Problemer med at centrere og kanter
Fra : Ukendt

Dato : 30-08-09 22:56

Jeg har idag forsøgt at få min side til at centrere og det er lykkedes
delvist kun.

Selv indholdet på siden skulle også gerne centrere på siden imellem de 2
kolonner til venstre og højre.
Har fulgt nogle forskellige guider på webdesign101.dk men det er altså ikke
lykkedes for mig at få det til at virke.

Andet spørgsmål har jeg ikke kunnet google mig frem til - det går ud på at
få indholdet helt ud til browserkanten.
Der er ligesom en margen på 5-10 pixel men det kan jeg ikke se jeg skulle ha
sat.

Border og hvid baggrund er kun fordi jeg synes det er nemmere at overskue
når man sidder og retter til.

Mvh. Allan

--
Læs om familien rath-møller på http://rath-møller.dk --
http://www.xn--rath-mller-5cb.dk

Fra : Birger Sørensen

Dato : 30-08-09 23:19

Allan M sendte dette med sin computer:
> [...]
> sat.
>
> Border og hvid baggrund er kun fordi jeg synes det er nemmere at overskue når

Din tekst står i en <p>. Det er fornuftigt.
Den står i en tabel med een række og een søjle. Og den tabel er inde i
en div.
Hvorfor tabellen?
Tabeller er til tabulære data. Man kan godt sætte en tabel ind i sit
design - hvis man har tabulære data. Det har du ikke.
Og en tabel med en række og en søjle, er ganske overflødig.
Så prøv at fjerne tabellen. Den gør absolut ingenting...

Noget af dit problem er nok, at elementerne har forskellige default
værdier for margin og padding. Så der kan være begge, selvom du ikke
sætter nogen.
Man kan fjerne (nogen af) dem, med
* {
padding : 0px;
margin : 0px;
}

du har i øvrigt
html {
overflow:scroll;
}
jeg ved ikke hvad du tror den gør... html er det element der indeholder
dokumentet, har ikke nogen visuel præsentation, og faktisk slet ikke
nogen style, iflg. standarderne.
Nogle browsere lader elementer i html (altså body) nedarve fra style
sat på html.
Men så kan du lige så godt sætte det på body - det er der, det hører
til. Og så er det ikke browser specifikt, om det virker eller ej.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Ukendt

Dato : 31-08-09 20:19

> Noget af dit problem er nok, at elementerne har forskellige default
> værdier for margin og padding. Så der kan være begge, selvom du ikke

Så er de ting du har nævnt rettet ind og nu har jeg ikke nogen margen -
altså siden fylder hele browservinduet.

Mit problem nu er at få centreret indholde i midterste kolonne.

Mvh. Allan

Fra : Birger Sørensen

Dato : 31-08-09 21:07

Allan M forklarede den 31-08-2009:

> Så er de ting du har nævnt rettet ind og nu har jeg ikke nogen margen - altså
> siden fylder hele browservinduet.
>
> Mit problem nu er at få centreret indholde i midterste kolonne.
>

> Mvh. Allan

Det kommer lidt an på, hvad du mener med "centreret.
Enten er det teksten du tænker på - her er løsningen text-align :
center; på din "main-content" div.
Eller også er det at få main-content til at stå midt mellem de to
sidepaneler.
Du arbejder med 3 absolut positionerede elementer. Så det er et
spørgsmål om simpel matematik - måske en måden dimensionerne gives på.
Du har dem her :

#left_col {
position: absolute;
top: 65px;
left: 10px;
width: 190px;
border-right: 1px solid black;
}
#right_col {
position: absolute;
top: 65px;
right: 10px;
width: 190px;
border-left: 1px solid black;
padding: 6px;
}
#main_content {
position: absolute;
top: 80px;
margin: 0px 210px 0px 210px;
background: #0400ff;
min-width: 220px;
}

Det der ødelægger dit regnestykke, er (formentlig), at du ikke regner
paddingen med i det højre panel.
Det er reelt 190+6+6 = 202px bredt
(og her regner vi så uden dine bordere - de bør også renes med, men jeg
forstod at det kun var visuelt mens du roder med det, og de skal
fjernes igen)
Med de 10px fra højre kant er det 212px, og det går faktisk 2px ind
under din main-content.
I venstre side, har du regnet rigigt - men der er heller ingen padding
at tage hensyn til. (og jeg antager at de 10px du har mellem det
venstre panel og main-content er tilsigtede.
Så en løsning kunne være, at trække paddingen fra bredden på det højre
panel - altså width:178px; på det. Så passer tallene sammen igen B-)

Når du nu i øvrigt har absolut positioneret din main-contant, virker
det underligt på mig at bruge margin. Margin er mindste afstanden til
nærmeste element. Men absolut positionerede elementer, har ikke noget
nærmeste element. Det bliver så en mindsteafstand fra body til
indholdet - og det virker også, men ikke som andre margener (mener i
øvrigt at standarderne også siger, at man kan godt sætte margin på
absolut positionerede elementer, men man kan ikke regne med at
browserne faktisk overholder den...)
En anden og IMHO simplere måde er at angive
#main_content {
position: absolute;
top: 80px;
left : 210px;
right : 210px;
background: #0400ff;
}
Den går vist ikke i IE6, men er ellers god nok. Ved så heller ikke om
det går med margin i IE6..

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Benny Larsen

Dato : 31-08-09 00:58

Hvad med at sende et link eller kildekoden så vi kan se hvad det er ?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Birger Sørensen

Dato : 31-08-09 08:47

Benny Larsen sendte dette med sin computer:
> Hvad med at sende et link eller kildekoden så vi kan se hvad det er ?

Der er to link i signaturen.
Det er ikke nogen ide at poste kildekode.
Højreklik og vis kilde.
HTML skal som regel ses i funktion (eller mangel på samme) for at
forstå hvad fejlen går ud på. Og der er ikke ret mange her, der selv
vil have en masse bøvl, med at gemme et site, for at se hvordan andre
programmørers fejl viser dig.
Så et link er rigeligt.

Birger

http://bbsorensen.dk