linolie til spisebord ?
Fra : Thomas Jørgensen

Dato : 01-08-01 15:35

Hej gruppe !

Jeg savner lige lidt vejledning.. Er det en god ide at give et ubehandlet
fyrretræsspisebord linolie ?

Thomas

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 02-08-01 00:19

"Thomas Jørgensen" <overvindinge@city.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg savner lige lidt vejledning.. Er det en god ide at give et
ubehandlet
> fyrretræsspisebord linolie ?

Jeg tror jeg ville høvle det lidt først, men hvis man kan lide farven
er det fint.

Niels

Fra : SEB

Dato : 02-08-01 19:57

Niels skrev:

> Jeg tror jeg ville høvle det lidt først...

Nej, den går ikke! Man høvler ikke sådan bare lige på et møbel.

Hvis nu møblet er med fineret bordplade, så er skal der ikke
høvles meget, før man er nede under fineren. Bordpladen er
hermed ødelagt.

Man bruger kun en høvl, hvis det er en slem skade, der er
opstået - og vel at mærke på et massivt møbel.

Skal overfladen friskes let op, så er det sandpapir, der skal
bruges.
--
Venlig hilsen
SEB

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 02-08-01 23:33

"SEB" <seb@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse

> Nej, den går ikke! Man høvler ikke sådan bare lige på et møbel.

He, he. Der stod at det var /ubehandlet/ fyrretræ.

Niels

Fra : SEB

Dato : 02-08-01 19:57

Thomas Jørgensen skrev:

> ... Er det en god ide at give et ubehandlet fyrretræsspisebord
> linolie ?

Jeg kunne godt tænke mig, at du oplyste om du har mindre børn?
Har du det, vil jeg råde dig til at bruge linolie- eller
sæbebehandling.

Når jeg synes du skal anvende en af disse overfladebehandlinger,
så er det fordi, at det er langt lettere at reparere en lille
skade. En skade opstår jo let med nogle unger i huset

Står møblet i rolige omgivelser, ville jeg give det interiørlak.

--
Venlig hilsen
SEB

Fra : Thomas Jørgensen

Dato : 03-08-01 12:49

Mange tak for svarene indtil videre.. Ja . Jeg har mindre børn, der er tale
om et helt nyt ubehandlet fyrretræsbord. Kunne I være lidt mere specifikke
omk. metode med linolie; hvad skal det være for en type ?? og så ang. arb.
proccessen, skal der slibes ?? hvor mange lag etc.

Mvh. Thomas

Fra : SEB

Dato : 04-08-01 06:59

Thomas Jørgensen skrev:

> ...der er tale om et helt nyt ubehandlet fyrretræsbord.
> Kunne I være lidt mere specifikke...

Ja, nu skal du se her: Du anskaffer noget koldpresset linolie
og fint sandpapir med korn 220 eller deromkring.

Når bordet nu er ubehandlet, behøver du egentlig ikke at gøre
noget. Men, jeg synes du bør give selve bordpladen en let
afslibning allerførst. Fjern så alt støvet - evt. med støvsuger
- så du kommmer helt i bund.

Nu pensler du bordet ind i linolie. Giv det noget mere, der hvor
det suger mest. Lad det trække i ca. en halv time.

Brug så nogle bomuldsklude til at tørre bordet godt af med.
Overfladen kan godt føles lidt fedtet i den første tid, men det
fortager sig.

Efter nogle dage, når olien er tørret noget, så skal der olieres
igen. Men inden da, skal du lige slibe med sandpapir, for at
fjerne de fibre som har rejst sig.

Efter to gange med sandpapir og linolie, vil du kunne se og
mærke at bordet har fået en fin silkemat overflade. Og så har
oliebehandlingen også den egenskab, at den trækker strukturen
godt frem i træet. Det har interiørlakken og sæben ikke - lægger
nærmest et gråt slør over, som mange foretrækker. Det er jo en
smagsssag.

Fremover vedligeholder du med let slibning og efterfølgende
linoliebehandling - sådan efter behov.

Så noget vigtigt her til slut: Oliekludene skal skaffes helt af
vejen, da der meget let opstår selvantændelse med sådanne.

God arbejdslyst.
--
Venlig hilsen
SEB

Fra : Niels Steg

Dato : 04-08-01 09:03

"SEB" <seb@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse

[Klip af gode linolieråd]

> Så noget vigtigt her til slut: Oliekludene skal skaffes helt af
> vejen, da der meget let opstår selvantændelse med sådanne.

Jeg forstår ikke helt den advarsel, for jeg har forsøgt på alle mulige
måde at teste den i et sikkert miljø (udendørs i jerntønde), og det er
ikke lykkedes mig at få nogen slags olie til at selvantænde, hverken ved
at lægge kludene i en krøllet klump i bunden, eller i en plastpose..

Dog, hvis jeg skal genbruge klude hænger jeg den til tørre for en
sikkerheds skyld.

Niels

Fra : Johan Myhre Andersen

Dato : 04-08-01 13:50

Niels Steg wrote:

> [...]
> ikke lykkedes mig at få nogen slags olie til at selvantænde, hverken ved
> at lægge kludene i en krøllet klump i bunden, eller i en plastpose..

Den inverse Murphy's lov: når noget _skal_ gå galt, vil det ikke... :)

> Dog, hvis jeg skal genbruge klude hænger jeg den til tørre for en
> sikkerheds skyld.

Bliv ved med det, og ikke blot for en sikkerheds skyld, men som en
fundamental grundregel.
Der er huse, som er brændt ned pga. selvantændte klude; bl.a. en uheldig
skribent i rec.woodworking for et halvt års tid siden.

Enten bør klude hænges frit til tørre, som du skriver, eller brændes af.

--Johan

Fra : SEB

Dato : 04-08-01 19:15

Niels Steg skrev:

> ...det er ikke lykkedes mig at få nogen slags olie til at
> selvantænde...

Det har det for mig!

På min arbejdsplads bruger vi normalt en stor metalspand, med et
eternitlåg, til at opbevare linoliekludene i.

En dag sprang jeg spanden over, smed bare kludene helt ud, så de
landede på en træpalle. Efter nogle timer, i fuld sol, var der
én der hentede mig, fordi der var ild i oliekludene.

Det der sætter særlig "fut" i selvantændelsen er, når solen kan
komme til at skinne på oliekludene. Varmeudviklingen bliver
endnu større, og der er ikke langt til ilden opstår.

Jeg kan let forestille mig hvad der kan ske, hvis folk glemmer
at fjerne oliekludene fra deres høvlebænk eller arbejdsbord og
solen kommer til at skinne på dem. Kludene skal fjernes eller
smides i en metalbeholder.

Bøger, blade, aviser og TV hvor der bliver talt om behandling med
linolie, advarer altid mod selvantændelse. Så der er grund til at
tage advarslen med alvor.
--
Venlig hilsen
SEB

Fra : Thomas Jørgensen

Dato : 04-08-01 16:13

Mange tak for godrigtig god besvarelse, så er det bare at smøre ærmerne op

Hilsen Thomas