Venstremenu der ikke scroller med indholde~
Fra : Kurt Hansen

Dato : 10-08-09 17:49

Efter at frames blev depricated, forsvinder de fleste hjemmesiders venstre-
og topstillede menuer så snart man scroller ned på siden. Man kan (en hel
masse kan, jeg kan ikke) skrive en skrækkelig masse vås om ulemper ved
frames, men det er dog ufatteligt irriterende, at man hele tiden skal
scorlle opad for at få adgang til sidens menu. Vi skriver trods alt 2009.

At CSS ikke har en oplagt løsning der har taget højde for dette brugerønske
(fixeret menu), er helt uforståeligt for mig.

Nu vil somme mene, at der naturligvis ER løsninger i CSS, men det jeg har
set er Fedtmule-løsninger og ikke nødvendigvist kompatibelt med (især) IE
og andre obskure browsere.

Hvem kan give mig en simpel og stensikker løsning uden brug af serverside -
ren HTML/CSS, please.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 10-08-09 18:04

Kurt Hansen wrote:
> Efter at frames blev depricated, forsvinder de fleste hjemmesiders
> venstre- og topstillede menuer så snart man scroller ned på siden.

Hvorfor gør de det? det er da ikke tekisk nødvendigt.

> Man kan (en hel masse kan, jeg kan ikke) skrive en skrækkelig masse
> vås om ulemper ved frames,

Hvad får dig til at mene, det er vås?

Læs http://www.html-faq.dk/2009.asp og lad mig så høre dine
kontraargumenter.

> men det er dog ufatteligt irriterende, at
> man hele tiden skal scorlle opad for at få adgang til sidens menu.

Så sæt da med passende mellemrum et link til sidens top - eller truk
[Ctrl]+[Home]. så ruger du straks til toppen.

> At CSS ikke har en oplagt løsning der har taget højde for dette
> brugerønske (fixeret menu), er helt uforståeligt for mig.

Hvad får dit til at mene, det ikke kan gøres med css?

http://hjemmesideskolen.dk/html/testsider/fixed.asp

> Nu vil somme mene, at der naturligvis ER løsninger i CSS, men det jeg
> har set er Fedtmule-løsninger og ikke nødvendigvist kompatibelt med
> (især) IE og andre obskure browsere.

Det er så lidt (et javascript), der skal til for at få IE <7 med.

> Hvem kan give mig en simpel og stensikker løsning uden brug af
> serverside - ren HTML/CSS, please.

Hvis du ser bort fra den stærkt forældede IE 6 og dem, der er endnu ældre,
kan det gøres alene med html og css.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 10-08-09 18:25

Kurt Hansen skrev:
> [...]
>
> At CSS ikke har en oplagt løsning der har taget højde for dette brugerønske
> (fixeret menu), er helt uforståeligt for mig.

Jammen der er da en oplagt CSS-løsning:
position:fixed;

Det er ikke W3C's skyld at skodbrowsere
ikke kan vise dette. Vil du ha' effekten
også i disse (IE<7) kan du bruge Berdnaz's
metode:

http://webdesign101.dk/cssbog/kildekode/figur1309.html

Jørgen Farum Jensen
http://webdesign101.dk
..

Fra : Rune Jensen

Dato : 10-08-09 18:58

Jørgen Farum Jensen skrev:

> Jammen der er da en oplagt CSS-løsning:
> position:fixed;

Og det virker ganske fortrintligt.

> Det er ikke W3C's skyld at skodbrowsere
> ikke kan vise dette.

IE7 har (i visse tilfælde?) en lidt sjov måde at opfatte position:fixed,
det er som om, den opfatter værdierne (i f.eks. left og right) som
mindre end andre, her Opera, Firefox, og Safari/Chrome, som alle
indbyrdes er enige. Til det skal siges, at visse andre
standardoverholdende browsere til andre systemer så er enige med IE7...
Man kan dog som regel kode sig ud af det (har jeg så fundet ud af).. I
IE8 kan man sætte en "compatibility-modus", så man selv kan bestemme,
hvilken "opfattelse" man vil bruge. Det gøres via meta-tags, og er ret nemt.

> Vil du ha' effekten
> også i disse (IE<7) kan du bruge Berdnaz's
> metode:
> http://webdesign101.dk/cssbog/kildekode/figur1309.html

IE6 er jeg selv tvunget til at tage hensyn til i et lille sideprojekt -
men til dem, som stadig har sådant forældet software, tænkt lige over,
hvis du/andre selv har IE6, at den faktisk er utroligt sårbar overfor
angrebsforsøg fra bots. Der har for nyligt været oppe om nogle nye
problemer med ActiveX, som er som en åben ladeport for sådan "snavs".
Vil gerne opfordre til at opgradere - det er ikke kun for ens egen
skyld, men også for andres, at man skal sikre sig imod angreb - og
opgradere så hurtigt som muligt.

