Les Paul er død
Fra : Martin Bak

Dato : 14-08-09 06:46

Oh... hans ideer og ikke mindst hans guitar har jo ændret verden. Tænk hvor
meget smuk lyd vi måske ikke havde hørt, hvis det ikke var for ham.

Han blev 94 år.

http://ekstrabladet.dk/musik/intlmusiknyt/article1206151.ece

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Sv-e

Dato : 14-08-09 06:48

Martin Bak skrev:
> Oh... hans ideer og ikke mindst hans guitar har jo ændret verden. Tænk hvor
> meget smuk lyd vi måske ikke havde hørt, hvis det ikke var for ham.
>
> Han blev 94 år.
Han var en pioner inden for guitarens verden, ære være hans minde, og
lad os da glæde os over alt det han gav os.

Fra : Ukendt

Dato : 14-08-09 08:03

"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> wrote in message
> Oh... hans ideer og ikke mindst hans guitar har jo ændret verden. Tænk
> hvor meget smuk lyd vi måske ikke havde hørt, hvis det ikke var for ham.
>
> Han blev 94 år.

Uden Les Paul ville rockmusikken ikke lyde som den gør i dag.
Godt gået gamle dreng, og se så at få englenes harper udskiftet med et mere
tidssvarende instrument :)

/Alex

Fra : Benny Mortensen

Dato : 14-08-09 09:38

> [...]
>
> Uden Les Paul ville rockmusikken ikke lyde som den gør i dag.
> Godt gået gamle dreng, og se så at få englenes harper udskiftet med et

Det vil Andreas Vollenweider da blive ked af

M.V.H....Benny..

Fra : Max

Dato : 14-08-09 09:42

Hej Alex

> Uden Les Paul ville rockmusikken ikke lyde som den gør i dag.
> Godt gået gamle dreng, og se så at få englenes harper udskiftet med
> et mere tidssvarende instrument :)

Jeg tror der kommer pick-up's på harperne nu, så kan der komme
lidt strøm på englelyden.

Må de få stor forjøjelse af ham deroppe og må han hvile i fred.

--
Mvh Max

Fra : Ole Damgaard

Dato : 14-08-09 04:53

On 14 Aug., 10:41, "Max" <max_j...@post9.tele.dk.invalid> wrote:
> [...]
> lidt strøm på englelyden.
>
> Må de få stor forjøjelse af ham deroppe og må han hvile i fred.

Ja - han var en stor pioner - musikalsk og teknologisk. Jeg husker
stadig min tidlige barndom, hvor det største var at lytte til 78' eren
med Les Paul og Mary Ford: The World is waiting for the sunrise. Det
var det vildeste man kunne forestille sig indtil Bill Hailey kom. Det
kan mine børn og børnebørn ikke forstå i dag, medmindre jeg
forklarerer dem hvad alternativerne var og spiller Lørdagspigerne.
Selv om osse Les Paul i dag er blevet gammeldags skal vi huske at ære
og hædre dem der tør at gå nye veje og give os nye oplevelser.
Det gør vi f.eks. i aften på DAB-kanalen P4Danmark, hvor man kan høre
Les Paul - også hvor han selv fortæller om, hvordan han gik igang med
at udvikle den elektriske guitar - først ved at placere en
grammofonpickup på strengene - men det lød lissom ikke så godt.

mvh ole

Fra : Martin Bak

Dato : 14-08-09 11:59

"Ole Damgaard" <odg@dr.dk> skrev i en meddelelse
[...]

****
Ja det er sgu noget særligt. Og forståeligt, at det på den tid var lidt
vildt.

http://www.youtube.com/watch?v=7iGXP_UBog4

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 14-08-09 14:28

"Ole Damgaard" <odg@dr.dk> skrev i meddelelsen

[...]

Uden dog at sige et eneste ondt ord om LØRDAGSPIGERNE. Det er så fuldendt og
flot musik på så højt et plan at det risler en koldt ned ad ryggen.
Det lyder som når englene synger. http://www.youtube.com/watch?v=HjVCsIS9V-s

Selv om osse Les Paul i dag er blevet gammeldags

Nu ved jeg ikke lige hvad "gammeldags" der er i ham. Det er da meget
moderne. Meget af tidens musik lyder da noget hen i den retning
http://www.youtube.com/watch?v=o9enYTyfVzY
http://www.youtube.com/watch?v=kaQ6_eWHOt0&feature=PlayList&p=E2403F88A6574705&playnext=1&playnext_from=PL&index=12

Hilsen <åge

Fra : Armand

Dato : 15-08-09 18:15

Åge Halldorsson skrev:

> Nu ved jeg ikke lige hvad "gammeldags" der er i ham. Det er da meget
> moderne. Meget af tidens musik lyder da noget hen i den retning
> [...]
At Country-genren stadig hænger om samme distortion som Les Paul brugte
i den elektriske guitars bardom, siger måske meget om genren, men
musikken(!) lyder da ikke det mindste som det tidligere Les Paul klip :-|

--
Armand.

