CSS height:auto og vinduesstørrelse
Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 10-09-09 17:07

Hej

Håber I kan hjælpe.
Jeg prøver at angive height:auto og overflow:auto i CSS. Mit håb var
at jeg på den måde ville få en scrollbar når brugeren formindskede
vinduet, således at indholdet ikke kunne være i vinduet. Det sker
imidlertid ikke.

Er der en måde at opnå den ønskede effekt med CSS. Altså at når
brugeren gør vindueshøjden mindre, således at nederste celle (med
aktuelt indhold) i en tabel ikke kan rummes i vinduet, så fremkommer
der i nederste celle en vertikal scrollbar, samtidig med at
cellehøjden mindskes til at passes højden på vinduet.

Håber I forstår min formulering.

Jens Olsen

Fra : Anders

Dato : 11-09-09 02:13

jenspolsen@hotmail.com skrev:
> [...]
> imidlertid ikke.
>
> Er der en måde at opnå den ønskede effekt med CSS.

det er det måske nok, men kan du ikke lige smide et link til siden?

> [...]
> der i nederste celle en vertikal scrollbar, samtidig med at
> cellehøjden mindskes til at passes højden på vinduet.

Det er jeg ikke sikker på jeg gør (men det er også ved at være
sent). Er indholdet i den nederste celle mere aktuelt end i de andre
celler? Eller ønsker du kun at scrollbaren skal dukke op i den
nederste celle og ikke i de andre?
Har du et link du kan smide, det er ikke fordi jeg prøver at være
irriterende, men det gør det en del lettere at finde ud af hvad du
vil, hvis der er en side man kan kigge på imens.

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 11-09-09 02:27

On 11 Sep., 03:13, Anders <prebenpr...@gmail.com> wrote:

> [...]
> irriterende, men det gør det en del lettere at finde ud af hvad du
> vil, hvis der er en side man kan kigge på imens.

Du kan prøve at kigge her. Det ser ikke kønt ud, men er bare en rå
test af hvordan tingene virker (eller ikke virker).

http://dermabelle.dk/Test/layoutpart1.php

Ideen er naturligvis til venstre (blåt felt) at have en menu med links
til de forskellige sider, og til højre (hvidt felt) have selve teksten
på hver side.
Den effekt jeg er ude efter er, at når brugeren mindsker højden på
vinduet (eller måske bare har en computer med lille skærmopløsning)
således at det blå og/eller det hvide felt ikke kan rummes inden for
vinduet, så fremkommer der en vertikal scrollbar i hhv. det blå og/
eller det hvide felt.
Jeg ønsker ikke at angive en fast højde for blå og hvide felt. Denne
bestemmes at indholdet af feltet.

Håber det er mere klart nu hvad jeg mener.

Jens Olsen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-09-09 09:52

jenspolsen@hotmail.com skrev:

> Du kan prøve at kigge her. Det ser ikke kønt ud, men er bare en rå
> test af hvordan tingene virker (eller ikke virker).

Tabeller har den indbyggede egenskab at de forsvinder ud under
kanten hvis de ikke kan være i vinduet.

Lav floatede bokse i stedet for. Dem kan du give en egenskab så
der dukker rullebjælker op efter behov.

--
Bertel

Fra : Birger Sørensen

Dato : 11-09-09 10:00

jenspolsen@hotmail.com tastede følgende:

> [...]
> bestemmes at indholdet af feltet.
>
> Håber det er mere klart nu hvad jeg mener.

Du er lidt i konflikt med dig selv.
Der kommer scrollbar, hvis indholdet ikke kan være i de elementer der
indeholder dem.
Men du vil have højden af elementerne bestemt af indholdet.
Altså kommer der aldrig scrollbarer.
Jeg får i øvrigt scrollbar på vinduet på din testside, når indholdet
ikke kan være der.

Prøv til at begynde med, med en doctype. Så har browserne en chance for
standards mode, i stedet for quirks, og man kan regne med det man ser
på skærmen.

Et alternativ til det jeg tror du forsøger, er vist at gøre de øverste
felter statiske. Men det går vist ikke i en tabel.

overflow skal være auto, for at der kommer scrollbar. Men den kommer
vist kun hvis det element der indeholder det element du vil have
scrollbar på, har overflow : hidden - ellers vil browseren sætte
scrollbaren der.
Og det går vist slet ikke i en tabel.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 11-09-09 05:06

On 11 Sep., 10:51, Bertel Lund Hansen <unosp...@lundhansen.dk> wrote:
> Tabeller har den indbyggede egenskab at de forsvinder ud under
> kanten hvis de ikke kan være i vinduet.

Jeps.

> Lav floatede bokse i stedet for. Dem kan du give en egenskab så
> der dukker rullebjælker op efter behov.

