Open source film
Fra : Steen

Dato : 23-08-09 21:28

Først for nyligt fandt jeg ud af at den slags fandtes, da jeg fik et tip
om filmen Elephants Dream. Desværre kan den ikke længere købes på
filmens hjemmeside som dvd, og sidens links til download virker heller
ikke mere. Nogen der har tips til lign. film?
--
Steen

Fra : Jesper Lund

Dato : 23-08-09 22:27

Steen wrote:

> [...]
> filmens hjemmeside som dvd, og sidens links til download virker heller
> ikke mere. Nogen der har tips til lign. film?

Torrents måske?
<http://thepiratebay.org/torrent/3990006/Elephants_Dream_Production_Files>

Enhver filminteresseret internetbruger ved vel hvordan man omgår den
danske censur af siden

Har du prøvet alle download links på Elephants Dream siden? Der er flere
mirrors, men torrents er helt i open source ånden, da alle bidrager med
båndbredde til download.

Der er i øvrigt masser af andre film som er udgivet under Creative
Commons licenser og distribueres via Bittorrent.

Denne dokumentar film er godt nok ikke CC, men instruktøren har valgt at
distribuere den via Bittorrent
<http://www.imdb.com/title/tt1372718/>

-
Jesper Lund

Fra : Bo Mørch Mogensen

Dato : 24-08-09 00:26

"Jesper Lund" <usenet@jesperlund.com> skrev i en meddelelse

> Torrents måske?
> <http://thepiratebay.org/torrent/3990006/Elephants_Dream_Production_Files>

tillad mig at anbefale en invastering hvis du vil bruge piraten

denne service den koster lidt men ...

https://www.relakks.com/

Hvis din udbyder har et eller andet i mod piraten så findes der nogen omveje

http://www.piratgruppen.org/spip.php?article869

Happy hunting :)

men tro det eller ej hvis jeg synes en film er go så køber jeg den faktisk
når prisen bliver rigmelig :)

Fra : Steen

Dato : 24-08-09 13:13

Bo Mørch Mogensen <usnet1@gmail.com> wrote:

> Hvis din udbyder har et eller andet i mod piraten så findes der nogen omveje

Har de fleste danske udbydere ikke lukket af for den side?
Ikke fordi nogen opnår noget på den måde...
--
Steen

Fra : Bo Mørch Mogensen

Dato : 24-08-09 21:35

"Steen" <isteen+usenet@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Har de fleste danske udbydere ikke lukket af for den side?
> Ikke fordi nogen opnår noget på den måde...

du stiller bare om på dns så er du inde igen ..

Fra : Steen

Dato : 24-08-09 21:40

Bo Mørch Mogensen <usnet1@gmail.com> wrote:

> "Steen" <isteen+usenet@gmail.com> skrev i en meddelelse

> du stiller bare om på dns så er du inde igen ..

Jeg er faktisk ved at hente en anden, såkaldt open source film,
Bloodspell. Det er en ISO på godt 4GB. Hvordan brænder man en ISO som
DVD?
Lettere OT, men det har da lidt med emnet at gøre
--
Steen

Fra : Bo Mørch Mogensen

Dato : 25-08-09 01:02

> [...]
> DVD?
> Lettere OT, men det har da lidt med emnet at gøre

jamen hvis du henter den fra PiratBay så ville jeg nu nok i dit sted offer
de 40 kr om månenden det koster at køre igenem rellaks
hvad i praksis betyder at onde kræfter ikke kan se din ip - men en svensk ip
og de for ikke din ip af rellaks med mindre det er
børneporno narko handdel eller terror - men så for de den også :)

Fra : Steen

Dato : 25-08-09 13:02

> [...]

