ANDRE RIEU - Populær klassisk musik i kæmp~
Fra : Åge Halldorsson

Dato : 01-08-09 12:44

DEN FLYVENDE HOLLÆNDER (ANDRE RIEU) GIVER KÆMPE KONCERT MED KLASSISK
MUSIK

10.000 mennesker til koncerten i Masstricht. Storslået og flot

Der bliver musik med verdens største brassband og klassisk musik fra
gæstesolister.

Det er et meget stort og fornemt show

Det er den kendte verdensstjerne, den populær-klassiske solist Andre Rieu
som står for helle molevitten. Jeg er ret sikker på at DEUTSCHE
FERNSEHHBALLET DES MITTELDEUTCHER RUNDFUNK medvirker, i deres fantastiske
kostumer. Og det bliver altså flot. De medvirker i alle de store
slagermusikshow. Det er dem der opfører show til de enkelte msuiknumre.

Jeg ved ikke meget om klassisk musik, så hvis der er en expert ud i den
genre kan vedkommende måske fortælle lidt om dette Europa-kendte årlige show
og dens musik. Tyskerne og Østrigerne er jo stort set de eneste seriøse
aktører til at lave musikshow, så der er helt sikkert en stor oplevelse i
vente - uanset om man er til klassisk, slager, pop eller rock. Musikken io
showet er populær-klassisk. det er altsåikke sådan noget tungt noget, men
festligt og folkeligt, for den almindelige befolkning.

Læs mere om showet her:
http://www.zdf.de/ZDFde/inhalt/6/0,1872,1404038_idDispatch:8836162,00.html
Det er flot det vi skal se i aften
http://www.youtube.com/watch?v=NlOlG3aV2Mg&feature=related
Her ser vi et youtube-klip fra et tidligere show:
http://www.youtube.com/watch?v=TkY9HtwXNU8&feature=related
OG her ser vi også et youtube-klip fra et tidligere show:
http://www.youtube.com/watch?v=H4l3Rgq-L1M&feature=related

Her ser vi fjernsynsball i aktion, i deres flotte kostumer:
http://www.youtube.com/watch?v=XoVNGL9TUcQ&feature=related

Det er i aften lørdag kl. 20.15 på ZDF

HIlsen Åge

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 01-08-09 21:02

"Åge Halldorsson" <aa.h@post.tele.dk> skrev i meddelelsen
> DEN FLYVENDE HOLLÆNDER (ANDRE RIEU) GIVER KÆMPE KONCERT MED KLASSISK
> MUSIK
> 10.000 mennesker til koncerten i Masstricht. Storslået og flot

Det var da utroligt. ANDRE RIEU spiller "Fliegerlied - so eien schöner tag"
i sit show, men koncertgæster rejser sig og flyver og hopper og svømmer og
springer o.s.v. - og det gør orkesterdeltagerne også.
Man må nok sige at det er populær-kjlassisk så det vil noget. klassisk med
after-ski på.

Hvis der er nogen der ikke kender "Fliegerlied" så er det et af Tysklands
største hits i denne tid. Her er den som den normalt lyder:
http://www.youtube.com/watch?v=0bdkw3EHSmc&feature=fvw

Nå nu er Heino der også med "Rosmunde", kendt fra slagershow.

Der er godt nok elementer af slager i næsten alt fra Prøjsien. Selv io
klassiske koncerter. hehe

Hilsen Åge

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 01-08-09 21:08

> Her er den som den normalt lyder:
> http://www.youtube.com/watch?v=0bdkw3EHSmc&feature=fvw

Jaja rolig nu. jeg ved godt at det er Tim Toupet der hitter med den.
http://www.youtube.com/watch?v=R-_xXfjB3AM&feature=related

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 01-08-09 22:41

"Åge Halldorsson" <aa.h@post.tele.dk> skrev i meddelelsen

Hvad synes i der er bedst med Andre Rieus orkester?

Her er en af mine favoritter:
An der schönen blauen Donau 2007 http://www.youtube.com/watch?v=3-mThvnBvIY
Et hitmedley med en masse godt: http://www.youtube.com/watch?v=0wCntR-95FA

Ikke sært han er en verdensstjerne, med et kæmpe turneprogram over hele USA
og Canada, Australien og New Zealand.
Udover hans turneer i de tyske- og hollandsksprogede lande.

Hilsen Åge

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 01-08-09 23:10

"Åge Halldorsson" <aa.h@post.tele.dk> skrev i meddelelsen

.............Men hollænderne kan det der. Det er ikke bare Andre Rieu der er
en flyvende
hollænder. Det er Frans Bauer også.
Hvor Andre Rieu nok er verdens bedste klassiske stjerne og en flyvende
hollænder, da er Frans Bauer nok verdens bedste slagerstjerne og ligeledes
en flyvende hollænder.
Han kommer også en masse i de lande som har seriøs musikkultur, især Østrig
og Tyskland.
Det vil sige at Holland styrer indenfor verdensstjerner, langt over
Tyskland og Østrig. Man tror det ikke. Men lyt her. Så tror jeg de fleste
vil give mig ret. Hollandsk musik
er i verdensklasse.

