Udsugning af fugt fra kælderrum
Fra : Jacob

Dato : 22-09-09 03:39

Vi har et kælderrum på ca. 25m2. Rummet er forbundet til stuen via en
trappe men ingen dør imellem. Yderligere er det forbundet via en kort
kældergang til endnu et kælderrum af samme størrelse hvorimellem der
er en dør.

Kælderen er plaget af fugt, og den billigste løsning er vel udsugning.

Hvilken type og kapacitet skal man gå efter?

På forhånd tak.

Jacob

Fra : Erik Andersen

Dato : 22-09-09 12:54

"Jacob" <jacob.saxberg@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

De gange jeg har haft brug for professionel affugtning i forbindelse med
vandskader, så har man ikke suget den fugtige luft ud, men blæst tør luft
ind og ladet den fugtige luft selv finde ud.
Du vil suge den fugtige luft ud og erstatte den med hvad? - måske endnu
fugtigere luft udefra?
Jeg kan godt se logikken i edet.
Jeg har selv en kondensaffugter kørende om sommeren når der ikke er varme
på.
Mvh Erik

Fra : Tom Andersen

Dato : 22-09-09 16:33

[...]

Mekanisk ventilation er kun en løsning, hvis fugten er noget du selv
tilfører - f.eks. via tøjtørring, akvarier og lign. I dét tilfælde er en
alm. fugtstyret ventilator i hvert rum tilstrækkeligt - husk adgangsvej for
erstatningsluften og passende opvarmning af kælderen om sommeren.

Hvis fugten er fra gulv og vægge vil jeg anbefale omfangsdræn.

Tom

Fra : Johannes Jørgensen

Dato : 22-09-09 18:30

> [...]
>
>Kælderen er plaget af fugt, og den billigste løsning er vel udsugning.
>
>Hvilken type og kapacitet skal man gå efter?

Jeg vil iste½det anbefale en affugter, har selv en kælder som var plaget af
fugt, jeg har anskaffet mig denne affugter
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=5763&Grp=&n=10, og den klare
problemet over alt forvendning.
Fordelen ved en affugter frem for udsugning, er at udsugningen fjerner ikke
kuns fugten men også varme, hvor imod affugteren giver lidt varme til
rummet.

JJ

Fra : Mogens

Dato : 22-09-09 18:58

Johannes Jørgensen wrote:

> [...]
> Fordelen ved en affugter frem for udsugning, er at udsugningen fjerner ikke
> kuns fugten men også varme, hvor imod affugteren giver lidt varme til

Ja, men som en anden også skrev, er et omfangsdræn den rigtige løsning
hvis fugten trænger ind via væggene.

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 22-09-09 23:21

"Mogens" <no@mail.com> skrev i en meddelelse
> Ja, men som en anden også skrev, er et omfangsdræn den rigtige løsning
> hvis fugten trænger ind via væggene.

Helt så enkelt er det ikke nødvendigvis.
Havde problemet i egen kælder og der mente kloakmesteren ikke at omfangsdræn
var den rette løsning i første omgang.
Der var ikke noget at se i nedfaldsbrøndene, men en TV-inspektion afslørede
fejl på rørene langs fundamentet, og da der blev gravet op viste sig at den
ene nedfaldsbrønd var revnet, så der ved kraftigt regn gik vand ud i jorden.
Forsikringen betalte gildet, vi slap for vand i kælderen, og vi sparede
125.000 til et omfangsdræn.
Det er ofte et dræn der kan løse problemet - men ikke altid.

Ole Gaarde Kristensen

Fra : Jacob

Dato : 22-09-09 12:55

> Ja, men som en anden også skrev, er et omfangsdræn den rigtige løsning
> hvis fugten trænger ind via væggene.

Fugten kommer ind via væggene, og jeg er med på at omfangsdræn er den
bedste løsning, men det er dog langt over budgettet.

Er en affugter bedre end udsugning?

Fra : jos

Dato : 22-09-09 20:15

Jacob wrote:

> Fugten kommer ind via væggene, og jeg er med på at omfangsdræn er den
> bedste løsning, men det er dog langt over budgettet.
>
> Er en affugter bedre end udsugning?
Principielt ja!
Hvis du bare blæser den fugtige luft ud, kræver det, for at det har en
effekt, at den luft som erstatter den udblæste, har lavere fugtindhold.
Dette er oftest kun tilfældet hvis det er koldere luft som flyttes ind i en
kælder. Hvis det er varmere luft, eks. fra boligen, vil den rel. fugtighed
forøges kraftigt da der er koldere i kælderen.

Jeg har min HN affugter kørende et par timer om ugen, hvorved den rel fugt
når ned på ~10%. I løbet af ugen stiger den igen til de ~76.
- og ja, det koster så strøm, i modsætning til et fornuftigt omfangsdræn!

finn

Fra : Mogens

Dato : 22-09-09 20:29

Jacob wrote:

> Fugten kommer ind via væggene, og jeg er med på at omfangsdræn er den
> bedste løsning, men det er dog langt over budgettet.
>
> Er en affugter bedre end udsugning?
Det må jo så komme an på en kalkule af driftsomkostningerne ved at køre
en permanent udsugning/affugtning kontra prisen for et omfangsdræn. Og
omfangsdrænet vil nok også øge salgsværdien af huset samt skabe et bedre
indeklima.

Fra : N/A

Dato : 22-09-09 20:29

Fra : Kaj

Dato : 23-09-09 17:30

[...]

Måske kan du bruge ét af de varmepaneler, som kører på solceller. Solar
Venti er en af dem, og dem kan du finde på nettet. De fås også i en del
byggemarkeder efterhånden.
MVH
Kaj