iPhone god til blinde, skriver David Pogue
Fra : Henrik Münster

Dato : 19-07-09 10:50

Mange har sagt, at iPhone ikke er god til blinde og svagtseende pga.
mangelen på traditionelle knapper. Til min overraskelse skriver David
Poque nu, at iPhone ver. 3.0 er en af de bedste smartphones til blinde.
Nu skriver han "blinde", men mon ikke svagtseende hører med? Her er et
link til hans artikel, hvor han refererer til Apples vejledninger:

<http://pogue.blogs.nytimes.com/2009/07/14/making-the-iphone-icons-speak
/?sr=hotnews>
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Henrik Münster

Dato : 19-07-09 10:52

Eller: <http://shortlink.dk/a86f51c4>
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-07-09 13:39

Henrik Münster wrote:

> Eller: <http://shortlink.dk/a86f51c4>

Nja, der er nu mere i det, end pogue sådan åbenbart lige kan 'se'.

VoiceOver er jo ikke ukendt på Mac OS X, men at det skulle fungere på
alle sprog out-of-the-box passer ganske enkelt ikke! - Det fungerer
næsten out-of-the-box på _TO_ sprog - US English og US/Mexican Spanish.
Til alle andre sprog kræves det, at der tilkøbes specialsoftware i form
af både en taleomsætter - fx. GhostReader eller InfoVox X - og nationale
stemmer. - En investering, der let løber op i lige så meget som
telefonen koster i sig selv.

Både Nokia, HTC, BalckBerry og SonyEricsson kan faktisk allerede det
samme både på deres alm. 'knap'-telefoner og på de nye touch telefoner.
Men for både iPhone og de andre ligger der begrænsninger i systemet i
form af, at VoiceOver og WinMobile SR kun kan genkende begrænsede
standard fraser (phrase detectable) som 'Ring op', 'vælg nummer', 'Læs
nummer op', 'Læs besked', 'Søg nye beskeder' osv.osv..

I øvrigt er det system, som WinMob SR benytter sig af regulært
tyvstjålet fra hhv. Apples TTS/SR i classic OS og et system, Philips
udviklede allerede helt tilbage omk. 1990/91 til nogle af deres første
GSM telefoner, der var specielt beregnet på handicappede. Systemet
virkede godt på UK engelsk og tysk, men var noget bras på dansk og US
engelsk - ganske enkelt, fordi det kræver en meget tydelig udtale af de
ting, man indprogrammerede i telefonen, fordi både US engelsk og dansk
jo har tendens til at 'sluge' sidste del af ordene. Systemet var dog så
intelligent, at man kunne få lagt de 'slugte' ord ind i ordbanken,
hvilket gjorde, at det kunne bruges af fx. epileptikere og spastikere
med meget dårligt talt sprog. Systemet byggede på fonetisk genkendelse.
Deet største problem dengang var dog, at disse telefoner kostede ca. 3x
så meget som en alm. mobil uden systemet, og det var de førreste
handicappede, der selv havde råd, og få det bevilget som hjælpemiddel
var umulig, da en sådan telefon ikke kunne betragtes som en
'livsreddende foranstaltning'.

Det nye ved iPhone 3.0 er, at den er blevet 'touch følsom', så en
berøring er det signal, der starter VO og TTS/SR. Men det er ikke særlig
pålidelig - hverken i Mac eller WinMob regi.

Men ikke et ondt ord om Pogue, men han har altså en tendens til at lade
sig begejstre over noget nyt, han aldrig har set før, og så kører han
det ud på et plan, der er langt over det realistiske og faktuelle...

Men ret skal være ret. Det er en begyndelse. Og det er nok et system,
der både vil blive, og som allerede er inde i en større
udviklingsproces. Men som det er i dag, er det ubrugeligt på dansk, da
ingen af de nødvendige hjælpeprogrammer kan installeres på OS X Mobile.

mvh. Erik Richard

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-07-09 00:04

> Men ikke et ondt ord om Pogue, men han har altså en tendens til at lade
> sig begejstre over noget nyt, han aldrig har set før, og så kører han
> det ud på et plan, der er langt over det realistiske og faktuelle...

Jeg kan vældig godt lide David Pogue. Han har en sjov bevidst anstrengt
form for humor med masser af selvironi, men uden selvhøjtidelighed. Han
spiller den lidt kejtede og kedelige kontormand, der desperat forsøger
at være morsom og slipper egentlig godt fra det. Humoren er ofte
anstrengt og dilletantisk udført, men det skinner igennem, at det netop
er meningen.
Som du siger, så er han også lidt speciel. Man skal ofte lave
sin egen tolkning af produktet ud fra hans anmeldelse. Jeg var også lidt
skeptisk, da jeg så anmeldelsen, men jeg tænkte, at artiklen sikkert
ville interessere dig og ligesindede. Som du også sider, er det en
begyndelse. Måske bliver det bedre, og det er jo rart at følge med i det
nye, der er på vej.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Martin

Dato : 21-07-09 21:42

Erik Richard Sørensen wrote:
> [...]
> standard fraser (phrase detectable) som 'Ring op', 'vælg nummer', 'Læs
> nummer op', 'Læs besked', 'Søg nye beskeder' osv.osv..

Ahh... Nokia har altså en dansk stemme (mand eller kvinde) som virker
helt fint på dansk...
Ja, selvfølgelig er der nogle ord der lyder sjovt, men faktisk går det
utrolig udenmærket.

Jeg bruger det som "ringetone" at hun siger hvem der ringer, og det
virker ganske udenmærket. Dog er der lige nogle navne man lige skal
vende sig til da det lyder helt hen i hampen, men efter 1 gang, så kan
en blind ihvertfald godt finde ud af det.

Det samme gælder SMS'er, her virker det også ganske udenmærket.

