dato : 22-09-09 21:36

alexbo wrote:

> Ja men man har loyalitetspligt, det vil sige ikke arbejde for en
> konkurrende virksomhed.

Så vidt jeg husker skal det fortolkes forholdsvist snævert i denne
situation, dvs. det vil normalt ikke blive noget problem.

Rent praktisk er der intet krav om at man skal oplyse noget om eventuel
ny beskæftigelse til den virksomhed som har fritstillet dig.

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 22-09-09 22:17

Carsten Riis wrote:

> [...]
> helst. Sålænge funktionæren er bundet af nogen klausuler, så skal
> virksomheden godtgøre for det (såvidt jeg husker: en halv månedsløn

Forkert, sålænge du får løn er der visse forpligtelser.

Konkurrence-, kunde- og jobklausuler er en anden sag.

--
Jesper Lund