Kan man optage streamet radio?
Fra : Steen

Dato : 19-07-09 14:33

Nogle gange kunne jeg godt tænke mig at høre DR Rock i bilen. Indtil der
kommer en bilradio til formålet, kunne det være en mulighed at optage en
stor mp3. Kan det lade sig gøre?

--
iPhoneSteen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-07-09 14:43

Steen <isteen+usenet@gmail.com> wrote:

> Nogle gange kunne jeg godt tænke mig at høre DR Rock i bilen. Indtil der
> kommer en bilradio til formålet, kunne det være en mulighed at optage en
> stor mp3. Kan det lade sig gøre?

<http://www.ambrosiasw.com/utilities/wiretap/>

/thomas

Fra : Steen

Dato : 19-07-09 14:54

> <http://www.ambrosiasw.com/utilities/wiretap/>
>
> /thomas

Smart. Lige noget i den retning, jeg havde tænkt mig. Tak for linket

--
iPhoneSteen

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 19-07-09 16:11

> <http://www.ambrosiasw.com/utilities/wiretap/>
>
> /thomas

Samme type program findes også fra Rogue Amoeba. Det hedder Audio Hijack
Pro og er efter hvad jeg kan se lidt billigere end Wiretap

<http://rogueamoeba.com/audiohijackpro/>

Jeg har selv Audio Hijack ( samt Airfoil og Fission fra samme firma).
Det er en godt program med god support hvis man har brug for det.

--
Mvh Martin

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 20-07-09 09:55

Martin Bredthauer <spam@talentmedia.dk> wrote:

> [...]
>
> Jeg har selv Audio Hijack ( samt Airfoil og Fission fra samme firma).
> Det er en godt program med god support hvis man har brug for det.

Nicecast er også sjovt. Lav din egen radiostation.

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 20-07-09 18:22

<snip>

> Nicecast er også sjovt. Lav din egen radiostation.

Og husk at betal'

http://www.koda.dk/om-koda/

--
"I believe in having an open mind, but not so open that your brains fall
out." Grace M. Hopper.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 20-07-09 18:46

> <snip>

> Og husk at betal'
>
> http://www.koda.dk/om-koda/

Mhmm. Jeg har betalt for programmet, men har sgu da ikke i sinde at
betale til Koda.

Jeg har leget med det et par gange og dér var de 2 lyttere, som jeg bad
lytte med for at teste kvaliteten.

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 19-07-09 18:35

Steen <isteen+usenet@gmail.com> writes:

> Nogle gange kunne jeg godt tænke mig at høre DR Rock i bilen. Indtil der
> kommer en bilradio til formålet, kunne det være en mulighed at optage en
> stor mp3. Kan det lade sig gøre?

Umm, der findes da indtil flere DAB bilradioer?

http://www.worlddab.org/products_manufacturers/category/in-car

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Steen

Dato : 19-07-09 21:30

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200508@gen-v.net> wrote:

> Umm, der findes da indtil flere DAB bilradioer?
>
> http://www.worlddab.org/products_manufacturers/category/in-car

Jamen bare jeg flytter min DAB en smule, lyder det som man ryster en
pose nødder. Så jeg tror jeg holder mig til FM, hvis jeg absolut skal
høre andet end DR Rock
--
Steen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-07-09 22:00

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200508@gen-v.net> wrote:

> Umm, der findes da indtil flere DAB bilradioer?
>
> http://www.worlddab.org/products_manufacturers/category/in-car

Langt de fleste nye biler kommer med integreret radio som ikke "bare
lige" kan skiftes ..

/thomas

Fra : Ole V Jensen

Dato : 19-07-09 22:23

> Langt de fleste nye biler kommer med integreret radio som ikke "bare
> lige" kan skiftes ..

Nemlig, og det er træls, når styringen til radioen sidder i rattet, så
er det ikke lige sådan at skifte.

mvh
Ole-J

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-07-09 00:04

Ole V Jensen <not@available.dk> wrote:

> Nemlig, og det er træls, når styringen til radioen sidder i rattet, så
> er det ikke lige sådan at skifte.

PURE laver en meget smart DAB-forsats til eksisterende bilradioer. Jeg
har godt nok ikke erfaring med den, men den ser smart ud på hjemmesiden.
Den sender ganske vist til ens bilradio med FM, og det er ikke min kop
te. Det er der jo også dimser til iPod, der gør. Teoretisk giver det
ikke en ret god lydkvalitet, og der kan være mange forstyrrelser. Det
lader dog til, at PURE Highway, som den hedder, også har en
hovedtelefonudgang. Så kunne den jo sluttes til en indgang på
bilradioen. Udover det, er det en fiks lille transportabel DAB-radio,
man lige kan have i lommen.
Ellers må vi bare være tålmodige. Det har også undret mig, at
der ikke er flere DAB-radioer til biler. Med andre ord, at de indbyggede
og integrerede radioer, der ikke bare lige kan udskiftes, ikke fås med
DAB. Til mit bilmærke findes de ikke endnu, men jeg kan se, at det andet
bilmærke, der også har en vildkat på køleren, faktisk leverer det som
ekstraudstyr.