Har du et link med et eksempel på dette?
Jeg har selv prøvet med en test her,

http://dermabelle.dk/Test/layoutpart2.php

Men det giver ikke det ønsked resultat. Måske har jeg misforstået hvad
du mener.

Jens Olsen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-09-09 12:44

> Har du et link med et eksempel på dette?

http://temp.lundhansen.dk/dermabelle.htm

Bemærk hvordan jeg kun sætter skrifttypen ét eneste sted.

Generelt gælder det at hvis noget skal styles ens, skal det helst
kun gøres ét sted.

--
Bertel

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 11-09-09 07:39

On 11 Sep., 11:00, Birger Sørensen <s...@bbsorensen.com> wrote:
> Der kommer scrollbar, hvis indholdet ikke kan være i de elementer der
> indeholder dem.

Det er jeg helt med på

> Men du vil have højden af elementerne bestemt af indholdet.
> Altså kommer der aldrig scrollbarer.

Njah, ikke helt. Jeg vil have at højden af elementerne skal være
bestemt af indholdet, HVIS der er plads til det veritkalt i vinduet.
Er der ikke plads i vinduet, skal elementernes vertikal højde
bestemmes af vinduets størrelse og forsynes med vetikal scrollbar.

> Jeg får i øvrigt scrollbar på vinduet på din testside, når indholdet
> ikke kan være der.

Ja da, jeg har sat overflow:auto.

Jens Olsen

Fra : Birger Sørensen

Dato : 11-09-09 15:11

> [...]
> Er der ikke plads i vinduet, skal elementernes vertikal højde
> bestemmes af vinduets størrelse og forsynes med vetikal scrollbar.

Altså en max-height, du bare ikke kender. ^^

> Ja da, jeg har sat overflow:auto.

Så er det også der scrollbaren kommer, hvis du ikke gør andet, for at
begrænse højden af det element du vil have scrollbar på.

Måske kan en relativ position kombineret med en bottom : værdi gøre
det.

Jeg har lige prøvet i FF med FireBug, men kan ikke få det til at virke,
andet end ved at scrollbars kommer på vinduet.
Men det kan meget vel være indpakningen i en tabel, der ødelægger det
for div'en inden i.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 11-09-09 15:29

Birger Sørensen skrev:

> Altså en max-height, du bare ikke kender. ^^

Jeg har ikke lige afprøvet det, men den max-height kan vel også angives
i procent?

--
Philip - http://chartbase.dk | http://www.hitsurf.dk

Fra : Birger Sørensen

Dato : 11-09-09 22:32

Philip Nunnegaard har bragt dette til verden:

> Jeg har ikke lige afprøvet det, men den max-height kan vel også angives i
> procent?

Det skal den kunne.
Men browserhøjde minus en fast højde på toppen, er ikke til at angive i
%; hvis browseren er meget høj bliver % for lille, hvis den er meget
lav (måske endda lavere end toppen) bliver % for stor.

Man kan løse problemet med absolut positionering - elementet vil dog
altid have samme størrelse - altså hvis indholdet er meget lidt eller
ingenting, vil elementet alligevel få den angivne størrelse. Det er
ikke helt det, der spørges efter, selvom der ikke er så meget galt
(Og krydser man over, og bruger absolut positionering, skal man
forberede sig på at hele layoutet skal være med absolut positionering,
eller en farlig masse bøvl med at få ting til at spille sammen under
varierende forhold, og desuden problemer med at understøtte forældede
browsere).

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 13-09-09 02:38

Birger Sørensen skrev:

> Men browserhøjde minus en fast højde på toppen, er ikke til at angive i
> %; hvis browseren er meget høj bliver % for lille, hvis den er meget lav
> (måske endda lavere end toppen) bliver % for stor.

Det problem kender jeg godt, bare med bredde.
Jeg opererer gerne med en container-div der i udgangspunktet er 95% plus
en padding på et absolut antal pixels i bredden (typisk 8-10px i hver
side). "I udgangspunktet" fordi jeg også gerne kører med en max-width.

Men det er nok noget sværere i trådstarters tilfælde.

--
Philip - http://chartbase.dk | http://www.hitsurf.dk

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 11-09-09 07:43

On 11 Sep., 13:44, Bertel Lund Hansen <unosp...@lundhansen.dk> wrote:

> http://temp.lundhansen.dk/dermabelle.htm

Jo, men det giver jo ikke den effekt jeg er ude efter (ikke i min
browser i hvert tilfælde).
> [...]

> Bemærk hvordan jeg kun sætter skrifttypen ét eneste sted.
>
> Generelt gælder det at hvis noget skal styles ens, skal det helst

Jeps, det er vel pointen med stylesheets.

Jens Olsen