Frans Bauer i et fantastisk Roy Black-medley:
http://www.youtube.com/watch?v=m2_hhY_z0Ek&feature=related

Hilsen Åge

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 02-08-09 10:02

> ............Men hollænderne kan det der.

Så er seertallene kommet, for det klassiske eurovisionsprogram i går aftes.
Det blev se af:

I Tyskland: 17% af dem der så tv
I Østrig: 28% af dem der så tv

Af seershow er slagermusikshow dermed topscorer med: I Tyskland 20-25% og i
Østig 35-40% - Bundskraber seermæssigt er popmusik-show

Hilsen Åge

Fra : mr

Dato : 02-08-09 11:22

"Åge Halldorsson" <aa.h@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> "Åge Halldorsson" <aa.h@post.tele.dk> skrev i meddelelsen

> Så er seertallene kommet, for det klassiske eurovisionsprogram i går
> aftes.
> Det blev se af:

du åwe! Tænker du nogensinde over dine indlægs relevans?
Det er altså kun dig der kommenterer dem. Kunne du ikke bare skrive det hele
på bagsiden af en konvolut?

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 02-08-09 11:21

mr skrev:

>Det er altså kun dig der kommenterer dem.

Han kan også godt lide Gitte Hænning - Jeg snakker med mig selv

Men ellers har du jo lige kommenteret et af hans indlæg (igen)

--
Ivan V. klattrup
http://klattrup.dk

Fra : mr

Dato : 03-08-09 07:42

> Han kan også godt lide Gitte Hænning - Jeg snakker med mig selv
>
> Men ellers har du jo lige kommenteret et af hans indlæg (igen)
>
> --
og så har du.

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 03-08-09 08:49

"mr" <mail@mail.dk> skrev i meddelelsen

> "Ivan V. Klattrup" <ivan.klattrup@gmail.com> skrev i en meddelelse

> og så har du.

Men det er da i hvert fald en meget høj musikalsk kvalitet. det kan man ikke
komme udenom

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 03-08-09 21:44

"mr" <mail@mail.dk> skrev i meddelelsen

> og så har du. ---------------- o.s.v.

Efter den store tur i lørdags, hvor vi var tilskuere til verdens mest
professionelle og folkekære klassisk solist Andre Rieu, i et storslået
musikshow på ARD, kan jeg se at der
går busrejser sydpå hvor man kan opleve ham. Det er der sikkert mange der
har fået lyst til siden i lørdags.

Her er linket:
http://www.risskov.com/laeserrejser/fyns-amts-avis/andre-rieu-i-kassel/

Hilsen Åge

Fra : mr

Dato : 02-08-09 11:23

> [...]
> er en flyvende
> hollænder. Det er Frans Bauer også.
> Hvor Andre Rieu nok er verdens bedste klassiske stjerne
hvem sammenligner du ham med i den kategori?

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 02-08-09 11:34

>Hvor Andre Rieu nok er verdens bedste klassiske stjerne
> hvem sammenligner du ham med i den kategori?

Jeg synes slet ikke der er nogen at sammenligne ham med i den kaliber.

Hilsen Åge

Fra : mr

Dato : 03-08-09 07:42

"Åge Halldorsson" <aa.h@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> "mr" <mail@mail.dk> skrev i meddelelsen

> Jeg synes slet ikke der er nogen at sammenligne ham med i den kaliber.

du kender ikke andre?

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 03-08-09 08:49

"mr" <mail@mail.dk> skrev i meddelelsen

> du kender ikke andre?

men jeg ville opdage dem straks, hvis der kom nogen i den kaliber

Fra : mr

Dato : 03-08-09 08:56

> "mr" <mail@mail.dk> skrev i meddelelsen

> men jeg ville opdage dem straks, hvis der kom nogen i den kaliber

altså hvis de spillede på dine favoritkanaler mener du vel?

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 03-08-09 09:47

> altså hvis de spillede på dine favoritkanaler mener du vel?

Nej, på de almindelige public-servicekanaler

Fra : mr

Dato : 03-08-09 11:33

"Åge Halldorsson" <aa.h@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> "mr" <mail@mail.dk> skrev i meddelelsen

> Nej, på de almindelige public-servicekanaler
de tyske og hollanske?
Dr1 TV2 TV4?

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 03-08-09 16:54

> de tyske og hollanske?

Ja, det er serieøse kulturkanaler

> Dr1 TV2 TV4?

Nej, her er plathed sat i højsædet. Danmark har ikke seriøse kulturkanaler

Hilsen Åge

Fra : Ukendt

Dato : 02-08-09 14:24

"mr" <mail@mail.dk> skrev i en meddelelse

> hvem sammenligner du ham med i den kategori?

