"Notesblok"
Fra : Steen F

Dato : 28-07-09 14:38

Hvordan kan jeg lave en slags "notesblok" på mit domæne?
Altså en blank side hvor 2 personer (mig og en anden) kan skrive en besked,
og når jeg har læst den så kan jeg slette den, og omvendt.

/Steen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-07-09 15:26

Steen F skrev:

> Hvordan kan jeg lave en slags "notesblok" på mit domæne?
> Altså en blank side hvor 2 personer (mig og en anden) kan skrive en besked,
> og når jeg har læst den så kan jeg slette den, og omvendt.

Formularside der kalder sig selv. Input til et tekstfelt. Gem
teksten i en fil. Lav en knap med [Slet besked] som fjerner
filen.

Så kan der kun være én besked ad gangen, men opskriften kan let
udvides til et operere med to uafhængige filer og to forskellige
sletteknapper.
..
--
Bertel

Fra : Steen F

Dato : 28-07-09 19:56

Bertel Lund Hansen wrote:
> Formularside der kalder sig selv. Input til et tekstfelt. Gem
> teksten i en fil. Lav en knap med [Slet besked] som fjerner
> filen.

Det lyder som en fin idé, men jeg kan ikke kode i php overhovedet, så hvis
det ikke er svært at lave, vil en færdig php-fil blive modtaget med kyshånd

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-07-09 11:52

Steen F skrev:

> Det lyder som en fin idé, men jeg kan ikke kode i php overhovedet, så hvis
> det ikke er svært at lave, vil en færdig php-fil blive modtaget med kyshånd

Så er svaret på dit spørgsmål: Det kan du ikke.
Du burde have spurgt om nogen ville lave det for dig.

Her er en løsning. Bemærk at der er et felt til mailadresse - men
det må ikke udfyldes. Hvis der står noget i feltet, vises
beskeden ikke, og der kan hverken skrives en ny eller slettes en
gammel. Det bevirker at robotter som rent rutinemæssigt udfylder
felter til mailadresser, bliver forhindret i at gøre nogen skade.

Hvis man kommer til at skrive noget i feltet, skal det bare slettes igen.
Så virker alting normalt.

Der er ingen sikring mod at tilfældige, levende besøgende sletter
beskeden eller skriver en ny - ud over selvfølgelig hvis de
skriver noget i mailfeltet, men det er ikke nogen god sikring.

Første gang programmet køres, vises en fejl, men tryk blot på
"Slet gammel besked", så forsvinder den og dukker ikke op igen.

<?
define ('NOTEFILE','notefile.txt');
$besked=$_POST['besked_a'];
$mailaddress=$_POST['e_mail'];
?>
<!DOCTYPE HTML PUBLIC '-//W3C//DTD HTML 4.01//EN' ''>http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd'>
<head>
<title>Udveksling af noter</title>
   th, td {
      vertical-align: top;
      text-align: left;
   }
</head>

<form action='#' method='post'>
</form>

<?
if ($mailaddress>'') exit();

if (isset($_POST['slet_a'])) {
   $handle=fopen(NOTEFILE,'w');
   fwrite($handle,'<p> </p>');
   fclose($handle);
}
if (isset($_POST['send_a']) && $besked>'') {
   $writetime=date('Y.m.d - h:i:s');
   $handle=fopen(NOTEFILE,'a');
   fwrite($handle,"<p>Kl. $writetime</p>\n");
   fwrite($handle,"<p>".nl2br($besked)."</p>\n");
   fwrite($handle,"<hr>\n");
   fclose($handle);
}
echo "<h4>Nuværende besked:</h4>\n";