Padding, positioner mm.
Fra : Ukendt

Dato : 11-08-09 20:22

Hej igen gruppe !

Jeg har altså lidt problemer med "min" hjemmeside som jeg ikke kan overskue
at løse.
Det drejer sig om http://rath-møller.dk på siderne med galleri og gæstebog.
På disse sider er indholdet så "langt" at der skal scrolles på siden men
mine
"bordere, kanter eller hvad de nu kaldes" er lidt i vejen. Det er de
overgang fra hvid til lilla jeg mener.
I gæstebogen kan man ikke se det nederste felt pga. "kanten" samt når man
scroller så ville jeg gerne
have at det forsvandt ind bagved i stedet for ovenpå.

Har skrevet lidt om det her tidligere men har ikke selv kunne finde løsning
med de svar jeg fik.

Er der nogen som kan hjælpe mig ?

Mvh. Allan

Fra : Birger Sørensen

Dato : 11-08-09 20:53

Allan M har bragt dette til verden:
> [...]
> have at det forsvandt ind bagved i stedet for ovenpå.
>
> Har skrevet lidt om det her tidligere men har ikke selv kunne finde løsning

Prøv at starte med at validere...
http://validator.w3.org/
(Kan være du skal skifte til FF og bruge validator tilføjelsen - online
kan den ikke finde den i øvrigt lidt pudsige
http://rath-møller.dk/index.php/gaestebog.html
- ø er lige så problematisk som æ, så måske o eller oe i stedet for ø,
når du nu bytter æ'et ud med ae?)
Her siger den "ugyldige tegn HTML-tegn - kan ikke konverteres til
unicode" eller noget i den retning.
Formentlig er browserne i quirks mode, og der er ingen der kan give dig
løsninger til det...

Og hvis man tvinger den, giver den f.eks. på din gæstebogs-side 86
fejl.
En god del af disse skyldes den fancy XHTML doctype, som er helt fin,
hvis man også skriver XHTML. (HTML tags *skal* i XHTML skrives med småt
- ellers skal du selv definere en doctype, der fortæller hvad de er -
og alle tags skal afsluttes, meta og visse andre med /> i starttag.)

Prøv evt. med en
/>
som den første af meta'erne - det ser ud somom det er de danske
karakterer den beklager sig over.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Ukendt

Dato : 11-08-09 21:37

> Prøv at starte med at validere...

Siden validere under "normale" forhold - dog ikke hertil aften.
Men det gør den så igen nu men jeg har stadig de problemer som beskrevet i
det oprindelige indlæg.

Mvh. Allan

Fra : Allan Vebel

Dato : 11-08-09 22:27

Allan M skrev:

> Siden validere under "normale" forhold - dog
> ikke hertil aften.

Enten validerer siden - eller den gør ikke, her
er ingen normale forhold

Din css validerer ikke, validatoreren vil slet ikke
kendes ved den - det er du nødt til at kigge på.

--
Allan Vebel
Skal vi mødes?

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 11-08-09 22:53

Allan Vebel skrev:

> Din css validerer ikke, validatoreren vil slet ikke
> kendes ved den - det er du nødt til at kigge på.

Hvordan ser du det? Linket er jo dødt.

--
Philip - http://chartbase.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 12-08-09 00:04

http://jigsaw.w3.org/css-validator/validator?uri=http%3A%2F%2Frath-m%F8ller.dk%2F

--
Allan Vebel
Skal vi mødes?

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 12-08-09 00:32

Allan Vebel skrev:

> http://jigsaw.w3.org/css-validator/validator?uri=http%3A%2F%2Frath-m%F8ller.dk%2F

Som giver mig samme besked som da jeg selv prøvede:

I/O Error: The host name [rath-møller.dk]
couldn't be resolved. Details: "rath-m?ller.dk"

Men selve siden fandt jeg dog frem til ved at tilføje "www" efter http :
// i det postede link.

--
Philip - http://chartbase.dk

Fra : Ukendt

Dato : 12-08-09 18:45

> Men selve siden fandt jeg dog frem til ved at tilføje "www" efter http :
> // i det postede link.

Vil det sige at klikker du på det link jeg har skrevet så kommer du ikke ind
på siden ?

Mvh. Allan

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 12-08-09 20:04

Allan M skrev:

> Vil det sige at klikker du på det link jeg har skrevet så kommer du ikke ind
> på siden ?

Jeps! Firefox melder "Fil ikke fundet".

--
Philip - http://chartbase.dk

Fra : Birger Sørensen

Dato : 11-08-09 23:44

Allan M forklarede:

> Siden validere under "normale" forhold - dog ikke hertil aften.
> Men det gør den så igen nu men jeg har stadig de problemer som beskrevet i
> det oprindelige indlæg.
>
> Mvh. Allan

Normale forhold?
Hvad laver du om på, for at gør forholdene unormale?

Her kan W3C's validatorer stadig ikke hitte ud af ø'et i dit domæne.
Hvordan finder du ud af at siden validerer?

HTMLvalidator i FF (som også bruger W3C's) siger nu 51 HTML fejl og 3
advarsler på gaestebog siden.
& i stedet for &amp; i js,
mange manglende alt-attributter på billeder (som *skal* være der i
HTML4.01, og derfor også i XHTML)
og et id der er defineret to gange...

Den kan så validere siden nu, uden at protestere over tegnsæt.
Du har sat en content-type ind ...
og ændret sprog (<html lang="">) fra da-dk til en-gb; altså siden er nu
på engelsk, eller hvordan?
Måske det ville være en idé at skrive i utf-8 også, så. (æøå findes
ikke i utf-8... det gør de i ISO-8859-1, som jeg foreslog, eller
ISO-8859-15, der også kender tegnet for Euro ¤ [AltGr]+5.) Hvordan
browseren så bærer sig ad med faktisk at vise æøå, må stå som et
mirakel - et gæt kan være, at noget js oversætter...

