Markering af valgt genvejstast
Fra : Jens R. Rasmussen

Dato : 20-07-09 19:17

Hej/

På min hjemmeside www.vinvenner.dk bruger jeg til venstre en
ovensigt over de sider, man kan hoppe til. De er sat op i en
unummereret liste, hvor jeg har valgt genvejstasterne til dem
alle.

Og det virker perfekt. I IE7 skal man holde alt-knappen nede,
trykke på genvejstasten og herefter trykke på Enter.

For brugerne er det væsentligt, at de kan se, hvad de har valgt -
derfor er det rart at efter man har holdt ALT-knappen nede og
trykket på genvejstasten, så bliver linket omkrandset af en lille
prikket boks - så ved man at det er den adresse, man har valgt
inden man trykker Enter.

Men den visuelle effekt med den omkrandsede boks virker kun nogle
gange. Ved forsøg viser det sig, at IE ligesom skal "vækkes". Men
det mener jeg, at går man ind på min hjemmeside og vælger
genvejen som det første virker det - men uden den synlige
prikkede boks. Men hvis man som det først vælger en af IE
genvejstaster fx ALT+R - og derefter vælger ecs - så er IE
"vågen" og nu visses den den lille omkrandsede boks lige så tit
jeg vælger en ny genvejstast.

Mit spørgsmål: Kan jeg lave noget kode, nogle tags - så IE med
det samme giver den visuelle oplevelse ved valg af genvejstaster
- - for jeg kan da ikke forlange at brugerne først skal "lege"
med IE, før de benytter mine genvejstaster.

Igen mine genvejstaster virker altid - men den synlige markering
at hvad man har valgt som genvej til (inden man trykker Enter)
ses først efter at have "vækket IE!

mvh

/jens

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 20-07-09 19:36

Jens R. Rasmussen skrev:

> Igen mine genvejstaster virker altid - men den synlige markering
> at hvad man har valgt som genvej til (inden man trykker Enter)
> ses først efter at have "vækket IE!

Den synlige markering virker også hver gang i min IE (IE 8).

Til gengæld opfører accesskey sig åbenbart forskelligt fra browser til
browser.
- I Firefox og Opera virker det slet ikke.
- I Safari kommer man direkte til tilmeldingssiden ved tryk på alt+T
(altså uden at trykke Enter bagefter).

En mulighed er at anvende pseudoklassen :focus.
Jeg ved dog ikke om IE 7 understøtter det. 8'eren gør i hvert fald.

a.menuplacering:focus {
   border: 1px dotted #000;
}

--
Philip - http://chartbase.dk

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 20-07-09 19:59

On Mon, 20 Jul 2009 20:35:42 +0200, Philip Nunnegaard wrote:

> Til gengæld opfører accesskey sig åbenbart forskelligt fra browser til
> browser.
> - I Firefox og Opera virker det slet ikke.

Opera: Skift+Esc

--
What is life, except excuse for death,

Fly Opera - http://opera.softwolves.dk

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 20-07-09 20:05

Philip Nunnegaard skrev:

> - I Firefox og Opera virker det slet ikke.

Firefox: Alt+Skift

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Omfattende brugerguide til Ubuntu Linux:

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 21-07-09 20:00

Kim Ludvigsen skrev:

> Firefox: Alt+Skift

Aha!
Så er der da heller ikke samme risiko for at man kolliderer med Firefox'
egne tastaturgenveje.

Operas Skift + Esc virker til gengæld lidt mere bøvlet, da de to taster
ligger lidt langt fra hinanden. Man skal dreje venstre hånd 45-90º.

--
Philip - http://chartbase.dk

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 21-07-09 20:28

On Tue, 21 Jul 2009 20:59:43 +0200, Philip Nunnegaard wrote:

> Operas Skift + Esc virker til gengæld lidt mere bøvlet, da de to taster
> ligger lidt langt fra hinanden. Man skal dreje venstre hånd 45-90º.

Synes nu, det er ret let. Langemand på exc, tommel på skift ind under
hånden. Ok, det *lyder* bøvlet at beskrive det

Men ellers kan du altid omkode genvejen til noget andet:

Funktioner, indstillinger, avanceret, genveje, rediger, søg efter "Esc
shift". Du skal have fat i flg. :
Genvej: Esc shift
Handling: Enter access key mode | Leave access key mode

Jeg har lige ændret min genvej til "del end" - så bliver det vist ikke
meget lettere at trykke på ;)

Se evt. mere på http://opera.softwolves.dk/tips-og-tricks.o#nyegenveje

Fra : Jens R. Rasmussen

Dato : 20-07-09 20:59

Philip Nunnegaard wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
>
> En mulighed er at anvende pseudoklassen :focus.
> Jeg ved dog ikke om IE 7 understøtter det. 8'eren gør i hvert fald.

