Krydderurter
Fra : Ukendt

Dato : 21-09-09 16:31

Hej,

Jeg har sådan et højbed med rosmarin/oregano/citronmelisse etc...

hvad gør jeg med det til vinter for at få dem hurtig frem i foråret?

Kasper

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 22-09-09 08:16

On Mon, 21 Sep 2009 17:30:41 +0200, "Kasper" <Tjae> wrote:

>Jeg har sådan et højbed med rosmarin/oregano/citronmelisse etc...
>
>hvad gør jeg med det til vinter for at få dem hurtig frem i foråret?

Rosmarin skal ofte beskyttes lidt mod frost, f.eks med grangrene, og så
må den ikke stå i for våd jord vinteren over. Oregano, citronmelisse og
evt. andre flerårige krydderurter kan du også dække med gran. Til
foråret kan du sætte et lille minidrivhus over dem, for at få dem
hurtigt i gang.

Hvis du har drivhus kan du grave dem op, eller et stykke af dem op, og
sætte i et par potter, som så sættes i drivhuset. De vil også komme
hurtigt i gang med at gro til foråret, men du skal selv sørge for at
vande dem i vinterens løb.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Pia

Dato : 22-09-09 01:41

On 21 Sep., 17:30, "Kasper" <Tjae> wrote:
> Hej,
>
> Jeg har sådan et højbed med rosmarin/oregano/citronmelisse etc...
>
> hvad gør jeg med det til vinter for at få dem hurtig frem i foråret?
>
> Kasper

Hej,

Jeg har også mine krydderurter i et højbed, inkl. en stor laurbær. Dem
beskytter jeg ved at tage et stort stykke bobleplast og nærmest pakke
rundt om planterne, sætte det sammen med et stykke gaffatape og til
sidst holde det fast ved hjælp af nogle store sten. Så har planterne
det godt, mens det er koldt derude. Skal jeg bruge friske krydderurter
i løbet af vinteren, er det let at stikke lappen ind under plasten og
tage, hvad jeg skal bruge.

Pia

Fra : Ukendt

Dato : 22-09-09 15:38

"Pia" <zipcodes@stofanet.dk> wrote in message
> [...]

det godt, mens det er koldt derude. Skal jeg bruge friske krydderurter
i løbet af vinteren, er det let at stikke lappen ind under plasten og

Skal de have lys?, for overvejde en flamingo kasse på hovedet?

Kasper