Brøk streger of formler
Fra : Nederbasse

Dato : 03-09-09 18:48

Hej

Er det muligt at lave formler og brøkstreger med jtml/css eller skal det
laves som billeder?

Lars

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 03-09-09 18:52

On Thu, 3 Sep 2009 19:48:10 +0200, Nederbasse wrote:

> Er det muligt at lave formler og brøkstreger med jtml/css eller skal det
> laves som billeder?

Har du komplicerede formler, kan det betale sig at skrive dem i LaTeX og fx
anvende http://rogercortesi.com/eqn/index.php til at danne billederne.

--
What is life, except excuse for death,

Fly Opera - http://opera.softwolves.dk

Fra : Rune Jensen

Dato : 03-09-09 19:00

Nederbasse skrev:
> Hej
>
> Er det muligt at lave formler og brøkstreger med jtml/css eller skal det
> laves som billeder?

MATHML Jeg aner intet om det, andet end det er (eller er recommenderet
som) en standard. Du vil måske få noget ud af at læse lidt her:

http://en.wikipedia.org/wiki/MathML
http://www.w3.org/Math/

Problemet er lidt, hvor langt standarden er nået (jeg har ikke dykket
ned i det som sagt). Det har nemlig også noget at sige, når snakkes
kompatibilitet med browserne. Firefox lader til at forstå en del:

http://www.w3.org/Math/XSL/pmathml2.xml

...andre vil måske kunne sige mere.

MVH
Rune Jensen

Fra : Birger Sørensen

Dato : 03-09-09 19:36

Rune Jensen kom med følgende:

> [...]
> det som sagt). Det har nemlig også noget at sige, når snakkes kompatibilitet
> med browserne. Firefox lader til at forstå en del:

Ser rigtigt ud, i IE8 også, både med og uden komp...

Bortsetfra
"If your browser displays those equations correctly, it is enabled to
display Presentation MathML."
- der er ikke nogen equations på siden, men nogle "mathematical
expressions"...

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 03-09-09 20:15

On Thu, 03 Sep 2009 20:35:44 +0200, Birger Sørensen wrote:

> [...]
-klip-
> Ser rigtigt ud, i IE8 også, både med og uden komp...

Ovenstående URL? Ikke i min IE8 uden tilføjelsesprogrammet:
http://div.softwolves.dk/temp/mathML_IE8.png

En hurtig test viser, at det ikke virker i Safari og Chrome og kun tildels
i Opera
(http://dev.opera.com/articles/view/can-kestrels-do-math-mathml-support-in/
- i O10 opera:config#UserPrefs|MathMLCSSFile).

Fra : Rune Jensen

Dato : 03-09-09 20:32

Christian Bohr-Halling skrev:

> [...]
> (http://dev.opera.com/articles/view/can-kestrels-do-math-mathml-support-in/
> - i O10 opera:config#UserPrefs|MathMLCSSFile).

....selve idéen om et sprog til math er rigtig set i mine øjne. Det er jo
noget med, at det beholder betydningen (og hierakiet), om det flyttes
fra en (i princippet) avanceret lommeregner/program som f.eks. mathCAD
til en webside til et word-dokument til et regneark pga. mark-uppen. Og
forsøger man derefter at regne formlen ud, kan det lade sig gøre (igen i
princippet).

At det så ikke virker, er ærgerligt. Ingen anden løsning end den med
billederne, så, som du foreslog - tror jeg. En title og måske en
longdesc på billederne er så nok på sin plads (jeg mener, det hedder
'longdesc', men 'man' bør nok kigge i specifikationerne).

MVH
Rune Jensen

Fra : Nederbasse

Dato : 03-09-09 20:47

> Er det muligt at lave formler og brøkstreger med jtml/css eller skal det
> laves som billeder?
>
> Lars

Nu er der ikke de større formler jeg skal bruge men kun en brøkstreg (lige
nu)
Men derfor må det jo godt stå ordentlig

Lars

Fra : IT Troldmand

Dato : 03-09-09 17:31

On 3 Sep., 21:46, "Nederbasse" <maps...@gmail.com> wrote:
> [...]

Almindelig html skriver tekst i linier, så derfor er det ikke lige til
at skrive brøker.
Men med css kan du rykke linierne, så du kan lave en formel af tre
dele: oppe, på linien og nede.

Matematiske symboler finder du på side 34 i UCS-tegnsættet.

Jeg har lavet et lille eksempel til dig her:
http://www.tools.m-sys.dk/da/css-math.php

Hilsen Michael

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-09-09 07:45

IT Troldmand skrev:

> Jeg har lavet et lille eksempel til dig her:
> http://www.tools.m-sys.dk/da/css-math.php

Jeg ville bruge <hr> til stregen i stedet for en stribe
minustegn.

--
Bertel

Fra : Nederbasse

Dato : 04-09-09 10:13

Snip
Jeg har lavet et lille eksempel til dig her:
http://www.tools.m-sys.dk/da/css-math.php

Hilsen Michael

Det var lige det jeg skulle bruge
Tak for det

Lars

Fra : Stig Johansen

Dato : 04-09-09 10:54

IT Troldmand wrote:

> Matematiske symboler finder du på side 34 i UCS-tegnsættet.

Hvem bruger UCS?

Jo, MS brugte vist UCS-2 i Win95 R2, men er senere gået over til UTF-16.
Linux bruger SVJH UCS-4 internt, men hvor stor er understøttelsen af UCS-x i
browsere?

Din test:
<http://www.tools.m-sys.dk/da/css-math.php>
leverer ikke noget tegnsæt:
hvilket defaulter til iso-8859-1, endvidere har du:
i din header.

Hvor finder du noget, der angiver, at browseren skal vise 'ting' i UCS-2?

Stig Johansen

Fra : Stig Johansen

Dato : 04-09-09 11:42

Nederbasse wrote:

> Nu er der ikke de større formler jeg skal bruge men kun en brøkstreg (lige
> nu)
> Men derfor må det jo godt stå ordentlig

Du kan få et link her:
<http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/math/>

Jeg er ikke designhaj, men det kunne ligne et sted at begynde.

Stig Johansen

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 04-09-09 10:34

Den Fri, 04 Sep 2009 08:45:04 +0200 skrev Bertel Lund Hansen:

> Jeg ville bruge <hr> til stregen i stedet for en stribe minustegn.

Føj for de rønnebær er sure.

--
Karl Erik.