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 15-08-09 18:35

> At Country-genren stadig hænger om samme distortion som Les Paul brugte i
> den elektriske guitars bardom, siger måske meget om genren,

Ja, den er utrolig populær og overlever alt

> men musikken(!) lyder da ikke det mindste som det tidligere Les Paul klip
> :-|

Arrhhhh, ikke voldsom, men der er da lidt derhenaf. Især med Norges
country-dronning Heidi Hauge
og vores egen danske country-dronning Wenche

Jamen hvad så med Nordens country-konge. Arly fra Norge. Her er
lighedstegnene også fremtrædende, synes jeg.
http://www.youtube.com/watch?v=xvXX_BLjEg4
http://www.youtube.com/watch?v=NFniRPgo81c'

den slags Les Paul musik spiller de meget af på den radiostation jeg lytter
til "LIMFJORD PLUS". Det ligger i det nye danske musikformat "dansktop,
slager og oldies"

Hilsen Åge

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 15-08-09 18:41

"Åge Halldorsson" <aa.h@post.tele.dk> skrev i meddelelsen

> http://www.youtube.com/watch?v=NFniRPgo81c'

Hovsa! - dette link virker bedre
http://www.youtube.com/watch?v=NFniRPgo81c&feature=related

Fra : Armand

Dato : 16-08-09 10:31

Åge Halldorsson skrev:

> [...]
> Jamen hvad så med Nordens country-konge. Arly fra Norge. Her er
> lighedstegnene også fremtrædende, synes jeg.

Hvilke lighedstegn???
Hvis man skal tage det andetsteds værende Les Paul klip fra "50 år med
country" alvorligt, så dækker country-begrebet temmeligt bredt henover
tiden. Der er også langt til noget af det første country jeg oplevede:
Kris Kristofferson i midten af 70'erne - F.eks:
<http://www.youtube.com/watch?v=W8ZkkKfg_Rw>

Men i ovenstående link's hører jeg stadigvæk kun lead-guitaren med en
anelse Les Paul distortion i sig og dét er da ikke hele musikken!
Især den tunge *UM-BA UM-BA* country-takt skiller sig totalt ud fra den
lette takt der er i det førstnævnte Les Paul -link :-|

Du skulle spørge dinosaurerne på Limfjord Plus om ikke de kan arrangere
et kursus i at lytte bagom i musikken.
Imellemtiden kan du jo øve dig ved at lukke øjnene og tælle instrumenter
på et tidligt country-nummer udsat for Bruce Springsteen og the Seeger
Session Band:
<http://www.youtube.com/watch?v=2YOfBr_efIs>
Men ikke noget med at snyde og kigge!

--
Armand.

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 16-08-09 13:06

> [...]

> Imellemtiden kan du jo øve dig ved at lukke øjnene og tælle instrumenter
> på et tidligt country-nummer udsat for Bruce Springsteen og the Seeger

Det var et par fede numre. Typisk Limfjord Plus-format. Dem må de se at få
puttet ind i play-listen.

Fra : Armand

Dato : 16-08-09 14:43

Åge Halldorsson skrev:

> [...]
> ....et tidligt country-nummer udsat for Bruce Springsteen
>
> Det var et par fede numre. Typisk Limfjord Plus-format. Dem må de se at

Du skulle prøve at låne Bruce Springsteen & the Seeger session band, på
biblioteket, det lyder som den er lige dig!
Tænder du på det, så skulle du finde en billig DVD fra turneen på nettet
og nyde løjerne på scenen også!

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 16-08-09 14:34

..
> Imellemtiden kan du jo øve dig ved at lukke øjnene og tælle instrumenter
> på et tidligt country-nummer udsat for Bruce Springsteen og the Seeger
> [...]

