Klassisk seriøs kvalitetsmusik - altid kun~
Fra : Åge Halldorsson

Dato : 11-08-09 19:20

Det er egentlig pudsigt at Østrig 8og til dels Tyskland) samt det lille land
Holland kan mønstre så mange seriøse verdensnavne indenfor klassisk og
klassiskpræget musik og noget som har elementer af klassisk musik i sig. Og
sangere som ind i mellem flirter lidt med noget hen i halv-klassisk. Og
spiller flot sentimental musik.

Prøv f.eks. disse links med ene solister og orkestre som bare styrer
indenfor klassisk og det der lugter (dufter) lidt derhen af. Og som alle er
verdensstjerner.

En af verdens bedste violinister, Andre Rieu og hans Johan Straus Orkester
(Dont cry for me Argentina)
http://www.youtube.com/watch?v=X4oPWINVVEw&feature=related

En af verdens bedste trompetister, Walter Scholtz (La montanara)
http://www.youtube.com/watch?v=bTrQJ2sdsXw

En af verdens bedste tenor-grupper, De Jungen Tenore (Buona Sera)
http://www.youtube.com/watch?v=kXUxyUR7Jqs&feature=related

En af verdens bedste sentimental-slagersangere hen i det halvklassiske og
legendariske (Luchtballon) http://www.youtube.com/watch?v=6TPo6l65RAY

Verdens nok bedste slagersanger indenfor det halvklassiske, Semino Rossi,
her med (Aber dich gibts') http://www.youtube.com/watch?v=-yy3dqT6FOk

Et verdensnavn som af og til bevæger sig ind i det klassiske med enorm
succes, Helmut Lotti, her med (Klassiske hits)
http://www.youtube.com/watch?v=wrKUmvspHwE&feature=PlayList&p=78AFC4DAFEC50845&index=0&playnext=1

Verdens populæreste og meget store omrejsende underholdningsorkester, James
Last orkester, bevæger sig også ind i noget halvklassisk sommetider )Et
medley)
http://www.youtube.com/watch?v=NFT0vYMNiCg&feature=related

Alle mulige klassiske komponister er også altid fra Østrig. Hvorfor er disse
lande førende indenfor alle musikgenrer og har verdensnavne indenfor alle
genrer ?

NOGET HELT ANDET
Når vi bevæger os hen i party musik er Tyskland også førende. Her er et af
de mest kendte festorkestre, Saragossa Band
http://www.youtube.com/watch?v=Wx434MYxF-Y
http://www.youtube.com/watch?v=Wx434MYxF-Y'

Hilsen Åge

Fra : Kurt Hansen

Dato : 12-08-09 05:13

On Tue, 11 Aug 2009 20:19:35 +0200, Åge Halldorsson wrote:

> [...]
>
> Prøv f.eks. disse links med ene solister og orkestre som bare styrer
> indenfor klassisk og det der lugter (dufter) lidt derhen af. Og som alle er

Der er intet af det du nævner der overhovedet nærmer sig "seriøs, klassisk
musik". Når Lotti og Co. forsøger at nærme sig, tangerer det plat og er en
gang sødsuppe, beregnet til det brede/sentimentale publikum.

Mozart, Beethoven, Brahms m.fl. er "populære", javel, men kig engang på
repertiorerne fra koncerthusene og du vil finde et kraftigt indslag fra
f.eks. Rusland.

Klassiske kunstnere fostres alle vegne på kloden. En enkelt, nu afdanket,
cellist fra Holland kan jeg komme i tanker om og Anne Sofie Mutter og nogle
få mere fra Tyskland/Østrig, men repræsentationen fra de lande du nævner,
er ikke ligefrem dominerende i koncertsalene.

Om igen, Åge.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 12-08-09 10:13

Kurt Hansen <kurt@fjerndettetowle.dk> wrote in

> [...]
> klassisk musik". Når Lotti og Co. forsøger at nærme sig, tangerer
> det plat og er en gang sødsuppe, beregnet til det brede/sentimentale

Og Helmuth Lotti selv er helt enig.

Om de lange høje toner der bliver brugt som stilelement især på hans
"Goes Classic" numre har han udtalt, at "det minder om langsomt
musikalsk selvmord".

Helmuth Lotti, der afbrød sin sanguddannelse efter 6 timer, betegner
sig selv som pop-tenor:

"Die großen Tenöre haben eine klassische Ausbildung und auch einen
klassischen Sound. Ich dagegen habe eine Pop- oder vielleicht eine
Musical-Stimme. Ich könnte nie ohne Mikrofon singen."

På dansk:
"De store tenorer har en klassisk uddannelse og en klassisk lyd. Jeg
derimod har en pop- eller måske musical stemme. Jeg kunne aldrig synge
uden en mikrofon."

