Baggrundsfarve med CSS
Fra : JesperLausanne

Dato : 30-07-09 13:39

Hej,

Jeg er ved at lave en hjemmeside, hvor jeg ønsker en baggrund med
to farver, der flyder ind i hinanden. Man kan nemt lave effekten
i html med flg. kode:

endColorstr='#C0CFE2', startColorstr='#FFFFFF',
gradientType='0');">

men jeg ønsker en kode/løsning jeg kan bruge i CSS. Er klar over
at man i et tegneprogram el.lign. kan lave en gradient, men det
er ikke denne løsning jeg søger; derimod en kode som ovenstående,
bare til CSS.
Nogen der kan hjælpe???

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 30-07-09 13:58

JesperLausanne skrev:

> [...]
> i html med flg. kode:

> endColorstr='#C0CFE2', startColorstr='#FFFFFF',

Man kan også nemt fjernstyre sin musikafspiller fra
browseren, men ligesom med din kode, så virker det ikke i
alle browsere.

> men jeg ønsker en kode/løsning jeg kan bruge i CSS.

Der er ikke en kode, der virker i alle browsere, hverken i
html eller css. Hvis du vil have en gradueret baggrund, der
virker, skal du lave den som et baggrundsbillede.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://kimludvigsen.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-07-09 15:35

Kim Ludvigsen skrev:

> html eller css. Hvis du vil have en gradueret baggrund, der
> virker, skal du lave den som et baggrundsbillede.

Noget af den slags kan laves med en streg som bagrund der
gentages.

--
Bertel

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 30-07-09 16:59

Bertel Lund Hansen skrev:

> Noget af den slags kan laves med en streg som bagrund der
> gentages.

Ok, god pointe. Man kan selvfølgelig ikke forudsætte, at
alle ved, at det skal gøres på den måde i stedet for et
billede i fuld størrelse.

JesperLausanne: Lav gradueringen i et grafikprogram, så den
har den ønskede bredde eller højde, mens den er 5px på den
anden led. Du kan så få den gentaget med en css-kode i stil med:

body
{
background-image:url('streg.png');
background-repeat:repeat-x;
}

Dette gentager billedet vandret, hvis gradueringen skal gå
den anden vej, så skal du bruge:
background-repeat:repeat-y;

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://kimludvigsen.dk

Fra : Birger Sørensen

Dato : 30-07-09 18:56

JesperLausanne frembragte:
> [...]
> at man i et tegneprogram el.lign. kan lave en gradient, men det
> er ikke denne løsning jeg søger; derimod en kode som ovenstående,

style="..." er da vist CSS...
Men som du har fået at vide af andre, virker det ikke i alle browsere,
og overholder ikke standarderne. Der findes ingen egenskab der hedder
"filter".
Det er vist kun den der browser-lignende ting, der absolut vil være
anderledes, der kan forstå det...

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 30-07-09 19:59

Birger Sørensen skrev:

> Der findes ingen egenskab der hedder
> "filter".

"filter" er en IE-specifik ting.

Det irriterer mig at MS også har valgt at lade opacity gå ind under det,
når de andre browsere understøtter den mere standardiserede syntaks, og
som tilmed er nemmere at huske:
opacity:0.8;

MS-syntaks:
filter:alpha(opacity=80)

--
Philip - http://chartbase.dk

Fra : Birger Sørensen

Dato : 30-07-09 23:19

Philip Nunnegaard tastede følgende:

> [...]
> de andre browsere understøtter den mere standardiserede syntaks, og som

Der findes heller ingen "opacity" egenskab i CSS 2.1

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 31-07-09 05:54

Birger Sørensen skrev:

> Der findes heller ingen "opacity" egenskab i CSS 2.1

Det gør der så i CSS 3.

--
Philip - http://chartbase.dk

Fra : Rune Jensen

Dato : 31-07-09 19:06

Philip Nunnegaard skrev:

> Det gør der så i CSS 3.

Jeg venter også i spænding på, "de" får CSS3-specifikationen ud af draft
mode. Før vil MS jo ikke lege med, siger de (svært at sige noget til,
men MS kunne da i det mindste sige offentligt, de bakker op om den
standard, indtil den så kommer).