Jeg tror ikke han kender andre, med den himmelrådente tåbelige udtalelse.
Rieu er sgu ikke engang rigtig klassisk, men laver glamour-porno i
sødsuppeafdelingen, som overhovedet ingen berettigelse har iblandt dygtige
klassiske kunstnere.
Vorherrebevares

Fra : Ole Damgaard

Dato : 06-08-09 03:45

On 2 Aug., 15:24, "Alex Linaa" <www.havelaager.dk> wrote:

> [...]
> Rieu er sgu ikke engang rigtig klassisk, men laver glamour-porno i
> sødsuppeafdelingen, som overhovedet ingen berettigelse har iblandt dygtige

Ja - Aages tåbeligheder burde stå ukommenteret. De taler ofte for sig
selv, og hvis han sad alene derovre på Fuhr og udnævnte Andre Rieu til
verdens bedste orkesterleder, var det osse ligemeget. Desværre er der
i tiden (medierne) en vis tendens til at sætte smag og behag (og
dovenskab)over kvalitet.
Det er ikke længe siden at vi oplevede en debat her i newsgroups
gående på om Pavarottis arvtager kunne være en vis irsk telefonsælger
ved navn Paul Pott - blot fordi denne havde været i stand til at synge
Nessum Dorma NÆSTEN rent.
Ak - ak - ak.

Nu skal man i denne tråd lægge mærke til at Aage undtagelsesvis kommer
med indrømmmelsen: jeg ved ikke meget om klassisk musik.

Det er jo er ærlig sag ikke at kende til den klassiske musik. Men det
er utilstedeligt i en musikgruppe at lave kvalitetsvurderinger uden at
have forstand på kvalitet.

André Rieu er en god showmaster og en habil violinist. Det er dog
svært at udtale sig meget om hans musikalske evner, for han vælger
bevidst lettilgængelige numre - fortrinsvis indenfor det
wienerklassiske repertoire o.l.

Til sammenlingning kan jeg fortælle at jeg til perfektionisme kan
spille Für Elise på klaver. Men det gør mig næppe til en
verdenspianist al den stund at den lille etude var lavet til tumpe-
eleven, der ikke kunne klare større udfordringer.

Og jeg tror at Andre Rieu kender sine begrænsninger.

Hans orkester er på ca. 40 musikere. Det er et kendt faktum, at et
symfoniorkester skal være på mindst 60 musikere. De gode af slagsen er
over 100.
Og antallet af ikke mindst strygere i et godt orkester er jo netop
hvad der givet os lyttere et sus.

André Rieu's orkester giver intet sus. Det er middelmådighed uden
fylde og uden bund i lyden.
Dertil kommer så, at André Rieu har en tradition for at ansætte meget
unge musikere i sit orkester. Det er positivt forstået derhen, at det
giver nogle unge musikere muligheden for at komme ud i verden - og det
giver bestemt også hans orkester en vis form for dynamik. Men det er
ganske tydeligt, at de mangler musikalsk erfaring.
De bliver aldrig mere end et middelmådigt show band.

Ak - ja - og det er ganske ulideligt at høre/se når middelmådighed
bliver ophøjet til verdensklasse. Men alligevel vil jeg gå imod dig,
når du karakteriserer det som glamour-porno.

Tilbage i min barndom i det forgangne årtusinde havde vi noget, der
hed "Illustrerede klassikere" - et tegneseriehæfte, der fortalte de
gode store historier på Disney-facon.

Jeg slugte dengang de gode pop-historier, men fik via Illustrerede
Klassikere øjenene op for at der fandtes forfattere som Alexander
Dumas o.a.

På samme måde tror jeg at Rieu og andre formidlere af klassisk-pop kan
åbne mange menneskers øjne for at der findes en verden af oplevelser
på den anden side af smags/magelighedsbarrierren,

mvh ole
.....som i øvrigt mener at en eventuelt kommende Kulturminister ved
navn Pia Kjærsgaard bør hente sine nye smagsdommere (rådgivere) på den
kulturelt isolerede ø Fuhr.

Fra : Ukendt

Dato : 06-08-09 12:07

"Ole Damgaard" <odg@dr.dk> wrote in message

>Det er jo er ærlig sag ikke at kende til den klassiske musik. Men det
>er utilstedeligt i en musikgruppe at lave kvalitetsvurderinger uden at
>have forstand på kvalitet.

Jeg synes desværre det er ved at være mere regelen end undtagelsen her i
gruppen, specielt i Åges indlæg, hvor han uvist af hvilken grund altid skal
gøre sig til talsmand for hvad der er kvalitet og hvad der ikke er. Det er
faktisk ret anstrengende læsning, så jeg har smidt ham i filteret.
Musik er oplevelser for mig, ikke en konkurrence om at være mest populær
eller "bedst". Livet er for kort til Åges gentagne udgydelser af manglende
viden og manglende situationsfornemmelse.

> [...]
>svært at udtale sig meget om hans musikalske evner, for han vælger
>bevidst lettilgængelige numre - fortrinsvis indenfor det

Helt enig. Han bevæger sig inden for den klassiske popmusik, og når aldrig
et spadestik dybere.

>André Rieu's orkester giver intet sus. Det er middelmådighed uden
>fylde og uden bund i lyden.

Ja, på samme måde som samplede saxofoner på et keyboard ;)

>Ak - ja - og det er ganske ulideligt at høre/se når middelmådighed
>bliver ophøjet til verdensklasse. Men alligevel vil jeg gå imod dig,
>når du karakteriserer det som glamour-porno.

Det jeg mener med glamour-porno er jo netop den selvfede middemådighed som
præger musikken og fremførelsen. Ingen fornemmelse for kvalitet, men en
totalt overdreven fornemmelse for at ramme den laveste fællesnævner til
enhver tid.

>På samme måde tror jeg at Rieu og andre formidlere af klassisk-pop kan
>åbne mange menneskers øjne for at der findes en verden af oplevelser
>på den anden side af smags/magelighedsbarrierren,

Det tror jeg ikke på Ole. Der har før været sådan nogle "klassiske"
popkonger, som f.eks. Freddy Breck, og han har ikke bidraget med andet end
at lave sødsuppeversioner af lette klassiske stykker. Jeg har ikke
fornemmelsen af det flytter nogens præferencer hen imod den rigtige
klassiske musik.
Men fred være med det, så længe der er et marked, så skal det selvfølgelig
også laves. Det eneste der klinger fælt i dette er, når en kulturløs øbo
ophøjer noget tynd pjevset pop til at være den ypperste klassiske musik. Gad
vide om han faktisk selv tror på det gylle han lukker ud, eller det bare er
for mange Fur-pilsnere i perioder der påvirker tastaturet :)

Hvis han vil have kvalificeret modstand, skulle han prøve at komme med sine
udtalelser i news:dk.kultur.musik.klassisk i stedet for her. Der er nok et
par stykker derovre der kunne komme med lidt dybere faktuel viden end vi kan
give :)

/Alex

Fra : Max

Dato : 06-08-09 14:04

Hej Alex

> [...]
> andet end at lave sødsuppeversioner af lette klassiske stykker. Jeg
> har ikke fornemmelsen af det flytter nogens præferencer hen imod den

Jeg tror heller ikke på den, ligesom jeg heller ikke tror at dem der
lytter til at London Philharmonic Orchestra spiller rock pludselig
går ud og køber rockmusik.

--
Mvh Max

Fra : Ukendt

Dato : 06-08-09 15:13

> Jeg tror heller ikke på den, ligesom jeg heller ikke tror at dem der
> lytter til at London Philharmonic Orchestra spiller rock pludselig
> går ud og køber rockmusik.

Nope, lige så lidt som f.eks. dette får en anden målgruppe til at høre Deep
Purple:
http://vids.myspace.com/index.cfm?fuseaction=vids.individual&VideoID=5508737

Den er faktisk kuriøs, for "The Man In Black" himself spiller soloen ved
2:15, men Boone måtte oppe sig efter den udgivelse, for hans normale
publikum var ikke med på ideen, og vendte ham ryggen.
Jeg synes egentlig det er en ok coverversion, og det gjorde Blackmore også
:)

/Alex

Fra : Max

Dato : 06-08-09 16:33

Hej Alex

> Jeg synes egentlig det er en ok coverversion, og det gjorde Blackmore
> også :)

Ja, og det siger også noget om publikumet, de kan lide det Pat
Boone normalt laver og ikke det Pat Boone selv kan lide.

--
Mvh Max

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 06-08-09 17:20

> Ja, og det siger også noget om publikumet, de kan lide det Pat
> Boone normalt laver og ikke det Pat Boone selv kan lide.
>
> --
> Mvh Max

Patt Boone er musik af usædvanlig høj kvalitet. Dejlig afslappende og med en
utrolig høj synge-med-faktor.

Her synger han to dejlige numre:

http://www.youtube.com/watch?v=06luXIigNi8

http://www.youtube.com/watch?v=Z8dx0oE--VI

Fra : Max

Dato : 06-08-09 17:28

Hej Åge

> Patt Boone er musik af usædvanlig høj kvalitet. Dejlig afslappende og
> med en utrolig høj synge-med-faktor.

En gammel Crooner der alligevel kan lide Deep Purple, herligt.

--
Mvh Max

Fra : Ukendt

Dato : 06-08-09 17:51

> En gammel Crooner der alligevel kan lide Deep Purple, herligt.

Det er egenlig en sjov historie.
Pat Boone indspillede i 1996 albummet "In A Metal Mood" i et forsøg på at
følge med tiden, og ringede i den forbindelse til Richie Blackmoore for at
høre, om han ville lægge guitar på "Smoke On The Water". Richie var med på
ideen, dels fordi Pat Boone var hans fars yndlingskunstner, og fordi han
faktisk syntes at coverversionen havde nogle gode elementer.
Resultatet blev så den pågældende solo på nummeret, men Pat Boone måtte
sande at han ikke kunne følge med tiden, og at hans publikum var nogle gamle
nisser der hang fast i fortiden. Så albummet ramte mellem to stole, og Boone
måtte vende tilbage til "plejehjemssegmentet" for i det hele taget at have
et publikum.