<http://www.pure.com/dk/produkter/produkter.asp?Product=VL-60905>
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-07-09 00:12

> Det er der jo også dimser til iPod, der gør. Teoretisk giver det
> ikke en ret god lydkvalitet,

Det er ikke bare teoretisk. Jeg har kørt med diverse dimser fra Griffin
Tech. og ingen af dem er perfekte. Det kræver også at du finder en FM
kanal som er ledig + at kanalerne over og under også er ledige. Og selv
der er kvaliten ikke noget at råbe hurra for. De nyere reklamere med
selv at kunne finde den bedste kanal, men det er vist kun under optimale
forhold at det virker.

/thomas

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 20-07-09 05:56

henrik@muenster.dk (Henrik Münster) writes:

> Ellers må vi bare være tålmodige. Det har også undret mig, at der
> ikke er flere DAB-radioer til biler.

Det skyldes sikkert, at det efterhånden kun er UK og DK, der har DAB i
luften. Og selv UK er vist ved at genoverveje valget...

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-07-09 07:55

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200508@gen-v.net> wrote:

> Det skyldes sikkert, at det efterhånden kun er UK og DK, der har DAB i
> luften. Og selv UK er vist ved at genoverveje valget...

Folk er ligeglade med kvaliteten på deres radio lyd ... det samme i USA
hvor sattelitradioer har haft det mere end svært og er ved at gå
rabundus ...

/thomas

Fra : N/A

Dato : 20-07-09 23:02

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-07-09 23:02

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200508@gen-v.net> wrote:

> Det skyldes sikkert, at det efterhånden kun er UK og DK, der har DAB i
> luften. Og selv UK er vist ved at genoverveje valget...

Jeg troede ellers, det var fremtiden, og at FM-signalet snart blev
lukket. Det skal måske helt væk at have radio i luften?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-07-09 23:05

> Jeg troede ellers, det var fremtiden, og at FM-signalet snart blev
> lukket. Det skal måske helt væk at have radio i luften?

Det sidste jeg har hørt er at FM ikke står for lukniing lige med det
samme ...

/thomas

Fra : Steen

Dato : 21-07-09 15:50

> Jeg troede ellers, det var fremtiden, og at FM-signalet snart blev
> lukket. Det skal måske helt væk at have radio i luften?

DR dropper også DAB til fordel for DAB+ (og jeg tror næppe der er mange,
der igen vil investere iet nyt format - og DAB etc. er død)
--
Steen

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 22-07-09 22:29

Steen <isteen+usenet@gmail.com> wrote:

> DR dropper også DAB til fordel for DAB+ (og jeg tror næppe der er mange,
> der igen vil investere iet nyt format - og DAB etc. er død)

Der er ca. 1,6 mio DAB radioer i DK. en medarbejder ved DR udtalte noget
i retning af, at de jo alligevel var så gamle, at de modne til
udskiftning (!). Min er 3 år gammel, den er ikke udskiftningsmoden efter
min mening.
Men politikerne har åbenbart besluttet, at den snart skal på
genbrugspladsen (genbrug?).

Min Pure er OK, men heller ikke mere. DR klassisk er redigerede
programmer, det er OK, men Jazzkanalen var noget elendigt møj, sådan
noget spilleliste-noget med alle genrer brokket sammen i ulogisk følge.
Og for 3 år siden var der ikke flere musiknumre, end at jeg kunne
genhøre de samme numre flere gange om ugen. Måske er det bedre i dag?
Men jeg er for længst stået af. Desværre har jazzen og den klassike
musik meget ringe vilkår hos DR.

Undskyld, jeg _skulle_ bare af med det

--
v.h. Mich

Fra : Flemming Rubini

Dato : 22-07-09 22:45

Mich. Ottosen <cykelstativ@invalid.dk> wrote:

> [...]
> genhøre de samme numre flere gange om ugen. Måske er det bedre i dag?
> Men jeg er for længst stået af. Desværre har jazzen og den klassike

Du glemmer en vigtig ting: Med jævne mellemrum brager det ud i rummet:
"Du hører DR jazz." Gisp tænker jeg hver gang. Jeg har fornyligt opdaget
New Jazz kanalen hos DR, og den er god.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Steen

Dato : 23-07-09 10:32

> [...]

> genhøre de samme numre flere gange om ugen. Måske er det bedre i dag?
> Men jeg er for længst stået af. Desværre har jazzen og den klassike

Min DAB er næsten ny. Hvis/når DR skrotter DAB i løbet af nogle år,
vælger jeg FM (men det kunne jo også være, der var kommet bedre
alternativer på markedet, til den tid). Jeg render ikke ud og investerer
i DAB+

I øvrigt synes jeg også det er ufrivilligt morsomt, når der med jævne
mellemrum publiceres: DR ROCK.....når jeg lytter til DR Rock!
--
Steen

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 20-07-09 12:35

Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0002@gmail.com> writes:

> Tjah, hvor lang tid går der inden vi har internetforbundne bilradioer?
> Så løser problemet ligesom sig selv.

