Hjælp til CSS
Fra : ABJ

Dato : 29-08-09 23:21

Jeg har i et par år arbejdet med en lokalhistorisk hjemmeide.

http://www.lokalhistorieiaarhus.dk/ormslev/

Den er opbygget med frames, det var det jeg kunne finde ud af på det
tidspunkt, men jeg vil gerne ændre den til CSS.

Det skal ikke være et fancy lay-out, egentlig vil jeg gerne beholde et
lay-out der ligner det nuværende, men jeg kan ikke rigtig få hul på opgaven,
mest på grund af at jeg ikke helt har forstået principperne.

Jeg har set nogle eksempler hvor man har opdelt CSS i color og layout, er
det en fordel?

Er der nogen her der kan anbefale en bog som forklarer principperne med gode
eksempler, evt. links til hjemmesider der kan hjælpe mig, jeg kender html.dk
men jeg synes ikke jeg kan finde tips om hvordan jeg laver bookmarks fra
CSS, det er vel nødvendigt hvis de skal være på alle sider?

Hilsen Aksel

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 30-08-09 00:20

ABJ skrev:

> Det skal ikke være et fancy lay-out, egentlig vil jeg gerne beholde et
> lay-out der ligner det nuværende, men jeg kan ikke rigtig få hul på
> opgaven, mest på grund af at jeg ikke helt har forstået principperne.

Tjek skabelon 1-2-1 på denne side (hold musemarkøren over
skabelonminiaturerne):
http://kimludvigsen.dk/libris/kompozer/skabeloner/index.php

Skabelonerne er lavet til programmet KompoZer, men de kan
sagtens bruges i andre programmer, eller hvis du koder i hånden.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk

Fra : Birger Sørensen

Dato : 30-08-09 02:06

ABJ kom med denne ide:
> [...]
> men jeg synes ikke jeg kan finde tips om hvordan jeg laver bookmarks fra CSS,
> det er vel nødvendigt hvis de skal være på alle sider?

HTML til indhold, CSS til form (formattering).
"Bookmarks" er indhold. Der for i HTML, ikke CSS.

Ellers må du forklare, hvad du mener med "bookmarks".

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Birger Sørensen

Dato : 30-08-09 02:41

Birger Sørensen har bragt dette til verden:

Glemte...
http://webdesign101.dk
Du får det ikke bedre.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Rune Jensen

Dato : 30-08-09 08:15

ABJ skrev:

> Jeg har set nogle eksempler hvor man har opdelt CSS i color og layout,
> er det en fordel?

Farve og layout er én og samme sag.. Så der må du nok lige forklare dig
nærmere..

> [...] tips om hvordan jeg
> laver bookmarks fra CSS, det er vel nødvendigt hvis de skal være på alle
> sider?

Her er du også nødt til at uddybe. Bogmærker er en gammel Frontpage
betegnelse for at "springe til andet indhold andet sted på siden". Er
det det? Det (selve bogmærket) har ikke med layout (og derfor ikke CSS)
at gøre, men skal laves i HTML.. Det nærmeste, man kan komme CSS, er
:target, som kan bruges til at style "målet" for bogmærket. Det, du mener?

Jeg har flere forslag, men det er lidt uklart, hvad du vil, så bedre
ikke at forvirre for meget indtil, du kan uddybe ;)

MVH
Rune Jensen

Fra : Rune Jensen

Dato : 30-08-09 08:24

Rune Jensen skrev:

> Farve og layout er én og samme sag.. Så der må du nok lige forklare dig
> nærmere..

Hvis du har et link eller to til eksempler, ville det være alle tiders..

MVH
Rune Jensen

Fra : ABJ

Dato : 30-08-09 09:53

"Rune Jensen" <runeofdenmark@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Hvis du har et link eller to til eksempler, ville det være alle tiders..
>

> MVH
> Rune Jensen

Mit ordvalg bogmærker var forkert, i min webeditor Namo hedder det
hyperlinks.
Det jeg er interesseret i er at have mine links på alle sider, men det
kræver vel at de på en eller anden måde ligger i CSS, eller hvad?

Opdelingen i to CSS filer har jeg set her:
http://www.free-css-templates.com/preview/Blasphemy/

Jeg vil indtil videre prøve at se nærmere på de skabeloner Kim Ludvigsen
anbefalede, og vil se på Webdesign 101.

Indtil videre, tak for hjælpen.

Hilsen Aksewl

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-08-09 14:14

ABJ skrev:

> [...]
> Det jeg er interesseret i er at have mine links på alle sider, men det
> kræver vel at de på en eller anden måde ligger i CSS, eller hvad?