/Alex

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 06-08-09 18:25

"Alex Linaa" <www.havelaager.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> ideen, dels fordi Pat Boone var hans fars yndlingskunstner, og fordi han
> faktisk syntes at coverversionen havde nogle gode elementer.

Det er jo nok den her.
http://vids.myspace.com/index.cfm?fuseaction=vids.individual&VideoID=5508737

Det lyder meget ringe af Pat Boone. Det var klogt af han at holde sig fra
det mere alternative og fortsætte sin dejlige slagervenlige musik.
Tiden var jo nok, ligesom i dag, faktisk til at den brede befolkning vil
have den synge-med-venlige sang. Den slags er jo altid populær.
Og så er dem der er til rockmusik jo nok også snart døde. Det er tiden
jo løbet fra. De er jo over 80 i dag. Rolling Stones kan vel
forøvrigt snart ikke selv trække vejret længere af alderdom, men skal til at
spille med ilslutning af respirator og med plejepersonale omkring sig.

Hilsen Åge

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 06-08-09 18:35

http://www.hecklerspray.com/wp-content/uploads/2006/11/rolling%20stones%20nfl%20super%20bowl%20halftime%20show%2045.jpg

Fra : Max

Dato : 06-08-09 19:11

Hej Alex

> [...]
> mellem to stole, og Boone måtte vende tilbage til
> "plejehjemssegmentet" for i det hele taget at have et publikum.

Ja, det er svært at sadle om midt i vadestedet. Navnet Pat Boone er
nok ikke sådan lige at tiltrække et nyt publikum med, og det gamle,
ja det flytter man såmændt heller ikke. Nu nævnte du lige "The man
in Black" i en forkert sammenhæng, men Cash datter skulle iøvrigt
være på vej tilbage i faderens fodspor, hun har nok også erkendt
at hun ikke kan tiltrække et andet publikum med de rødder.

--
Mvh Max

Fra : Ukendt

Dato : 06-08-09 20:10

> Nu nævnte du lige "The man
> in Black" i en forkert sammenhæng,

Næh, Både Cash og Blackmore har været kaldt "The Man In Black", men
indrømmet at det er mest kendt i forbindelse med countryfætteren ;)

> men Cash datter skulle iøvrigt
> være på vej tilbage i faderens fodspor, hun har nok også erkendt
> at hun ikke kan tiltrække et andet publikum med de rødder.

Hehe, på samme måde som Mr. JBS (Jodle Birges Søn)

Fra : Max

Dato : 06-08-09 20:28

Hej Alex

> Næh, Både Cash og Blackmore har været kaldt "The Man In Black", men
> indrømmet at det er mest kendt i forbindelse med countryfætteren ;)

Ok, vidste ikke at Blackmore også havde det øgenavn.

> Hehe, på samme måde som Mr. JBS (Jodle Birges Søn)

Ja, det kan være hårdt at ville være levebrødsmusiker, specielt
hvis evnerne ikke er på højde med ambitionerne.

--
Mvh Max

Fra : Ukendt

Dato : 06-08-09 20:28

> Ja, det kan være hårdt at ville være levebrødsmusiker, specielt
> hvis evnerne ikke er på højde med ambitionerne.

I det tilfælde er det vist arveligt betinget :)

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 10-08-09 14:43

"Ole Damgaard" <odg@dr.dk> skrev i meddelelsen

André Rieu's orkester giver intet sus. Det er middelmådighed uden
fylde og uden bund i lyden.

Disse ovenstående ord fra DRs slagerkonge Ole Damgård. Den person som
bestyrer DR P4 Danmark,
der som musikformat har den folkelige synge-med-musik. Pudsigt at have en
person som ham til at stå
for den musik han ikke selv kan lide.
Jeg fortrækker at have en person der har hjertet med i sit arbejde,
når det gælder musikformat og ikke
nedrakker de grupper som er grundpillerne indenfor den folkelige musik. Ole
Damgård er et utilfredsstillende
valg som programleder på DR P4 Danmark.

Men han ville være et glimrende valg til at styre P3.

Folk som er til den folkelige musik værdsætter Andre Rieu højt.

Hilsen Åge

Fra : Benny Mortensen

Dato : 11-08-09 09:05

> [...]
>
> Men han ville være et glimrende valg til at styre P3.
>
> Folk som er til den folkelige musik værdsætter Andre Rieu højt.

Hej Åge

Jamen det er han da fuldstændig i sin fulde ret til at mene....
og hvem ved, måske er det ligefrem, sommetider rigtigt...
Det skal jeg ikke kunne sige, jeg har aldrig været til hverken
koncert, eller show med ham....

