Boksmodel og IE8
Fra : Jens R. rasmussen

Dato : 19-07-09 11:29

Jeg har et problem med IE8, idet mine bokse vises anderledes end
i IE7 på en enekelt side! Jeg har læst om IE8's
kompatibilitetstilstand, og slår jeg den til vises mine bokse
igen pænt i IE8. Jeg har også læst at jeg kan kode mig ud af det
med en pseudokode: "Hvis IE8 Så gå i kompatibiletesmode".

Men det dækker vel over, at der er en fejl/uhensigtsmæssighed i
mit css-dokument - og jeg vil jo hellere rette fejlen ved kilden.
Men det er endnu ikke lykkedes mig.

Hvad er problemet?
Jeg har 3 bokse, en topbar (som skal ligge øverst i højden og
fylde hele bredden), en menubar (som skal ligge under topbaren i
venstre side men kun fylder 160px ) og en indholdbar (som ligger
ved lige af menubaren under topbaren.

På alle sider - bortset fra index-siden - fylder indholdet af
topbaren kun 1 linje. Men på index-side fylder den 2 linjer, idet
linje 2 dels består af en besøgstæller (som jeg henter fra min
webhoteludbyder) dels en 'senest revideret'-dato (som jeg selv
beregner).

Alt virker perfekt i IE7. Og validering af css giver hverken fejl
eller warnings. Men i IE 8 virker alle siderne også perfekt -
bortset fra indexsiden, hvor linje 2 bliver placeret nedenfor
(udenfor) topbaren.

Jeg antager at det er mit css-dokument som har nogle fejl - men
som sagt, validatoren fanger dem ikke. De 3 bokse ser således ud
i css:
#topbar {
margin-top : 5px;
margin-right : 5px;
margin-left : 5px;
border-width : 1px;
border-style : solid;
border-color : green;
height : 20%;
padding-top : 5px;
padding-right : 5px;
padding-bottom : 5px;
padding-left : 5px;
background-color : #ccffff;
color : black;
}
#menubar {
margin-top : 10px;
margin-bottom : 5px;
margin-left : 5px;
border-width : 1px;
border-style : solid;
border-color : green;
height : 80%;
padding-top : 5px;
padding-right : 5px;
padding-bottom : 5px;
float : left;
width : 160px;
background-color : #ccffff;
color : black;
}
#indholdbar {
margin-top : 10px;
margin-right : 5px;
margin-bottom : 5px;
margin-left : 180px;
border-width : 1px;
border-style : solid;
border-color : green;
height : 80%;
padding-top : 5px;
padding-right : 5px;
padding-bottom : 5px;
padding-left : 5px;
background-color : #ccffff;
color : black;
}

Hele dokumentet kan ses på www.vinvenner.dk/formatering.css

Og den fejlagtige side på www.vinvenner.dk/index.asp

mvh
/Jens

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Anders

Dato : 19-07-09 13:55

Fra : Jens R. rasmussen

Dato : 19-07-09 14:07

Anders wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
Hej Anders/
Dit svar kom ikke med. Jeg venter spændt

Fra : Anders

Dato : 19-07-09 14:08

Ups - prøver igen...

> [...]
> eller warnings. Men i IE 8 virker alle siderne også perfekt -
> bortset fra indexsiden, hvor linje 2 bliver placeret nedenfor

Du kan lægge en dummy-div ind i slutningen af din topbar

Så kan du i din css kode lave en linje
..clear {clear:both;}

Fra : Jens R. rasmussen

Dato : 19-07-09 14:38

Anders wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Ups - prøver igen...

> Du kan lægge en dummy-div ind i slutningen af din topbar
>
> Så kan du i din css kode lave en linje
> ..clear {clear:both;}

Tak Anders. Det virker - men jeg forstår ikke, hvad det er jeg gør

Jeg brugte ikke class, men id, men ellers skrev jeg som du rådede til
- og det fik de 2 interne div (Revision og visitors, som begge har
float til hhv. venstre og højre) til at blive inden i topbar-diven.
Men hvorfor? - og hvorfor bliver de ikke derinde når jeg ikke har
dummy-div'en med?

Jeg læste om "clear" i manualen (9.5.2 Controlling flow next to
floats: the 'clear' property). Men må indrømme, at jeg ikke forstår
hvad der står. Så måske du med et par korte sætninger vil fortælle mig
- hvad den ekstra clear-div udretter?
- og hvorfor den er nødvendig?

