Hjælp til Mouseover...
Fra : Henrik B.

Dato : 21-09-09 15:49

Hej igen.

Så er jeg kommet lidt videre, men er nu stødt på endnu en lille udfordring,
som jeg er sikker på, at én eller flere "herinde" har styr på.

Det drejer sig om "mouseover" funktionen. Jeg benytter Microsoft Expression
Web. Jeg kan se at den tillader oprettelse af Tags, hvor mouseover er én af
dem.
http://www.saabklub.dk/Diverse/Mouseover.jpg

Men som jeg også fortår det, skal man skrive en eller anden form for
tekststreng?
Jeg har søgt lidt på nettet omkring Mouseover - bl.a. som javascript.
Problemet ved det er, at de script-beskrivelser jeg finder er hvor en "knap"
ændrer udseende - det er ikke dét jeg ønsker.
Jeg har denne side, hvor jeg ønsker at knapperne skal være aktive - har
allerede lavet et par af knapperne.
http://www.saabklub.dk/test/

Jeg vil have at når man kører cursoren hen over én af knapperne, som
fremkommer der en tekst midt i speedometeret - en tekst som fortæller, hvad
der gemmer sig bag den enkelte knap - "Kontakt", "Forum" o.s.v.

Anyone?

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Birger Sørensen

Dato : 21-09-09 16:25

Henrik B. frembragte:
> [...]
> fremkommer der en tekst midt i speedometeret - en tekst som fortæller, hvad
> der gemmer sig bag den enkelte knap - "Kontakt", "Forum" o.s.v.

Først, så hedder det shape="poly" ikke polygon, og area skal have en
alt iht. standarderne.

Kender ikke microsofts værktøjer, men det er da ikke overraskende, at
de vil forvirre begreberne, ved at kalde events eller eventhandlers for
tags - som er noget helt andet.

Sæt en div hvor du vil have teksten skal vises, og giv den et id f.eks.
id="txt_vis".
Sæt CSS for den - den vil formentlig skulle absolut placeres if forhold
til dit billede, og gives en passende størrelse også.
#txt_vis {
display : none;
}
Sæt eventhandlere på dine areas:
<area ... onmouseover="VisTekst( 'din tekst')" onmouseout="VisIkke();"
/>

tilføj i head
<script type="text/javascript">
function VisTekst( txt) {
txt_elm = document.getElementById( 'txt_vis');
if ( txt_elm) {
txt_elm.innerHTML = txt;
txt_elm.style.display = 'block';
}
}
function VisIkke() {
txt_elm = document.getElementById( 'txt_vis');
if ( txt_elm) {
txt_elm.style.display = 'none';
}
}
</script>

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Birger Sørensen

Dato : 21-09-09 16:31

Ups.
Linierne
txt_elm = document.getElementById( 'txt_vis');
bør være
var txt_elm = document.getElementById( 'txt_vis');
(Selvom det nok virker alligevel )
Er i øvrigt ikke afprøvet... bare så du ved det..

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Henrik B.

Dato : 21-09-09 17:04

"Birger Sørensen" <sdc@bbsorensen.com> skrev i meddelelsen

> Først, så hedder det shape="poly" ikke polygon, og area skal have en alt
> iht. standarderne.

Da det er maaaange år siden, jeg sidste legede med html m.v., er jeg nok at
betragte som "næsten" novice - desværre. Så jeg er nok lidt langsom i
opfattelsen. Noget smutter måske endda helt, og vil kræve en dybere
forklaring/hjælp. Men da jeg mener at siden er overskuelig/enkel/let, bør
det kunne lykkes for mig. Der skal jo i først omgang kun være de seks aktive
knapper.

M.h.t. Shape, så er det Expression, der som standard kalder det Polygon.
Hvad du siger er, at jeg kan barbere det til Poly?
M.h.t. area, så er jeg ikke helt med - igen er det Expression som har lavet
hele html'en indtil videre..

> Sæt en div hvor du vil have teksten skal vises, og giv den et id f.eks.
> id="txt_vis".

Ok, som i jeg laver en <div>xxxxx xxxx xxxx xxxx</div> omkring nedenstående?
Og hvis ja, hvordan fortæller jeg hvilke knap-tekst jeg ønsker? Laves det
blot som seks separate linier i koden?

> Sæt CSS for den - den vil formentlig skulle absolut placeres if forhold
> til dit billede, og gives en passende størrelse også.

