Mendocino og et kosteskaft i loftet
Fra : Åge Halldorsson

Dato : 26-07-09 13:21

MICHAEL HOLM var et smut forbi slagermusikshowet IMMER WIEDER SONNTAGS, hvor
han sang en sang som hed MENDOCINO.

Den er da vist en delvis melodisk afskrift af BANK TRE GANGE
http://www.youtube.com/watch?v=Q6bcstMTBok

Hilsen Åge

Fra : Benny Mortensen

Dato : 26-07-09 16:46

"Åge Halldorsson" <aa.h@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hvor han sang en sang som hed MENDOCINO.
>
> Den er da vist en delvis melodisk afskrift af BANK TRE GANGE

Hej Åge

Så må det vist blive omvendt... Da Knock Three times så vidt jeg husker,
først kom i 70 / 71 Med Tony Orlando & Dawn....
Klaus & Servants kom så med deres Danske version i 1972

Men Mendocino blev i hvert fald udgivet, af både Michael Holm og
også af James Last i 1969... Michael Holm endda i to versioner...
En Engelsk, og en Tysk version, med egen tekst.
Mendocino blev vist først udgivet i 1968 med en Amerikansk gruppe.

M.V.H....Benny..

Fra : Ukendt

Dato : 26-07-09 17:31

"Benny Mortensen" <bfm@tdcadsl.inv> skrev i en meddelelse

> [...]
> En Engelsk, og en Tysk version, med egen tekst.
> Mendocino blev vist først udgivet i 1968 med en Amerikansk gruppe.

Korrekt Dawn var nr. 1 i UK i april 1971 med nummeret.
Hvis det er den samme Mendocino er det Sir Douglas Quintet som var på USAs
top 40 med nummeret i marts 1969 (et beskedent hit), men har da pladen.

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 26-07-09 17:48

"Allan Krautwald" <allan_krautwald_kanelbolle.dk> skrev i meddelelsen

> Korrekt Dawn var nr. 1 i UK i april 1971 med nummeret.
> Hvis det er den samme Mendocino er det Sir Douglas Quintet som var på USAs
> top 40 med nummeret i marts 1969 (et beskedent hit), men har da pladen.

Den udgave som Krutte-mageren omtaler med Sir Douglash er lige her. En
rigtig god indspilning.
http://www.youtube.com/watch?v=th7yaYqEKSA

Den udgave han omtaler med Dawn kan jeg ikke lige finde.

Jeg fandt forresten lige dette link med Michaels Holms aller aller bedste
sang, nemlig den med at vade barfodet rundt ude i regnen.
Jeg tror nok det er fra ZDFs slagershow "Wilkommen". Til at starte med
synger han Mendocino.
http://www.youtube.com/watch?v=QaL1LbWs3sE

Hilsen Åge

Fra : Benny Mortensen

Dato : 27-07-09 08:35

> [...]
> sang, nemlig den med at vade barfodet rundt ude i regnen.
> Jeg tror nok det er fra ZDFs slagershow "Wilkommen". Til at starte med

Hej Åge

Min favorit med Michale Holm bliver nok ved med at være
Gimme gimme your love fra 1972

Kunne ikke lige finde den med Michael Holm...
Her er en lidt nyere...

http://www.youtube.com/watch?v=qL-S0uuFAZg

Hvis da ikke det er Tränen lügen nicht... Som Bamse fik til Tårer taler
sandt..

Eller Leg dein hertz nicht in den eisschrank, som Bodil Udsen fik til...

Hvad i helvede går de rundt og gør, i banken efter tre

M.V.H....Benny..

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 27-07-09 13:51

"Benny Mortensen" <bfm@tdcadsl.inv> skrev i meddelelsen

> Min favorit med Michale Holm bliver nok ved med at være
> Gimme gimme your love fra 1972
>
> Kunne ikke lige finde den med Michael Holm...
> Her er en lidt nyere...

Her er den med Michael Holm. Den er ret sjovn og meget powerfuld. Der er
saft suseme "godaw" i den. Den er også en klar favorit. Meget klar favorit,
men jeg kendte den ikke.

> Hvis da ikke det er Tränen lügen nicht... Som Bamse fik til Tårer taler
> sandt..

Heller ikke så ringe endda.

> Eller Leg dein hertz nicht in den eisschrank, som Bodil Udsen fik til...
> Hvad i helvede går de rundt og gør, i banken efter tre

Du godeste. Var det en af hans sange?. Jeg kender den bare med Bodil Udsen.
Den var på Dansktoppen i 1970.
Meget af den "danske" sang-skat" er da vist tysk.

Hilsen Åge

Fra : Benny Mortensen

Dato : 27-07-09 15:58

> [...]
> Udsen. Den var på Dansktoppen i 1970.
> Meget af den "danske" sang-skat" er da vist tysk.

Hej Åge

Jamen indtil nu, har vi kun skrabt overfladen hos Michael Holm...

Han var en yderst produktiv herre....

Nu fordi han har sunget dem, betyder jo ikke, at de er hans....
Men han har skrevet Tyske tekster til mangen et hit, og ofte
selv haft det Tyske hit med sangen.... Men han skrev da også
Tyske tekster til sange, som han så overlod til andre....

Jeg ved ikke, om ikke man kan sige, at han er sådan en slags
Tysk Keld Heick.... Måske en smule overdrevent, men
alligevel :).

En anden, som Klaus & Servants også fordanskede... Oh oh July

M.V.H....Benny..

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 27-07-09 16:19

"Benny Mortensen" <bfm@tdcadsl.inv> skrev i meddelelsen

> Kunne ikke lige finde den med Michael Holm...

og det var så her den var med Michael Holm
http://www.youtube.com/watch?v=UAi4uFvfq1I

Angående at han skulle være på højde med Keld Heick, hvis ikke det var at
overdrive lidt, som du skrive, da vil jeg sige: Han er bestemt IKKE på højde
med
Keldt Heick. Han er betydeligt bedre.
Keld Heick er selvfølgelig en af de bedste sangere i Danmark, ingen
tvivl om det, MEN ham her er på et meget højere plan, synes jeg. Michael
Holm er til den kvikke
slager. Der skal være "godaw" i den og hurrahhh... og glade dage, synes han
at mene - og det formår han til "ug" at vise at han også formår at skabe.
Han kunne godt
klare sig på et af de mange skisports-steder til after-ski-party. Ingen
tvivl om det. Og i almindelige slagershow, selvfølgelig. Der er han jo
oplagt.
Keld Heick er mere sån søvndyssende sentimental "jeg elsker dig for
evigt og bladderværk". Jeg vil personligt helst have musik med "godaw" i,
som Kim og Hallo siger

Hilsen Åge

Fra : Benny Mortensen

Dato : 28-07-09 13:37

> [...]
> Keld Heick er mere sån søvndyssende sentimental "jeg elsker dig for
> evigt og bladderværk". Jeg vil personligt helst have musik med "godaw" i,

Hej Åge

Jeg tror du vil blive forbavset, hvis du vidste hvor meget Keld Heick havde
en finger med i spillet på.

Lige så meget, som du blev over Michael Holm ))

M.V.H....Benny..

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 28-07-09 17:12

> Jeg tror du vil blive forbavset, hvis du vidste hvor meget Keld Heick
> havde en finger med i spillet på.

Det ved jeg god. Jeg taler om det hvor han selv synger. Vin skal tilbage til
æsel-tiden for at finde gedigne humørhits.
Siden Hulda-pigen har det været sån npoget "jeg elsker dig for evigt og du
skal være min musik"

> Lige så meget, som du blev over Michael Holm ))

Ja han er dæleme slagervenlig

Hilsen Åge

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 08-08-09 08:47

"Benny Mortensen" <bfm@tdcadsl.inv> skrev i meddelelsen

> Lige så meget, som du blev over Michael Holm ))
>
> M.V.H....Benny..

.....og man må jo nok sige at Michael Holm hitter over hele Tyskland i disse
uger.
Den der "Mendocino" er efterhånmden blevet et Tysklands-omspændende hits.
Den kommer i alle de mest toneangivende musikshow i TYSKLAND.
Det store årlige SWR4-Sommerfest (et rigtigt festligt open-air slagershow
for Sydtyskland, med mange tusinde tilskuere) har netop vist den fredag
aften.
Nu kan vi se om den kommer i MUSIKANTENSTADL i aften lørdag og i
IMMERWIEDER SONNTAGS(ARD) og i FERNSEHGARTEN (ZDF) søndag.
og så videre.....

Hilsen Åge

Fra : Benny Mortensen

Dato : 10-08-09 13:04

> [...]
> Nu kan vi se om den kommer i MUSIKANTENSTADL i aften lørdag og i
> IMMERWIEDER SONNTAGS(ARD) og i FERNSEHGARTEN (ZDF) søndag.

Det må jeg indrømme, at det har jeg ikke styr på, da jeg ikke følger med i
hvad der sker dernede.... Men hvis det er nye versioner, skulle jeg måske
rette opmærksomheden lidt sydpå.... Men jeg har da alle de gamle
versioner, så hvis de ikke adskiller sig væsentligt fra disse, er der jo
ikke
den store grund til at udvide samlingen.

M.V.H....Benny..

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 10-08-09 13:42

> Det må jeg indrømme, at det har jeg ikke styr på, da jeg ikke følger med i
> hvad der sker dernede....

Men det har jeg, hehe

> Men hvis det er nye versioner, skulle jeg måske rette opmærksomheden lidt
> sydpå....

Jeg retter næsten kun min opmærksomhed sydpå, fordi det er der de spændende
ting sker musikalsk. Det er der man oplever det man kalder pludselige
landeplager. Den slags sange der lige popper op og som man kan melodien på
med et "knips". Det gælder både de gamle sange der af og til hentes frem og
pudses af til et kanonhit, som bare brager løs alle steder, næsten på een
gang.

> Men jeg har da alle de gamle versioner, så hvis de ikke adskiller sig
> væsentligt fra disse, er der jo ikke den store grund til at udvide
> samlingen.