> og de for ikke din ip af rellaks med mindre det er
> børneporno narko handdel eller terror - men så for de den også :)

Den kan hentes via filmens hjemmeside http://www.bloodspell.com/
For at det ikke skal være løgn, så kan man hente to ISO'er, én med
filmen...og en med ekstramateriale. Hver ISO skal brændes på en DVD
--
Steen

Fra : Bo Mørch Mogensen

Dato : 25-08-09 23:39

> [...]
> For at det ikke skal være løgn, så kan man hente to ISO'er, én med
> filmen...og en med ekstramateriale. Hver ISO skal brændes på en DVD

Nå men så er det well helt i orden :)

Fra : Morten

Dato : 25-08-09 07:24

> Hvordan brænder man en ISO som
> DVD?

http://infrarecorder.org/ er et andet godt bud.

Open source, gratis og kan rigtig meget af det, jeg ellers har haft brugt
Nero til. Så jeg savner slet ikke Nero mere. Kan det være bedre?

> Lettere OT, men det har da lidt med emnet at gøre

:)

Mvh
Morten

Fra : Optimus Prime

Dato : 25-08-09 12:45

Steen skrev:
> Jeg er faktisk ved at hente en anden, såkaldt open source film,
> Bloodspell. Det er en ISO på godt 4GB. Hvordan brænder man en ISO som
> DVD?

Man klikker her: http://tinyurl.com/kvz8n7 - og finder svaret højt på
siden

Fra : Steen

Dato : 24-08-09 13:13

Jesper Lund <usenet@jesperlund.com> wrote:

> [...]
>
> Har du prøvet alle download links på Elephants Dream siden? Der er flere
> mirrors, men torrents er helt i open source ånden, da alle bidrager med

Prøvede dem alle i går, men i dag er der hul igennem, til den tjekkiske
side

> [...]
> Commons licenser og distribueres via Bittorrent.
>
> Denne dokumentar film er godt nok ikke CC, men instruktøren har valgt at

Tak for info
--
Steen

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 24-08-09 15:30

On 23 Aug 2009 20:28:20 GMT, Steen <isteen+usenet@gmail.com> wrote:

>ikke mere. Nogen der har tips til lign. film?

Den danskproducerede "Good Copy Bad Copy" fik en del omtale for et års
tid siden. Her er deres hjemmeside:

http://www.goodcopybadcopy.net/

Det er godtnok en dokumentar, men jeg synes den er ret god.

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 24-08-09 16:14

Steen skrev:
> [...]
> filmens hjemmeside som dvd, og sidens links til download virker heller
> ikke mere. Nogen der har tips til lign. film?

Jeg er ikke helt klar over hvad du mener med open source film. Mener du
film der ikke er ophavsretsbeskyttede? Det har ikke noget med open
source at gøre.

Fra : Bo Mørch Mogensen

Dato : 24-08-09 21:37

"Mikkel Moldrup-Lakjer" <mikkel@fabel.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg er ikke helt klar over hvad du mener med open source film. Mener du
> film der ikke er ophavsretsbeskyttede?

det vil være korekt dansk :)

> Det har ikke noget med open source at gøre.

Nahh ...puhh men altså også afligevel - men man skal bare ikke gør det med
hovedet under armen -

1.) brug proxy server
2.) krypter dine diske ( der findes gratis softwaere til det som er umuligt
at komme igene = True Crypt )

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 25-08-09 16:18

Bo Mørch Mogensen skrev:
> "Mikkel Moldrup-Lakjer" <mikkel@fabel.dk> skrev i en meddelelse
>
> det vil være korekt dansk :)

Nej - teknisk set er det to helt forskellige ting, selv om der i praksis
er et stort sammenfald.

Open source betyder at kildekoden er offentligt tilgængelig.

Uden ophavsret betyder at den frit kan kopieres.

Man kan godt have det ene uden det andet, skønt de to ting meget ofte
falder sammen.

