http://webdesign101.dk/ Det simpleste lay~
Fra : Edmund

Dato : 29-08-09 10:24

http://webdesign101.dk/csslayout/eksempler/layout1a.html
Det simpleste layout med stylesheet

Jeg kan ikke lige forstå hvad .red er for noget.

.red {color:#c00;font-weight:bold;}

Det er også med i layout med tabel
http://webdesign101.dk/csslayout/eksempler/layout1.html

Mvh Edmund

Fra : Rune Jensen

Dato : 29-08-09 10:27

Edmund skrev:
> http://webdesign101.dk/csslayout/eksempler/layout1a.html
> Det simpleste layout med stylesheet
>
> Jeg kan ikke lige forstå hvad .red er for noget.

> [...]

Det er en class- du vil et eller andet sted i den tilhørende HTML finde
noget a la

class="red"

Det sætter tekst-farve til rød (color:#c00) og fonten til fed
(font-weight:bold) på det element, hvor classen ligger

MVH
Rune Jensen

Fra : Rune Jensen

Dato : 29-08-09 10:32

Rune Jensen skrev:

> Det sætter tekst-farve til rød (color:#c00) og fonten til fed
> (font-weight:bold) på det element, hvor classen ligger

Klasser kan forekomme flere gange i HTMLen, og de bestemmes i CSS udfra
et punktum før klassenavnet. IDer (som kun må optræde én gang i HTMLen),
bestemmes ved at sætte nummertegn # foran IDnavnet,

Sådan:

..classnavn

#idnavn

MVH
Rune Jensen

Fra : Edmund

Dato : 29-08-09 10:58

Rune Jensen skrev:

> Det er en class- du vil et eller andet sted i den tilhørende HTML finde
> noget a la
>
> class="red"

Ok, tak. Han må havde glemt at fjerne det eller noget, for der er ikke
noget der hedder class er "red" når jeg søger html´en igennem med notepad.

Men det gav mig lidt grå hår i hovedet, at han skriver det ind som en
del af teksten på
http://webdesign101.dk/csslayout/eksempler/layout1.html

<!--
body,td {
background:#eee;
font-family:arial,sans-serif;
}
a {
display:block;
margin-bottom:5px;
}
.red {
color:#c00;
font-weight:bold;
}
-->

Fra : Rune Jensen

Dato : 29-08-09 10:50

Edmund skrev:

> Jeg kan ikke lige forstå hvad .red er for noget.
>
> .red {color:#c00;font-weight:bold;}

Det ligner noget kode, der er blevet til overs, måske fra tidligere
tilretning. Klassen bliver tilsyneladende ikke brugt i HTMLen. I så fald
kan man fjerne den fra CSSen.

MVH
Rune Jensen

Fra : Allan Vebel

Dato : 29-08-09 12:12

Edmund skrev:

> Jeg kan ikke lige forstå hvad .red er for noget.
>
> .red {color:#c00;font-weight:bold;}

Eksempel:

anderledes</span> end selve teksten</p>

--
Allan Vebel
Skal vi mødes?

Fra : Birger Sørensen

Dato : 29-08-09 12:21

Edmund forklarede den 29-08-2009:
> http://webdesign101.dk/csslayout/eksempler/layout1a.html
> Det simpleste layout med stylesheet
>
> Jeg kan ikke lige forstå hvad .red er for noget.

> [...]

Det er en CSS klasse.
Den definerer en "stil" - eller en hvert fald en del af en stil.
I dit eksempel, at der skal anvendes en røs farve, og teksten skal være
fed.
Man bruger en klasse, ved, som Allan skriver, at angive den som
attribut til de tag hvar den skal anvendes.

Birger

http://bbsorensen.dk