2 baggrunde på samme side
Fra : Louise

Dato : 26-07-09 09:07

Hej,
Jeg har været en tur inde på http://www.nasa.gov/home/index.html
Som baggarund på hjemmesiden er der sat 2 forskellige billeder ind.
Er der nogen her, der kan gennemskue, hvordan koden er lavet?
Louise

Fra : Allan Vebel

Dato : 26-07-09 10:27

Louise skrev:

> Som baggarund på hjemmesiden er der sat 2
> forskellige billeder ind.

Den øverste på
http://www.nasa.gov/templateimages/redesign/global/bg_image.jpg
er lagt ind i en div ved navn .background_layer

Den anden
http://www.nasa.gov/templateimages/redesign/global/tiled_bg_stars.jpg
er lagt i body

--
Allan Vebel
Skal vi mødes?

Fra : Rune Jensen

Dato : 26-07-09 11:52

Allan Vebel skrev:

> [...]
> http://www.nasa.gov/templateimages/redesign/global/bg_image.jpg
> er lagt ind i en div ved navn .background_layer

Og deet er også eneste måde, man rigtigt kan lave det på i dag. I
fremtiden vil man kunne gøre det i ren CSS, for funktionen til flere
baggrundsbilleder i samme element er lagt ind i CSS3. Der er også bedre
styring af størrelse og begyndelsespunkter. Så det er bare med at håbe
på, de får snøvlet sig færdig i W3C.

MVH
Rune Jensen

Fra : Stig Johansen

Dato : 26-07-09 14:30

Rune Jensen wrote:

> Så det er bare med at håbe
> på, de får snøvlet sig færdig i W3C.

Og browserfabrikanterne, ikke mindst.... (nævner ikke navne;).

Stig Johansen

Fra : Peter Vesth

Dato : 27-07-09 04:25

Rune Jensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
Hej Rune, Alan og alle andre gode mennesker

Hvor er jeg glad for at læse, at andre end jeg bekymrer sig om W3 og
hvornår de bliver enige.

Det er sådan, at jeg har skrevet til energiministeren omkring problemet
med hjemmesider som ikke validerer i forhold til W3.

Vi skal jo forstå, at en server kræver strøm (energi) og det hænger sammen
med topmødet i København til december!!!

Min mening er så, at der ikke på nettet findes en eneste hjemmeside som
ikke validerer!

Jeg læser gerne jeres meninger.

Med venlig hilsen

Peter Vesth

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Peter Vesth

Dato : 27-07-09 04:31

Peter Vesth wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> med topmødet i København til december!!!
>
> Min mening er så, at der ikke på nettet findes en eneste hjemmeside som

Undskyld, jeg glemte lige at påføre adressen på min hjemmeside, den kommer
her: www.jesser.dk

Fra : Jørgen Sørensen

Dato : 27-07-09 07:45

"Peter Vesth" <peter.vesth@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Undskyld, jeg glemte lige at påføre adressen på min hjemmeside, den kommer
> her: www.jesser.dk

Tja, den validerer jo! Men hvorfor står teksten

"DET HANDLER OM FOTOGRAFERING"

oven i teksten

"Se nedenstående hjemmeside. Klik på link nedenfor:"

?

(Firefox 3.5.1)

/Jørgen

Fra : Birger Sørensen

Dato : 27-07-09 09:08

Jørgen Sørensen har bragt dette til verden:
> [...]
>
> "DET HANDLER OM FOTOGRAFERING"
>
> oven i teksten
>
> "Se nedenstående hjemmeside. Klik på link nedenfor:"

Måske pga. det ActiveX, som ikke bliver hentet her?
Her står teksten rigtigt nok, men siden virker nærmest som een stor
reklame for MS Silverlight. Som også er blvet smidt ud igen herfra, og
ikke bliver lukket ind igen.