Mikkel

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 25-08-09 16:55

Mikkel Moldrup-Lakjer skrev:

> Open source betyder at kildekoden er offentligt tilgængelig.
>
> Uden ophavsret betyder at den frit kan kopieres.
>
> Man kan godt have det ene uden det andet, skønt de to ting meget ofte
> falder sammen.

Hm... efter at have læst lidt mere om emnet må jeg indrømme at det vist
er mere kompliceret end somm så.

Open source kan jo være frigivet under mange forskellige licenser.

Se: http://en.wikipedia.org/wiki/Open_Source_Definition

Mikkel

Fra : Bo Mørch Mogensen

Dato : 25-08-09 23:42

> [...]
>
> Uden ophavsret betyder at den frit kan kopieres.
>
> Man kan godt have det ene uden det andet, skønt de to ting meget ofte

ja ja det ved jeg skam godt men et af de første indlæg i denne tråd henviste
til tpb og det må siges at være
en meget kreativ tænkning omkring open source film

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 24-08-09 16:38

On 23 Aug 2009 20:28:20 GMT, Steen <isteen+usenet@gmail.com> wrote:

>filmens hjemmeside som dvd, og sidens links til download virker heller
>ikke mere. Nogen der har tips til lign. film?

Der er forresten også denne oversigt:

http://wiki.creativecommons.org/Films

Jeg formoder det er det du mener med "open source".

Fra : Steen

Dato : 24-08-09 17:11

http://www.archive.org/details/opensource_movies
--
Steen

Fra : Jeppe Larsen

Dato : 24-08-09 16:42

On Mon, 24 Aug 2009 09:14:24 -0600, Mikkel Moldrup-Lakjer wrote:

> Jeg er ikke helt klar over hvad du mener med open source film. Mener du
> film der ikke er ophavsretsbeskyttede? Det har ikke noget med open
> source at gøre.

Filmen er også lavet udelukkende med open source software, derfor lige
præcis den film betegnes sådan. Og alle grafikfiler, textures, modeller
osv. skulle også være givet frit ud.

"Elephants Dream is the world’s first open movie, made entirely with open
source graphics software such as Blender, and with all production files
freely available to use however you please, under a Creative Commons
license."

Men i øvrigt så ser dette link til filmen da ud til at virke
ftp://media.sh.cvut.cz/avc/mirrors/orange/Elephants_Dream_HD.avi

Ellers er den sikkert at finde på nogle torrents.

--
Jeppe W. Larsen

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 24-08-09 17:52

On 24 Aug 2009 15:42:27 GMT, Jeppe Larsen <jwl@io.dk> wrote:

>Filmen er også lavet udelukkende med open source software, derfor lige
>præcis den film betegnes sådan. Og alle grafikfiler, textures, modeller
>osv. skulle også være givet frit ud.

Så "open source film" betyder altså ikke at man frit kan ændre i
filmen? Jeg er stadig lidt i tvivl efter at have set den anden link
fra archive.org linket. Jeg forstår heller ikke brugen af open source
software. Det betyder vel ikke nødvendigvis at filmen er bedre?

Fra : Bo Mørch Mogensen

Dato : 24-08-09 21:40

"Thomas Jespersen" <jespersen.thomas@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Så "open source film" betyder altså ikke at man frit kan ændre i
> filmen?

det kan du da sagten :) det er bare ikke sikkert dem der skal se den synes
det er så sjovt hvis du lægger hjemme video optaget af dit køkken ind
over borte med blæsten der hvor det er mest spænende :) noget andet er at
det må du såmænd gerne hvis du har købt dvd en og ikke formidler den videre

når der bliver skrevet "open source film" her så er det bare en pæner måde
ind at skrive pirateri :) men en og samme sag

Fra : Jeppe Larsen

Dato : 24-08-09 19:31

On Mon, 24 Aug 2009 18:52:17 +0200, Thomas Jespersen wrote:

> [...]
> archive.org linket. Jeg forstår heller ikke brugen af open source
> software. Det betyder vel ikke nødvendigvis at filmen er bedre?

