css div alignment
Fra : Allan Kjær

Dato : 10-08-09 10:44

Hej!

Jeg er i gang med at oprette vores intranet og i den forbindelse
vil jeg ændre vores setup fra FRAMES til CSS. Jeg forsøger at
rode med DIV elementet, MEN jeg kan ikke få min "tekstblok" (dvs.
min hovedtekst/brødtekst) placeret i centrum. Hvordan gør jeg
dét? :-|...

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Birger Sørensen

Dato : 10-08-09 11:07

Allan Kjær skrev:
> [...]
> rode med DIV elementet, MEN jeg kan ikke få min "tekstblok" (dvs.
> min hovedtekst/brødtekst) placeret i centrum. Hvordan gør jeg

F.eks. med
text-align : center;
Du kan også skrive den ud på papir, og lægge den på Rådhuspladsen.

Et link til noget der viser dit problem, mindsker nødvendigheden af
gætterier, fra dem du håber på svar fra.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 11-08-09 10:12

Allan Kjær skrev:
> [...]
> rode med DIV elementet, MEN jeg kan ikke få min "tekstblok" (dvs.
> min hovedtekst/brødtekst) placeret i centrum. Hvordan gør jeg

Som Birger skriver er det næsten umuligt at komme med
gode råd ud fra de få oplysninger du giver.

Det sædvanlige er nok, når det drejer sig om Intranet
sider, at man laver en dummy side med noget mumletekst,
der er designet sådan som man havde tænkt sig, og lægger den
på en offentlig tilgængelig webserver.

Når du skriver "tekstblok" går jeg ud fra
at der er tale om en div, der omfatter sidens
hovedindhold.

En sådan div kan centreres (vandret) på flere
forskellige måder, se artiklen
http://webdesign101.dk/csslayout/autocentrering.php

På kort form: Den mest anvendte metode er

div#indhold {
width:95%;
max-width:980px;
margin:0 auto;