MVH
Rune Jensen

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 10-08-09 20:44

Rune Jensen skrev:

> [...]
> indbyrdes er enige. Til det skal siges, at visse andre
> standardoverholdende browsere til andre systemer så er enige med IE7...

Nu bruger jeg ikke selv denne formregel,
for mig er der ikke noget unaturligt i at
bruge en lodret scrollbar. Det skal man
på over 90 procent af alle sider.

Så derfor kender jeg ikke til nogen
visningsproblemer i forskellige browsere.

> [...]
> IE8 kan man sætte en "compatibility-modus", så man selv kan bestemme,
> hvilken "opfattelse" man vil bruge. Det gøres via meta-tags, og er ret

Ja, jf. (revideret) artikel:
http://webdesign101.dk/artikler/xua.php

> IE6 er jeg selv tvunget til at tage hensyn til i et lille sideprojekt -
> men til dem, som stadig har sådant forældet software, tænkt lige over,

Der er faktisk en lettere metode end den
jeg refererer til. Nemlig at skrive
en ganske almindelig position:fixed
formdeklaration for det element, der
skal fikseres, og så tilføje

<!--[if lt IE 7]>
Element {position:static;}
<![endif]-->
efter stylesheet'et.

Så får du et fikseret element i
alle browsere, og kun i IE 6 vil
elementet være fikseret i forhold
til siden (således at der scrolles,
hvis siden er lang).

Jørgen Farum Jensen
htp://webdesign101.dk
..

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 11-08-09 17:48

Rune Jensen wrote:

> [...]
> IE8 kan man sætte en "compatibility-modus", så man selv kan bestemme,
> hvilken "opfattelse" man vil bruge. Det gøres via meta-tags, og er

Det metatag, du tænker på, nægter jeg kategorisk at tage i anvendelse. Jeg
kan simpelthen ikke få øje på nogen undskyldning for igen at indføre
specielkode for at tilfredsstille IE's særheder.

Det er galt nok med Conditional Comments som i kraft af IE 6's udfasning
langsomt men sikkert mister deres nødvendighed.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Rune Jensen

Dato : 11-08-09 18:25

Erik Ginnerskov skrev:

> [...]
>
> Det er galt nok med Conditional Comments som i kraft af IE 6's udfasning
> langsomt men sikkert mister deres nødvendighed.

Jeg forstår dig da fuldt ud ;)

Forskellen på kompatibilitets meta tagget og Conditional Comments er
(sådan i mit hoved), at CC er ikke dikret. De kan ændre indhold, lægge
Js eller andet på, det kan endda indeholde ikke-valid kode, alt efter
hvilken version, der er tale om. Det er oplagt en ikke-struktureret måde
at kode på, og det gør det til et helvede for andre at skulle overtage
sådanne sider. Og så er REMarks ikke beregnet til udførbar kode,
tværtimod, så det er en obstruktion af standardkodning.

Mens meta-tags i og for sig er mere logiske i den kenseende. Her
beskrives i forvejen hele siden, f.eks. også sproget. Så det er en kende
mere logisk, at man her også kan definere kompatibiliteten for siden.
Desuden er det kun et par meta-tags, det handler om, så mulighederne
for, man kan f*cke det op, er ret begrænsede. At det så er en dårlig
løsning at skulle tage hensyn til forskellige versioner, kan jeg kun
være enig i. Men langt bedre end CC. Jeg bruger det skam også kun af
nød, ikke fordi jeg kan lide det.. Det VILLE have været lettere hvis MS
bare fulgte standarden. Og de steder, hvor browseren ikke gør det, så
lade være med at forsøge at fortolke HTML/CSSen.

MVH
Rune Jensen

Fra : Allan Vebel

Dato : 10-08-09 23:11

Kurt Hansen skrev:

> Efter at frames blev depricated, forsvinder de
> fleste hjemmesiders venstre- og topstillede menuer
> så snart man scroller ned på siden.

Nej, det skal bare laves på en anden måde.

> [...]
> det er dog ufatteligt irriterende, at man hele tiden skal
> scorlle opad for at få adgang til sidens menu. Vi

Det hjælper bare ikke at brokke sig over udviklingen,
du er nødt til at gøre noget ved det

For nogle år siden kom du med samme melding, og
du bruger fortsat frames.

> uden brug af serverside

Hvorfor ingen serverside? Det ville da være den bedste
løsning til en side af den kaliber. Det vil samtidig være
meget nemmere for dig at vedligeholde den.

--
Allan Vebel
Skal vi mødes?