Det er altid Michel Holm der toner frem i showene. Jeg tror da nok det er i
ny udgave, men den adskiller sig sig fra som den lød for mange årtier siden.
Sjovt nok med de gamle sangere, som man pludselig friserer og renser
negle på, for herefter at kaste dem ud i megashows, med et hit i hånden.
Michael Holm er faktisk først hentet frem fra reolen i år. Det er første
gang i 5 år at jeg oplever ham i disse show.
Det samme med "Les Humphries Singers". Dem begyndte man at relancere
sidste år og det pumper stadig løs med dem i masser af shows. Chris Andrews
er også blevet det helt store navn, især efter hans samarbejde med
after-ski-gruppen "Toobee" og deres forfriskende genindspilning af "Petty
Belinda" i anledning af hendes 40 års fødselsdag.
Det er ret pudsigt at når grupper og sangere indenfor den mere folkelige
genre, rejser til Tyskland for at få hits, så brager de igennnem på både tv
og radio i en sydflod. Hvis man kan synge med så hiwer prøjserne sangene til
sig, giver grupperne og sangerne en masse sceneoptræden i tv og
VUPTI.DOT.COM, så er landeplagen i hus og de turnerer rundt i tempo som en
karrusel der har turbo på.
Det gælder både englændere, amerikanere og danskere (Gitte Hænning /Dorthe
Kollo).
Prøv denne helt spritnye PRETTI BELINDA udgave til samlingen. Prøjserne
har givet hende sin helt egen hjemmeside
http://www.pretty-belinda.de/
(Når der øverst fremkommer en linie hvor du kan trykke "Video", så prøv at
gøre det. Så får du hele udgaven af sangen)

Angåen "nødvendig at udvidde samlingen" såkan jeg anbefale dig at udvidde
"tv-show-samlingen". Det er flot at kunne hive en MUSIKANTENSTADL eller
FESTE DER VOLKSMUSIK frem og nyde. Alt er så flot og stort i forbindelse med
de mange hits. Der er noget både til øret og øjet. 50% til hver. Et flot
opstillet hit med sceneoptræden fra "Deutsche fernsehballet des
Mitteldeutscher Rundfunk" med en masse konfetti som daler fra fra oven og
mens luftbobler i adskillige gennemsigtige søjler stiger til himmels. Og
alle farverne, rød, blå, grøn og gul er overalt.
Uha uha uha.
Der er i hvert fald ikke noget med at en sanger sætter i med et skrig i
slidte cowboybukser, mens han tager sig i skridtet. Og alt det der vi kender
fra Danmark

Hilsen Åge

Fra : Benny Mortensen

Dato : 11-08-09 08:21

> [...]
> Der er i hvert fald ikke noget med at en sanger sætter i med et skrig i
> slidte cowboybukser, mens han tager sig i skridtet. Og alt det der vi

Hej igen Åge

Jamen jeg er udmærket klar over, at Tyskerne er noget mere grundige...
Eller også tager de bare ikke sig selv, nær så højtidelige....

Jeg havde jo nok kigget på nogle af dem, hvis nu ellers jeg bare havde
nogle af de Tyske kanaler, men der må jeg melde pas

Men jeg behøver da ikke snyde mig selv, for Pretty Belinda, for den har
jo været i samlingen, meget længe...

Uh, jeg tror han hed Rasmus Nøhr, han kom i noget tøj, der var så hullet
så man burde have startet en indsamling, så han kunne få tøj på kroppen

Sange om kærlighed, er jo sødsuppe bræk
Sange om drivende sex, og dunkende lem, det er bare sagen...

Altså Åge... Du er håbløst umoderne.... ( Det er jeg vist også ... )

M.V.H....Benny..

Fra : Ukendt

Dato : 26-07-09 19:17

http://www.youtube.com/watch?v=k7Jvsbcxunc

Fra : Benny Mortensen

Dato : 27-07-09 08:16

> [...]
> top 40 med nummeret i marts 1969 (et beskedent hit), men har da pladen.

Hej Allan

Det lyder rigtigt... Kunne ikke lige huske navnet

M.V.H....Benny..

Fra : Anders Strand

Dato : 26-07-09 12:50

On 26 Jul., 20:17, "Allan Krautwald" <allan_krautwald_kanelbolle.dk>
wrote:
> [...]
Og lidt Googlen viser at: Michael Holm's Superhit Mendocino kam 1969
heraus und erreichte Platz 3 der deutschen Charts und war die
meistverkaufteste Single des Jahres ...
så den har vist ikke meget med Knock Three times at gøre, hvilket man
også nemt kan hører.
/ Anders

Fra : Ukendt

Dato : 26-07-09 20:32

"Anders Strand" <astrand53@gmail.com> skrev i en meddelelse

så den har vist ikke meget med Knock Three times at gøre, hvilket man
også nemt kan hører.
/ Anders

Måske det er den her han søger
http://www.youtube.com/watch?v=SHuOagWzaws

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 26-07-09 20:09

"Åge Halldorsson" <aa.h@post.tele.dk> skrev i meddelelsen

> Den er da vist en delvis melodisk afskrift af BANK TRE GANGE
> http://www.youtube.com/watch?v=Q6bcstMTBok

Her er noget rivende galt.
Det var den anden af Klaus Og Servants landeplager jeg mener, nemlig "Jeg er
på vej til Herstedvester":
Det er den den ligner.

