Html begynder!
Fra : Allan Gismo Horneman~

Dato : 21-08-09 00:06

Hejsa...

Jeg er helt grøn på dette område med html og har ikke den
fjernest idé om hvad alt de andet er for noget! CSS, XML og hvad
det nu hedder alt sammen.

Men nu ligger landet således at jeg på et meget nybegynderstadie
er ved at bygge en hjemmeside op i dreamweaver. Og der kan jeg
gså designe uden brug af html-koder. men jeg vil jo gerne lære
lidt hen ad vejen. Og det går da også stille og roligt. Nu e rjeg
bare stødt på det problem at jeg har ingen anelse om hvordan jeg
får lavet en tekstboks. Ikke bare en tekstboks, hvor der står
nogle ting, men ligesom et slags debat forum. Hvor man kan skrive
en tekst og så denne tekst man skriver kommer til at stå for
neden, hvis I kan følge mig. Jeg har kigget en del rundt på
nettet, men det eneste jeg kan finde frem til er bare en simpel
tekstboks hvor man bare kan skrive i selve boksen, men ikke få
det til at blve stående nedenunder i nogle felter for sig selv.
Altså som i en slags chat... bare et slags debatforum istedet
for...

Og ved heller ikek om dette her er noget jeg kan spørger om her,
men nu prøver jeg lykken alligevel og håber på at der er nogen
derude der kan i det mindst pege mig i den rigtige retning...

Mvh Gismo Hornemann

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Stig Johansen

Dato : 21-08-09 05:19

Allan Gismo Hornemann wrote:

> Altså som i en slags chat... bare et slags debatforum istedet
> for...

Den slags ting kræver noget serverside, da det er der (på serveren)
teksterne gemmes, og senere vises.

Typisk vil man nok bruge PHP eller ASP.
Du kan prøve at spørge videre i den grupper, det passer til hvad du har
mulighed for på din server.

Stig Johansen

Fra : Steffen Nørregaard

Dato : 22-08-09 11:02

Allan Gismo Hornemann wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Hejsa...
>
> Jeg er helt grøn på dette område med html og har ikke den
> fjernest idé om hvad alt de andet er for noget! CSS, XML og hvad
> det nu hedder alt sammen.
Du bør bruge tutorials på HTML. De giver en god start.
Der er også mange nyttige oplysninger på http://hjemmesideskolen.dk

> [...]
> det til at blve stående nedenunder i nogle felter for sig selv.
> Altså som i en slags chat... bare et slags debatforum istedet
Der er flere udbydere, der tilbyder et færdigt system til blogs bl.
a. One.com. Ellers kan du måske bruge gbook2 fra http://eplugs.net/
mvh
Steffen
http://stilnor.dk

Fra : Birger Sørensen

Dato : 22-08-09 11:30

Steffen Nørregaard har bragt dette til os:
8X
> Der er flere udbydere, der tilbyder et færdigt system til blogs bl.
> [...]

De kan mange ting hos one.com
En af de ting de ikke kan, er at behandle deres kunder anstændigt.
F.ex. kan de finde på at spærre for dit site, dine email og adgang til
dine egne data, som du betaler dem for at opbevare, og forlange at du
holder op med at anmelde spam der kommer fra one.com's servere, for at
overholde en indgået aftale!
Og man kan godt komme i tvivl, om de er på kundernes eller de
kriminelles parti.
Vældig flinke support mennesker online. De har bare ikke så meget
forstand på det de foretager sig.
Betaling for et år ad gangen, 3 måneder på forskud.
Og der er ingen grænse for, hvilke tiltag de kan finde på, for at gøre
de simpleste ting så besvælige og dyre for dig som muligt, når du først
har besluttet dig for, at du ikke længere vil benytte one.com's
services.
Jo, de kan mange ting, hos one.com.
Men heldigvis ikke noget der ikke kan undværes, eller findes andre
steder også.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Birger Sørensen

Dato : 22-08-09 16:11

Allan Gismo Hornemann skrev:
> [...]
> men nu prøver jeg lykken alligevel og håber på at der er nogen
> derude der kan i det mindst pege mig i den rigtige retning...

