Sideopsætninger
Fra : Finn

Dato : 11-09-09 09:42

Er der nogen måde hvor man , som i fx. word, kan lave stående og liggende
sideopsætning og tvunget sideskfit, ved udprintning fra en html side.
Skal bruges til udskrift af en række grafer/gif hvor de skal udskrives på
hver sin side og nogle er for bredde til et stående papirformat

Kan det evt. arrangeres ved hjælp af CSS eller ?

mvh finn

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-09-09 09:55

Finn skrev:

> Er der nogen måde hvor man , som i fx. word, kan lave stående og liggende
> sideopsætning og tvunget sideskfit, ved udprintning fra en html side.

Tvunget sideskift kan til dels godt styres med CSS. Man kan sætte
egenskaben:

      page-break-after: always;

på nogle elementer.

> Skal bruges til udskrift af en række grafer/gif hvor de skal udskrives på
> hver sin side og nogle er for bredde til et stående papirformat

Så tror jeg du er nødt til selv at dreje grafikken.

--
Bertel

Fra : Finn

Dato : 11-09-09 12:57

> [...]
>
> page-break-after: always;
>
> på nogle elementer.

> Så tror jeg du er nødt til selv at dreje grafikken.

Tak for svaret. Den første del er fin, men den anden er lidt ...øv.

Kommer jeg på en ide der kan løse det vender jeg selvsag tilbage

mvh finn

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 11-09-09 15:37

"Finn" <Nospam@nowhere.dk> skrev :

>Tak for svaret. Den første del er fin, men den anden er lidt ...øv.

Hvorfor øv til det andet?

Du kan da bare bruge to forskellige versioner.

Et der bliver vist på siden og et andet, der printet ud.

Går ud fra, at du kender til css.

Samme princip som på
http://home13.inet.tele.dk/smedpark/media/index.htm
(så længe den ligger der)
--
Kerim
http://www.facebook.com/kerim.ellentoft

Fra : Finn

Dato : 14-09-09 08:53

"Kerim Ellentoft" <kerim@mail.tele.invalid> skrev i en meddelelse

> Hvorfor øv til det andet?
>
> Du kan da bare bruge to forskellige versioner.
>
> Et der bliver vist på siden og et andet, der printet ud.

> [...]

Jo CSS og sondring mellem print og skærmvisning kender jeg.

@media print {

..top,.main {display: none}

..print {display: block; width: 21cm; height: 29.7cm}

}

Men ud af eksemplet kan jeg ikke udlede hvordan jeg får løst et probem hvor
en gif (organisationsdiagram) har en størrelse der betyder at den skal
skrives ud i liggende format.

Mvh finn

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 14-09-09 12:43

> [...]

>en gif (organisationsdiagram) har en størrelse der betyder at den skal

Har du ikke mulighed for at at skærmversionen er vist vandret og
printversionen ligger lodret?

Det var det jeg forestillede mig.

Fra : Birger Sørensen

Dato : 14-09-09 13:10

Kerim Ellentoft udtrykte præcist:

> Har du ikke mulighed for at at skærmversionen er vist vandret og
> printversionen ligger lodret?
>
> Det var det jeg forestillede mig.

Det kræver vel to forskellige billeder, men det skulle nok også være
til at finde ud af.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 14-09-09 23:30

Finn wrote:

> Men ud af eksemplet kan jeg ikke udlede hvordan jeg får løst et
> probem hvor en gif (organisationsdiagram) har en størrelse der
> betyder at den skal skrives ud i liggende format.

Det kan du vel overlade til brugerne - at definere, at der skal udskrives i
landscape-format i stedet for portrait-format. Vælger man 'Vis udskrift' på
noget bredt, opdager man straks behovet for at vende papiret.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Finn

Dato : 17-09-09 11:03

"Erik Ginnerskov" <erik.ginnerskov@live.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> på
> noget bredt, opdager man straks behovet for at vende papiret.

Casen er at der via Visual Studio genereres html sider der vises
organisationsdiagrammer, der samles i eet dokument. dvs at gif bliver dannet
automatisk og at dokumentet/html filen jo bliver ajourført i samme øjeblik
som vsd filen distribueres. Dermed kun en arbejdsopgave for mig.

Men brugerne kan ikke selv finde ud af at side 3 og 6 og 14 skal printes
landscape mens resten er horisintal.Deraf behovet.

Tak for input. (men jeg leder stadig efter en løsning)

mvh Finn