Hilsen Åge

Fra : perhag

Dato : 27-07-09 06:29

On 26 Jul., 21:31, "Allan Krautwald" <allan_krautwald_kanelbolle.dk>
wrote:

> Måske det er den her han søger http://www.youtube.com/watch?v=SHuOagWzaws

Ja, Klaus og Servants lavede danske versioner både af Knock Three
Times og Amarillo.

Der var også andre sange med Dawn som blev oversat og kom på
Dansktoppen:

Tony Orlando og Dawn - Candida

http://www.youtube.com/watch?v=pjyuCjUhdBU

Ulla Pia - Karina

http://musik.tdconline.dk/servlets/2452306090224Dispatch/19/jspinclude?file=.%2Findex.jsp&tplDir=web&page=player&trackid=970006&wmencpid=125

Tony Orlando og Dawn - Tie A Yellow Ribbon

http://www.youtube.com/watch?v=7NCZ4l8FCFc

Johnny Reimar - Bind Dit Gule Hårbånd

http://musik.tdconline.dk/servlets/2452306090224Dispatch/19/jspinclude?file=.%2Findex.jsp&tplDir=web&page=player&trackid=27656778&wmencpid=100

Der var vist også en sang med Orlando som hed Maria. I
dansktopversionen blev der synget "jeg gør hvad jeg kan for min datter
Maria", men da navnet på sangeren ikke rinder mig i hu, er den svær at
finde på TDC Play.

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 27-07-09 13:53

"perhag" <per.hagemann@gmail.com> skrev i meddelelsen

[...]

Det va Poul Rudi, som sang dette hit i 1971

Hilsen Åge

Fra : Armand

Dato : 28-07-09 21:42

Åge Halldorsson skrev:

> [...]
> finde på TDC Play.
>
> Det va Poul Rudi, som sang dette hit i 1971

Jeg har ellers Peter Belli's stemme hængende i ørerne: "jeg er den
enlige far, hun er alt hvad jeg har"
Men dét er vel så også noget senere end '71 :-/

--
Armand.

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 28-07-09 22:19

> Jeg har ellers Peter Belli's stemme hængende i ørerne: "jeg er den enlige
> far, hun er alt hvad jeg har"
> Men dét er vel så også noget senere end '71 :-/

Peter Bellis stemme ? - Nå! - jeg synes aldrig jeg har hørt ham synge den.
Tænker du ikke på nogle af de andre sentimentale Peter Bellisange?
Det kunne f.eks. være den om lastbilchauføren som kører mange mange gange
rundt om huset og drengen får den største oplevelse i hele sit liv. Indtil
videre. Eller den med
at der ingen regning er for alle de gange han har madet sin baby og købt
Anders And-bladet til ham/hende - ingen regning. Eller på JanOgRene`sk
"Ingen fakture din lille møjunge.hehe

Jeg er sikker på Ole damgård ved om Peter Belli har indsunget den. Men det
tror jeg altså ikke han har.

Hilsen Åge

Fra : Benny Mortensen

Dato : 29-07-09 11:44

> [...]
> far, hun er alt hvad jeg har"
> Men dét er vel så også noget senere end '71 :-/

Hej Armand

Du er faktisk ikke helt galt på den... Men Enlig far, er ikke I did what i
did for Maria...

Men en Dansk version af, jeg tror det var Sandy Posey's Single girl..

M.V.H....Benny..

Fra : Benny Mortensen

Dato : 27-07-09 15:48

wrote:

> [...]

dansktopversionen blev der synget "jeg gør hvad jeg kan for min datter
Maria", men da navnet på sangeren ikke rinder mig i hu, er den svær at

I did what i did for Maria.... Tja, den er de vist flere om, men mon ikke
det også er Tony Christie's der er den mest kendte version.

På Dansk, der har også været et par stykker, men her var det vel Poul Rudi,
der væltede flest kegler.

M.V.H....Benny..

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 27-07-09 16:23

> [...]
>
> Tony Orlando og Dawn - Tie A Yellow Ribbon

For pokker hvor man kunne lave slagerhits af extrem høj kvalitet dengang.
Jeg tror snart at alle verdensomspændende slagerhits blev skabt op til og
med 70-erne.
Siden da har man ikke været så dygtige.
Kun tyskerne har formået at køre videre i dette spor.

Hilsen Åge

Fra : Benny Mortensen

Dato : 28-07-09 14:00

> [...]
> med 70-erne.
> Siden da har man ikke været så dygtige.
> Kun tyskerne har formået at køre videre i dette spor.

Hej Åge

Jeg tror du forvirrer dig selv i begreberne....

De sange du hører, er fra den tid... Så Tyskerne har altså heller ikke
formået at køre videre i samme spor... Det var sådan set bare dig, der kørte
helt og uhjælpeligt fast i 1975, og glemt at ringe til Falck... Så derfor
hænger du der endnu. Tænk dig, du skulle, trods din store Schlager
interesse, være 40 år om at opdage Michael Holm.... Så er det store
spørgsmål... Hvor mange andre, er også smuttet forbi, uden du har opdaget
dem.... Udo Jürgens ?... Rex Gildo... ? Peter Krauss.. ?