Det er jo næsten traditionel jazz

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 16-08-09 15:24

"Alex Linaa" <www.havelaager.dk> skrev i meddelelsen

> Det er jo næsten traditionel jazz

Ja, det lyder sørme godt nok som "Traditionel jazz"? . hihi - Ja
ihhhhhhh..... hvor det lyder sådan.

Sikker på du ikke mener at det lyder som traditionel hippie-præget dødsmetal
med elementer fra punkRocken, tilsat lidt syret houseDance.

Hilsen Åge

Fra : Armand

Dato : 16-08-09 15:37

Alex Linaa skrev:
> .
>
> Det er jo næsten traditionel jazz

Mnjarh :-/
Jeg har hørt det omtalt som big-band folkmusic, men ligefrem Jazz :-/
Men fakta er at Springsteen hentede flere Jazz-kunstnere ind til det der
blev "The Session Band". Repertoiret bestod dels af Bob Seegers 60'er
protest-sange som tidlige folk-sange og nogle mere traditionelle numre,
samt nogle af Springsteens egne i samme genre(r)!

--
Armand.

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 16-08-09 15:46

> Mnjarh :-/
> Armand.

Tsk.... tsk.... Ja, det der "mjaarh" kan jeg fuldt ud tilslutte mig. Han
har drukket af natpotten igen.
Om et øjeblik skriver han nok at filmen "Far til fire på Bornholm" er en
kriminalfilm, hehe

Hilsen Åge

Fra : Ukendt

Dato : 16-08-09 15:51

> [...]
> protest-sange som tidlige folk-sange og nogle mere traditionelle numre,
> samt nogle af Springsteens egne i samme genre(r)!

Akkord-rundgangen, instrumenteringen, og sammensætningen af soloer, har imø
ret meget New Orleans over sig. Prøv at nynne "When the saints go maching
in" sammen med passager i det første nummer.

Fra : Armand

Dato : 15-08-09 17:20

Ole Damgaard skrev:

> [...]
> Det gør vi f.eks. i aften på DAB-kanalen P4Danmark, hvor man kan høre
> Les Paul - også hvor han selv fortæller om, hvordan han gik igang med

For de utålmodige ligger der også en 10-min.'s dokumentar på Youtube:
<http://www.youtube.com/watch?v=AP7qI5RVtxw>

Enjoy!

--
Armand.

Fra : Ole Damgaard

Dato : 14-08-09 06:11

On 14 Aug., 12:59, "Martin Bak" <forn...@fornavnefternavn.dk> wrote:
> [...]
>  ****
> Ja det er sgu noget særligt. Og forståeligt, at det på den tid var lidt

Tak Martin
Herlig video. Den har jeg aldrig set før. Men den er også meget
sigende.
Les Paul var i sandhed en pioner, der fandt nye veje og beredte dem
for andre.
Når man ser denne video får man straks tanken: var denne mand blot en
fremragende tekniker - uden særlig musikalsk sjæl.
immervæk var han alligevel manden der skabte en teknologi og viste
veje for andre - hvor ville hamher have været henne hvis ikke det var
for Les Pauls opfindelser.
http://www.youtube.com/watch?v=QLnKUiybiFo

glemte før at sige:hvis I vil gøre Les Paul himself på P4Danmark er
det i aften kl 20-21
mvh ole

Fra : Ukendt

Dato : 14-08-09 13:23

"Ole Damgaard" <odg@dr.dk> wrote in message

>hvor ville hamher have været henne hvis ikke det var
>for Les Pauls opfindelser.
>http://www.youtube.com/watch?v=QLnKUiybiFo

Nu er det en Fender Stratocaster Mr. Hendrix spiller på. Den guitar er fra
1954, omkring samtidigt med Gibson Les Paul, så det er ikke helt klart hvem
der kom først. :)

Fra : Armand

Dato : 15-08-09 18:06

Alex Linaa skrev:
> [...]
> 1954, omkring samtidigt med Gibson Les Paul, så det er ikke helt klart hvem

Som i så mange andre situationer omkring tekniske fremspring, var det
nok producenten af mikrofonerne, der var først, og guitar-producenterne
lige hurtige om at købe ind :-/

--
Armand.

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 14-08-09 13:56

"Ole Damgaard" <odg@dr.dk> skrev i meddelelsen

Tak Martin
Herlig video. Den har jeg aldrig set før.

Ja, dejlig behagelig lyd. Rigtig god traditionel country er altid godt. Og
dette er særdeles godt.

Hilsen Åge

Fra : Martin Bak

Dato : 14-08-09 15:46

> [...]