Der reklameres med validering XHTML1.1
Siden bruger så doctype XHTML1.0. Og det er da fint nok, al den stund
forskellen er understøttelse af urdu eller kinesisk eller hvad det nu
er.
Men reklamen for XHTML1.1 er forkert.
Vi kan jo prøve at skrive og spørge ministeren, hvad han mener om den
slags "urigtige oplysninger".
Kunne være sjovt at se hvad en usability validering siger.
(Har hverken tid eller lyst lige nu..)

Nogle få klik, afslører at i hvert fald en af siderne slet ikke kan
vises. (Måske FireBug der driller - den kløjs noget i den manglende
ActiveX, med deraf følgende js fejl).
Faldt over noget "video" kaldes det. Det er stillbilleder der zoomes
ind eller ud på, og som er pi... irriterende at se på.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Peter Vesth

Dato : 27-07-09 14:04

Birger Sørensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> Faldt over noget "video" kaldes det. Det er stillbilleder der zoomes
> ind eller ud på, og som er pi... irriterende at se på.

Hej Birger

Jeg har fjernet Totalvalidators billede som de har givet mig, og jeg forstår,
at den skærer dig i øjnene.

Alle billeder som er bevægelige er for mig noget videonoget, men det kan være
jeg tager fejl. Jeg ændrer ikke noget i den forbindelse.

Jeg koder efter GoogleChrome og sørger for, at mine koder står rigtigt der
samt i IE, og de står rigtigt på begge mine 23" skærme, så det er vel rigtigt
nok?

Peter

Fra : Jørgen Sørensen

Dato : 27-07-09 15:00

> Jeg koder efter GoogleChrome og sørger for, at mine koder står rigtigt der
> samt i IE, og de står rigtigt på begge mine 23" skærme, så det er vel
rigtigt
> nok?

Det er et frit land vi lever i, så du må kode som du vil.
Det er så bare ikke sikkert at brugeren ser det, du regner med!
/Jørgen

Fra : Peter Vesth

Dato : 27-07-09 15:33

Jørgen Sørensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Det er et frit land vi lever i, så du må kode som du vil.
> Det er så bare ikke sikkert at brugeren ser det, du regner med!
> /Jørgen

Hej Jørgen

Du har fuldkommen ret, det er heldigvis et frit land vi lever i, men bemærk
lige, at vores frie land er styret af regler! Det mener jeg også nettet bør
være, og det kunne passende være W3C!

Peter

Fra : Jørgen Sørensen

Dato : 27-07-09 16:40

> [...]
bemærk
> lige, at vores frie land er styret af regler! Det mener jeg også nettet

Jamen, at det ser fint ud i "GoogleChrome og IE, og på begge mine 23"
skærme" er ikke det samme som at overholde W3C

/Jørgen

Fra : Peter Vesth

Dato : 27-07-09 16:57

> [...]
>
> Jamen, at det ser fint ud i "GoogleChrome og IE, og på begge mine 23"
> skærme" er ikke det samme som at overholde W3C

Nej, men jeg har selvfølgelig været oppe og tjekke dine sider i W3C, og jeg
gør selv det, at jeg altid tjekker med W3C før jeg opløfter til mit
webhotel!

Peter

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 28-07-09 13:00

Peter Vesth wrote:

> Nej, men jeg har selvfølgelig været oppe og tjekke dine sider i W3C,
> og jeg gør selv det, at jeg altid tjekker med W3C før jeg opløfter
> til mit webhotel!

Det er stadig ikke nok. Hvad Jørgen var inde på er, at det ikke er sikkert
at dine brugere også sidder med en 23" skærm med samme høje opløsning som
dine skærme - og/eller at de har deres browser maksimeret på skærmen. Du er
derfor nødt til at sikre dig, at dine sider også ser fornuftige ud i mindre
(smallere) browservinduer.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Birger Sørensen

Dato : 27-07-09 19:12

Hej Peter.