Sæt CSS?
M.h.t. placering, så har jeg valgt at lave en centrering af billedet,
hvilket så må kunne lade sig gøre med teksten også, og så ramme det sted jeg
ønsker - blot med angivelse af afstand fra toppen? Og ja, selvfølgelig med
angivelse af font, size, colour.

> [...]
> Sæt eventhandlere på dine areas:
> <area ... onmouseover="VisTekst( 'din tekst')" onmouseout="VisIkke();" />

Ahhhh, hér kommer så kaldet iforb. med de enkelte knapper. Er det korrekt
din streng kommer før href?

Mange tak indtil videre...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Birger Sørensen

Dato : 21-09-09 18:48

Henrik B. formulerede mandag:
> [...]
> af font, size, colour.

> Ahhhh, hér kommer så kaldet iforb. med de enkelte knapper. Er det korrekt din

Se evt.
http://bbsorensen.dk/saab
og sammenlign koder.
Jeg har ændret på din opbygning. Fjernet <center> og <p>, og erstattet
dem med en div som indeholder billedet, og er centreret.
sammen med billedet sidder den div der viser teksten.

Teksten er parameter til funktionen VisTekst - igen se koden, så
forstår du ^^
CSS'en er sat ind sammen med den CSS der var i forvejen - og som du så
vidt jeg kan se ikke bruger til noget (der er ingen link i <a> tags..)

Bemærk også, at jeg har lavet lidt andre ændringer, så siden validerer
- uden dog at gå den efter med tættekam.
Billedet er flyttet til samme folder, så det skal du ændre tilbage,
hvis du kopierer.

Ingen tvivl om at MS laver værktøjer der skriver koder, der virker i
IE. Tror jeg.
Problemet er nok, at de overholder standarderne lige så godt som IE -
hvilket gør at en rigtig browser ikke kan bruge den.

Normalt ville jeg ikke gå så vidt - men det er lidt i et håb om at du
kan lære lidt. Og husk at de gode elever spørger om det de ikke forstår

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Henrik B.

Dato : 21-09-09 19:04

> Se evt.
> http://bbsorensen.dk/saab
> og sammenlign koder.

Det er fan'me i orden Birger - nu begynder det at ligne noget.
))))))))))))))

> Normalt ville jeg ikke gå så vidt - men det er lidt i et håb om at du kan
> lære lidt. Og husk at de gode elever spørger om det de ikke forstår

Don't worry! Nu vil jeg lige bruge lidt tid på at læse/lære koden....
Så skal jeg nok vende tilbage, når jeg går fast.

Jeg kan i øvrigt se at vi ikke bor så langt fra hinanden...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Birger Sørensen

Dato : 21-09-09 19:38

Følgende er skrevet af Henrik B.:
8X
> Jeg kan i øvrigt se at vi ikke bor så langt fra hinanden...

Hvor ser du det?

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Henrik B.

Dato : 21-09-09 19:58

> Hvor ser du det?

Via din hjemmeside - du bor i nærheden af Århus - ik'?

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 21-09-09 20:04

Henrik B. skrev:

>du bor i nærheden af Århus

Jeg ville gætte på Næstved

--
Ivan V. klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Birger Sørensen

Dato : 21-09-09 21:54

Henrik B. forklarede den 21-09-2009:
> "Birger Sørensen" <sdc@bbsorensen.com> skrev i meddelelsen

> Via din hjemmeside - du bor i nærheden af Århus - ik'?

Hvilken af mine sider?
Burde nok se at få det rettet så - det rigtige er i omegnen af
Næstved...
Så det er en lang cykletur ^^

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Henrik B.

Dato : 21-09-09 22:23

> Burde nok se at få det rettet så - det rigtige er i omegnen af Næstved...
> Så det er en lang cykletur ^^

Ok. )

Bøvler i øjeblikket med at få den skide tekst til at følge billedet - ka'
sagtens få det til at funke med min opløsning/IE8. Men det kikser på en
bærbar med anden skærmopløsning og IE7. Så jeg skal vel have bundet
tekstensplacering til billedet?

Hvordan kan det i øvrigt være at hvor IE8 ikke viser et lille tomt
"tekstfelt" ved mouseover ved knapperne, men det gør det ved IE7, selvom jeg
har bedt om IKKE at få det?