Keld Heick, havde også den lyd i 60'erne og 70'erne.... Men han fulgte med
tiden, og gjorde lyden sprød og lækker i 80'erne, og skiftede igen lyd, når
tiden var til det.... Lad nu være med at tro, at fordi Keld Heick, eller for
den sags skyld, også alle andre, spiller Dansk top, fordi de ikke magter
andet.

M.V.H....Benny..

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 28-07-09 17:20

> [...]
> spørgsmål... Hvor mange andre, er også smuttet forbi, uden du har opdaget
> dem.... Udo Jürgens ?... Rex Gildo... ? Peter Krauss.. ?

Jeg synes det er yderst sjældent man hører kendte sange i de tyske
slagershows. I løbet af et helaftens-show med 30 grupper, tror jeg kun der
kommer et par sange jeg kender og et ekelt eller to grupper fra 70-erne og
deromkring. Det er helt nye og friske hits, næsten alle sammen. Og det lyder
som i 60-erne og 70-erne også på de nye sange.
Jeg er dybt forundret over at du mener at det er oldies musik i disse
show. Navne som Les Humpries Singers og Alberthammond er kun med som en
slags trækplastre. Det er da slet slet ikke sådan noget der dominerer i
diosse show.
Det kunne lyde som om du kommenterer show som du slet ikke kender. Jeg
kan ikke nikke genkendende til noget af det du skriver.

Hilsen Åge

Fra : Benny Mortensen

Dato : 29-07-09 12:04

> [...]
> Det kunne lyde som om du kommenterer show som du slet ikke kender. Jeg
> kan ikke nikke genkendende til noget af det du skriver.

Hej Åge

Nej det er slet ikke det jeg mener.... Det der er mest af idag, er lige som
i pop og rock.... Noget der er glemt i morgen. Det er spillet i schlager
stil, men uden en våd hunds chance, for at blive en schlager.... Når du ser
sådan et show, er det meste, bare noget der er liret af.... Hvis du prøver,
efter sådan et show, at spille Zwei kleine italiener, med Conny Froboess,
eller Sugar Baby, med Peter Krauss.... Og du skulle kåre en vinder.... Så
ville de vinde... Fordi de var den ægte vare. Alt det andet, svarer til at
høvle en Johnny Reimar plade af.... Eller se et show med Susie & Leo....
altsammen noget, der egentligt kan være meget godt, men det er ikke andet,
end ren og skær " Party stemning "... Du opdagede jo selv Michael Holm ved
samme... Ikke sandt.... Så har du forstået lidt af det... For du kunne jo
godt se og høre, at han lagde noget mere sjæl i sangen, på trods af, at det
var 40 år siden, han sang den første gang.... Og som du selv skrev... Der
var GO'DAW i den... Og det udviklede sig til total begejstring for Michael
Holm.... Til trods for, at han jo rent faktisk, er i OLDIES afdelingen... Så
var det ham, du bed mærke i....

Så med lidt henvisning til andre Michael Holm numre, gjorde jo ikke ligefrem
din begejstring for ham mindre.... Vel ???....

Det er det, jeg kan lide ved dig.... Du spreder din begejstring.... Hvor
andre bare spreder deres galde, over din begejstring...
Måske har du et par indlæg for meget.... Men det er noget lettere at sluge,
end alle disse mavesure indlæg.
Hvis du forstår hvad jeg mener ))

M.V.H....Benny..

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 29-07-09 12:40

> Hvis du forstår hvad jeg mener ))
>
> M.V.H....Benny..

Jo, men jeg kan nu huske mange af de forholdsvis nye slagerhit.

F.eks. Franziska Franzis "Sommergefühl". Den er 3 år gammel.
Og "Kleine handtaske" med Üve Busse".
Og vi skal da lige huske megaslageren over hele Europa, nemlig den med Schih
snah Snappi - Das Kleine krokodil. Den var var så mega stort et hit at selv
P3 ikke kunne ignorere den. Den blev også et megahit i Danmark. Det er da
3-4 år siden. Hvem kan ikke den melodi og lidt af tekstden. Her!

Så de behøver ikke absolut af være gamle. Men de gamle hits havde den fordel
at dengang var der meget med singleplader - og dermed kunne den enkelte
sange meget bedre manifestere sig. Vi kender det fra dansktoppen i 70-erne.
Masser af plader med kendte grupper blev slet ikke spillet og blev dermed
ukendte. Vi kusker dog alle "Den gule flyver", men en masse ander fra Bjørn
kender vi slet ikke. man skabte en landeplage dengang. Det gør man slet ikke
mere. Singleplader er forsvundet. Og landeplager kan ikke skabes mere.
Men der er enkelte nye der huskes.