Men det er måske som det var med flere af de talentshows
på TV... De fortalte om den fede lyd der var... Medens den
på mit TV, ofte var lidt ynkelig... Men jeg er da ikke spor i
tvivl om, at i salen, var lyden helt på toppen....

Det er vel lige som, der er folk der elsker Led Zeppelin, og
andre elsker Birthe Kjær... Og så er der dem, der kan lide
begge dele.... Begge dele, er sådan set, lige OK....
Lige som hvis folk ikke kan lide dine indlæg om Schlager,
så kan de jo bare, lade være med at læse dem....
For det er vel OK, at dine Led Zeppelin, i stedet hedder
Michael Holm, Ivo Rubic eller Mireille Mathieu.

M.V.H....Benny..

Fra : Ole Damgaard

Dato : 11-08-09 18:41

> [...]

> For det er vel OK, at dine Led Zeppelin, i stedet hedder
> Michael Holm, Ivo Rubic eller Mireille Mathieu.

Kære Benny.
Jeg har netop ikke forholdt mig til smag i denne sammenhæng -
udelukkende et spørgsmål om kvalitet, når man tillader sig at bedømme
musik ud fra klassiske parametre.
Prøv lige at lytte til én af de virkeligt store: Herbert von Karajan i
spidsen for Berliner Filharmonikerne i
Tchaikovsky: Symphony No. 5. Sådan skal det lyde når et rigtigt
orkester med en rigtig dirigent gir den gas (om end denne musik ikke
skal høres i en ringe youtube-version.

http://www.youtube.com/watch?v=E0ABhMLMSgY

Ok - indrømmet, det er næppe den slags musik man sætter på anlægget,
når der skal festes og drikkes igennem - men man kan sagtes - også
uden at have den store klassiske musikindsigt sidde og drikke et godt
glas ud på aftenen - og så nynne med på f.eks. Vivaldis Fire Årstider:

http://www.youtube.com/watch?v=FIg_So1J8uI

Og hvis vi så endelig skal måle kvalitet i forhold til popularitet kan
jeg da lige nævne at den årlige nytårskoncert med Wiener
Filharmonikerne transmitteres til 44 lande over hele verden, og den
ses af ca. 1 mia mennesker. Hvis man vil til koncerten skal man et år
forinden bestille billetter (de bedste pladser koster 940 euro). Og
derefter deltager man så i en lodtrækning om hvem der kan få lov til
at komme ind.

Og her er masser af velklingende, lettilgængelig klassisk musik, bl.a.
når én af de store - Daniel Barenboim står på podiet.
http://www.youtube.com/watch?v=I35e0YtHuLAhttp://www.youtube.com/watch?v=I35e0YtHuLA
http://www.youtube.com/watch?v=jll1nGAuCug

Er det så after-ski-musik. Det kan jeg love dig for det er. Jeg har
flere gange fejret nytårsaften i Østrig, hvor de har traditionen at
danse kl. midnat til Wienerfilharmonikerne og Donauvalsen. (Betydeligt
mere festligt end vores "Vær velkommen Herrens År") - og jeg kan love
dig for at der bliver danset overalt - efter skiløbet.

mvh ole

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 12-08-09 08:58

"Ole Damgaard" <odg@dr.dk> skrev i meddelelsen

Pyhhh ha. Musikken er da velspillet. Helt klart. Det er også i
verdensklasse. Men hvor virker det tungt og trist og mørkt og dunkelt. Jeg
blev flere gange helt bange for dirigenten,
som virkede sur og tvær i hans bedemandstøj. Han kiggede ondt på folk. Det
er godt nok noget som sænker stemningen, synes jeg.
Jeg synes det minder om triste gamle mørkemænd, som er hentet direkte
fra det lokale plejehjem. Undrer mig hvor de har stillet alle rolatorerne.
Jeg så Oles udgave af Donau-valsen og Radetszy-marchen. Prøv at se hvordan
der er trist, mørk, dunkel og bedemandsagtig stemning på oles udgaver.
Nedenunder vil jeg linke til min udgave, hvor stemningen er glad, munter,
frisk og gennemsnitsalderen faldet 50 år.

Radetszy
http://www.youtube.com/watch?v=9zlE5ipwna8
http://www.youtube.com/watch?v=NlOlG3aV2Mg&feature=related

Donau
http://www.youtube.com/watch?v=jll1nGAuCug
http://www.youtube.com/watch?v=LYXC9QrUkZY

Hilsen Åge

Fra : Ukendt

Dato : 12-08-09 10:46

"Ole Damgaard" <odg@dr.dk> skrev i en meddelelse

>Og her er masser af velklingende, lettilgængelig klassisk musik, bl.a.
>når én af de store - Daniel Barenboim står på podiet.
>http://www.youtube.com/watch?v=jll1nGAuCug

Fantastisk flot.
Jeg gjorde mig den ulejlighed at gennemlytte både denne, og en version med
Andre Rieu, og for pokker hvor er der stor forskel
Det jeg mest af alt bed mærke i er, at hvor man med Daniel Barenboim hører
enhver detalje, og hver eneste instrumentgruppe og musiker billiere, er
Rieus version snarere en "wall of sound". Rieu mangler totalt sansen for
detaljerne, og får lavet et ellers populært stykke klassisk musik om til en
bunke ingenting, der lige så godt kunne være spillet på en Yamaha Tyros 3.
Jeg må dog indrømme at Rieu har sin berettigelse, i og med han har et
publikum. Han bringer discuont-versioner af den klassiske musik ud til et
publikum der ellers ikke ville høre klassisk musik, men stor musik og
kvalitetsmusik bliver det godt nok aldrig.