Jo det kan man netop. Det er frigivet under en fri licens og al grafisk
materiale er gjort tilgængelig, så folk kan genbruge det til deres egen
film eller lave den eksisterende om.
Ingen har påstået det gjorde filmen bedre. Den var bare den første af sin
slags, for at vise at hvad man kan lave med fri software.

--
Jeppe W. Larsen

Fra : Jesper Lund

Dato : 25-08-09 00:44

Steen wrote:

> Jeg er faktisk ved at hente en anden, såkaldt open source film,
> Bloodspell. Det er en ISO på godt 4GB. Hvordan brænder man en ISO som
> DVD?

ImgBurn (freeware, desværre ikke free software)
<http://www.imgburn.com>

--
Jesper Lund

Fra : Jeppe Larsen

Dato : 25-08-09 07:49

On Mon, 24 Aug 2009 22:40:06 +0200, Bo Mørch Mogensen wrote:
> når der bliver skrevet "open source film" her så er det bare en pæner
> måde ind at skrive pirateri :) men en og samme sag

Det er da noget sludder. NÃ¥r filmen er open source og under en fri
licens, er det netop fordi skaberne af filmen har valgt dette og frigivet
deres værk så det er frit tilgængeligt. Ganske lovligt.
Piratkopiering er kopiering uden rettighedsindehavernes tilladelse og det
er da på ingen måde det samme.

--
Jeppe W. Larsen

Fra : Steen

Dato : 25-08-09 13:02

Jeppe Larsen <jwl@io.dk> wrote:

> [...]
> deres værk så det er frit tilgængeligt. Ganske lovligt.
> Piratkopiering er kopiering uden rettighedsindehavernes tilladelse og det

Fuldstændigt og 100% enig.
Jeg er egentligt ikke tilhænger af diverse piratkopier, man primært kan
finde på TPB. Jeg bryder mig heller ikke om, at nogen stjæler fra mig.
Sikkert en naiv og gammeldags tankegang, men jeg vil gerne betale, for
noget jeg gerne vil have.
Open Source eller Creative Commons, er tit materiale man kan downloade,
uden at bryde rettigheder eller andre lovgivninger.
--
Steen

Fra : Bo Mørch Mogensen

Dato : 25-08-09 23:48

> Jeppe Larsen <jwl@io.dk> wrote:
>

> Jeg er egentligt ikke tilhænger af diverse piratkopier, man primært kan
> finde på TPB.

jeg er sådan set hverken for eller i mod - det danske måske skandinaviske
problem er at det tager en krig før dvdr kommer på det danske marked og når
de endeligt gør det er det til en åger
pris - det koster under 2½ kr. at fremstille en dvd med cover osv. og selvf
skal dem der laver filmen også have penge - men jeg så lige super brugsen
kørte en kampsange på den der nye svenske som i øvrigt er skide god mænd der
hader kvinder men 200 kr. de må jo være sindssyge - når en dvd rammer prisen
mellem 39 og 59 kr. så køber jeg - men ellers så kan jeg godt vente til de
falder i pris også leve højt på en ntsc ind til da ... som de fleste
engelske film kommer som først ( fra usa ) der kan købes i England til
rimelige priser

Fra : Per Nielsen

Dato : 26-08-09 09:07

Bo Mørch Mogensen skrev den 26-08-2009:
> [...]
> film kommer som først ( fra usa ) der kan købes i England til rimelige priser

Man må bare håbe at folk ikke køber til den pris, det er vist den
eneste måde de lærer det på.