Det "sjove" er faktisk at sådan en taleomsætter faktisk slet ikke
behøver at være perfekt for at en blind kan forstå det - husk at deres
hørelse er langt bedre end os seendes, eller rettere de har bare været
nød til at udvikle den mere.

Jeg sad en dag på youtube og så en video af hvordan en blind naviger
rundt på nettet, og for det første så gik det ekstremt hurtigt, det var
selvfølgelig på engelsk, men den taleomsætter var virkelig "dårlig" og
lød langt fra det som der stod, men alligevel forstod den blinde det
hele der blev sagt. Det var så på Windows med windows egen talegengiver.

Nå det blev vist mere eller mindre offtopic :)

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 21-07-09 23:21

Martin wrote:

> Ahh... Nokia har altså en dansk stemme (mand eller kvinde) som virker
> helt fint på dansk...

Ja, det er 'Mette' og 'Paul'.

> [...]
> en blind ihvertfald godt finde ud af det.
>
> Det samme gælder SMS'er, her virker det også ganske udenmærket.

Det er korrekt, de er bedre til at læse op end til at forstå, når man
giver dem kommandoer. - Især 'Mette' er rigtig god, mens 'Paul' stadig
er noget værre makværk. Paul er rent syntetisk, mens Mette rent faktisk
har en person som baggrund for den fuldt ud fonetisk opbyggede stemme.

> [...]
> behøver at være perfekt for at en blind kan forstå det - husk at deres
> hørelse er langt bedre end os seendes, eller rettere de har bare været

Det kan jeg godt skrive under på. - Men det er rimeligt irriterende,
at mange helt blinde, når de skal afspille for en blandet gruppe, skruer
enormt op for hastigheden, så det nærmest bliver til en snakken værre
end 2x Lotte Heise i hastighed og det gør det rimeligt uforståeligt,
hvis man ikke er vant til at bruge talesyntese.

> [...]
> lød langt fra det som der stod, men alligevel forstod den blinde det
> hele der blev sagt. Det var så på Windows med windows egen talegengiver.

Det er meget et spørgsmål om træning og vane... Men hvis det har været
det indbyggede system i Windows, vil jeg godt garantere for, det ikke
har været særlig godt! Hvis man skal have en nogenlunde ordentlig
talesyntese til Windows, skal man ud og ofre ca. det samme som den lille
MacBook koster for programmet 'Jaws for Windows' med tilhørende stemmer.
Engelsk følger med som std., men er du fx. studerende og skal have både
dansk, tysk og fransk oveni, bliver det en udskrivning på næsten 9000kr.
for program og stemmer. - Er du så 'kun' svagtseende, kan man 'nøjes'
med at købe 'ZoomText' til ca. 5000kr.... Med OS X får man det hele, og
behøver kun at købe en dansk stemme, hvis man ikke vil nøjes med de
medflg. engelske og spanske stemmer. 'Mette'/'Paul' fra Acapella koster
ca. 1500kr. pr. stk..

> Nå det blev vist mere eller mindre offtopic :)

Ikke helt..-)

mvh. Erik Richard

Fra : Lyrik

Dato : 20-07-09 07:39

Mon det er fordi at når man kan se, så ligner iPhonen ikke en mobiltelefon,
men snarere en PDA? Den ser meget kikset ud når den holdes op til øret.
Det minder om at klaske et lille vindue mod øret. Og alle forbinder
"vinduer" med "øjne" ikke med ører.
Den er et iFlop!

mvH
Jens

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-07-09 07:55

Lyrik <lyrik@live.dk> wrote:

> [...]
> men snarere en PDA? Den ser meget kikset ud når den holdes op til øret.
> Det minder om at klaske et lille vindue mod øret. Og alle forbinder

du er bare missundelig ..

/thomas

Fra : Lyrik

Dato : 20-07-09 16:20

Den 20.07.2009 kl. 08:55 skrev Thomas von Hassel <thomas@elements.dk>:

> du er bare missundelig ..
,,,,,,,,,,,,
Absolut nej! Jeg har længe haft en Touch, som har samme facon. Jeg har
prøvet at holde den imod øret og været irriteret over de skarpe
u-ergonomiske kanter og den alt for store flade skive, der breder sig i
lommen. Som følge heraf tog jeg en stærk beslutning om ikke at købe en
iPhone. Touchen bruger jeg så lidt at jeg slet ikke kan huske hvor jeg har
lagt den.
Den dag en mobiltelefon er designet omkring det at tale i telefon, har de
mig som køber. Mit sidste køb er en LG Viewty med touch-screen, men bedre
telefonfacon end iPhone. Og uden "håndjern"
Min drømmemodel er den gamle model "Polle fra Snave" havde hvor tastaturet
sprang ud i hånden. det var en telefon efter min smag.

--
Hilsen fra:
Jens

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 20-07-09 17:24

Lyrik <lyrik@live.dk> wrote:

> Den dag en mobiltelefon er designet omkring det at tale i telefon, har de
> mig som køber.

Kan godt følge dig, men må nok indse at det at bruge en telefon til
noget så altmodish som at telefonere er ved at være et nichekrav.

> Mit sidste køb er en LG Viewty med touch-screen, men bedre
> telefonfacon end iPhone. Og uden "håndjern"

Jeg har en kollega som har en HTC douch diamond (ver. 1) som har en
noget mere slank og trad. telefonform i forhold til iPhone.