Den almindelige opfattelse er, at FireFox er den der er bedst til at
overholde standarderne.
Derfor er det smart at udvikle i FireFox, og selvfølgelig sørge for at
koden validerer.
Efterfølgende checker man at tingene ser rigtige ud i de andre browsere
man syntes siden også skal kunne ses i. Gør de ikke det, må man finde
ud af hvorfor, og foretage ændringer/tilføjelser som er nødvendige for
at de gør det. Stadig selvfølgelig med validering.

Det var ikke for at få dig til at ændre noget - går ud fra at din side
ser ud som du vil have det.
Zoom og panorering i stillbilleder, bliver aldrig video. Mener at det
på linie med de hurtige klip der er så moderne, er forvrængninger af
virkeligheden, som hjernen har svært ved at dekode, og kan være farlige
f.eks. for folk med epilepsi. Personligt bliver jeg utilpas, og det er
meget generende at se på.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 28-07-09 13:17

Birger Sørensen wrote:

> Efterfølgende checker man at tingene ser rigtige ud i de andre
> browsere man syntes siden også skal kunne ses i.

Skal vi ikke lade det valg være op til sidens brugere hvilke browser det
skal kunne ses i?

Personligt foretrækker jeg Firefox, men prøver at tjekke så bredt som
muligt.

Når jeg udvikler, tjekker jeg foruden i Firefox også i Internet Explorer,
Opera, Safari, K-Meleon, Chrome - IE i flere versioner og resten i nyeste.

På nyudviklede designs tjekker jeg om muligt også i Konquerer og Firefox på
Linux (har ikke altid muligheden indenfor rækkevidde) og ville gerne tjekke
i Mac også, men det har jeg ikke mulighed for.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Rune Jensen

Dato : 27-07-09 23:12

Peter Vesth skrev:
> Rune Jensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Hej Rune, Alan og alle andre gode mennesker
>
> Hvor er jeg glad for at læse, at andre end jeg bekymrer sig om W3 og
> hvornår de bliver enige.

De venter alle sammen på hinanden ;)

MS venter på W3C, og alle andre venter på MS. Microsoft kan godt have en
pointe i ikke at ville understøtte en standard, som endnu er på draft
niveau, men nogen skal jo sætte det i gang.

> [...]
>
> Vi skal jo forstå, at en server kræver strøm (energi) og det hænger sammen
> med topmødet i København til december!!!

Green Computing tror jeg det hedder. Og det er noget, som kommer op ind
i mellem i medierne. Bl.a. fordi udgifterne til strøm har noget at sige
for firmaerne med mange computere, og computerstyrede maskiner, kørende
dagen lang (en lidt bagvendt måde at se det i forhold til miljøet, men
resultatet burde være det samme, at man søger at minimere
energiforbruget - bl.a.).

Jeg er ikke selv så meget inde i emnet, ud over, jeg er tilhænger af,
man optimerer sine programmer og ikke laver "sloppy" kode fordi man er
doven, men ellers så kommer det også op her i grupperne med ujævne
mellemrum.

Jeg fandt dette:
http://en.wikipedia.org/wiki/Green_computing

Yahoo! (eller en undergruppe) har lavet en udvidelse til Firebug i
Firefox, som man kan bruge til optimering, den er også blevet omtalt her
før og den har fået god kritik:
http://developer.yahoo.com/yslow/

MVH
Rune Jensen

Fra : Peter Vesth

Dato : 29-07-09 06:43

> [...]
>
> Yahoo! (eller en undergruppe) har lavet en udvidelse til Firebug i
> Firefox, som man kan bruge til optimering, den er også blevet omtalt her

Tak for dit svar Rune

Må jeg bruge din tekst i forhold til min korrespondence med energiministeriet?

Peter

Fra : Rune Jensen

Dato : 01-08-09 15:42

Peter Vesth skrev:

> Må jeg bruge din tekst i forhold til min korrespondence med energiministeriet?

Selvfølgelig. Men nu ikke meget, jeg har bidraget med, udover lidt links ;)

Jeg kan huske et eller andet om, at v2.dk en gang imellem tager emnet
op. De plejer at være OK aktuelle.

MVH
Rune Jensen