Jeg får tilsendt Blu-ray udgaven for ialt 149,-. Det synes jeg begynder
at ligne noget brugbart

Fra : Steen

Dato : 26-08-09 12:28

Per Nielsen <dazzler53@hotmail.com> wrote:

> Jeg får tilsendt Blu-ray udgaven for ialt 149,-. Det synes jeg begynder
> at ligne noget brugbart

Okay, men hvor mange gange gider man se den samme film?
Det er kun i absolutte særtilfælde, at jeg køber film. Så hellere leje
en BD online
--
Steen

Fra : Bo Mørch Mogensen

Dato : 26-08-09 15:39

> Okay, men hvor mange gange gider man se den samme film?

ork du milde

olivor stones Doors film har jeg set over 100 gange
dommedag nu over 80 gange

hele twin peaks over 12 gange
Matador flere gange ...

jeg har rigtigt mange film jeg ser en gang om året andre hver 3-4 år

Fra : Steen

Dato : 26-08-09 16:44

> [...]

> hele twin peaks over 12 gange
> Matador flere gange ...
>
> jeg har rigtigt mange film jeg ser en gang om året andre hver 3-4 år

Tager du også på ferie det samme sted hvert år?
Sagt i al venskabelighed, så vil jeg gerne se noget nyt
--
Steen

Fra : Per Nielsen

Dato : 26-08-09 17:33

Efter mange tanker skrev Steen:
> Okay, men hvor mange gange gider man se den samme film?
> Det er kun i absolutte særtilfælde, at jeg køber film. Så hellere leje
> en BD online

Jeg køber heller ikke så mange film. Det er kun de allerbedste jeg vil
have i min samling. Jeg så den i biffen, er i gang med at læse bøgerne,
så jeg skal have Millenium serien på Blu-ray

Fra : Bo Mørch Mogensen

Dato : 26-08-09 15:37

"Per Nielsen" <dazzler53@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Man må bare håbe at folk ikke køber til den pris, det er vist den eneste
> måde de lærer det på.

jamen det er knald i låget fordi hvis dem der sælger dem solgte ny
udgivelser til 69 kr
så ville der være 25 gange så mange eller flere der bare købte den og jeg
faktisk sikker
på at de ville tjene mere på det ind de få der har råd til at betale de åger
priser

> Jeg får tilsendt Blu-ray udgaven for ialt 149,-. Det synes jeg begynder at
> ligne noget brugbart

ja det er da ok .. jeg venter lige selv et par år mere med BR til priserne
kommer derned hvor alm dvd ligger nu
men jeg tror man skal have et ret godt tv for at se forskel og jeg tviler på
man kan se det på min projektor

Fra : Per Nielsen

Dato : 26-08-09 17:37

Bo Mørch Mogensen har bragt dette til verden:
> [...]
> faktisk sikker
> på at de ville tjene mere på det ind de få der har råd til at betale de åger

Jeg kan kun være enig

> [...]
> kommer derned hvor alm dvd ligger nu
> men jeg tror man skal have et ret godt tv for at se forskel og jeg tviler på

Priserne er ved at komme dernedaf forskellige steder. Det kræver så at
man er opmærksom på tilbud, søger lidt på nettet osv., i stedet for at
der bare lige ryger en film i kurven når man er i Brugsen, Føtex eller
whatever.

Fra : Jeppe Larsen

Dato : 25-08-09 07:51

On Mon, 24 Aug 2009 22:37:22 +0200, Bo Mørch Mogensen wrote:

> [...]
> med hovedet under armen -
>
> 1.) brug proxy server
> 2.) krypter dine diske ( der findes gratis softwaere til det som er

Hvorfor skulle man det? Der er tale om en der vil downloade en film under
en fri Creative Commons Licens. Hvorfor så al den snak om at skulle
skjule sig. For hvem?

--
Jeppe W. Larsen

Fra : Jeppe Larsen

Dato : 25-08-09 15:54

On Tue, 25 Aug 2009 12:44:47 +0200, Bo Mørch Mogensen wrote:
> det kommer lidt an på hvilket indlæg i nærværende tråd du tænker på

Der er da mig at se ingen der har talt om ville downloade noget de ikke
har ret til (?)

--
Jeppe W. Larsen