Det virker ikke i IE7 og sikkert heller ikke forgængerne. Det virker
korrekt, som du beskriver i IE8. Så længe man ikke kommer i kambolage med
andre genvejstaster. I windows Life Toolbar er der et søgefelt og det
bliver valgt, når jeg bruger "min" genvejstast "m". Så skal jeg enten
vælge en andet eller TAB'e mig ned fra værktøjslinjen til mit program.

Men det er vel også fair nok, at værktøjslinjerne har forrang for min
applikation. På den anden side vrimler det jo med "live"toolsbar fra
windows, google og ... - så der er vel snart ikke flere ledige
genvejstaster

Fra : Birger Sørensen

Dato : 20-07-09 23:06

Efter mange tanker skrev Jens R. Rasmussen:

> [...]
> applikation. På den anden side vrimler det jo med "live"toolsbar fra
> windows, google og ... - så der er vel snart ikke flere ledige

Skal det ikke kunne fixes med tabindex?
Er i øvrigt ikke enig. Browseren er et stykke værktøj, der anvendes til
at se sider fra internettet. Dens funktioner har ikke højere prioritet
end det den skal vise..

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Jens R. Rasmussen

Dato : 21-07-09 16:21

Birger Sørensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> Er i øvrigt ikke enig. Browseren er et stykke værktøj, der anvendes til
> at se sider fra internettet. Dens funktioner har ikke højere prioritet

IE8 er ok. I IE7 skal jeg først "vække" browseren, for at den viser det valg,
der er bragt i fokus. Starter jeg en ny browser og slår op på www.vinvenner.dk
og vil bruge genvejstasten "T" (som eksempel) - så virker genvejen - med jeg
kan ikke synligt se, at det at holde ALT nede mens jeg trykker T bringer dette
link i fokus.

Hvis jeg derimod - som det første - bruger browserens indbygge genvejstaster
bare én gang, fx ALT efterfulgt af V (for at vælge Favoritter)- og så
annullerer med ESC - så er browseren "vågen" - og nu viser den resten at tiden
hvad der er i fokus hos mig.

Jo, jeg har tabindex - og den "vækker" også browseren. Prøver jeg igen ALT+T
og efterfølgende TAB, ja så er næste felt (F)oreningen i focus (synligt) og så
kan jeg jo back-tab'be.

Så I begge tilfælde skal jeg gøre noget "unødvendigt" for at vække IE7 - og så
gå tilbage. Herefter forbliver browseren "vågen" så længe jeg er på
www.vinvenner.dk's forskellige sider.

Det er selvfølgelig et lille skønhedsproblem. Jeg tænkte blot, at nogle måske
kendte en "wake up"-kommando/ et "wake-up"-tag

Fra : Jens R. Rasmussen

Dato : 21-07-09 17:18

Jens R. Rasmussen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
>
> Det er selvfølgelig et lille skønhedsproblem. Jeg tænkte blot, at nogle måske
> kendte en "wake up"-kommando/ et "wake-up"-tag

Lad mig lige uddybe.

Min liste ser fx således ud

<li><a tabindex="1" class="menuplacering" href="index.asp" title="VinVenner.dk's

mens mit css-dokument ser således ud:

a.menuplacering {height:30px; text-decoration:none; color:black;}
a.menuplacering:focus {font-style:italic; font-weight:bold;}

mvh
/Jens

PS: jeg har tænktn på om jeg kunne bruge
onload="document.getElementById('foerstefelt').focus();"
men det vil jo modarbejde de sider, hvor jeg gerne ser curseren i et bestemt
input felt og derfor bruger onload. men måske er der en tilsvarende
onload-variabel?

Fra : Birger Sørensen

Dato : 21-07-09 19:48

Jens R. Rasmussen skrev den 21-07-2009:
8X
> [...]
> men det vil jo modarbejde de sider, hvor jeg gerne ser curseren i et bestemt
> input felt og derfor bruger onload. men måske er der en tilsvarende

Alle elementer har en onload event, der bliver kaldt når elementet er
indlæst og vises i dokumentet (hvilket ikke er det samme som på
skærmen).
Men der er kun een på hvert element, og altså kun een på body, så det
bliver lidt svært at differentiere, hvis din index er den samme. Kan
måske gøres ved at hente forskellige scripts ind på forskellige sider.

Jeg er i øvrigt imponeret over din iver efter at "vække" IE7. Det er
der mange der har forsøgt at vække M$, i temmelig lang tid...

Birger

http://bbsorensen.dk