Hilsen Åge

Fra : Benny Mortensen

Dato : 30-07-09 12:00

> [...]
> ander fra Bjørn kender vi slet ikke. man skabte en landeplage dengang. Det
> gør man slet ikke mere. Singleplader er forsvundet. Og landeplager kan

Hej Åge

Jamen det var jo netop det jeg skrev ikke sandt....

Noget kommer i dag, og er glemt i morgen...
Andre bliver hængende i 50 år....

En stor del, tror jeg skyldes, at musik i dag, bare er fyld...
Man lytter fra morgen til aften, men hører ingenting...

Folk køber jo ikke plader mere, og da slet ikke albums...
I dag, er det jo downloads og enkeltmelodier...
Eller piratkopier.

Man kan næsten læse udviklingen på auto stereo anlæg.
Først var det bare en radio.... Så stereo radio...
Så blev den med Cassetteafspiller...
Så CD og MD...
Nu om dage, så til SD kort & USB nøgler
Og okay, som et levn fra fortiden, er der måske også cd spiller deri

M.V.H....Benny..

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 30-07-09 13:30

> Noget kommer i dag, og er glemt i morgen...

Ja, det er jo så noget vi ikke ved. Indenfor de sidste 20-30 år er der jo
øhhhhhhhhhhhhhhh..... ikke gået øhhhhh.... 50 år, så det har vi jo faktisk
slet ingen forudsætning for at kunne sige noget om.
Men foreløbig er der da masser af sange som er 20-30 år ganmle som stadig
kendes af de fleste. Om man så kan lide dem er noget helt andet. Men der er
da
Kære lille mormor (Richard Røvfuld)
Hwafur må a æ få Beatles-hår (Ib Grønbæk)
Tre hvide duer (Jodle Bimmer)
Hey hey baby (D.J. Ützi)

Der er da meget sansynligt at de også¨huskes om 50 år. Nu er der da gået
halvdelen af tiden og de huskes stadig.

> Og okay, som et levn fra fortiden, er der måske også cd spiller deri

Jeg var inde hos en radiobutik for at se hvad de havde af anlæg. Der stod 3
stk. topmoderne anlæg fra de store fabrikker, med hele svineriet og jeg skal
komme efter dig. De havde alle kassettebåndoptager, cd-afspiller og
USB-nøgle hul og det andet moderne-værk. De der kort og sån noget
halløj-værk i den dur.
Næsten alle transportable radioer fra de store fabrikker har også
kassettebåndoptager, synes jeg. Også selv om de har det sidste nye trendy
teknik-halløj.

Hilsen Åge

Fra : Armand

Dato : 30-07-09 15:48

Åge Halldorsson skrev:

> [...]
> Næsten alle transportable radioer fra de store fabrikker har også
> kassettebåndoptager, synes jeg. Også selv om de har det sidste nye

Og du er sikker på at det ikke var et antikvariat??

Det er dælme længe siden at jeg har set en kasettespiller og dén
kasetteoptager jeg købte med til mit første reelle anlæg i '88 røg ud
for mange år siden uden at være brugt andet end lige efter købet.

Musik-redigering á optage selv på et kasettebånd til stue eller bil
-brug ér overtaget af såkaldt rip'ning på computeren og mediet til
medbringelse er en almindelig CD-skive, selvom de små USB-sticks med
kollossal kapacitet er ved at tage over.
Elektronik-branchen er hurtig til at adaptere ny teknik og selv
kasette-afspilleren til bilen er forlængst outdated til fordel for
CD-spilleren - som nu kompletteres af USB-stik så man kan få hele
musiksamlingen med i et stykke plastik der er på størrelse med yderste
led på lillefingeren!

Hvad angår unges illegale kopiering af musik, så tror jeg nok at min
datter har ligeså mange reelle albums stående som jeg havde i hendes alder.
I min tid havde jeg så nok ligeså mange optagede kasettebånd hvor de
fleste unge sikkert har langt flere kopi-CD'er og downloads.
Hvis man regner på dét, så skulle indtægten for kunstnerne være omtrent
det samme. Men hvor min ungdoms populære bands kom og gik er det blevet
folkesport bland de etablerede bands at jamre over faldende sal p.g.a.
illegal download/kopiering. De skulle gribe sig selv i barmen og indse
at salgskurven ikke kan fortsætte evigt opad for såvel dem som alle
nytilkomne bands.
Ordet er regression og ikke kopi-plaget :-|

--
Armand.

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 30-07-09 16:14

> Og du er sikker på at det ikke var et antikvariat??

Øhmnn, ikke helt. Det kan det have været.
På de to butikker stod der henholdsvis
FØTEX og
2TAL RADIO

Jeg mener ikke det er antikvariater???

Hilsen Åge

Fra : Benny Mortensen

Dato : 30-07-09 16:48

> [...]
> Næsten alle transportable radioer fra de store fabrikker har også
> kassettebåndoptager, synes jeg. Også selv om de har det sidste nye trendy

Hej igen Åge

Pudsigt nok, lige den sidste, kender jeg vist ikke ....

Det gør jeg måske alligevel, når jeg hører den, men titlen siger mig
intet...

De andre er ganske go'fine....