Jeg aktiverede FireBug. Der er i hvert fald 2 js fejl på
gaestebogssiden...
Til gengæld kan den ikke finde de CSS fejl Allan Vebel kan finde
(stoler nu heller ikke helt vildt meget på Firbug lige pt. - selvom
opgraderingen til 1.4.2 ser ud til at have hjulpet...)

Tror vist, du har et problem med den div der viser indholdet. Menu, top
og bund må du have fixeret (har ikke lige tid til at gennemgå din css)
på en af flere mulige måder, men glemt at de så tager plads fra
indholdet, der så scrollers over toppen, og bag ved bunden.
Og det er vist det problem du - forståeligt nok - vil have løst..

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Ukendt

Dato : 12-08-09 18:43

> Normale forhold?
> Hvad laver du om på, for at gør forholdene unormale?

Ja jeg sidder jo og redigerer på livet løs for at få rettet til som jeg nu
engang vil ha' det.
Når jeg installere et nyt komponent så er det ret ofte at siden ikke
validere længere - indtil jeg fejlretter.

> Her kan W3C's validatorer stadig ikke hitte ud af ø'et i dit domæne.
> Hvordan finder du ud af at siden validerer?

Nok min fejl men det "korrekte" link til siden er
http://www.xn--rath-mller-5cb.dk
men er bare blevet vant til at æøå virker i explorer, firefox mm. men så
ikke hos w3c.

Mvh. Allan

Fra : Birger Sørensen

Dato : 12-08-09 19:52

Allan M forklarede:

> [...]
> http://www.xn--rath-mller-5cb.dk
> men er bare blevet vant til at æøå virker i explorer, firefox mm. men så ikke

Så start med at rette fejlene, i stedet for at indsætte nye
komponenter. Så længe siden ikke validerer, kan du ikke regne med, at
det du ser på skærmen, er ens i forskellige browsere.
(Og hvis du bruger IE, kan du slet ikke - ikke engang hvis koden er
valid..)
Dit "korrekte" link redirecter til en anden side - med ø'et. Forsiden
kan valideres, og har ingen fejl (FF rapporterer 3 advarsler -
manglende summary på tabeller). Resten ender i 404 fejl - i hvert fald
dem jeg prøvede.
Måske en idé at gøre det omvendt? Så dem med ø'erne redirecter til dem
uden...

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Ukendt

Dato : 12-08-09 20:12

> [...]
> prøvede.
> Måske en idé at gøre det omvendt? Så dem med ø'erne redirecter til dem

Ked af det men nu er jeg stået af ....

http://rath-møller.dk er præcis samme side som http://xn--rath-mller-5cb.dk
ellers er der vist noget jeg helt har misforstået.
De fleste browsere kan vel bare selv finde ud at oversætte æøå til det som
det nu skal oversættes til ?

Det var sådan jeg troede det var men tager jeg fejl ?

Når jeg bruger w3c validator så validere mine html og css filer - dog en
masse advarsler i min css filer med noget baggrundsfarve.
Efter validering får jeg tilbudt at bruge logoet fordi mine sider er
godkendt - det har jeg taget som om siderne er ok.

Mvh. Allan

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 12-08-09 20:49

Allan M wrote:

> Ked af det men nu er jeg stået af ....
>
> http://rath-møller.dk er præcis samme side som
> http://xn--rath-mller-5cb.dk ellers er der vist noget jeg helt har
> misforstået.

Når du indtaster ovenstående links i en browser, får du præcis samme side
vist, ja. Men http://validator.w3.org/ kan ikke håndtere det første link,
den *skal* have det serveret som nummer to, for at kunne validitetsteste
siden.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Birger Sørensen

Dato : 12-08-09 22:54

Erik Ginnerskov formulerede onsdag:

> [...]
> *skal* have det serveret som nummer to, for at kunne validitetsteste siden.

.... og kan ikke finde undersider - de bliver med "ø-versionen", og kan
ikke findes.

Versionen uden ø'er er IDN standard, som ikke understøttes af alle
browsere.
http://msdn.microsoft.com/en-us/library/bb250505%28VS.85%29.aspx
Og åbenbart finder de der understøtter den, ikke ud af at det også skal
bruges til undersider.
Det er derfor validatoren kløjs i nogle af dem.

Det med æøå i adresser er en dansk foreteelse. Browsere uden IDN, kan
ikke vise din side. Så løsningen på det problem er enkel : et
domænenavn uden æøå.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Ukendt

Dato : 12-08-09 20:13

> Så start med at rette fejlene, i stedet for at indsætte nye komponenter.
> Så længe siden ikke validerer, kan du ikke regne med, at det du ser på
> skærmen, er ens i forskellige browsere.

Men mine sider har jo valideret inden jeg ligger nye komponenter ind !

Mvh. Allan

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 12-08-09 20:12

Allan M wrote:
> [...]
> på siden men mine
> "bordere, kanter eller hvad de nu kaldes" er lidt i vejen. Det er de

Skal du have sådanne fikserede ting i toppen og bunden af browservinduet,
bliver du nødt til at tilføje passende margin-top og margin-bottom til nogle
div'er øverst og nederst - disse div'er kan eventuelt blot indeholde koden
&nbsp;. Ellers bliver toppen og bunden af siderne skjult at de fikserede
farvelader.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk