CSS attributter forklaret på dansk?
Fra : Kurt Hansen

Dato : 10-08-09 05:42

Hvor finder jeg en oversigt over CSS attributter, hvor forklaringen (og
eventuelle eksempler) er på dansk? Jeg kan skam godt læse engelsk i
almindelighed, men f.eks. W3C er lidt teknisk og forudsætter baggrundsviden
og indsigt i hele sprogbrugen omkring HTML/CSS på engelsk og det kniber
lidt.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 10-08-09 09:40

Den Mon, 10 Aug 2009 06:41:45 +0200 skrev Kurt Hansen:

> [...]
> almindelighed, men f.eks. W3C er lidt teknisk og forudsætter
> baggrundsviden og indsigt i hele sprogbrugen omkring HTML/CSS på engelsk

Giver dig ganske ret

Det trick jeg selv ofte anvender, er at Google "CSS + attribut"

Giver ofte forståelige forklaringer og eksempler.

--
Karl Erik.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 10-08-09 17:35

Kan du bruge dette http://hjemmesideskolen.dk/html/css2.asp?id=css10

> Jeg kan skam godt læse engelsk
> i almindelighed, men f.eks. W3C er lidt teknisk og forudsætter
> baggrundsviden og indsigt i hele sprogbrugen omkring HTML/CSS på
> engelsk og det kniber lidt.

På engelsk er der denne http://blooberry.com/indexdot/css/propindex/all.htm

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Kurt Hansen

Dato : 10-08-09 17:52

On Mon, 10 Aug 2009 18:34:49 +0200, Erik Ginnerskov wrote:

> Kan du bruge dette http://hjemmesideskolen.dk/html/css2.asp?id=css10

> På engelsk er der denne http://blooberry.com/indexdot/css/propindex/all.htm

Jeg er skam - i perioder - flittig læse af Hjemmesideskolens artikler og
tutorials og kendte da også omtalte side, men den er, så vidt jeg kan se,
langt fra komplet. De hyppigst anvendte, javel, men jeg vil gerne helt ud i
hjørnerne og se, om der skulle være en smart ting jeg kan bruge, hvis jeg
har et specielt ønske.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 10-08-09 18:06

Kurt Hansen wrote:

> Jeg er skam - i perioder - flittig læse af Hjemmesideskolens artikler
> og tutorials og kendte da også omtalte side, men den er, så vidt jeg
> kan se, langt fra komplet.

Fortæl mig så, hvad du savner.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Kurt Hansen

Dato : 10-08-09 18:14

On Mon, 10 Aug 2009 19:06:08 +0200, Erik Ginnerskov wrote:

> Fortæl mig så, hvad du savner.

Tø-hø, det ved jeg jo ikke før jeg står i lort til halsen, men jeg tumler
med en tabelmodel der tilstræber at være være perfekt i enhver henseende,
bl.a. med alt hvad der hører til læsehæmmede.

Så vidt jeg kan bedømme, er der ingen vej uden om at anvende
tabelopstilling til CD'erne på www.danacord.dk. Se f.eks.
http://www.danacord.dk/frmsets/records/656-r.html.

Jeg valgte præcist denne CD, for så kan du samtidigt give din mening om
hvorvidt det er en god ide at lave indholdsdelen i to spalter? Langt de
fleste CD'er på sitet er sat op i en enkelt spalte, men så skal der jo
scrolles meget. Se f.eks.
http://www.danacord.dk/frmsets/records/631-39-r.html

Man har jo ingen kontrol over hvor stort folks browservindue er; måske er
der nogen der ikke har vindue der kan rumme de to spalter og hvad så?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Birger Sørensen

Dato : 10-08-09 18:32

Kurt Hansen:

> [...]
>
> Man har jo ingen kontrol over hvor stort folks browservindue er; måske er
> der nogen der ikke har vindue der kan rumme de to spalter og hvad så?

Hvorfor undgå tabelopstilling - tabeller er netop beregnet til tabulære
data.. ?
Siden tilpasser sig i øvrigt ganske fint til mindre skærme. Helt ned
til ca. 680px, før der kommer scrollbar - og den skyldes faktisk sidens
top, og ikke indholdet. At det så ikke er specielt læseligt, er lidt en
anden side af samme sag. Der er stadig kun een scrollbar, så hvis man
vil er det til at finde ud af.
Det er et valg mellem pest eller kolera - små skærme, der ikke har
plads til al den info man vil give, eller store skærme, hvor man
spilder en masse plads.
Kunne man forestille sig to floatede spalter, der hver indeholdt en
tabel, med en min-width, så de på små skærme placerer sig over hinanden
i stedet for ved siden af hinanden?

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 11-08-09 17:18

Kurt Hansen wrote:

> Så vidt jeg kan bedømme, er der ingen vej uden om at anvende
> tabelopstilling til CD'erne på www.danacord.dk. Se f.eks.
> http://www.danacord.dk/frmsets/records/656-r.html.

Som Birger skriver: Det er tabulære data. Det er den slags, tabeller er
beregnet til. Det kræver ikke nogen avancerede css-løsninger.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Birger Sørensen

Dato : 10-08-09 18:16

Kurt Hansen skrev:

> [...]
> hjørnerne og se, om der skulle være en smart ting jeg kan bruge, hvis jeg

Det glæder vi os så alle sammen til, at du laver en side om..
(Alle hjørnerne i alle rummene i det ret store palads, der hedder CSS.
Og jo helst alle versionerne.. Måske vil det være nemmere at tilegne
sig den "baggrundsviden og indsigt", der er nødvendig, for at forstå de
originale definitioner?)

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 10-08-09 18:18

Kurt Hansen skrev:
> [...]
> og indsigt i hele sprogbrugen omkring HTML/CSS på engelsk og det kniber

Bogen "Webdesign med stylesheets", som undertegnede har
skrivet, se
http://webdesign101.dk/cssbog/

Bogen kan evt. lånes på biblioteket.

Jørgen Farum Jensen