den server jeg benytter, kan ikke finde mi~
Fra : Mathias Nilsson

Dato : 21-08-09 17:54

Nedenfor ses den del af min htmlkode der er problemet -
menu.html. menu.html er placeret i en mappe kaldet "www" på min
server, hvori mappen "stylesheets" også befinder sig.
I mappen "stylesheets" er stylesheetet "index1.css".
Når jeg åbner menu.html, så ignorerer den fuldstændig
stylesheetet, samt billeder i mappen "images", der også befinder
sig i mappen "www". Og det er som sådan det jeg ikke kan finde ud
af hvorfor.
Det er første gang jeg forsøger mig med at uploade en hjemmeside,
så bær over med mig hvis det er en åbenlys fejl.
Jeg skriver i notesblok, for at lærer det helt fra bunden af,
sådan fungerer indlæring bedst for mig :)

Min menu:

<link rel="stylesheet" style="text/css"
href="stylesheets/index1.css">

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-08-09 18:13

Mathias Nilsson skrev:

> Nedenfor ses den del af min htmlkode der er problemet -

Ja, der er et problem.

> Jeg skriver i notesblok, for at lærer det helt fra bunden af,
> sådan fungerer indlæring bedst for mig :)

God idé.

> Min menu:

Du har åbenbart forstået brugen af mapper og stier rigtigt.

> <link rel="stylesheet" style="text/css"
> href="stylesheets/index1.css">

Problemet er at stylesheet skal erklæres i head-sektionen.
Første rettelse:

   <head>
   <title>Menu</title>
   <link rel="stylesheet" style="text/css" href="stylesheets/index1.css">
   </head>

Men der er et par ting du lige så godt kan få styr på med det samme.
Det drejer sig om doctype og tegnsæt. Du behøver ikke (endnu) forstå
hvad det er og hvad det skal gøre godt for. Du skal bare gøre som jeg
siger; så undgår du nogle problemer.

Allerførste linje i dine HTML-filer skal være præcis denne her:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC '-//W3C//DTD HTML 4.01//EN' ''>http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd'>

Og i head-sektionen skal du også erklære dit tegnsæt. Det gør du sådan:

Færdig rettelse:

--
Bertel

Fra : Birger Sørensen

Dato : 21-08-09 18:15

Mathias Nilsson kom med denne ide:
> [...]
> Jeg skriver i notesblok, for at lærer det helt fra bunden af,
> sådan fungerer indlæring bedst for mig :)

normalt er det smart med et link - for simple ting, er det ofte noget
andet end det man fokuserer på, der går galt.

Prøv med
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="stylesheets/index1.css">
type="text/css" - ikke style.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-08-09 19:47

Birger Sørensen skrev:

> Prøv med
> <link rel="stylesheet" type="text/css" href="stylesheets/index1.css">
> type="text/css" - ikke style.

Den fejl overså jeg.

--
Bertel

Fra : Birger Sørensen

Dato : 21-08-09 22:03

Bertel Lund Hansen formulerede spørgsmålet:

Til gengæld overså jeg alt det andet

Birger

http://bbsorensen.dk