Fra : Birger Sørensen

Dato : 19-07-09 18:19

Jens R. rasmussen kom med denne ide:

> [...]
> floats: the 'clear' property). Men må indrømme, at jeg ikke forstår
> hvad der står. Så måske du med et par korte sætninger vil fortælle mig

Det med float, kan være en svær ting at få under huden.

Når du floater elementer, forsøger browseren at flytte tingene så de
passer ind i hinanden - selvfølgelig med de begrænsninger du giver.

Det gør to ting, som ikke altid er ønskeligt.
Den ene er, at den kan flytte ting man egentlig havde tænkt sig under
de floatede elementer op imellem dem.
Den anden er, at de floatede elementer, ligesom bliver taget ud af
dokumentets egentlige flow (lidt ligesom absolut positionerede),
hvilket kan gøre, at der regnes forkert når elementer der indholder
floatede elementer skal beregnes.

Til begge disse "uønskede" tilstande, er løsning et element, med en
clear:both;. Det stopper elementer efter de floatede fra at blande sig
med de floatede, og det gør at browseren kan beregne hvornår floatede
elementer stopper - og altså finde højde for elementer der indeholder
floatede elementer.

Ofte kan man i designet, bruge et allerede eksisterende elemnt, som man
blot tilføjer clear - andre gange er man nødt til at indsætte et der
gør det.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Anders

Dato : 20-07-09 15:36

Jens R. rasmussen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Tak Anders. Det virker - men jeg forstår ikke, hvad det er jeg gør
>
> Jeg brugte ikke class, men id, men ellers skrev jeg som du rådede til

I dette tilfælde kan du godt bruge id, normalt bruger jeg en klasse fordi
det er en adfærd jeg ofte bruger på forskellige elementer.

> [...]
> float til hhv. venstre og højre) til at blive inden i topbar-diven.
> Men hvorfor? - og hvorfor bliver de ikke derinde når jeg ikke har

Jeg kan vist ikke bidrage med ret meget mere end Birger allerede har
svaret, men som udgangspunkt har et blok-element, som kun indeholder
floatede elementer ingen højde. Nu har du en overskrift som ikke er
floated og derfor tager div'en samme højde som overskriften. Dummy-div'en
er et tomt element med egenskaben "clear:both" hvilket får den til at
lægge sig under de floatede elementer og da den ikke er floated har den
indflydelse på den omsluttende div.

Fra : Anders

Dato : 19-07-09 14:27

En lille rettelse kan jeg se.

..clear {clear:both;} rettes til
..clear {clear:both;}

Jeg kan se du har flere styles der går igen i din #topbar, #menybar
og din #indholdbar. Dem kan du med fordel nøjes med at skrive en
enkelt gang.

#topbar, #menubar, #indholdbar {
border-width:1px;
border-style:solid;
border-color:green;
height:20%;
padding-top:5px;
padding-right:5px;
padding-bottom:5px;
}

Herefter kan du så nøjes med at skrive forskellenene på de 3

Måske skulle du overveje ikke at repeterer dit baggrundsbillede både
i bredden og i højden. På min skærm kommer der et stort kryds ca.
2/3 nede på siden - altså ialt 4 ens baggrundsbilleder.

Fra : Anders

Dato : 19-07-09 14:30

Anders wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> En lille rettelse kan jeg se.
>
> ..clear {clear:both;} rettes til
> ..clear {clear:both;}

Nå, det må være en server-side fejl, når man poster fra html.dk, med
det ekstra punktum.

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 19-07-09 15:05

Anders skrev:

> Nå, det må være en server-side fejl, når man poster fra html.dk, med
> det ekstra punktum.

Det er det nok. Hos mig vises det nemlig fint med kun et punktum i dit
oprindelige indlæg.

--
Philip - http://chartbase.dk

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 19-07-09 15:06

Anders skrev:

> .clear {clear:both;} rettes til
> .clear {clear:both;}

Kan hænde at jeg skal have pudset de briller jeg ikke har, men jeg kan
ikke se nogen forskel på de to.

--
Philip - http://chartbase.dk

Fra : Anders

Dato : 20-07-09 15:09

Philip Nunnegaard wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Kan hænde at jeg skal have pudset de briller jeg ikke har, men jeg kan
> ikke se nogen forskel på de to.

Underligt!

Fra : Lisbet Overvad Laurs~

Dato : 21-07-09 18:49