Links ligger mange forskellige steder på HTML-sider. Jeg gætter
på at du tænker på dem der udgør menuen?

At få dem til at ligge på hver side er ikke en CSS-opgave. CSS
har med udseende at gøre. HTML har med indhold at gøre. Linkene
er indhold.

Fast meneu på alle sider hvor man kun skriver den én gang, kan
laves med SSI eller et serversidescript som f.eks. PHP.

--
Bertel

Fra : ABJ

Dato : 30-08-09 17:44

"Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Fast meneu på alle sider hvor man kun skriver den én gang, kan
> laves med SSI eller et serversidescript som f.eks. PHP.

Ud fra de udmærkede svar jeg har fået på mine, ikke særligt velformulerede,
spørgsmål, synes jeg ikke jeg umiddelbart opnår væsentlige fordele ved at
ændre min nuværende side.

Selvfølgelig er det smart at kunne ændre lay-out for alle sider samtidig,
men hvis det medfører at jeg skal gennemgå alle sider hvis jeg ændrer min
menu, overskygger dette for mig, fordelene ved CSS opbygningen, disse
ændringer laver jeg meget oftere end lay-out ændringer.

Så må jeg indtil videre leve med at man ikke kan linke direkte til en side,
og at frames anses for at være en dårlig programmeringsform.

Hilsen Aksel

Fra : Birger Sørensen

Dato : 30-08-09 18:42

ABJ kom med denne ide:
> [...]
>
> Så må jeg indtil videre leve med at man ikke kan linke direkte til en side,
> og at frames anses for at være en dårlig programmeringsform.

Den simple måde, består i at du skriver din menu i HTML, og henter den
ind på alle dine sider med SSI.
SSI står for Server Side Includes.
Princippet er, at det program på serveren, der sender din side til den
besøgende, gennemgår koden, og hver gang den ser din kommando, henter
den din menu, og sætter den ind i koden der sendes tilbage til
brugeren.
Du kan gøre det samme med en header, en footer - eller andre dele af
siden, som du vil have vist på mere end een side.

Før du kaster dig over det, skal du være sikker på, at din host
(serveren siden ligger på) understøtter SSI.

De samme ting kan opnås i PHP, ASP og formentlig også andre serverside
scriptsprog.
Men det kan ikke gøres i ren HTML.

Der findes mange sider på nettet du kan konsultere om emnet - prøv
f.eks. at google Server Side Includes.

Mange finder det nemmere at bruge f.eks. PHP, der kan præcis det samme
(men det skal selvfølgelig skrives anderledes), plus en hel masse mere.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 30-08-09 19:25

Den Sun, 30 Aug 2009 18:44:23 +0200 skrev ABJ:

> [...]
>

> Så må jeg indtil videre leve med at man ikke kan linke direkte til en
> side, og at frames anses for at være en dårlig programmeringsform.

Rolig nu Aksel

Opgaven er såmænd ikke så håbløs som du tror.

Start med et af de layouts Kim foreslog.
I venstre side har du jo et html med menuerne (links, bookmarks,
whatever).
Denne side skal blot gemmes - i PHP som eks menu.php - i SSI som
menu.etellerandet som jeg ikke ved.

Layoutet har sikkert en venstre <div> og en højre <div>.
I den venstre <div> indsættes så din menu-side - i PHP:
<?php include("menu.php"); ?>
(forudsætter at din host kører med PHP aktiveret)

I den højre <div> indsætter du en af dine sider - gemmer hele molevitten
under det navn som højre <div> har/havde, blot med endelsen .php.

Sådan fortsætter du til du har "redigeret" alle nuværende sider.

SÃ¥ er du sluppet af med framesettet - og kan nu komme videre med at
redigere din CSS - til den tid spørger du bare igen

--
Karl Erik.

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 30-08-09 20:29

Den Sun, 30 Aug 2009 20:38:44 +0200 skrev Erik Olsen:

> [...]
> SSI når man aldrig har rodet med det før, og det er typisk tilfældet når
> man har lavet sine sider i frames med hvad dertil hører.
>
> Det var det for mig. Jeg startede derfor med de to første og har gemt
> SSI til senere. Det er sikkert meget nemt når man kan, men man skal
> altså som begynder over en høj tærskel når man går i gang med sådan
> noget.
>
> Overvej det i stedet for bare at fortælle hvor nemt det er. De generelle
> forklaringer har det med at være lidt for overfladiske til at hjælpe

Det har du bestemt ret i Erik.
Men vi stopper jo først med at lære den dag vi ligger 7 alen nede

Jeg skal i hvert fald have en god (lære)bog med - bare for en sikkerheds
skyld

--
Karl Erik.