Problemet er bare at ingen smartphones kan komme i nærheden af iPhones
brede anvendelighed og tilhørende app-store... Men den fylder i
bukselommen

--
Mvh Martin

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-07-09 23:02

Martin Bredthauer <spam@talentmedia.dk> wrote:

> [...]
>
> Problemet er bare at ingen smartphones kan komme i nærheden af iPhones
> brede anvendelighed og tilhørende app-store... Men den fylder i

Det er rigtig nok, men jeg kan godt følge Jens Lyrik. Jeg føler mig også
lidt kejtet, når jeg bruger min som telefon. Heldigvis sker det ikke så
tit. Min kone har et fint læderetui til sin, som kan klappe op. Når hun
tager den op til øret, ser det ud som om, hun holder en hel bog op til
hovedet. Jeg tænker altid på den gamle vittighed med Bill Gates og nogle
andre forretningfolk, der har mere og mere avancerede telefoner. Den ene
har den i skjorteflippen. Den anden har fået opereret den ind i tungen
osv. Til slut, når de andre har forsøgt at overgå hinanden, beder Bill
Gates om noget toiletpapir. Nu kan han nemlig mærke, at der er en fax på
vej.
Men som du siger, så kan iPhone heldigvis så meget andet. Jeg
plejer for sjov at virke overrasket over, at man også kan bruge den som
telefon. "Hvad søren? Her er et ikon, og når man klikker på det og går
lidt ned i menuen, så kan man sør'me også bruge den som telefon".
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-07-09 23:05

> [...]
> telefon. "Hvad søren? Her er et ikon, og når man klikker på det og går
> lidt ned i menuen, så kan man sør'me også bruge den som telefon".

Jeg bruger min som regel med et eller andet form for headset når jeg
skal bruge den som "telefon" ... men formen som sådan generer mig ikke
når jeg holder den op til øret ...

/thomas

Fra : Lyrik

Dato : 21-07-09 12:58

""Henrik Münster"" <henrik@muenster.dk> skrev i meddelelsen
> [...]

> telefon. "Hvad søren? Her er et ikon, og når man klikker på det og går
> lidt ned i menuen, så kan man sør'me også bruge den som telefon".
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Go' historie!,-)
Men kan du ikke se hvad der mangler i dag?
Der mangler en "mobiltelefon!"

En telefon der fokuserer på at være den ultimative "telefon!"

En telefon hvor man ikke skal hen på fjerde skærmmenu inden man kan finde
telefonfunktionen!

En "T-e-l-e-f-o-n!" Fokuser på det.

En højttaler i luksusklasse lige ud for øret. En supermikrofon lige ud for
munden. Et telefontastatur. Knapper med forudinstallerede numre.
Ikke noget display! Eller kun et der fokuserer på "Telefon!"

Som en af de transportale fastnettelefoner vi har i hjemmet for eksempel!
Men som mobiltelefon!!!

En "T-e-l-e-f-o-n!"

MvH
Jens

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 21-07-09 15:16

Lyrik <lyrik@live.dk> wrote:

> [...]
> Ikke noget display! Eller kun et der fokuserer på "Telefon!"
>
> Som en af de transportale fastnettelefoner vi har i hjemmet for eksempel!

Nåh.. du mener sådan en:

<http://www.mobil.nu/ArticlePages/200703/19/20070319092538_MDK692/200703
19092538_MDK692.dbp.asp>

Hint til Erik: Den er også god til svagtseende

--
Mvh Martin

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 21-07-09 15:37

Martin Bredthauer wrote:

> Nåh.. du mener sådan en:
>
> <http://www.mobil.nu/ArticlePages/200703/19/20070319092538_MDK692/200703
> 19092538_MDK692.dbp.asp>
>
> Hint til Erik: Den er også god til svagtseende

"Dismissed". - Der findes et par stykker af den type - bl.a. også fra
Doro og Motorola (eller hvad de hedder nu om dage). - Jeg fatter
ganske enkelt ikke, hvorfor det skal laves så dårligt til os, der kan
have brug for noget i en fornuftig størrelse....

Generelt for de såkaldt 'ældre mobiler' og 'svagsyns mobiler' er, at de
har en elendig lydgengivelse og - underligt nok - meget lave
ringetoner, der ikke kan skrues ret meget op. - Det er jo ikke særlig
smart for ældre, der ofte også har nedsat hørelse...

Men idéen er god. - De skulle bare lave dem i en teknisk ordentlig
kvalitet...

mvh. Erik Richard

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-07-09 21:52

> [...]
> smart for ældre, der ofte også har nedsat hørelse...
>
> Men idéen er god. - De skulle bare lave dem i en teknisk ordentlig

Min far har købt en gennem Ældresagen. Jeg har aldrig set så store tal
og så store taster på en telefon. Og så skal jeg love for, at den kan
ringe højt. Halvdelen af opgangen åbner deres hoveddør, når den ringer.
Og så har de taget konsekvensen af, at gamle nisser aldrig kan finde ud
af at sende SMS'er: Den kan kun modtage SMS. Den kan ikke sende dem
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 21-07-09 23:31

Henrik Münster wrote:

> [...]
> Og så har de taget konsekvensen af, at gamle nisser aldrig kan finde ud
> af at sende SMS'er: Den kan kun modtage SMS. Den kan ikke sende dem

Det kunne godt lyde som den, Nokia lige nu kører forsøg med. Den er også
noget anderledes end dem, der reklameres med som 'ældre mobiler' og
'svagsyns mobiler'. Men den er heller ikke helt almindelig, da der er
tilføjet en noget kraftigere lydforstærker end i de normale modeller...
- Jeg havde for mange år siden en Siemens S10. Den havde knapper på ca.
16mm i diameter med helt hvide tal på sort baggrund og med ca. 2,5mm
store bogstaver i displayet som de største. - Man kunne selv vælge str.
på skriften, og man kunne endda vende kontrast, så man fik næsten hvid
skrift på sort baggrund. - Har tit fortrudt, jeg sendte den til genbrug,
men sådan er det jo. - Dens eneste mangel var, at standb tiden var så
lidt som 35 timer, så den skulle ganske enkelt lades op hver dag... - Og
det var ikke engang en specialmodel til synshæmmede...

mvh. Erik Richard

Fra : Henrik Münster

Dato : 22-07-09 00:26

> [...]
> lidt som 35 timer, så den skulle ganske enkelt lades op hver dag... - Og
> det var ikke engang en specialmodel til synshæmmede...