Ja men det er vel også godt nok... I hvert fald set med mine øjne...
For den er vist godt nok langfra complet, men ifølge databasen,
så har jeg da i hvert fald 1000 Cassettebånd, som er købt indspillet.
Så det er da rart at vide, at når Luxman'en falder fra hinanden,
kan man stadig få en ny

M.V.H....Benny..

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 30-07-09 17:42

> Hej igen Åge
>
> Pudsigt nok, lige den sidste, kender jeg vist ikke ....

Det er jeg helt sikker på at du gør, selv om det lyder lidt påståeligt, at
jeg skulle vide bedre om hvad du kender end du selv gør.
Men jeg ved at du kender den, hvis du da har hørt radio for få år siden. Jeg
kan ikke forestille mig at du har haft din radio konstant
slukket i et helt år. Den blev spillet så meget på slle stationer at hele
fm-båndet var ved at brænde totalt sammen. Den var et verdens-omsspændende
kæmpe-hit.
Jeg er nu også godt nok meget forundret over hvis du ikke kender
titlen og omkvædet "heyyy heyyyy baby - huuuuuuu haaaaaa huuuu haaaaa".
Vi har hørt det i et halvt århundrede - og hører det stadig. Den er vel nok
blandt de 10 mest kendte sange i verden.

Med D.J. Ützi
http://www.youtube.com/watch?v=5Q_P8-K3yi4

Med Dark Blues
http://www.youtube.com/watch?v=dWL11v6VJQo

Med Dirty Dancing
http://www.youtube.com/watch?v=vprlhQHZqpQ

Med Ringo Star
http://www.youtube.com/watch?v=JIwOSHuH5s4

Med Bruce Channel
http://www.youtube.com/watch?v=kdXzJaCeHP8&feature=related

Men Nino & April
http://www.youtube.com/watch?v=5Ui772eH2iQ&feature=related

Med The Heartbeats
http://www.youtube.com/watch?v=IeGTSG9-mrI&feature=related

Men ok. Det var et dårligt eksempel. Der kom i 1961

Hilsen Åge

Fra : Benny Mortensen

Dato : 31-07-09 11:23

> [...]
> http://www.youtube.com/watch?v=IeGTSG9-mrI&feature=related
>
> Men ok. Det var et dårligt eksempel. Der kom i 1961

Hej Åge

Det sidste du skrev, er vist understatement of the year, men det gælder for
dem alle.

Nu forstår jeg sgu bedre, hvorfor jeg meget sjældent bruger YouTube...

Der er åbenbart ingen nedre grænse for kvaliteten....

Nino Tempo & April Stevens...
Jeg vil tro, den ligger et eller andet sted, på et af mine ældgamle,
nærmest mølædte Betamax bånd, i en ikke så lidt bedre kvalitet.

Men jeg tror nu stadig, min favorit med dem, hedder Purple dream.
Og det er et af de par, jeg foretrækker at høre, og ikke se...

Det er lige som gamle Rock revival's hvor fotograferne åbenbart
var større misbrugere af diverse syrer, end selve musikerne...
Og de var ellers hårde nok selv.

Jeg ved sgu ikke, om de alle troede på, at de lavede århundrets scoop..
Men noget forfærdeligt bræk blev det. Ja ved nogle af dem, er det
sgu lige før, man føler sig helt påvirket, bare af at se på dem

Men til selve melodien... " Nå'eh, var det bare den "

Men altså, sådanne video'er føler jeg, for musikken, er det rene gift.
Nino Tempo & April Stevens, er så hårdt sminket op, de dårligt
kan bevæge en ansigtsmuskel, uden at revne....
Vil man vise live, så vis det dog " Live " Om så April Stevens
havde en stor bums, eller var helt sort på næsen, ville det stadig
være IKKE SÅ LIDT kønnere end det der ....

Nå jo, mine radio'er er næsten aldrig slukket...
Men som næsten alle andre... Jeg lytter, men hører som regel intet.
Det er for det meste, bare baggrundsstøj....

Men alligevel er jeg sikker på, det er et godt stykke tid siden, jeg har
hørt netop den der... Har den været spillet på P4 ????

M.V.H....Benny..

M.V.H....Benny..

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 31-07-09 14:05

"Benny Mortensen" <bfm@tdcadsl.inv> skrev i meddelelsen

Har den været spillet på P4 ????

> M.V.H....Benny..

Så vidt jeg lige erindrer blev den ogs rå-spillet i DR samt på alle andre
raioer. Men det er lang tid siden.
I de sidste mange år har den været omfattet af den landsdækkende
slagermusik-boycot i næsten alle medier

Hilsen Åge

Fra : Benny Mortensen

Dato : 31-07-09 22:58

> [...]
> raioer. Men det er lang tid siden.
> I de sidste mange år har den været omfattet af den landsdækkende

Hej Åge

Nå for pokker, jeg troede du mente her for nyligt....

Nok ved jeg, at jeg kun lytter med et halvt øre....
Men helt døv, er jeg da ikke ( Endnu )

M.V.H....Benny..