Men... også andre browserfabrikanter er nu utålmodige på W3C. Således
har både Mozilla og Safari/Chrome deres egen CSS3-fortolkning af rounded
corners (ikke godt). Så kan man spørge sig selv (og det gør jeg), om der
er en sammenhæng imellem Microsofts pludselige opvågning og nye
browserversioner, og så at der samtidigt lige så pludseligt ser ud til
at ske noget hos W3C både med CSS3 og HTML5. Svært at leve med MS, svært
at leve uden.

MVH
Rune Jensen

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 01-08-09 07:22

Rune Jensen skrev:

> Jeg venter også i spænding på, "de" får CSS3-specifikationen ud af draft
> mode. Før vil MS jo ikke lege med, siger de

Jeg venter også med spænding. Både på CSS 3 og HTML 5.

Jeg har så valgt bare at bruge det fra CSS 3, som jeg synes at jeg kan
bruge til noget i det omfang at browsere som Firefox, Opera og Safari
understøtter det. Det interessante er ikke kun om det er standard, men
mindst lige så meget om browserne understøtter det.

Og kan det anvendes uden at IE-brugerne får en dårligere oplevelse end
de havde fået hvis ikke det var anvendt, så gør jeg det.

Opacity er et eksempel.
Pseudoklassen :target er et andet eksempel.

Okay! Jeg husker ikke om :target er CSS 3 eller CSS 2.x, men det
understøttes i hvert fald ikke af IE. Alligevel bruger jeg det et sted
ud fra en tanke om at der ikke går noget fra IE-brugerne, fordi jeg
anvender det. Alternativet er nemlig at jeg ikke bruger det i det hele
taget, endsige laver noget andet der virker på samme måde.

Brugere af Firefox, Opera og Safari udgør dog trods alt tilsammen godt
30% af de besøgende på mine sider, så kan jeg kæle lidt for dem uden at
det går ud over de resterende 69-70%, så gør jeg det gerne.

--
Philip - http://chartbase.dk

Fra : Rune Jensen

Dato : 01-08-09 08:13

Philip Nunnegaard skrev:

> Okay! Jeg husker ikke om :target er CSS 3 eller CSS 2.x, men det
> understøttes i hvert fald ikke af IE.

Ja, W3C har lavet sådan en candidate recommendation (stadig ikke færdig
standard, men dog tæt på), som jo så ligger før CSS3. Det er en uskik
ikke at blive færdig med én standardversion/revision, før man går i gang
med den næste, da det alene skaber forvirring*), og folk gider ikke
bruge ekstra tid på standarder. Men udfra dén kan man se, at sådan noget
som :before og :after samt content faktisk ligger før CSS3, hvilket jeg
ikke selv vidste.

Jeg har så ikke kunnet finde :target i specification 2.1 men så grundigt
har jeg heller ikke søgt - standarden ligger her:

http://www.w3.org/TR/CSS2/

NOTE:
*)
"Publication as a Candidate Recommendation does not imply endorsement by
the W3C Membership. This is a draft document and may be updated,
replaced or obsoleted by other documents at any time. It is
inappropriate to cite this document as other than work in progress."

DK (min - lidt hjælpeløse - oversættelse): "Selv om det er publiceret
som en Candiate Recommendation, betyder det ikke, at det er
implementeret af W3C. Dette er et arbejdsdokument, og kan blive
opdateret, afløst eller gjort forældet på hvilketsomhelst tidspunkt. Det
er ikke anbefalet/dårlig karma (inappropriate) at citere dette dokument
som andet end et arbejdsdokument."

MVH
Rune Jensen

Fra : Rune Jensen

Dato : 01-08-09 08:38

Rune Jensen skrev:

> Det er en uskik
> ikke at blive færdig med én standardversion/revision, før man går i gang
> med den næste,

Og hvad jeg så heller ikke var klar over: attribute selectors er en del
af CSS2.0, som er helt fra 1998. Så er det da underligt det først for
nyligt er implementeret i de forskellige browsere. Hmm.. og så er
:before og :after allerede indtænkt i denne version, som altså er færdig
(men ikke vedligeholdes mere)..

http://www.w3.org/TR/2008/REC-CSS2-20080411/selector.html#q10

Full specification:
http://www.w3.org/TR/2008/REC-CSS2-20080411/

Det ville være rart, hvis W3C havde styr på deres versionsstyring.
Versionsnummeret må gerne gå op, når der er ændringer eller tilføjelser.
Ellers er det svært når man henviser at vide, om man snakker om samme
specifikation.

MVH
Rune Jensen