Interessant tanke. Er mobilnettet godt nok til at streame radio
(128kbit/s?) mens man kører 130 km/t på motorvejen? I så fald er det
jo bare at tegne et flat-rate dataabbonnement, og smide et audiokabel
mellem mobiltelefonen og bilradioen. 20 timers radio er vist ca. 1 GB,
så med 10GB/måned er det måske ikke helt ved siden af.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-07-09 23:02

> [...]

> mellem mobiltelefonen og bilradioen. 20 timers radio er vist ca. 1 GB,
> så med 10GB/måned er det måske ikke helt ved siden af.

Det kan da være det samme. Vi skal alligevel snart til at køre elbiler
alle sammen. Når vi alligevel skal have forlængerledningen rullet ud,
kan vi lige så godt tage et nætværkskabel med til internetforbindelsen.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Christian Lynbech

Dato : 21-07-09 05:32

Thomas> Det sidste jeg har hørt er at FM ikke står for lukniing lige med det
Thomas> samme ...

Det er ihvertfald hvad kulturministeren sagde om spørgsmålet i Mennesker
og Medier på P1 for nogle uger siden.

Forskellen til TV signalet er at man skal bruge de frekvenser som det
analoge TV signal optager. Man har ikke det samme problem på FM
båndet. Skulle man lukke FM så skulle det mest være for at tvinge en
overgang til digital igennem.

Det lød iøvrigt ikke på programmet som om DAB er spor dødt, ihvertfald
ikke i Danmark men heller ikke (som jeg husker det) andre steder. Der er
dog en ny DAB standard på vej som nok skulle være den man skulle benytte
i en større udrulning.

------------------------+-----------------------------------------------------
Christian Lynbech | christian #\@ defun #\. dk
------------------------+-----------------------------------------------------
Hit the philistines three times over the head with the Elisp reference manual.
- petonic@hal.com (Michael A. Petonic)

Fra : Christian Lynbech

Dato : 21-07-09 05:38

Martin> <http://rogueamoeba.com/audiohijackpro/>

Er der nogen der ved hvordan de kommercielle programmer sammenligner sig
med Mplayer <http://www.mplayerhq.hu/> til formålet med at downloade
streamet musik?

Nu har jeg mest prøvet med TV udsendelse fra DR1 og selvom det i det
store hele virker så er kvaliteten ikke imponerende, Jeg mistænker dog
det mere har noget med kilden at gøre end Mplayer.

------------------------+-----------------------------------------------------

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 21-07-09 10:50

Christian Lynbech <christian@defun.dk> wrote:

> Er der nogen der ved hvordan de kommercielle programmer sammenligner sig
> med Mplayer <http://www.mplayerhq.hu/> til formålet med at downloade
> streamet musik?

De to nævnte programmer er ikke erstatninger for mplayer. De optager
blot den lyd som en given applikation sætter computeren til at
afspiller. En optagelse lige før signalet går i lydkortet.

Man kan således bruge mplayer til at hente og afspille en stream og
ønsker man at optage lyden fra denne stream sættes wiretap eller Audio
Hijack til at tappe/hijacke lyden fra mplayer og gemme den som
aiff/aac/mp3 fil.

--
Mvh Martin

Fra : Christian Lynbech

Dato : 21-07-09 20:11

Martin> Christian Lynbech <christian@defun.dk> wrote:
> [...]

Martin> De to nævnte programmer er ikke erstatninger for mplayer. De optager
Martin> blot den lyd som en given applikation sætter computeren til at
Martin> afspiller. En optagelse lige før signalet går i lydkortet.

Man kan også bruge mplayer til det samme. Istedetfor at streame lyden
til højtalerne kan man få mplayer til at gemme den på disken i en lang
stribe af formater.

Jeg var blot nysgerrig på om de kommercielle programmer kunne noget som
mplayer ikke kan (eller blot kan det samme bedre).

-- Christian

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 22-07-09 01:32

> [...]

> Man kan også bruge mplayer til det samme. Istedetfor at streame lyden
> til højtalerne kan man få mplayer til at gemme den på disken i en lang

OK.

Der hvor Wiretap/Audio Hijacker pro kan finde anvendelse er så andre
programmer end mplayer (VLC kan vist også det du beskriver omkring
mplayer.)

--
Mvh Martin

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 23-07-09 11:02

isteen+usenet@gmail.com (Steen) writes:

> [...]
> vælger jeg FM (men det kunne jo også være, der var kommet bedre
> alternativer på markedet, til den tid). Jeg render ikke ud og investerer

Jeg har besluttet mig til, at de næste radio'er jeg køber bliver noget
internet baseret noget, evt. kombineret med FM. GPS-dimsen fra bilen
ville sådan set været helt ok, med dens store touch-skærm til
brugergrænseflade. De billigste GPS enheder er vist nede i nogle få
hundrede kroner, så min fremtidige radio kommer forhåbentligt ikke til
at koste så meget.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH