Sortering af array
Fra : Peter

Dato : 11-08-09 03:25

Det burde jo være enkelt men jeg kan ikke finde en funktion der virker, har
prøvet de forskellige sort funktioner.

Jeg har et Array med nogle tekst strenge som jeg vil have sorteret
alfabetisk således at ÆØÅ placeres korrekt, der skal ikke tages højde for
store/små bogstaver.

/HK

Fra : Peter

Dato : 11-08-09 03:34

"Peter" <nomail@nomail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg har et Array med nogle tekst strenge som jeg vil have sorteret
> alfabetisk således at ÆØÅ placeres korrekt, der skal ikke tages højde for

nå, så fandt jeg en løsning der ser ud til at virke:
setlocale(LC_ALL, 'danish');
sort(MitArray);

/HK

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-08-09 09:53

Peter skrev:

> nå, så fandt jeg en løsning der ser ud til at virke:
> setlocale(LC_ALL, 'danish');
> sort(MitArray);

Du har løst æøå-problemet, men blev store og små bogstaver
sorteret mellem hinanden? Det burde de ikke.

Underligt nok synes jeg ikke jeg kan finde en ikke-versalfølsom,
almindelig sortering i PHP. Jeg kan kun finde natcasesort() som
ikke tager hensyn til store og små bogstaver. Men den sorterer
talelementer i menneskelig-numerisk orden, og det er ikke sikkert
at det er det man vil have.

--
Bertel

Fra : Peter

Dato : 11-08-09 11:56

> [...]
> ikke tager hensyn til store og små bogstaver. Men den sorterer
> talelementer i menneskelig-numerisk orden, og det er ikke sikkert

Der var en lille fejl i min forrige post, dette løste mit problem:
setlocale(LC_ALL, 'danish');
sort($komplet, SORT_LOCALE_STRING);

Hvis jeg kun bruger sort($komplet); så bliver der taget hensyn til store/små
bogstaver hvilket betyder at m... kom efter Z...

/HK