/Alex

Fra : Benny Mortensen

Dato : 12-08-09 11:41

> [...]

mere festligt end vores "Vær velkommen Herrens År") - og jeg kan love
dig for at der bliver danset overalt - efter skiløbet.

Hej Ole

Det mener jeg nu heller ikke, jeg har givet dig skyld for...

Tja, hvad skal man sige til alle de andre....

Hvis et orkester er det største... Må de andre jo være mindre... Men jeg
havde nu forstået det sådan, at Andre Rieu var et folkeligt orkester, og det
er næppe en titel jeg ville klistre på Wienerbasserne.

Men du får næppe Wienerbasserne til at spille til et after ski party.

Det ville vel svare til at få den Russiske ballet til Godthåb forsamlingshus

M.V.H....Benny..

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 12-08-09 12:23

"Benny Mortensen" <bfm@tdcadsl.inv> skrev i meddelelsen

> Hvis et orkester er det største... Må de andre jo være mindre...
Gør det nu ikke for indviklet for Ole, hehe

> Men jeg havde nu forstået det sådan, at Andre Rieu var et folkeligt
> orkester
Ja, det er det 4. mest turnerende orkester i hele verden. Men Ole vil nok
hellere sidde i en mørkt hjørne og analysere musikken, men vi andre er ude i
virkeligheden.

> og det er næppe en titel jeg ville klistre på Wienerbasserne. Men du får
> næppe Wienerbasserne til at spille til et after ski party. Det ville vel
> svare til at få den Russiske ballet til Godthåb forsamlingshus
Til et after-ski-party plejer man også at se folk der er glade og muntre. Og
til Andre Rieu-koncert ser man folk hoppe og danse og klappe og smile og
græde af glæde og fashination over den flotte musik. Da jeg så Oles link
synes jeg godt nok al humør var forduftet. Alt virkede så mørkt, dunkelt og
trist. Dirigenten så sur og tvær ud og jeg blev helt bange for ham. Det løb
mig koldt ned ad ryggen af rædsel.
Musikken var dog helt i orden. Det var slet ikke det. Men kors hvor det
så mørkemands-agtigt ud, et helt scenaria af mørke gamle mænd over
plejehjemsalderen.
Andre Rieus musik er fremtidens musik. Her er gennemsnitsalderen faldet 50
år i forhold til Oles link

Hilsen Åge

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 12-08-09 15:07

Åge Halldorsson skrev:

> Ja, det er det 4. mest turnerende orkester i hele verden.

iflg. hvad ? , og hvordan måles dette ?

Fra : Benny Mortensen

Dato : 12-08-09 17:03

> [...]
> plejehjemsalderen.
> Andre Rieus musik er fremtidens musik. Her er gennemsnitsalderen faldet 50

Hej Åge

Jamen det hjælper ikke du roser Andre Rieu, for jeg har stadig ikke hørt ham
)

Heller ikke at blive personlig overfor Ole...
For han er jo i hans gode ret, til at have sin egen mening.

Du ved jo udmærket godt, at det folkelige har aldrig været populært
herinde...

Der kan sikkert startes mange væddemål på, om det er rigtigt, at jeg lige nu
spiller CD'en Solen skinner, med Bamse... Og det rigtige svar er...

At det gør jeg, og for dem, hvor det måtte lyde utroligt....

Jeg nyder det ligefrem ))

M.V.H...Benny..

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 12-08-09 17:39

> Jamen det hjælper ikke du roser Andre Rieu, for jeg har stadig ikke hørt
> ham )

Jamen så må du da i det mindste have detgte billede af "Andre Rieu og hans
Johan Straus orkester". Det lyder lige så flot som det ser ud.

http://images.google.dk/imgres?imgurl=http://www.andrerieufans.com/CD-DVD/100strauss/100y_strauss_336.jpg&imgrefurl=http://www.andrerieufans.com/CD-DVD/100strauss/100_strauss.htm&usg=__fvDL4DOeSrJ7WeYHYZ1yUw3L-RM=&h=400&w=600&sz=65&hl=da&start=35&um=1&tbnid=lL0CmpRe_VX-LM:&tbnh=90&tbnw=135&prev=/images%3Fq%3Dadre%2Brieu%2Bjohan%26ndsp%3D20%26hl%3Dda%26rlz%3D1T4GGLJ_daDK287DK287%26sa%3DN%26start%3D20%26um%3D1