Og Lotti fortsætter:
"Ich bin von meiner Stimme eigentlich gar nicht so begeistert. Für mich
ist sie an der Grenze zwischen aggressiv und nasal. Manchmal habe ich
das Gefühl, daß sie nicht ganz rund und voll klingt"

På dansk:
"Jeg er egentlig ikke så begejstret for min egen stemme. For mig ligger
den på grænsen mellem agressiv og nasal. Nogengange har jeg en
fornemmelse af, at den ikke lyder så rund og fyldig."

http://de.wikipedia.org/wiki/Helmut_Lotti

--
Fordi folk læser oppefra og ned.
Hvorfor er topposting irriterende?

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 12-08-09 10:18

"Kent Oldhøj" <kent@oldhoj.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> den på grænsen mellem agressiv og nasal. Nogengange har jeg en
> fornemmelse af, at den ikke lyder så rund og fyldig."

Pjat med ham. Han er alt for beskeden. Men det ligger måske til tyskerne
ikke at være så selvhøjtidelige. Vi kender det jo fra
Danmark, hvor man sætter en ære i at komme i talent-løs-hedsshow og fortælle
at man er uhhhhhh så dygtig. Men som regel lyder
det gudsjammerligt.
Her er der en sanger i verdensklasse som er så beskeden at det er næsten
selvudslettende. Folk ved godt at han ikke er typen
som er selvglad.

Hilsen Åge

Fra : Sv-e

Dato : 12-08-09 10:25

Åge Halldorsson skrev:

> Pjat med ham. Han er alt for beskeden. Men det ligger måske til tyskerne
> ikke at være så selvhøjtidelige.

Nahhr mon dog, der er vist ikke meget i historien som peger den vej,
shclager musik eller ej.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 12-08-09 21:13

Åge Halldorsson <aa.h@post.tele.dk> wrote in

> Pjat med ham. Han er alt for beskeden. Men det ligger måske til
> tyskerne ikke at være så selvhøjtidelige.

Han er belgier.

> Vi kender det jo fra
> Danmark, hvor man sætter en ære i at komme i talent-løs-hedsshow og
> fortælle at man er uhhhhhh så dygtig. Men som regel lyder
> det gudsjammerligt.

Lotti var faktisk med i moderen til alle talentshows - det hollandske
Soundmixshow - i 1989.... og blev nummer 2.

Så din sammenligning holder 100%.

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 12-08-09 21:57

> Han er belgier.

Nårh ja. Halv-hollænder fra Flandern. Det med uhøjtidelighed gælder sandelig
også dem

> Lotti var faktisk med i moderen til alle talentshows - det hollandske
> Soundmixshow - i 1989.... og blev nummer 2.
> Så din sammenligning holder 100%.

Huuuha. Sæt ham nu ikke i dårligt lys. Alle kan jo begå et fejltrin. Han er
jo blevet en rigtig folkelig underholder.

Fra : Michel

Dato : 12-08-09 13:24

Hej Åge,

> [...]
> sig. Og sangere som ind i mellem flirter lidt med noget hen i
> halv-klassisk. Og spiller flot sentimental musik.

Hvis vi snakker om lidt alternativ "klassisk" musik, så var Rondo Veneziano
måske en mulighed. Jeg har vist 20 cd'er med dem, men der er tilsat lidt
rytmer og det er nykomponeret musik. Lyt eventuelt til "La Serenissima":
http://www.youtube.com/watch?v=ej_wRgBS5lI

Og så er jeg helt vild med "Et les oiseaux chantatient", der er noget
"pseudoklassisk" tilbage fra 1978. Der er desværre ingen video, men den kan
høres her: http://www.youtube.com/watch?v=usfHlfVHEn8

Og skal det være traditionielt, så er der jo intet, der overgår andensatsen
fra Beethovens femte klaverkoncert, som er så skøn:
http://www.youtube.com/watch?v=jvaLDtf5JW8

Og jeg kunne komme med meget andet input, men nu starter jeg lige her

Mange hilsner
Michel

Fra : Kurt Hansen

Dato : 12-08-09 16:36

On Wed, 12 Aug 2009 14:23:35 +0200, Michel wrote:

> [...]
> http://www.youtube.com/watch?v=jvaLDtf5JW8
>
> Og jeg kunne komme med meget andet input, men nu starter jeg lige her

.... og jeg fortsætter:

Saint-Saens: "Svanen" http://www.youtube.com/watch?v=zNbXuFBjncw

Max Bruch: "Kol nidrei" http://www.youtube.com/watch?v=lfhrTG0OJ64

.... og sådan kunne vi jo blive ved