index.htm eller default.htm?
Fra : Henrik B.

Dato : 21-09-09 21:18

Jeg ved at man tidligere altid brugte index.htm, som standard filbetegnelse
for hjemmesider. Jeg ser ofte "default.htm" benyttet i stedet. Jeg véd at
det i princippet er ligegyldigt om man benytter det ene eller det andet -
eller er det egentlig det?

Og hvad med efternavnet? .htm eller .html?

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 21-09-09 22:19

"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev :

> [...]
>det i princippet er ligegyldigt om man benytter det ene eller det andet -

Det afhænger af serveren, de fleste kan bruge flere forskellige,
men der vil altid være en rækkefølge.

default.htm(l) er mest brugt på windowsservere, mens index.htm(l)
er det på unixservere.

Mwn du bør kunne se det et eller andet på dit webhotels
supportsider.

Men det er ligegyldigt, så længe der kun er den ene i en
mappe/roden.

>Og hvad med efternavnet? .htm eller .html?

Ligegyldigt, men igen den ene går forud for det andet.

Der, hvor jeg lægger noget op går index.html forud for index.htm.

Men jeg bruger konsekvent *.htm som filtype.

Nogen vil hævde at html er mest korrekt fordi, det er det siden
er skrevet i.

htm stammer fra dostiden, hvor en filtype højst måtte være på tre
tegn.
--
Kerim
http://www.facebook.com/kerim.ellentoft

Fra : Henrik B.

Dato : 21-09-09 22:25

"Kerim Ellentoft" <kerim@mail.tele.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]

[snip]En masse guldkorn[/snip]

Tak for forklaringen...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-09-09 10:59

Henrik B. skrev:

> [...]
> det i princippet er ligegyldigt om man benytter det ene eller det andet -

Det er serverens opsætning der bestemmer hvad filen skal hedde.
Den kan såmænd også godt hedde qæoeir.eru hvis man synes at det
er sjovt.

> Og hvad med efternavnet? .htm eller .html?

Ditto.

I en .htaccess-fil kan man skrive:

   DirectoryIndex      filnavn.ext

og dermed selv vælge. Hvis man ikke har adgang til det, må man
prøve sig frem.

--
Bertel