Fra : Benny Mortensen

Dato : 13-08-09 08:52

> [...]
>
> http://images.google.dk/imgres?imgurl=http://www.andrerieufans.com/CD-DVD/100strauss/100y_strauss_336.jpg&imgrefurl=http://www.andrerieufans.com/CD-DVD/100strauss/100_strauss.htm&usg=__fvDL4DOeSrJ7WeYHYZ1yUw3L-RM=&h=400&w=600&sz=65&hl=da&start=35&um=1&tbnid=lL0CmpRe_VX-LM:&tbnh=90&tbnw=135&prev=/images%3Fq%3Dadre%2Brieu%2Bjohan%26ndsp%3D20%26hl%3Dda%26rlz%3D1T4GGLJ_daDK287DK287%26sa%3DN%26start%3D20%26um%3D1

Jamen billederne ser da ganske nydelige ud...

Specielt da hende " den gamle harpe " ))

Godt der ikke var lyd på, for det passer nok ikke sammen med Hootenanny
singers

M.V.H....Benny..

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 13-08-09 21:52

"Ole Damgaard" <odg@dr.dk> skrev i meddelelsen

http://www.youtube.com/watch?v=E0ABhMLMSgY

http://www.youtube.com/watch?v=FIg_So1J8uI

Huuuuuu ha. Er det ikke lidt mørkt og trist, med gamle næstenm selvdøde sure
mænd. Man bliver helt deprimeret af at se det.

Prøv at se den her i sammenligning. Her er der det modsatte. Det er lyst og
friskt med glæde og munterhed.
http://www.youtube.com/watch?v=GKisXRFMhWI&feature=related

Men det er ikke musikkens kvalitet jeg siger noget imod. Det er den dunkle
stemning

Hilsen Åge

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 12-08-09 18:02

"Åge Halldorsson" <aa.h@post.tele.dk> skrev i meddelelsen

> DEN FLYVENDE HOLLÆNDER (ANDRE RIEU) GIVER KÆMPE KONCERT MED KLASSISK
> MUSIK

TEDDY PETERSENS ORKESTER - SVEND NICOLAISENS ORKESTER - PALMEHAVEORKESTERET
Det var egetlig pudsigt. Jeg kom til at tænke ved de gamle P1-udsendelser
lørdage kl. 19.15-20.00 helt op i 70-erne. De hed "Ældre Dansemusik" og "Vi
danser gammeldaws".
Jeg fandt en yuotube med et klip fra en af udsendelserne. Det lyder faktisk
i nøjagtigt samme stil som Andre Rieu og hans Johan Straus orkester spiller,
den dag idag 30-40 år senere.
http://www.youtube.com/watch?v=v0hcxyVXRxU

Hilsen Åge

Fra : Benny Mortensen

Dato : 13-08-09 09:04

> [...]
> faktisk i nøjagtigt samme stil som Andre Rieu og hans Johan Straus
> orkester spiller, den dag idag 30-40 år senere.

Hej Åge

Jamen det folkelige forandrer sig jo nok ikke ret meget gennem årene.

Bror Kalle, ville nok blive lige så populær, hvis han blev født i dag...

Eller sagt på en anden måde...

Skulle jeg nedskrive 2 tekster...F.eks Blå roser, samt Smoke on the water...

Så ville der med garanti, komme til at stå væsentligt mere på det papir
hvor Blå roser's tekst skulle stå.

Skulle jeg fordybe mig i at finde en forklaring på dette, tja det kunne jeg
sikkert også.
Og den ville nok blive meget mere simpel, end de fleste forestillede sig...

M.V.H....Benny..

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 13-08-09 22:09

"Åge Halldorsson" <aa.h@post.tele.dk> skrev i meddelelsen

> DEN FLYVENDE HOLLÆNDER (ANDRE RIEU)

Har søgt efter en god cd-box med Andre Rieu og hans Johan Staus Orkester.
Jeg har tjekket en del numre på denne cd på en musikshop-side og det lyder
til at være rigtigt godt.
Men det er jo og en top 100 cd, så det er selvfølgelig hans populæreste
numre.

Det er en box med 5 cd-er med ialt 100 numre. Prisen er ca. halvanden hund,
så det er jo ikke så galt. Hvis man vil bestille, så er dens EAN-nummer
0600753088036.

Her er en tv-reklame med denne specielle box.
http://www.youtube.com/watch?v=1nCcCGmg2C0

Jeg er ret sikker på at jeg må bestille denne hollandske cd-box.

Hilsen Åge

Fra : Benny Mortensen

Dato : 14-08-09 09:47

> [...]
> http://www.youtube.com/watch?v=1nCcCGmg2C0
>
> Jeg er ret sikker på at jeg må bestille denne hollandske cd-box.

Så snød du mig alligevel, til at høre lidt af ham ))

Jeg glemte bevidst i sidste indlæg, at skrive....

Og ilde hørt.

Så håber jeg du selv kan sætte dem sammen.

M.V.H....Benny..