Fra : Ole Damgaard

Dato : 27-07-09 07:01

On 27 Jul., 14:28, perhag <per.hagem...@gmail.com> wrote:
> [...]
> dansktopversionen blev der synget "jeg gør hvad jeg kan for min datter
> Maria", men da navnet på sangeren ikke rinder mig i hu, er den svær at

Det var det gamle Four Jacks-medlem" Poul Rudi, der lavede den danske
version - efter at han var rejst til USA og havde indledt sin
solokarriere. Han lå på Dansktoppen med den i 1971. Men den kan du
ikke finde på Youtube.
mvh ole

Fra : Ole Damgaard

Dato : 28-07-09 17:18

On 28 Jul., 23:18, Åge Halldorsson <a...@post.tele.dk> wrote:

> Jeg er sikker på Ole damgård ved om Peter Belli har indsunget den. Men det
> tror jeg altså ikke han har.
>
> Hilsen Åge

Armand har ganske ret. Peter Belli lavede den også - samme år (1971) -
og det gjorde Per Parbst i øvrigt osse.

hilsen Ole

Fra : Ole Damgaard

Dato : 29-07-09 06:51

On 29 Jul., 12:44, "Benny Mortensen" <b...@tdcadsl.inv> wrote:

> [...]
> did for Maria...
>
> Men en Dansk version af, jeg tror det var Sandy Posey's Single girl..

Ups - Benny - lad os nu ikke blande flere numre ind i denne tråd.
Som tidligere nævnt: Armand har fuldstændig ret. Tony Christies
internationale hit blev oversat til Dansk af Thøger Olesen, og
indspillet af Poul Rudi (der kom på dansktoppen med den) - og af Peter
Belli, der nok var den, der blev mest spillet i radioen udover i
Dankstoppen.
Thøger Olesen var en fremragende tekstforfatter .- og som sådan blev
han brugt og misbrugt af alt og alle. Og han lod sig desværre misbruge
og havde lisså mange smuttere som han havde træffere.
Tony Christies tekst var en meget velfortalt lille ballade fra et
western-lignende-miljø, hvor en mand har kæmpet for at hævne sin døde
hustru - Maria. Nu er han så på vej til en dødsdom efter at have skudt
hustrumorderen i en duel.
Og omkvædet lyder:

Take an eye for an eye
and a life for a life
and somebody must die
for the death of my wife
yes I did what I did for Maria
I did what I did for Mari

Herhjemme sad så Thøger Olesen. Han var blevet kritiseret af hele
kultureliten fra 68 for sin holdningsløshed i tekstuniverserne. Lidt
uretfærdigt, for Thøger Olesen var bestemt ikke en mand uden
holdninger. Desværre havde han for travlt til at udnytte sine evner
ordentligt og i 1971 tænkte han så formentlig: Nu skal de sgu få en
nærværende socialrealistisk tekst. Og han lavede så den danske
sødsuppe-oversættelse, der handlede om en travl, enlig far, der gjorde
hvad han kunne for sin datter, Maria.

Sødsuppeomkvædet lød:

Jeg er den enlige far,
hun er alt hvad jeg har,
og hver aften får hun
et godnat-eventyr.
Det med Askepot, det ka' hun li' ja.
for jeg gør hvad jeg kan for Maria.

(Så Armands henvisning til "Enlig far" har ikke noget med Bjørn og
Okays (Finn Javorskys) lisså skammelige oversættelse af Sandy Poseys
Single Girl).

"Jeg gør hvad jeg kan for Maria" blev udgivet af Poul Rudi og Peter
Belli med en måneds mellemrum. Poul Rudi stormede ind på Dansktoppen
med den. Men den, der blev mest spillet i radioen i andre programmer,
var Peter Bellis version.
Mit bud på dette misforhold er, at mange radioværter nok har følt at
den i forvejen klisterede tekst blev mindre slimet ved Peter Bellis rå
stemme end ved Poul Rudis skolede smørtenor.
Derfor vil der være mindst to referencer til denne - athængig af
hvilke programmer man mest har hørt dengang i 1971.

mvh ole

Fra : Benny Mortensen

Dato : 30-07-09 10:40

"Ole Damgaard" <odg@dr.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Derfor vil der være mindst to referencer til denne - athængig af
hvilke programmer man mest har hørt dengang i 1971.

Hej Ole

Tja, jeg havde ikke lige tænkt så meget på omkvædet

Kun lagt vægt på titlerne, derved misforståelsen....
Og OK, klokket lidt i det med hensyn til kunstneren.

Nå ja, hvad pokker... Når Thøger skrev så mange...
Og samtidigt også udnyttede de 5 pseudonymer, det var anerkendt at bruge...
Så kan det vel ikke undre nogen, hvis der også var nogle knap så heldige.

Det er også lidt sjovt, at en tekst, kan lyde noget så rigtig, med en
sanger, og mindst lige så forkert, med en anden.

Men at teksten skulle være klistret, har jeg aldrig og vil fortsat, aldrig
skænke en tanke...
Hverken for den, eller nogen anden... Disse kan jeg nyde, hvad enten det er
Poul Rudi, eller Peter Belli.

Skulle jeg endelig overveje sådanne ting, så ville jeg nok snarere tænke på
grupper som FEO eller lignende.

M.V.H....Benny..