Hvis dine ambitioner går i retning af at ville lære så meget, at du
selv kan programmere dig til et resultat, har du langt endnu - eller
tager for store skridt.
Et godt sted at begynde vil være Jørgen Farum Jensens sider
http://webdesign101.dk
evt. hans bøger, som også kan lånes på biblioteket (Jo - nogen af de
trykte medier findes skam endnu!).
Og så er der html.dk og flere andre, som mange bruger som opslagssider.
De er gode hvis du kommer i tvivl hen ad vejen, eller ikke lige kan
huske en bestemt syntaks.
Når du så er hjemme i HTML og CSS, er det næste noget serverside -
typisk PHP eller ASP - , måske lidt database, og så har du de værktøjer
du skal bruge til at løse opgaven.

Hvis dit mål er at få siden på nettet, så hurtigt som muligt, uden at
skulle lære en masse og have en masse bøvl, findes der vist op til
flere forskellige CMS systemer, der kan håndtere den slags, og
læretiden vil nok være bedre brugt i selskab med et af dem. (Og jeg
kender ikke ret meget til nogen af dem, så her må du spørge andre til
råds).

Hvis du helst selv er fri for at gøre/lære noget, kan den slags lade
sig gøre mod betaling.

Jeg har arbejdet en meget lille smule med Dreamweaver.
Og min mening er, at den er ikke ret god, hvis man ikke selv har en
forhåndsviden om hvad det går ud på.
Hvis man vil lære HTML og CSS, må det første være dét, og ikke nogle
WYSIWYG genveje. (Som i mange tilfælde bliver til det programmet kan, i
stedet for det man selv havde tænkt sig...) Ikke et ondt ord om den
slags programmer. De har helt sikkert deres berttigelse - men den er
ikke som indlæringsværktøj.
Så enten kodevisning til, eller bedre, hent notepad++ eller et andet
program, hvor du kan skrive koderne og finde fejlene. (Det er fejlene
man lærer af!).

<textarea>Tekst i boksen</textarea> laver en "tekstbox" på skærmen. Der
er sikkert en knap eller et menupunkt i dreamweaver, der indsætter
sådan en (kan godt være, man skal indsætte en form først..). Der hører
nogle parametre til. rows="8" cols="65" f.eks.
Hvis det skal bruges til noget (andet end javascript), skal det også
have et name="min_tekstbox" f.eks., og indsættes i en <form>, som kan
sende det til serveren og blive behandlet. <form> har også nogle
parametre, som skal være til stede. Og allerede her, har du brug for
noget serverside, for at kunne skrive den side du snakker om ...

For at teksten kan blive vist på din side, et andet sted end i den boks
du lige har tastet den ind i, er det nødvendigt at den bliver sendt til
serveren, pakket sammen med resten af sidens indhold og sendt tilbage
til dig.
(Det *kan* lade sig gøre med javascript, at få teksten vist, uden at
sende den til serveren. Men det er så kun dig selv, der kan se den, og
kun indtil du surfer væk fra siden. Og sådan en "debat" er der ikke ret
meget ved.)
Meningen må være at andre også kan se det, og at du også kan se hvad
andre skriver. Og så skal det alt sammen gemmes på serveren, og alle de
besøgendes sider opdateres.
Den slags kan hverken HTML eller CSS. Derfor er et serverside script
nødvendigt.

Og så er dit oplæg faktisk et skoleeksempel til anvendelse af AJAX -
som kombinerer det hele - HTML, javascript og serversidebehandling. Men
for at gøre det, er det nødvendigt, først at være i hvert fald
nogenlunde fortrolig med de enkelte dele - og det bliver man altså ikke
af at bruge dreamweaver.

Det er ikke for at tage modet fra dig.
Egentlig er det fordi ingen andre giver dig et fornuftigt svar.
Har du lyst til at lære det der skal til, er det bare at klø på. Men du
skal ikke regne med at blive færdig i eftermiddag.
Hvis ikke, skal du nok se efter andre løsninger.

Birger

http://bbsorensen.dk