Brug af CSS
Fra : Flemming V

Dato : 21-07-09 19:44

Hej til alle de kloge folk.

Jeg har fået en opgave vedr. opbygning af en hjemmeside, selve
opbygningen har jeg ikke de store problemer med, men når alt er
udbygget så vil der være ca. 80 undersider til den. Da alle disse
sider skal bindes sammen således at uanset hvor man er så kan man
trykke sig frem til andre afsnit.

se evt. på www.dk-8410.dk der er lagt lidt ud så man bedre kan
forstå hvad jeg mener.

Nu mener jeg at kunne huske at jeg har læst et eller andet sted,
at man kan bruge CSS til at styrer alle undersider, således at
man kun behøves at rette et sted, frem for, i dette tilfælde ca.
80 sider.

Jeg håber der findes nogle som kan hjælpe mig lidt på vej, da jeg
ikke har så meget styr på CSS.

På forhånd tak for evt. svar

// Flemming

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 21-07-09 19:52

Flemming V skrev:

> Da alle disse
> sider skal bindes sammen således at uanset hvor man er så kan man
> trykke sig frem til andre afsnit.

Jeg er ikke helt sikker på om det du taler om handler om CSS (layout)
eller SSI.

Jeg kan se på din side, at du allerede linker til en CSS-fil, så det
skulle jo i og for sig være på plads.

Men er det du mener, egentlig at du f.eks. gerne vil have det så menuen
i siden er med på alle sider uden at du skal rette i alle 80 filer?

I så fald skal du bruge noget serverside, f.eks. SSI eller PHP til at
inkludere en fil hvor menuen ligger.

--
Philip - http://chartbase.dk

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 21-07-09 19:54

Den Tue, 21 Jul 2009 18:44:27 +0000 skrev Flemming V:

> Hej til alle de kloge folk.

Hej hej

> Jeg håber der findes nogle som kan hjælpe mig lidt på vej, da jeg ikke
> har så meget styr på CSS.
>
> På forhånd tak for evt. svar
>
> // Flemming

Hvis du gider kan du finde CSS beskrevet masser af steder på nettet.

Start med at fjerne W3C logoet - du har 10 fejl på siden

--
Karl Erik.

Fra : Steffen Nørregaard

Dato : 21-07-09 21:26

Flemming V wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> 80 sider.
>
> Jeg håber der findes nogle som kan hjælpe mig lidt på vej, da jeg

Hvis din udbyder understøtter SSI kan du lave en inkluderet menu,
hvor alle links er opstillet en gang for alle, og så skal du kun
rette ét sted, hvis du ændrer noget på dit site. siderne skal så
hedde .shtml. Du kan læse mere om dette på hjemmesideskolen på dette
link: http://www.hjemmesideskolen.dk/html/incl.asp?id=inclssi
mvh
Steffen
http://stilnor.dk

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 21-07-09 21:31

Flemming V skrev:
> [...]
> 80 sider.
>
> Jeg håber der findes nogle som kan hjælpe mig lidt på vej, da jeg

Det er to forskellige begreber du skriver om,
dels a) 80 klikbare elementer på alle sider (!) og
b) ensartet præsentation af de enkelte sider.

Ad a) er det helt ved siden af, medmindre du
anvender en eller anden form for informations-
arkitektur, hvor siderne inddeles i logiske
sektioner med en hierarkisk struktur:
Topniveau: Frugt
Niveau 2: Æbler
Niveau 3: Æblesorter

Ad b har du allerede fået svar, du har et
stylesheet som formaterer din forside.

I princippet kan du bruge ganske den samme
CSS-fil til alle sider.

Jørgen Farum Jensen
http://webdesign101.dk