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Birger Sørensen

Dato : 21-09-09 22:36

Henrik B. tastede følgende:
> [...]
>
> Hvordan kan det i øvrigt være at hvor IE8 ikke viser et lille tomt
> "tekstfelt" ved mouseover ved knapperne, men det gør det ved IE7, selvom jeg

IE7 bruger alt som titel, mens IE8 ikke gør.
Det kan måske løses ved at give areaerne en title=""
Evt sætte alt="" også, i stedet for alt="&nbsp;" som jeg satte ind. Det
er ikke helt lovligt i strict - kan ikke huske hvad validatorerne siger
til det i transitional.

Jeg havde anbragt texten absolut positioneret i den div der også
indeholder billedet. Så der bør ikke være problemer af den slags. (Men
lad være med at se i IE 6... 8-o )
Tror du skal prøve at fjerne alle margins og paddings i css. Det gøres
med
* {
padding : 0px;
margin : 0px;
}
Det kan godt være sådan noget du bøvler med. ^^
Jeg så godt at den ikke står samme sted i IE, som den gør i FF - og det
er formentlig af samme årsag.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Henrik B.

Dato : 22-09-09 21:24

> Jeg havde anbragt texten absolut positioneret i den div der også
> indeholder billedet. Så der bør ikke være problemer af den slags. (Men lad
> være med at se i IE 6... 8-o )

Fordi?

> Tror du skal prøve at fjerne alle margins og paddings i css. Det gøres med
> [...]

Har jeg prøvet, men det giver en blå (link) ramme omkring billedet?

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Allan Vebel

Dato : 22-09-09 22:21

Henrik B skrev:

> Har jeg prøvet, men det giver en blå (link) ramme
> omkring billedet?

Det kan fjernes med css, vær nu lidt konstruktiv

img{
border:none;
}

fjerner alle kanter fra billeder.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk/hund/

Fra : Birger Sørensen

Dato : 22-09-09 22:27

Henrik B.:
> "Birger Sørensen" <sdc@bbsorensen.com> skrev i meddelelsen

> Fordi?

> Har jeg prøvet, men det giver en blå (link) ramme omkring billedet?

1) Fordi IE6 ikke har det så godt med absolut positionerede elementer.
Det er nu ikke noget fancy, og det er kun top og left, så måske går det
;>)

2) De to ting burde ikke høre sammen.. rammen skal kun komme om link -
og er så ikke lige sikker på, om det kan skyldes at map'et betragtes
som sådan. Burde så kun være omkring knapperne, så det er det nok ikke.

Har lige leget med "min egen" version - og der sker det ikke, så det må
være noget andet du har gjort.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Birger Sørensen

Dato : 22-09-09 22:32

Henrik B. tastede følgende:
> "Birger Sørensen" <sdc@bbsorensen.com> skrev i meddelelsen

> Fordi?

> Har jeg prøvet, men det giver en blå (link) ramme omkring billedet?

Kom så lige til at tænke på, at din oprindelige kode, havde rodet noget
(Om det er EW2 eller EW3, der har gjort det, skal jeg ikke kunne sige -
og det må altså stadig ikke rodes sammen ).
Ved ikke om det kan få noget til at opfattes som et link, men det kunne
være noget i den retning, hvis du ikke har rettet det.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 21-09-09 23:35

Det viser bare din manglende viden om Expression Web. Denne genererer
som standard kode der validerer efter XHTML 1.0 transitional.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 22-09-09 00:37

Glemte lige at tilføje at både EW1 og 2 har en bug hvor de fejlagtigt
indsætter polygon som værdi for shape i stedet for det korrekte poly
(ironisk nok giver EW2 så omgående besked om at det er en fejl).
Polygon har ikke været validt siden HTML3.0 men såvidt jeg ved
godtager alle browsere det i quirks mode.
Såvidt jeg ved er det rettet i EW3. (må lige teste).

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Henrik B.

Dato : 22-09-09 06:14

"Jens Peter Karlsen" <jpkarlsen@mvps.org> skrev i meddelelsen
> Glemte lige at tilføje at både EW1 og 2 har en bug hvor de fejlagtigt
> indsætter polygon som værdi for shape i stedet for det korrekte poly
>
> Såvidt jeg ved er det rettet i EW3. (må lige teste).

Det behøver du ikke teste - det er IKKE rettet, eftersom jeg sidder med EW3.
)

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 22-09-09 22:38

Har nu testet alligevel (skulle lige installere EW3 i den færdige
version af Windows 7). Det er som du siger desværre ikke rettet.
Ifølge pålidelig kilde blev det ikke opdaget i betafasen.
Sikkert fordi imagemaps er sjældent brugt nu om dage.

Regards Jens Peter Karlsen.