Når man ser denne video får man straks tanken: var denne mand blot en
fremragende tekniker - uden særlig musikalsk sjæl.
Den tanke fik jeg slet ikke. Jeg var bare imponeret over teknikken og
fingerfærdigheden. Den hurtigse association var: hvor kom Jørgen Ingemann
fra? Han har vist lyttet mere end bare lidt, til Les Paul.
Stilen i nummeret indbyder ikke til meget fortolker-holger (på guitaren).
Mere til opvisning og præcision. Og det lykkes til fulde

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Ole Damgaard

Dato : 14-08-09 07:42

> Ja, dejlig behagelig lyd. Rigtig god traditionel country er altid godt. Og
> dette er særdeles godt.
>
> Hilsen Åge

Ååååh - Tåge-Åge. Egentlig er det bedre når du kommer med dine
tåbeligheder i stil med´: kender ham ikke. Det er da bedre end at du
begynder at fastlåse rockens fadder som sountrystjerne.
Hold nu kæft - der er nok af andre tråde, du har ødelagt - bliv der,

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 14-08-09 15:11

"Ole Damgaard" <odg@dr.dk> skrev i meddelelsen

Ååååh -

Nå , nu går den på Ole Lukøje igen.

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 15-08-09 17:43

"Ole Damgaard" <odg@dr.dk> skrev i meddelelsen

Ååååh........

Ikke noget med "Åååååååååå...." her, Ole Lukøje.
For det er simpelthen noget dejligt behageligt afslappende
underholdningsmusik.
Det kan man ikke komme uden om. Han spiller rigtigt godt guitar. Det er så
dejligt
countryagtigt. Måske ikke lige for "Lukøje", men for den almindelige
befolkning.
Det er noget med rytme i.
Her er lidt gode klip med ham der Les Poul:

Muckinburd Hill http://www.youtube.com/watch?v=yeuVBZZjz7k
Vaya Conn Dias http://www.youtube.com/watch?v=pQ6H68AcvQE

Hilsen Åge

Fra : Armand

Dato : 15-08-09 18:20

Åge Halldorsson skrev:

> Her er lidt gode klip med ham der Les Poul:
>
> Muckinburd Hill http://www.youtube.com/watch?v=yeuVBZZjz7k

Fra "50 år med country-musik" - Dén genre har i den grad udviklet sig
siden

--
Armand.

Fra : Ole Damgaard

Dato : 14-08-09 07:49

On 14 Aug., 14:22, "Alex Linaa" <www.linaa.com> wrote:
> [...]
> 1954, omkring samtidigt med Gibson Les Paul, så det er ikke helt klart hvem

Jeps kære Alex. Jeg kan sagtes se forskel på en Gibson og en
Stratocaster. Men den teknologi, Les Paul udviklede med at sætte
mikrofoner til strengene ligger tilbage i 1947-48 - og den førte til
alt det andet. Om Fender lancerede en stratocaster før eller efter
Gibsons Les Paul er ligegyldigt i forhold til hvem pioneren er.

mvh ole

Fra : Ukendt

Dato : 14-08-09 15:14

> [...]
>alt det andet. Om Fender lancerede en stratocaster før eller efter
>Gibsons Les Paul er ligegyldigt i forhold til hvem pioneren er.

hehe, godt ord i gen Ole :)
Ingen tvivl om at Les Paul har haft en betydende indflydelse på al
elektirficering af guitarer, men hvis ret skal være ret, så var Rickenbacker
før end Les Paul, med en "hollow body" guitar.
Les Paul var den første der have succes med at sætte pickups på en guitar
med massiv krop.

Men lad nu det ligge, for det er en stor person vi desværre har måttet sige
farvel til, hvis betydning ikke kan underkendes.

/Alex

Fra : N/A

Dato : 15-08-09 17:20

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 15-08-09 18:00

"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev i meddelelsen

> Oh... hans ideer og ikke mindst hans guitar har jo ændret verden. Tænk
> hvor meget smuk lyd vi måske ikke havde hørt, hvis det ikke var for ham.

Ja og til de mange der gerne vil høre sådan noget dejlig traditionel musik
kan jeg fortælle at sådan noget kan de høre på LIMFJORD PLUS.
De interesserer sig meget for sådan noget musik.

Her er et link til dem der kan lide Les Pouls musik og gerne vil høre det.
http://www.limfjordplus.dk/index.php

Hilsen Åge