Nej, det er en Doro. Den er ikke helt ny. Det var vist sidste år, han
fik den. Jeg har et link til den her:

<http://www.familietele.dk/mobil/doro-handleeasy-326gsm-(seniortele-110)

Eller: <http://shortlink.dk/96d0c727>
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-07-09 01:08

Henrik Münster wrote:

> Nej, det er en Doro. Den er ikke helt ny. Det var vist sidste år, han
> fik den. Jeg har et link til den her:
>
> <http://www.familietele.dk/mobil/doro-handleeasy-326gsm-(seniortele-110)
> Eller: <http://shortlink.dk/96d0c727>

Hm, det er den Doro, jeg også har testet, og som der køres reklamer på i
bl.a. TV2. Men det undrer mig, at den skulle kunne ringe så højt, som du
skriver. Den kan faktisk ikke ringe højere end en alm. std.
SonyEricsson, Nokia eller lign.. Og det er netop af den grund, den har
fået prædikatet 'ikke brugbar' i forskellige hjælpemiddel tests...

Jeg har også snakket med dem i en telebutik - svjh. TDC, og han sagde,
det var noget opreklameret gejl. Og sammenlignet med en billig Nokia var
lyden væsentlig lavere. - Vi prøvede det ganske enkelt i butikken... -
Kan det være, at den, din far har fået gennem ældresagen, er blevet
ombygget med en kraftigere forstærkning? - Jeg véd, det kan lade sig
gøre med andre mærker...

mvh. Erik Richard

Fra : Henrik Münster

Dato : 22-07-09 21:56

> [...]
> Kan det være, at den, din far har fået gennem ældresagen, er blevet
> ombygget med en kraftigere forstærkning? - Jeg véd, det kan lade sig

Nu har jeg ikke set ret meget på min fars mobiltelefon. Jeg husker bare,
da kan kom med den, at vi morede os lidt. Han er jo ikke synshæmmet,
svagthørende eller på andre måder handicappet. Vi syntes derfor, det var
lidt komisk, at han absolut ville have sådan en telefon. Jeg hjalp min
far med at sætte den op, og vi syntes alle sammen, at den ringede enormt
højt. Måske var vi påvirkede af dens udseende, der klart henvendte sig
til folk med svigtende sanser. Vi sad trods alt også i et stille køkken.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 23-07-09 09:04

Lyrik skrev:

> En telefon hvor man ikke skal hen på fjerde skærmmenu inden man kan
> finde telefonfunktionen!
>
> En "T-e-l-e-f-o-n!" Fokuser på det.

Du skal bare have sådan en som Henrik har købt til sin far.

Fra : Lyrik

Dato : 21-07-09 12:49

"Martin Bredthauer" <spam@talentmedia.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Problemet er bare at ingen smartphones kan komme i nærheden af iPhones
> brede anvendelighed og tilhørende app-store... Men den fylder i
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Jamen jeg tror vi bliver trætte af den "brede anvendelighed!"
Foto? Et kamera er bedre!
Video: Et kamera er bedre!
Kalender?-En laptop er bedre!
Spil? En laptop er bedre og en stationær er bedst
Alt det "Den brede gnom kan" kan sammenlignes med alt det en "plastikhammer
i et børneværelse kan!" Den kan hamre rigtig "sømlignende plastiksøm i i
forvejen borede huller!"

Kort sagt noget,- om ikke billigt, -så noget legetøjspis!

Det afsløres i historiens lys. Først var der "hr. Cromagnon" han kunne jage,
koge, stege og lave sko samt bygge huse!
han var en "iCrome"
Så kom skomageren der udkonkurrerede ham i at lave sko og tilsidst kom
fabrikken der udkonkurrerede skomageren.

Så var der en kvinde der en dag sagde:"Åh! man sku' bare ha' en handymand!
Sådann en der kan bygge huse, koge og lave sko!"

Det hørte "Steve jobs" og lavede en iPhone!))

Den vil snart være "Obsolete!")) For vi er mænd! Ikke kællinger der
ønsker sig en "legetøjs-handymand!"

MvH
Jens

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 21-07-09 16:06

Lyrik <lyrik@live.dk> wrote:

> Den vil snart være "Obsolete!")) For vi er mænd! Ikke kællinger der
> ønsker sig en "legetøjs-handymand!"

Jeg tror nærmere at det er os "rigtige mænd" der er uddøende - langsomt
men sikkert. Mao. jeg tror din analyse tager den stik modsatte retning i
forhold til hvad der kommer til at ske. For sammenlignings skyld kan man
jo se på udviklingen indenfor Hi-Fi. Bredt set har alle fået bedre lyd i
stuen/bilen/bærbart på deres "legetøjsudstyr" men interessen for og
ønsket om kun at ville nøjes med high-end lyd er stærkt aftagende.

--
Mvh Martin

Fra : Lyrik

Dato : 21-07-09 19:09

> [...]
> stuen/bilen/bærbart på deres "legetøjsudstyr" men interessen for og
> ønsket om kun at ville nøjes med high-end lyd er stærkt aftagende.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Hvis tendensen går mod mere og mere smid væk, så lukker man øjnene for
trenden imod et bæredygtigt samfund.
Jeg synes at bæredygtighed går frem, modsat det du mener.
Hvis bæredygtighed går frem, så vil man vægte kvalietet og holdbarhed, samt
lødighed over engangs-lyd/billede-emballage.

Men der er forskellige trends. Tager vi iPod, så var det sjovt at downloade
det nye nummer for en teen-ager. Men når så alle numrene forsvandt på grund
af DRM, eller veninden ikke kunne få en kopi, så tørrede smilet ind.
HTPC- streame det hele trådløst. men Blu-ray kan ikke streames. Så gad man
heller ikke det mere.

De luftige produkter man ikke kan eje, forsvinder. Download af film visner
væk. Downloadet musik forsvinder. Man vil have CD-skiven. Så ejer man den
musik for tid og evighed og kan "sy den om til slips" så tit det passer en.
Man kan have den på så mange hardwareenheder man lyster.
Hvis Cd forsvinder og ikke erstattes af et nyt fast medie, så regerer DRM og
dem der vil os det ondt! Vi er nødt til at holde fast i medierne rent fysisk
for at få ejermandsret over dem! Ejermandsret er i fare for at blive mistet.
Vi må simpelt hen kæmpe for vores ejendomsret til tingene!

Og det er den vej det går. iTunes butikken lever på lånt tid!

MvH
Jens

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-07-09 21:52

Lyrik <lyrik@live.dk> wrote:

> [...]
> Hvis bæredygtighed går frem, så vil man vægte kvalietet og holdbarhed, samt
> lødighed over engangs-lyd/billede-emballage.

I iPhone er jo netop miljøvenlig og et skridt mod et mere bæredygtigt
samfund. Læs selv her:

<http://carbon-pros.com/blog1/2009/07/do_more_with_less.html>

> Og det er den vej det går. iTunes butikken lever på lånt tid!

Men set i det store perspektiv, er der så ret meget, der ikke gør det?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 22-07-09 01:32

Lyrik <lyrik@live.dk> wrote:

> [...]
> for at få ejermandsret over dem! Ejermandsret er i fare for at blive mistet.
> Vi må simpelt hen kæmpe for vores ejendomsret til tingene!

Sådan som du beskriver det, sådan opfatter jeg det også. Og det gjorde
jeg også som teenager - lige fra den første LP jeg købte: "Love over
gold" med Dire Straits. Den blev passet og plejet som en baby.

Men min egen søn - den lømmel - er fuldstændig ligeglad med
lyd-/billedkvalitet og mediets flygtighed. Han vil bare gerne se det
sidste nye, og når det er set vender han blikket mod det næste "fede".

Jens, vi er en uddøende flok, der hænger ved vores gode smag og vores
bestandige medier. Mens resten af verden går videre står vi stille og
kræver vores ret som små børn i supermarkedet der _vil_ ha' slik!

--
Mvh Martin

Fra : Lyrik

Dato : 22-07-09 01:42

> [...]
> bestandige medier. Mens resten af verden går videre står vi stille og
> kræver vores ret som små børn i supermarkedet der _vil_ ha' slik!
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Er det ikke omvendt? Altså konklusionen omkring hvad du og din søn
foretrækker? Er det ikke ham der er et lille barn der bare vil have slik?
Hvor gammel er han?

mvh
Jens

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 22-07-09 23:34

Lyrik <lyrik@live.dk> wrote:

> Er det ikke omvendt? Altså konklusionen omkring hvad du og din søn
> foretrækker? Er det ikke ham der er et lille barn der bare vil have slik?
> Hvor gammel er han?

Knægten er 14 år og i fuld gang med at forbuge musik og film - og her er
det altså de digitaledownloads der regerer. (Især mht. musik, mens film
som digitaldownload jo ikke rigtig er kommet i gang i DK så'n
officielt.)

At have indholdet på et fysisk medie opleves blot som en unødvendig
hindring der må overkommes, for hvor er cd/dvd drevet på en iPod eller
mobiltelefonen?

Filmens fremtid er streamet pay pr. view og musikkens fremtid er som køb
og ej digitaledownloads eller - nok mere sandsynligt - som en stream man
abonnerer på.

--
Mvh Martin

Fra : Per Rønne

Dato : 21-07-09 17:07

Lyrik <lyrik@live.dk> wrote:

> Jamen jeg tror vi bliver trætte af den "brede anvendelighed!"
> Foto? Et kamera er bedre!
> Video: Et kamera er bedre!
> Kalender?-En laptop er bedre!

Jeg kan ikke have min MacBook i en bukselomme; det kan jeg med min
iPhone.

Men det er da rigtigt at et kamera er bedre, derfor har jeg da også et
sådant, jeg kan have på bukserne.

Min iPhone er langt mere end et kamera og noget foto [som kun egner sig
til optagelser af billeder til Adressebogen].

Men jeg bruger også en rigtig PIM [Informant], regnemaskine [flere end
den indbyggede, så jeg også har både en finansregner og en stor
sci-calculator med Solve og grafik.

Om en række ordbøger, fra Shorter Oxford Dictionary [600.000 ord] og
Duden [ty-ty]. Og en masse smarte programmer. Som jeg alle bruger;
ellers kunne jeg jo lige så godt have fjernet dem.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-07-09 21:56

Lyrik <lyrik@live.dk> wrote:

> [...]
>
> Det hørte "Steve jobs" og lavede en iPhone!))
>
> Den vil snart være "Obsolete!")) For vi er mænd! Ikke kællinger der

Enten er du dum eller troll .. eller begge dele. Men hvis ikke så har du
misforstået produktet og målgruppen.

/thomas

Fra : Lyrik

Dato : 21-07-09 23:40

"Thomas von Hassel" <thomas@elements.dk> skrev i meddelelsen

> Enten er du dum eller troll .. eller begge dele. Men hvis ikke så har du
> misforstået produktet og målgruppen.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Ja du må derimod bestemt være Gud! For han er den eneste der kan dømme sine
tjenere!

MvH
Jens

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-07-09 07:04

Lyrik <lyrik@live.dk> wrote:

> [...]
> ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
> Ja du må derimod bestemt være Gud! For han er den eneste der kan dømme sine

Javel .. jeg bare træt at folk brokker sig over et produkt der ikke er i
deres m¨lgruppe og så siger at "det er dårligt produkt der snart
flopper"

/thomas

Fra : Lyrik

Dato : 23-07-09 08:43

Den 23.07.2009 kl. 08:03 skrev Thomas von Hassel <thomas@elements.dk>:

> Javel .. jeg bare træt at folk brokker sig over et produkt der ikke er i
> deres m¨lgruppe og så siger at "det er dårligt produkt der snart
> flopper"
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Thomas du er altid "træt" af folk der ikke mener det samme som dig. Men at
du så angriber dem personligt er et meget dårligt træk i din karakt'er!

Jeg er ikke en troll fordi jeg mener at iPhone har forkert facon for en
telefon! Eller fordi jeg mener at de kameraer man sætter i sådanne
universalværktøjer er underlødige og spild af gode optagelser.
Eller fordi jeg mener at spillefunktionerne kun er tidrøvere og
malplacerede i en telefon. Eller fordi jeg mener at e-mailfunktionerne
varetages bedre af en PC. Eller fordi jeg mener at børneværelseslir ikke
skal implementeres i en telefon!

Din målgruppe af voksne med sut i munden der står på hovedet i børnenes
legetøj og jubler med en telefongadget, tilhører jeg ganske rigtigt ikke!

--
Hilsen fra:
Jens

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 23-07-09 15:26

Lyrik skrev:

> Thomas du er altid "træt" af folk der ikke mener det samme som dig.

Men fordi folk ikke mener det samme som dig, så gør du dig til talerør
for dine profetier ?

eksempelvis: "Og det er den vej det går. iTunes butikken lever på lånt
tid! "

Kom med noget konkret dokumentation, eller skru ned for visdommen

// Kim

Fra : Lyrik

Dato : 23-07-09 21:36

"Kim Jørgensen" <k7@get2net.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
> tid! "
>
> Kom med noget konkret dokumentation, eller skru ned for visdommen
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Jeg vil have lov at sige det jeg vil, det hedder ytringsfrihed. Den får i
aldrig krammet på.
Visdommen er retfærdiggjort af sine børn.
Spinoktorer kommer med forudsigelser hele tiden. Jeg er en spindoktor for
trends. Om jeg er god eller dårlig vil tiden vise.
Men jeg skal ikke holde mig for munden eller lade være at sige noget.

Du kunne jo for eksempel komme med dokumentation for det modsatte!? Det går
tilbage for Jehovas Vidner i Danmark. De mister medlemmer. Det samme gør
iTunes. Af samme grund. Folk gider ikke diktatorer til at bestemme hvad de
må og ikke må.

Hvorfor skulle en forbruger invillige i at begrense brugen af den musik han
køber? Køber han den på iTunes så bliver han begrenset!
Downloads giver også begrensning. Jeg købte et videokonverteringsprogram. da
jeg geninstallerede og tastede mit købenummer ind, sagde den at det ikke
gjaldt den nye version,-og den jeg havde betalt var forsvundet fra deres
downloads.
Jeg ønskede ikke at betale for det samme igen, så jeg afslog deres "tilbud".
Så spurgte de om de måtte spørge hvorfor jeg ikke tog deres tilbud med
kyshånd? jeg svarede :"Fordi I har stjålet det program jeg havde købt!"

Det er min uforbeholdne mening og mit modspil til alle deres erobrede
rettigheder på brugerens bekostning!
"Hvis I stjæler og begrenser mit køb, viser jeg tænder! Så bekæmper jeg
jer!"
Det gælder også for iTunes-butikkens administration af mine og andres-
købsrettigheder!

Det er meget simpelt:" GÃ¥ en hyggetur i FONA sammen med alle de andre
medborgere. Find en lækker CD til spotpris! Tag den med hjem og rip den så
tosset du vil og læg den alle de steder du har lyst!
Den er et umisteligt holdbart fysisk medie du altid kan holde i din hånd med
ejerfornemmelse!

Den overholder den gamle danske lov der siger:"Sælger må ikke begrense
købers rådighed over det købte!"
Det er vores folkelige demokratiske ret som jeg vil være med til at kæmpe
for.

MvH
Jens

Fra : Ukendt

Dato : 24-07-09 04:57

Hej,

> Jeg vil have lov at sige det jeg vil, det hedder ytringsfrihed. Den får
> i aldrig krammet på.

Tjah, jeg tror bare nogen forsøger at sige, at du ikke behøver bruge så
meget tid på at skrive, når det alligevel er vrøvl som ingen kan bruge
til noget. Betragt det som en service overfor dig, så du ikke spilder
din tid.

> Visdommen er retfærdiggjort af sine børn.

Ved ikke helt, hvad vi skal med det bibelcitat.

> Spinoktorer kommer med forudsigelser hele tiden. Jeg er en spindoktor
> for trends. Om jeg er god eller dårlig vil tiden vise.

Forveksler du spindoktorer med spåkoner?

Du bør nok inkludere den information i dine indlæg, at du udtaler dig om
hvad din fantasi fortæller dig kommer til at ske, og at du vælger at
gøre dette uden at basere dig på fakta. På den måde er alle med på at de
selv kan vælge om de vil tro på det eller ej - så undgår vi støj.

> Du kunne jo for eksempel komme med dokumentation for det modsatte!?

Det er et sølle argument.

"Jorden går under i morgen!"

"Kan du bevise det?"

"Nej, men kan du modbevise det?"

På den måde kommer vi ingen vegne.

> Det
> går tilbage for Jehovas Vidner i Danmark. De mister medlemmer. Det samme
> gør iTunes. Af samme grund. Folk gider ikke diktatorer til at bestemme
> hvad de må og ikke må.

Har du da nogen dokumentation for at "iTunes mister medlemmer"? eller
kunne du bare godt tænke dig, at det var sådan det var?

Hvad iTunes har til fælles med Jehovas Vidner kan jeg heller ikke se.

> Hvorfor skulle en forbruger invillige i at begrense brugen af den musik
> han køber?

Kan du ikke se, at der også er begrænsninger i musik leveret på et
fysisk medie?

Lovgivningen i det meste af den civiliserede verden er indrettet på at
begrænse mulighederne for brug af fx musik.

> [...]
> "tilbud". Så spurgte de om de måtte spørge hvorfor jeg ikke tog deres
> tilbud med kyshånd? jeg svarede :"Fordi I har stjålet det program jeg

Du har selv slettet programmet fra din harddisk. Jeg kan ikke se nogen
har stjålet noget fra dig. At du ikke har sørget for backup/kopi selv
kan jeg ikke se gør andre til tyv.

> Det er meget simpelt:" GÃ¥ en hyggetur i FONA sammen med alle de andre
> medborgere. Find en lækker CD til spotpris! Tag den med hjem og rip den
> så tosset du vil og læg den alle de steder du har lyst!

I min verden er det en sløj demonstration.

> Den er et umisteligt holdbart fysisk medie du altid kan holde i din hånd
> med ejerfornemmelse!

Du overvurderer fysiske medier. Umistelig? - Helt ærlig...

> Den overholder den gamle danske lov der siger:"Sælger må ikke begrense
> købers rådighed over det købte!"

Du har, som så mange andre, misforstået det hele. Man køber ikke et
stykke musik - du betaler penge til rettighedshaveren for at få lov til
at have et eksemplar af nummeret, som du kan afspille for dig selv.

Derfor bliver ingen tyve i den sammenhæng.

> Det er vores folkelige demokratiske ret som jeg vil være med til at
> kæmpe for.

Jeg synes ikke lige jeg så noget i grundloven om, at downloaded musik
skal være uden begrænsninger...

--
Jens Kristian Søgaard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 24-07-09 10:02

Lyrik <lyrik@live.dk skrev:

> [...]
> ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
> Jeg vil have lov at sige det jeg vil, det hedder ytringsfrihed. Den får

Korrekt. Men vi er ikke forpligtet til at høre efter :D

> [...]
> "tilbud". Så spurgte de om de måtte spørge hvorfor jeg ikke tog deres
> tilbud med kyshånd? jeg svarede :"Fordi I har stjålet det program jeg

Tjah. Du kunne jo have gemt den fil du hentede dengang? Men det er
lidt ringe kundeservice - men de har jo ikke gjort noget forkert.

> Den overholder den gamle danske lov der siger:"Sælger må ikke begrense
> købers rådighed over det købte!"
> Det er vores folkelige demokratiske ret som jeg vil være med til at
> kæmpe for.

Tjah, bare du har styr på hvad du har købt :) En plastikskive med
huller i...

Fra : Morten Lind

Dato : 23-07-09 16:10

Lyrik <lyrik@live.dk> wrote:

> Din målgruppe af voksne med sut i munden der står på hovedet i børnenes
> legetøj og jubler med en telefongadget, tilhører jeg ganske rigtigt ikke!

Øh, har Thomas så ret?

M.

Fra : Lyrik

Dato : 23-07-09 22:03

"Morten Lind" <mortenlind@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Øh, har Thomas så ret?
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Er du bange for ham?

MvH
Jens

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-07-09 07:58

Lyrik <lyrik@live.dk> wrote:

> ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
> Thomas du er altid "træt" af folk der ikke mener det samme som dig. Men at
> du så angriber dem personligt er et meget dårligt træk i din karakt'er!

Jeg er ligeglad med hvad folk mener ... jeg vil bare påpege når de
snakke nonsense. Bare fordi _du_ ikke har brug en en telefon i en
kategori som en iPhone så gør den det ikke til et dårligt produkt. Det
er kun et dårligt produkt _for dig_

> [...]
>
> Din målgruppe af voksne med sut i munden der står på hovedet i børnenes
> legetøj og jubler med en telefongadget, tilhører jeg ganske rigtigt ikke!

Godt ... så hold op med at snakke om iPhonen

/thomas

Fra : Lyrik

Dato : 24-07-09 13:32

> Lyrik <lyrik@live.dk> wrote:

> Godt ... så hold op med at snakke om iPhonen
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Nej for jeg vil gerne advare din målgruppe og sige at det er på tide at gå
efter en ingeniørmæssig rigtig telefonløsning! Det er IKKE en "iPhone".
Den er et stykke legetøj!

"Ønsker du en glasplade imod øret? Ønsker du luften at snakke til i stedet
for en ordentlig mikrofon? Ønsker du at spilde din tid på "sjove små" spil,
i stedet for at føre en fokuseret samtale med andre? Ønsker du små barnlige
psykopatiske egotrip? Ønsker du at din musik bliver administreret af Apple?
Jamen så køb du dig en iPhone! Den kan alt det! Den kan også trylle al din
musik væk med et museklik!"

MvH
Jens

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 24-07-09 14:15

Lyrik skrev:

> [...]
> du små barnlige psykopatiske egotrip? Ønsker du at din musik bliver
> administreret af Apple? Jamen så køb du dig en iPhone! Den kan alt det!

Hvis du gerne vil føre fokuserede samtaler med andre, hvorfor så
overhovedet bruge en telefon. Det optimale udbytte fåes hvis man kan se
hinandens mimik, høre alle intonationerne og alt det der.

Hvorfor lade sig nøje med tekniske løsninger?

> Den kan også trylle al din musik væk med et museklik!"

Kun hvis man køber det i iTunes i en DRM-udgave. Rippede udgaver af
egne CD'er er der ingen problemer med.

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 24-07-09 15:29

Lyrik skrev:

> [...]
> gå efter en ingeniørmæssig rigtig telefonløsning! Det er IKKE en "iPhone".

Hvorfor dette korstog mod iphone og bluray osv...

Man behøver ikke læse mange NG indlæg, for at konstatere at du hverken
ejer evner eller kompetencer til at udtale dig, og gøre dig til dommer
over hverken det ene eller det andet.

// Kim

Fra : Morten Lind

Dato : 24-07-09 15:53

Lyrik <lyrik@live.dk> wrote:

> Nej for jeg vil gerne advare din målgruppe og sige at det er på tide at gå
> efter en ingeniørmæssig rigtig telefonløsning! Det er IKKE en "iPhone".
> Den er et stykke legetøj!

Nåeh, der er nu nok nogle ingeniører blandet ind i den iPhone, tror du
ikke?

> MvH
> Jens

M.

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 24-07-09 15:56

Morten Lind skrev:

> Nåeh, der er nu nok nogle ingeniører blandet ind i den iPhone, tror du
> ikke?

hehe, mon ikke.... jeg synes nu der er klemt pænt meget ned i min
iphone, størrelsen taget i betragtning.

De er nu gode til at lave tingene pakket godt ind, jeg sad godt nok og
måbede da jeg skulle hælde mere ram i min Mini, den er godt nok
konstrueret hvor ting ligger i lag

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-07-09 17:21

Lyrik <lyrik@live.dk> wrote:

> [...]
> efter en ingeniørmæssig rigtig telefonløsning! Det er IKKE en "iPhone".

Det er en smagssag, jeg har ikke noget problem med form factoren ..

> Ønsker du luften at snakke til i stedet
> for en ordentlig mikrofon?

Jeg hører ingen klager over lydkvaliteten .. den er lige så god eller
dårlig som enhver anden mobil ..

> Ønsker du at spilde din tid på "sjove små" spil,

Så der er kun spil til iPhone ? .. det må være derfor at en masse
fortune 500 firmaer køber iPhones til deres ansatte ? ... eller hvad med
at f.eks. Salesforce og Daylight ?

> i stedet for at føre en fokuseret samtale med andre? Ønsker du små barnlige
> psykopatiske egotrip?

Jeg har kontakt med en masse mennesker via min iPhone så nu snakker du
vist bare for at høre dig selv tale.

> Ønsker du at din musik bliver administreret af Apple?

Jeg administrerer min egen musik tak ... også den der er købt igennem
iTunes ...

> Jamen så køb du dig en iPhone! Den kan alt det! Den kan også trylle al din
> musik væk med et museklik!"

ok ..

/*thomas

Fra : Lyrik

Dato : 24-07-09 13:52

"Thomas von Hassel" <thomas@elements.dk> skrev i meddelelsen

> Godt ... så hold op med at snakke om iPhonen
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Her er en lille nyhed-DRM-fri musik:

Apple has stated that 8 out of 10 million songs on iTunes are available DRM
free as of now while the other 2 million will become DRM free by March.

However, Apple will not provide users who previously brought DRM music on
iTunes with DRM free versions free of cost; rather Apple insists Apple
iPhone users upgrade their exiting DRM tracks to DRM free format at a cost
of 30 cents per song or 30% of the album price.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Så nu har du og andre kisteglade iPhone brugere lejlighed til at betale én
gang til for deres i forvejen DRM-befængte musik.

Er det ikke v-i-d-u-n-d-e-r-l-i-g-t?

Jens

Fra : Morten Lind

Dato : 24-07-09 16:02

Lyrik <lyrik@live.dk> wrote:

> [...]

> Så nu har du og andre kisteglade iPhone brugere lejlighed til at betale én
> gang til for deres i forvejen DRM-befængte musik.

Hmm...for det første er det en gammel nyhed - for det andet er
beskyttede musiklicenser billigere end ikkebeskyttede musiklicenser - og
for det tredje vil du vel også gerne have løn/betaling/almisse for det
arbejde, du nu engang beskæftiger dig med, eller er du så formuende, at
du stoisk og selvopofrende kan tillade dig at se stort på de faste
udgifter og forære dit arbejde væk?

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 24-07-09 16:19

Morten Lind skrev:
> [...]

Hvem siger man købte det i første omgang?

> [...]
> arbejde, du nu engang beskæftiger dig med, eller er du så formuende, at
> du stoisk og selvopofrende kan tillade dig at se stort på de faste

Der er vel iøvrigt ingen der TVINGER Jens til at købe en iPhone? Der er
masser af andre telefoner på markedet. Der må vel være en der passer
til hans behov.

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 24-07-09 16:28

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

> Der er vel iøvrigt ingen der TVINGER Jens til at købe en iPhone? Der er
> masser af andre telefoner på markedet. Der må vel være en der passer
> til hans behov.

Mon... nogle der har set en telefon med Bluray ?

// Kim

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 24-07-09 17:30

Kim Jørgensen skrev:

> Mon... nogle der har set en telefon med Bluray ?

Det er vel svært at vride en bluerayskive ned i en moderne telefon...

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-07-09 17:22

Lyrik <lyrik@live.dk> wrote:

> [...]
> Så nu har du og andre kisteglade iPhone brugere lejlighed til at betale én
> gang til for deres i forvejen DRM-befængte musik.

2,- pr. track har jeg nok råd til hvis det musik jeg gerne vil have i en
bedre kvalitet ...

/thomas